D
A Avemo skrev:
Jag har precis haft ID4:n på första inspektionen efter 2 år och 5200 mil. Det kallades inte ens för service. Med mig hem fick jag ett tre sidor långt protokoll på allt de gjort. Jag vill inte sträcka mig så långt som till att säga att det i sin helhet var meningslöst. Men för mig känns det till exempel lite onödigt att en verkstad skall kontrollera att belysningen i handskfacket fungerar. Förutom inspektionen ville de göra en uppdatering av mjukvaran i bilen. Detta skulle ta 6 timmar. Men funderar ju lite på vad de har för överföringshastighet. Under inspektionen framkom i alla fall att en cell i högspänningsbatteriet var dålig och behöver bytas på garantin.
Ja men detta belyser ganska bra skillnaden mellan legacy-tillverkarna och de nya, de nya gör detta ständigt på distans, inte kollar belysningen i handskfacket då. Handlar nog dels vilket mindset man kommer ifrån och dels att de nya går stenhårt på effektivitet och konkurrensfördelar, det ser man hela vägen från effektivitet i fabrik, försäljning, osv.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D djac skrev:
Vi har ekonominördbekanta som alltid hyr bil på semestern, en likadan som de har, därför att det är billigare än att köra med egen när man ska köra många mil på kort tid. De har dotter i Stockholm och ibland kör de upp över en natt (från Malmö), kombinera besök och transport, och även då tar de hyrbil eftersom detta är billigare.
Jag hyrde en gång en Volvo en vecka fast jag ägde en egen äldre Volvo. Min var gammal, sliten, törstig och inte helt tillförlitlig. Jag körde 400 mil (utlandsresa) under veckan och fick:
Bekvämare bil
Lägre bränsleförbrukning
Ingen risk för driftstopp
Inget slitage på egen bil

Det blev billigare än den egna bilen trots att den var så gammal att värdeminskningen per mil var noll.
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej, det är faktiskt stötande, flera av de gamla märkena försöker hålla liv i sin verkstadsinfrastruktur genom att lägga på onödiga och obligatoriska services, som de dessutom helt klart överdebiterar för.
Javisst är det det.
När jag frågade vad de gjorde i "servicekassan" så hade de inte riktigt koll först då han började yra om olja och filter ;)

Nu drabbar det bara mig indirekt då det är en bilkontobil så jag skiter i det. Hade jag ägt den privat hade jag gjort servicen någon annanstans.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag känner flera som valt att inte ha bil alls, bara hyra på semestern. De klarar att ta sig till hyrbilen.
Jag känner andra som har en liten bil och hyr en större någon gång per år. Endast en person med körkort, men de klarar att ta sig till hyrbilen etc.
Det är klart det GÅR, men det blir krångligare. Som jag har nämnt flera gånger i tråden så är en av anledningarna till att jag äger en bil bekvämligheten, den är alltid tillgänglig, bara att gå till garaget och hämta den.

Du nämner att du känner folk som klarar sig utan bil, så varför ska man ens ha en elbil om det går lika bra utan bil?
 
J jocke31 skrev:
Nej, jag menar en vanlig Schukoladdare. Den kan man ju använda när det inte finns några laddstolpar i närheten.
Brukar vara rätt dåligt med eluttag längs motorvägarna.
 
A AndersS skrev:
Om inte stora delar av bilen måste demonteras för de två åtgärderna är det kraftigt överpris, eller exklusivt förgyllt pollenfilter. Med vilka intervaller måste bilen servas?
Hej den ska "servas" årligen men tidigare har det bara varit "kontroll" vilket ingått i något servicepaket man fick med i köpet de första 3åren eller 4k mil. Detta var första som de gjorde något och bilen hade gått över 4k vilket innebar att man fick pröjsa.
 
D djac skrev:
Då har du hamnat konstigt, på förstasidan kan du välja plats och sen kan du filtrera på allt i det utbud som dyker upp.
Jag klickade på länken, där får jag upp en sida där jag ska välja plats och när den ska hämtas och lämnas, men eftersom det inte funkade att skriva in min adress kom jag inte vidare. Det är möjligt att man kan filtrera i senare steg då.
 
D djac skrev:
Vi har ekonominördbekanta som alltid hyr bil på semestern, en likadan som de har, därför att det är billigare än att köra med egen när man ska köra många mil på kort tid. De har dotter i Stockholm och ibland kör de upp över en natt (från Malmö), kombinera besök och transport, och även då tar de hyrbil eftersom detta är billigare.
Det där förstår jag inte, hur kan det bli billigare med hyrbil? Man betalar ju fortfarande för bränslet, och sen tillkommer kostnaden för hyrbilen.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Det är klart det GÅR, men det blir krångligare. Som jag har nämnt flera gånger i tråden så är en av anledningarna till att jag äger en bil bekvämligheten, den är alltid tillgänglig, bara att gå till garaget och hämta den.
Precis, vi är helt enkelt lite bekväma av oss. Det kan ju vara värt som sagt att fundera över om det man själv ser som ett stort problem är det för alla andra människor. Både du och jag åker kollektivt till jobbet (om jag minns rätt), medan det för andra blir krångligare. Vi människor är olika helt enkelt.

N Nerre skrev:
Du nämner att du känner folk som klarar sig utan bil, så varför ska man ens ha en elbil om det går lika bra utan bil?
Varför ska man ha en bensinbil eller dieselbil om det går lika bra utan bil?
Återigen, människor är olika.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Jag klickade på länken, där får jag upp en sida där jag ska välja plats och när den ska hämtas och lämnas, men eftersom det inte funkade att skriva in min adress kom jag inte vidare. Det är möjligt att man kan filtrera i senare steg då.
Skriv inte din adress, skriv området så går det bättre tror jag.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag klickade på länken, där får jag upp en sida där jag ska välja plats och när den ska hämtas och lämnas, men eftersom det inte funkade att skriva in min adress kom jag inte vidare. Det är möjligt att man kan filtrera i senare steg då.
Jag skrev mitt ortsnamn, valde ett par dagar nästa vecka och fick upp tre bilar inom tre mils radie från min håla på landsbygden...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det hela faller ju som vanligt tillbaks till att det är tvärfel för dig. Du är extremt inflexibel.
Det du kallar "extremt inflexibel" kallar jag helt normalt och som de allra flesta. :D

Fairlane Fairlane skrev:
Du måste ha en bil som du vet exakt hur den kan packas, du måste packa bilen kvällen innan, du måste ha en kombi, flexibilitet på var du ska stanna är noll etc.
Ja som de allra flesta med andra ord. :D

Även när det gäller önskemålet om kombi tycker jag @Nerre är som de allra flesta. Ta en titt på godtycklig parkering så gissar jag att 80-90 procent av bilarna är kombi- eller halvkombivarianter. Gick på kul in på en bilhandlarsida och på deras förstasida var 32 av 39 bilar, alltså 82 procent, någon form av kombi.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Fairlane
Humor måste det väl ändå vara att klaga på elbilar som blir stående i snöstorm och istället förespråka en bränslecellsbil som går att ladda på 5 ställen i landen.

Jag förstår fördelen med bensin om man man kör tills allt bränsle är slut (jag tillhör också de som fyller på i god tid innan om det är risk för problem), då det är lätt att fylla på en dunk så man tar sig till närmsta bensinstation. Diesel beror lite på vilken bil det är, då vissa inte alls gillar att köras tomma. Både diesel- och bensindrivna fordon riskerar dessutom en trasig bränslepump om de går torrt, så ytterligare en anledning att inte köra tomt.

Men som sagt, det är nog lättare både att fylla på diesel, bensin och el, än vätgas på plats.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det där förstår jag inte, hur kan det bli billigare med hyrbil? Man betalar ju fortfarande för bränslet, och sen tillkommer kostnaden för hyrbilen.
Vad kostar bilen du redan äger att köra per mil? Du har kostnad för:
- däck (dividera priset med hur många mil de håller)
- service (dividera priset för servicen med antal mil i serviceintervallet)
- reparationer (reparationskostnaderna per körd mil, tex slitage bromsar, stötdämpare och liknande slitdelar)
- försäkring om det är många mil med hyrbilen som ersätter mil med egen bil. Längre årlig körsträcka ger högre försäkringspremie
- du kan äga en bil som inte klarar av (eller är optimerad för) resan när du hyr bilen. Alltså kan du äga en billigare bil som inte klarar alla eventualiteter

Ta extremexemplet: du har idag köpt en fabriksny 2023 Skoda Octavia. Du ska imorgon göra en roadtrip på 500 mil genom Europa under en vecka. Är det billigare att köra med din sprillans nya bil, eller att hyra en motsvarande bil en vecka med fria mil?
 
  • Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Det du kallar "extremt inflexibel" kallar jag helt normalt och som de allra flesta. :D

Ja som de allra flesta med andra ord. :D

Även när det gäller önskemålet om kombi tycker jag @Nerre är som de allra flesta. Ta en titt på godtycklig parkering så gissar jag att 80-90 procent av bilarna är kombi- eller halvkombivarianter. Gick på kul in på en bilhandlarsida och på deras förstasida var 32 av 39 bilar, alltså 82 procent, någon form av kombi.
Varför blanda in halvkombi? Det ska vara kombi, måtten måste vara exakt så precis så som Nerre har det för att han har lärt sig packa bilen perfekt så. Därför vill han heller inte byta bil förrän det är absolut nödvändigt. Jag tror inte det är så för de flesta. Man kan vara mer eller mindre flexibel. Själv är ligger jag nog åt hållet mindre flexibel, men jag är väldigt mycket mer flexibel än Nerre, och är väl medveten om att andra inte alls tänker som jag, utan är betydligt mer flexibla än så. Vissa är så flexibla så de vill byta bil varje år, andra ser ett bilbyte som något väldigt jobbigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.