1 822 223 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Myndigheterna sköter det ganska bra med avvecklingen av mackar redan. Jag vet om iallafall 3 mackar som blivit besiktade och fått driftstopp för att de ligger för nära bostäder (bensin främst) men de har fått finnas med bostäder bredvid sig i allafall minst 40 år.engs skrev:
Det blir intressant följa hur marknaden för flytande bränsle går, känns som diesel är ett säkrare kort på lång sikt än bensin mtp användning i tyngre fordon. Dvs att alls få tag i det om säg 15-20 år.
Hela kedjan med raff, frakta runt bränsle, ha bensinmackar etc. Torde vara mer kapitalintensivt än laddstationer? (Sen kanske man ska räkna med hela kedjan där också men den existerar ju delvis redan idag).’
Om man ser elbilar som framtiden, vem kommer satsa kapital idag på att nyinvestera i fossilbränslen? På sikt även att underhålla densamma. Dvs avvecklingen av pumpar för bensin/diesel kanske kommer gå snabbare än laddstationerna framväxt, inom några år.
Allt ifrån om man som enskild mackägare får fundera på om man verkligen ska renovera / byta pumparna när det är dags eller börja stänga ner de eftersom de tjänat ut. Till de stora jättarnas långsiktiga investeringar i hela infrastrukturen.
En minskande skara fossilbränslebilägare ska dela på en ganska stor fast kostnad för hela infrastrukturen.
2 av dessa 3 har lagt ner helt, medans den siste säljer endast diesel som tydligen var godkänt.
De såg ingen vinst eller hade plats till att flytta tanken till bensin. Den ena erbjöd sig markägaren bredvid att upplåta sin mark för att de skulle få igång bränsleförsäljning igen, men det ligger på is pga en lat ägare av macken =)
Skifte till elfordon kommer självklart att göra att det kommer bli färre platser för påfyllning av bränsle.engs skrev:
Det blir intressant följa hur marknaden för flytande bränsle går, känns som diesel är ett säkrare kort på lång sikt än bensin mtp användning i tyngre fordon. Dvs att alls få tag i det om säg 15-20 år.
Hela kedjan med raff, frakta runt bränsle, ha bensinmackar etc. Torde vara mer kapitalintensivt än laddstationer? (Sen kanske man ska räkna med hela kedjan där också men den existerar ju delvis redan idag).’
Om man ser elbilar som framtiden, vem kommer satsa kapital idag på att nyinvestera i fossilbränslen? På sikt även att underhålla densamma. Dvs avvecklingen av pumpar för bensin/diesel kanske kommer gå snabbare än laddstationerna framväxt, inom några år.
Allt ifrån om man som enskild mackägare får fundera på om man verkligen ska renovera / byta pumparna när det är dags eller börja stänga ner de eftersom de tjänat ut. Till de stora jättarnas långsiktiga investeringar i hela infrastrukturen.
En minskande skara fossilbränslebilägare ska dela på en ganska stor fast kostnad för hela infrastrukturen.
Om vi tar dagens snittsträcka för bilar som är ca 1300 mil/år och utgår från från att vi behåller en av våra bilar, vilket blir den större dieselbilen, som idag faktiskt rullar ungefär den sträckan.
Och troligtvis blir det lågmilarna som lever vidare lite längre i förändringstid.
Nu tar jag ett scenario om kanske 10-15 år fram i tiden 2033-2038, utbytet av 96% av bilparken går inte snabbare att behovet av bränsle skulle sjunka så drastiskt snabbt och att tyngre fordon även behöver diesel.
Tanken rymmer 65L och låt säga fylls på med 10 L kvar, vilket blir ca 55 L,
Bilen drar i snitt 0,6L/mil på årsbas, det betyder att det behövs 780 L bränsle/år, dvs 14 tankningar/år dryga 1 gång/månad.
Vill man minska påfyllningstillfällen om det är problem med avstånd tar man och även fyller två jeepdunkar på 20L vardera, blir 40L. Det blir då 8 tankningar/år vilket bör kunna hanteras.
Om mitt scenario stämmer att det dessutom blir lågmilarna som kommer att rulla vidare, så kanske det bara blir påfyllning varannan månad av bränsle.
Vi får väl återkomma i tråden om 10-15 år för att se hur det blivit.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
A AndersS skrev:Skifte till elfordon kommer självklart att göra att det kommer bli färre platser för påfyllning av bränsle.
Om vi tar dagens snittsträcka för bilar som är ca 1300 mil/år och utgår från från att vi behåller en av våra bilar, vilket blir den större dieselbilen, som idag faktiskt rullar ungefär den sträckan.
Och troligtvis blir det lågmilarna som lever vidare lite längre i förändringstid.
Nu tar jag ett scenario om kanske 10-15 år fram i tiden 2033-2038, utbytet av 96% av bilparken går inte snabbare att behovet av bränsle skulle sjunka så drastiskt snabbt och att tyngre fordon även behöver diesel.
Tanken rymmer 65L och låt säga fylls på med 10 L kvar, vilket blir ca 55 L,
Bilen drar i snitt 0,6L/mil på årsbas, det betyder att det behövs 780 L bränsle/år, dvs 14 tankningar/år dryga 1 gång/månad.
Vill man minska påfyllningstillfällen om det är problem med avstånd tar man och även fyller två jeepdunkar på 20L vardera, blir 40L. Det blir då 8 tankningar/år vilket bör kunna hanteras.
Om mitt scenario stämmer att det dessutom blir lågmilarna som kommer att rulla vidare, så kanske det bara blir påfyllning varannan månad av bränsle.
Vi får väl återkomma i tråden om 10-15 år för att se hur det blivit.![]()
Jag har 11st bensinmackar på vägen till jobbet, alltså precis vid vägen. Det är nog lugnt om 2/3 försvinner till slutRkarlsson skrev:Myndigheterna sköter det ganska bra med avvecklingen av mackar redan. Jag vet om iallafall 3 mackar som blivit besiktade och fått driftstopp för att de ligger för nära bostäder (bensin främst) men de har fått finnas med bostäder bredvid sig i allafall minst 40 år.
2 av dessa 3 har lagt ner helt, medans den siste säljer endast diesel som tydligen var godkänt.
De såg ingen vinst eller hade plats till att flytta tanken till bensin. Den ena erbjöd sig markägaren bredvid att upplåta sin mark för att de skulle få igång bränsleförsäljning igen, men det ligger på is pga en lat ägare av macken =)
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Beror såklart på var man är och hur man räknar, kollade snabbt på Google och räknade 11st laddstationer, med betydligt fler med en kort avstickare på några hundra meter från leden. Många är dock inte superchargers. Dom finns som regel på de bemannade mackarna om inte annat. Många av automatpumparna får säkert elbilsladdare framöver ocksåpacman42 skrev:
halper skrev:
Ja, precis samma skit som med parkering. Står man någonstans i en ny stad så är ju inte att fippla med telefonen för att installera en meningslös SkruttPark™-app det man mest trånar efter. Helt otroligt så opraktiskt det går att göra! Parkerade på ett ställe där man skulle SMSa regnr för att påbörja och ”stopp” för att avsluta och sedan fick jag en faktura på fem kronor som skulle betalas med Klarna från mitt kort … ja, en sjuttio knapptryckningar där. Bommar som man blippar in och ut genom kanske?!?
Så otroligt off-topic det blivit.
Några högtalare och loctite så tar du med dig skyltarna!
Skoja bara! Fast jag vet att jag läst om det nån gång och lapplisan kunde inte skriva ut några böter. Polisen var inte heller villiga att hjälpa.
Och när det gäller elbilar är det för mycket som talar emot. Dem är bara miljövänligare när dem används och det finns ingen som vill skrota dem när det är dags. Visst verkar dem trevliga att köra och äga men batteriets livslängd är ju inte särskilt lång med tanke på priset.
Och en sak som jag undrat över är att dem får vara på en bilfärja! Tar ett sånt litiumbatteri eld är katastrofen ett faktum.
Det är samma hets att få in dem i bilparken som med allt annat nytt och miljövänligt. För min del kommer det inte att fungera med elbil på många år.
Möjligen att det dyker upp snabbladdare på orten närmast där jag bor, men det finns ju bara två långsamladdare där och de ägs av en BRF.Johannes Carlsson skrev:
Beror såklart på var man är och hur man räknar, kollade snabbt på Google och räknade 11st laddstationer, med betydligt fler med en kort avstickare på några hundra meter från leden. Många är dock inte superchargers. Dom finns som regel på de bemannade mackarna om inte annat. Många av automatpumparna får säkert elbilsladdare framöver också
Det kommer att ske en förändring, men och stora problem att lösa enbart tidskillnad på att fylla en tank kontra snabbladda på 25-30 min skapar nya förutsättningar. Det som diskuteras i tråden att det finns, nja, att det fungerar är bara utifrån den lilla andelen elbilar 4%.Johannes Carlsson skrev:
Beror såklart på var man är och hur man räknar, kollade snabbt på Google och räknade 11st laddstationer, med betydligt fler med en kort avstickare på några hundra meter från leden. Många är dock inte superchargers. Dom finns som regel på de bemannade mackarna om inte annat. Många av automatpumparna får säkert elbilsladdare framöver också
Men om elbilsdelen ska öka snabbt krävs det stora förändringar av infrastruktur om det ska fungera, såg en intressant bild idag på bostadsområde och tänkte hur gör man med laddning. Hur många har nya elbilar här idag?
https://www.svt.se/nyheter/storsta-hojningarna-av-hyran-pa-30-ar
Ja, du har mycket att fundera på ser jag.FreddeLind skrev:
Några högtalare och loctite så tar du med dig skyltarna!
Skoja bara! Fast jag vet att jag läst om det nån gång och lapplisan kunde inte skriva ut några böter. Polisen var inte heller villiga att hjälpa.
Och när det gäller elbilar är det för mycket som talar emot. Dem är bara miljövänligare när dem används och det finns ingen som vill skrota dem när det är dags. Visst verkar dem trevliga att köra och äga men batteriets livslängd är ju inte särskilt lång med tanke på priset.
Och en sak som jag undrat över är att dem får vara på en bilfärja! Tar ett sånt litiumbatteri eld är katastrofen ett faktum.
Det är samma hets att få in dem i bilparken som med allt annat nytt och miljövänligt. För min del kommer det inte att fungera med elbil på många år.
Det är faktiskt bra att de gamla åkdonen används så länge det går och att vi inte köper nya diesel/bensinåkdon.
Jag tor en stor del av förändringen kommer vara ägandebilden, det slutar snart vara norm att alla har bilar, för att inte tala om att alla har flera bilar. Det kommer bli mer delning, cykling och kollektivtrafik.A AndersS skrev:Det kommer att ske en förändring, men och stora problem att lösa enbart tidskillnad på att fylla en tank kontra snabbladda på 25-30 min skapar nya förutsättningar. Det som diskuteras i tråden att det finns, nja, att det fungerar är bara utifrån den lilla andelen elbilar 4%.
Men om elbilsdelen ska öka snabbt krävs det stora förändringar av infrastruktur om det ska fungera, såg en intressant bild idag på bostadsområde och tänkte hur gör man med laddning. Hur många har nya elbilar här idag?
[länk]
Blir säkert så i vissa större städer, men inget generellt över landet. Vi lever i olika förutsättningar.D djac skrev:
Låter nog lite kaxigare än jag önskar men, även det kommer att ändras, fler kommer tvingas att bo i samhällen nära arbetsplats, skolor, affärer etc, att fara runt som livsstil, som många gör idag, kommer inte att hålla.A AndersS skrev:
