1 822 153 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Räcker med att det inträffat en trafikolycka, kommer man in i en sådan kö kan det ta tid. Och har man nästan slut på batteriet (vilket var det vi diskuterade) så kan det räcka med en timme längre restid än planerat så blir man kanske stående…E enoch85 skrev:
Min poäng var att det är onödigt att riskera det, bättre att ha marginaler.
Även laddhybrider räknas som elbilar i statistiken. Frågan är hur många som är rena elbilar…S slugger75 skrev:
Åtminstone har storsäljarna på Volvo varit laddhybrider.
En mätning https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-siffror-sa-langt-kor-svenskarna-med-sina-bilarB bakterie skrev:En siffra jag skulle vilja se är hur stor andel av den totala körsträckan för alla bilar som görs av elbilar. Min misstanke är att det är mer än de 4% de utgör.
Vi har t.ex. två bilar. Dieseln har rullat 160mil i år. Elbilen har rullat drygt 900 mil på samma tid. M.a.o. så står elbilen för 85% av körda mil, samtidigt som den bara utgör 50% av vår lilla fordonsflotta.
Första google-träffen:Nissens skrev:
https://incharge.vattenfall.se/kunskapshubb/artiklar/elbilsstatistik-2022
Det intressanta att se där är ju att även elbilar alltså inte körs mer än 1200 mil om året. Jag hade ju förväntat mig att de som skaffar elbil främst är de som har relativt hög årlig körsträcka.EdwinG84 skrev:
Men, och det antyder de också i artikeln, det är antagligen väldigt stor skillnad på företagsbilar och privatbilar.
Jag lyckas tyvärr inte hitta nåt diagram som visar fördelningen av årlig körsträcka kring genomsnittet....
De flesta elbilar som säljs är för jobboendling, den är inte så lång. De som kör mycket och långt väntarN Nerre skrev:Det intressanta att se där är ju att även elbilar alltså inte körs mer än 1200 mil om året. Jag hade ju förväntat mig att de som skaffar elbil främst är de som har relativt hög årlig körsträcka.
Men, och det antyder de också i artikeln, det är antagligen väldigt stor skillnad på företagsbilar och privatbilar.
Jag lyckas tyvärr inte hitta nåt diagram som visar fördelningen av årlig körsträcka kring genomsnittet....
Hmm, låter spontant rätt saftigt tycker jag. Ligger nog på ca 2,2-2,3 med Mach-E SR RWD samma sträcka och samma väder. På sommaren ca 2. Och jag kör enligt skyltad hastighet med lite råge. Trodde Teslan var snålare än så?R Robert-san01 skrev:
Frugans Fiat 500e ligger på ca 1,2 på landsväg. Värmen saknar värmepump och på vintern närmar den sig därför 2,0.
Min Mitsubishi Outlander klarar sig på 1,8 på sommaren och 1,9 på vintern, med enbart rattvärme, stolsvärme och värme i framrutan.. Problemet är att kapaciteten på batteriet går ned kraftigt när det är kallt. Det märks tydligt. På sommaren tar batteriet uppåt 7,5 kWh i laddning. På vintern bara ca 5,7 - 5,8 kWh.
Min Mitsubishi Outlander klarar sig på 1,8 på sommaren och 1,9 på vintern, med enbart rattvärme, stolsvärme och värme i framrutan.. Problemet är att kapaciteten på batteriet går ned kraftigt när det är kallt. Det märks tydligt. På sommaren tar batteriet uppåt 7,5 kWh i laddning. På vintern bara ca 5,7 - 5,8 kWh.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Va? Vad baserar du det på? Min anekdotiska erfarenhet är att de som kör mycket i allmänhet och resande säljare i synnerhet varit early adopters.pacman42 skrev:
Finns det verkligen statistik på att elbilar inte går genomsnittligt längre per år än andra bilar? Jag får ta och uppdatera min världsbild i så fall.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Tittade lite snabbt på rapporten (den underliggande från Trafikanalys alltså) och hittade ett uppenbart problem med den: datan släpar med tre år. Den utgår från besiktningssiffror och första besiktning är som bekant tre år efter påställande.
Nu vet jag inte hur smart de prognosticerar data, men om de utgår från att dagens mix av Teslas 3, X och Y, samt VAG- och Kia/Hyundaibilar rullar som Leaf/Zoe/Tesla S från 2018 och tidigare så har de nog fel.
Men det ska såklar bli kul att se om elbilarnas körsträckor här rör sig mot gas- och dieselbilarna eller vart de tar vägen.
Nu vet jag inte hur smart de prognosticerar data, men om de utgår från att dagens mix av Teslas 3, X och Y, samt VAG- och Kia/Hyundaibilar rullar som Leaf/Zoe/Tesla S från 2018 och tidigare så har de nog fel.
Men det ska såklar bli kul att se om elbilarnas körsträckor här rör sig mot gas- och dieselbilarna eller vart de tar vägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja, du såg mina bilder. 1.1 kWh som lägst mellan stan och där jag bor.R Robert-san01 skrev:
Konstant motorväg och dåligt väder drar den mer, dock långt ifrån 2.5 kWh.
Som sagt, beror på hur man kör, och jag kör snällare än farthållaren för att lyckas med ovan. Kan lätt få upp förbrukningen till 3 kWh om jag gasar och bromsar som en idiot.
Om man krasst bara ser till ekonomi borde det vara de med många mil som byter om man tar hänsyn till inköpspris.
Sedan finns teknikintresse, väldigt god ekonomi, kanske lite miljö/klimat och så är var det dags att byta. Sedan fanns det en period med förmånliga leasing. Och på slutet inte minst, hur många bilar är tjänste/förmånsbil eller köpt på företaget, här tror jag vi hittar rätt många.
Inte helt enkelt med statistik som ofta vinklas "lite" utifrån beställaren.
Sedan finns teknikintresse, väldigt god ekonomi, kanske lite miljö/klimat och så är var det dags att byta. Sedan fanns det en period med förmånliga leasing. Och på slutet inte minst, hur många bilar är tjänste/förmånsbil eller köpt på företaget, här tror jag vi hittar rätt många.
Inte helt enkelt med statistik som ofta vinklas "lite" utifrån beställaren.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Det trodde jag med. I stadstrafik och långa pass är elbilarna snåla men när man laddar på med värme och kör korta sträckor motorväg, då ökar åtgången radikalt.J jocke31 skrev:
Pratade med en som kör taxi med en EQE och han ligger på under 2kWh/mil i snitt även på vintern. Troligen för att det är mycket stadskörning och han har igång bilen hela dagarna så batteriet blir inte kallt mellan körningarna.
Körde jobbets MX 100D till Göteborg förra vintern. Den låg på över 3kWh/mil!