EdwinG84 EdwinG84 skrev:
Just nu är det material problem bla halvledare [länk]
Din länk är 1.5år gammal.
Det börjar röra sig, men visst det kan fortfarande vara långa ledtider på vissa komponenter, men inte alls lika illa som då.

MultiMan MultiMan skrev:
Jag har haft en jeepdunk med mig i 30 år. Är det igen storstadsmänniskorna som tror att deras värld är den enda som finns?
I min bil tänds en varningslampa när det är cirka 8 liter kvar i tanken har jag för mig, det ger mig 12 mil att hitta en mack. Det är dock väldigt sällan jag går under 1/4 tank innan jag tankar.

I mina två första bilar brukade jag ha reservdunk, men den användes ju aldrig så jag slutade med det. Jag ser den där varningen som en "reservdunk" på 8 liter.

MultiMan
J JohanLun skrev:
Generell trend i samhället tror jag dock är att vi kommer gå mot delningsekonomi, att fler inte äger bil mm utan hyr när det behövs.
Det pratades likadant på 1970-talet när jag växte upp, med det älskade kollektiva tänkandet. Hur tycker du att det gick?

Om inte vi får ett globalt kärnvapenkrig pga Putins och Medvedevs härjningar så tror jag det kommer att fortsätta precis som tidigare. Folk i allmänhet vill sköta sig själva och ha det enkelt, så länge de har möjlighet.

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
E
Har själv en Tesla Model 3 LR 2022. Laddar alltid till max 50% och det räcker gott och väl till pendling, ärenden och annat i vardagen. Laddar till 90-100% vid längre resor (+60 mil) och klarar mig på ett laddstopp för lunch/middag. Kan inte bli bättre.

Lång tråd, men ni som är tveksamma till räckvidden, tänk om.

• Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Återigen. Alla är som sagt olika. För endel som bor mitt i stan och åker kollektivt är det enklare att hyra en bil när det behövs än att hålla på och leta parkeringar och få p-böter. För andra ute på landet som drar hästtransporter, har 2 mil grusväg utan bussar till närmsta granne är poolbil otänkbart.

Generell trend i samhället tror jag dock är att vi kommer gå mot delningsekonomi, att fler inte äger bil mm utan hyr när det behövs.
Problemet med delningsekonomin är att många vill ha samma sak samtidigt. Där brukar businesscaset haverera på den ena eller den andra sidan (köpare/säljare).

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Andra problem är att man inte är lika varsam om andras grejer och att det krävs både administration och kapitalbindning för dem som ska stå för tillhandahållandet.

Som sagt, saker man behöver med relativt hög frekvens är bäst att äga. Plus lite extra grejer utifall att.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Andra problem är att man inte är lika varsam om andras grejer och att det krävs både administration och kapitalbindning för dem som ska stå för tillhandahållandet.

Som sagt, saker man behöver med relativt hög frekvens är bäst att äga. Plus lite extra grejer utifall att.
Och i undersökningar så betonar många att de behöver tillgång till saker som de förvarar i bilen, mobilhållare, vattenflaska, bilbarnstol, klädvårdsrulle, tvättservetter, halstabletter, filtar osv. Dvs folk använder bilen som förvaring av sådant som kan vara bra att ha när man är ute och kör.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Låter som skitsvåra saker att ha en i "bilkasse" :rolleyes:

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
I min bil tänds en varningslampa när det är cirka 8 liter kvar i tanken har jag för mig, det ger mig 12 mil att hitta en mack. Det är dock väldigt sällan jag går under 1/4 tank innan jag tankar.

I mina två första bilar brukade jag ha reservdunk, men den användes ju aldrig så jag slutade med det. Jag ser den där varningen som en "reservdunk" på 8 liter.
Precis på samma sätt fungerar ju alla elbilar, dvs en varning när man har x antal kWh kvar i batteriet. På min bil är varningen inställd på 20%, dvs ca 14 kWh kvar, viljet ger ca 10-12 mil till.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Det finns ändå ett incitament att köra nästan tomt med elbilar som inte finns med avgasbilar. Tror man att man ska klara sig hela vägen hem och ladda billigt där är det ofta rimligt att köra med ganska små marginaler.

Motsvarande uppsida finns inte med avgasbilar då man ändå måste till en mack med dem för att tanka.

• Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
J
MultiMan MultiMan skrev:
Det pratades likadant på 1970-talet när jag växte upp, med det älskade kollektiva tänkandet. Hur tycker du att det gick?

Om inte vi får ett globalt kärnvapenkrig pga Putins och Medvedevs härjningar så tror jag det kommer att fortsätta precis som tidigare. Folk i allmänhet vill sköta sig själva och ha det enkelt, så länge de har möjlighet.
Trots detta är pendeltåg och bussar fulla varje vardagsmorgon.

Alla vill eller behöver inte en egen bil.

Delningsekonomin ser annorlunda ut än kollektiven på 70-talet. Att hyra en elspark, ta en bolt eller fräsh poolbil är inte samma sak som att dela kök och en rostig hippiemålad folkabuss...

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns ändå ett incitament att köra nästan tomt med elbilar som inte finns med avgasbilar. Tror man att man ska klara sig hela vägen hem och ladda billigt där är det ofta rimligt att köra med ganska små marginaler.

Motsvarande uppsida finns inte med avgasbilar då man ändå måste till en mack med dem för att tanka.
Lagom kul om man i det läget fastnar i en bilkö. Det är liksom inte bara att köpa en reservdunk med el o fylla på när man står där vid vägrenen…

• Gilla
robhol
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Lagom kul om man i det läget fastnar i en bilkö. Det är liksom inte bara att köpa en reservdunk med el o fylla på när man står där vid vägrenen…
Lagom kul om du har flera mil till närmaste mack?

• Gilla
enoch85 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är lite mer komplicerat än så. En elbil drar mindre el när den går långsamt och i princip ingen när den står still. Givet att man inte behöver värme eller AC i timtals stillastående köer så är det inget problem.

Min poäng är att det kan vara rationellt att köra nästan tomt med en elbil, medan det ytterst sällan är det med en avgasbil.

Sen finns det förstås de som felbedömer energiåtgången och inte når fram. Den dumheten kan innebära att några tior sparade på laddning blir några tusenlappar o bärgningsavgift. Den är förhoppningsvis självreglerande. Antingen skärper man sig eller tecknar en sådan försäkring som @EdwinG84 länkade till.

För egen del når jag ofta fram till landet med ett par–tre procent. Med tio mil kvar säger bilen då att jag ska komma nio mil, men då det är byte från motorväg till landsväg räknar bilen fel. Jag vet det, för jag har gjort resan många gånger. Jag passerar också några laddstationer längs vägen, om jag skulle ha fel. Kan man sin bil och sina rutter är det här inte ett orimligt beteende.

Är det oväder håller man sig förstås med större marginaler, som med allt annat.

Har man inställningen att det här kommer leda till mängder med strandade fordon längs vägarna måste man rimligen utgå från att alla andra är idioter. Gör du det?

• Gilla
enoch85 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.