Fairlane
G Guzzen1 skrev:
Jag hävdar att elbil fungerar bra i stan och i en radie av 15-20 mil. Ute på böggda måste det till bättre grejjer t.ex bränsleceller.
Har du någon rekommendation på en bränslecellsbil som fungerar bra i böggda?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Har du någon rekommendation på en bränslecellsbil som fungerar bra i böggda?
Tja Toyota har en som verkar funka bra. Påminner om Tesla i designen. Toyota har väl aldrig skämt ut sig men bilskrället är nog inte så vanligt i Sverige ännu iaf.
 
  • Haha
slugger75
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
De flesta som har elbil har ju en nödladdare i bilen.
Nödladdare? En powerbank menar du? Nödladda i en snödriva verkar lite apart. Man kan ju iofs ha med ett bensindrivet elverk men då faller ju iden om noll utsläpp för fanatikerna som inbillar sig att en elbil inte släpper ut något. Fast å andra sidan kanske dom inte sitter i snödrivan och då är det ju en annan sak.
 
G Guzzen1 skrev:
Tja Toyota har en som verkar funka bra. Påminner om Tesla i designen. Toyota har väl aldrig skämt ut sig men bilskrället är nog inte så vanligt i Sverige ännu iaf.
Finns det många tankstationer för bränslecellsåkdon i böggda ?
 
  • Gilla
slugger75 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Kika på bildelning, detta är tex en väl fungerande och växande tjänst: [länk]
Vad jag kunde se kan man inte välja typ av bil? (Jag kunde inte provsöka eftersom det inte verkade gå att skriva in nån adress, den ville använda min plats men det funkar inte när jag använder datorn....)

Om det nu handlar om att man behöver hyra en kombi eftersom man köpt en liten elbil så vill man ju kunna välja storlek på bilen.
 
G Guzzen1 skrev:
Nödladdare? En powerbank menar du? Nödladda i en snödriva verkar lite apart. Man kan ju iofs ha med ett bensindrivet elverk men då faller ju iden om noll utsläpp för fanatikerna som inbillar sig att en elbil inte släpper ut något. Fast å andra sidan kanske dom inte sitter i snödrivan och då är det ju en annan sak.
Tagga ner lite. Man behöver inte lyssna på fanatiker. Men man behöver inte uttrycka sig som en heller. Alla inser att det finns tillfällen då en elbil kan bli stående urladdad på vägkanten. Men detta med stillastående köer under flera timmar i snöyra är en extrem situation. At välja bil utifrån att klara den situationen på bästa sätt är inte rationellt. Men så har man ju ingen skyldighet att vara rationell heller.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
U
Här kör Teslabjørn en Hyundai Ioniq 6 (avsiktligen) till den är helt tom på batteri. "Räddas" av en annan Ioniq 6 som passerar förbi som kan släppa 16A som V2D. Tar ju lite längre tid att fylla på en dunk bensin men funkar ju fint. Inte osannolikt att det kör runt fler bilar på våra gator som kan ladda upp andra bilar med V2D än vad det är folk som kör runt med extra bensindunkar i bagageutrymmet.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
G Guzzen1 skrev:
Tja Toyota har en som verkar funka bra. Påminner om Tesla i designen. Toyota har väl aldrig skämt ut sig men bilskrället är nog inte så vanligt i Sverige ännu iaf.
Det går förmodligen inte ens att köpa bilen. Det finns 5 ställen att tanka på i Sverige, Umeå, Sandviken, Stockholm, Mariestad och Göteborg. Man kommer cirka 65 mil på en laddning. Är det verkligen bättre än en elbil för folk på böggda?
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Inte att förglömma att hyrbilen normalt behöver hämtas nånstans, vilket kan göra det lite besvärligt om man bara har ett körkort i familjen. Ok, det går säkert att få hyrbil levererad till dörren, men då lär det kosta ännu mer.
Jag känner flera som valt att inte ha bil alls, bara hyra på semestern. De klarar att ta sig till hyrbilen.
Jag känner andra som har en liten bil och hyr en större någon gång per år. Endast en person med körkort, men de klarar att ta sig till hyrbilen etc.

Det hela faller ju som vanligt tillbaks till att det är tvärfel för dig. Du är extremt inflexibel. Du måste ha en bil som du vet exakt hur den kan packas, du måste packa bilen kvällen innan, du måste ha en kombi, flexibilitet på var du ska stanna är noll etc. Det är helt ok. Jag gillar också kombi och är också bekväm och vill ha bilen hemma (även om jag faktiskt mer än en gång gått eller åkt kommunalt för att hämta hyrbil). Jag kan dock inse att det som jag ser som ett problem är en skitsak för andra.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Nödladdare? En powerbank menar du? Nödladda i en snödriva verkar lite apart. Man kan ju iofs ha med ett bensindrivet elverk men då faller ju iden om noll utsläpp för fanatikerna som inbillar sig att en elbil inte släpper ut något. Fast å andra sidan kanske dom inte sitter i snödrivan och då är det ju en annan sak.
Nej, jag menar en vanlig Schukoladdare. Den kan man ju använda när det inte finns några laddstolpar i närheten.
 
G Guzzen1 skrev:
Nödladdare? En powerbank menar du? Nödladda i en snödriva verkar lite apart. Man kan ju iofs ha med ett bensindrivet elverk men då faller ju iden om noll utsläpp för fanatikerna som inbillar sig att en elbil inte släpper ut något. Fast å andra sidan kanske dom inte sitter i snödrivan och då är det ju en annan sak.
Det kanske är så enkelt att det i grund och botten är miljömupparna du stör dig på och inte elbilen i sig.
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
P
J jocke31 skrev:
De flesta som har elbil har ju en nödladdare i bilen.
Vilka bilmärken slänger med en gratis "nödladdare" ? Vw, opel, kia har inte det.
 
Rkarlsson skrev:
Vilka bilmärken slänger med en gratis "nödladdare" ? Vw, opel, kia har inte det.
Till båda våra bilar (MG ZS och Mustang Mach-E) så fick man med både schukoladdare och typ2-kabel. Till Mach-E:n fick man dessutom med en CEE-laddare. Men det varierar säkert.
 
sunnis
Rkarlsson skrev:
Vilka bilmärken slänger med en gratis "nödladdare" ? Vw, opel, kia har inte det.
BMW :)

Då får man t.o.m med en trefas 11kW laddare (utbytbar kabel med olika ändar).

Men gratis är den inte eftersom den är inräknad i bilpriset i slutändan.

Förr skickade även Volvo med en 2kw laddare.

Dessa finns även köpa begagnat för ca 1000kr av folk som tycker de är onödiga, oftast oanvända. Har alltid en laddare i mina elbilar i lönnfacket i skuffen.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
BMW :)

Då får man t.o.m med en trefas 11kW laddare (utbytbar kabel med olika ändar).

Men gratis är den inte eftersom den är inräknad i bilpriset i slutändan.

Förr skickade även Volvo med en 2kw laddare.

Dessa finns även köpa begagnat för ca 1000kr av folk som tycker de är onödiga. Men har alltid en sån i mina elbilar i lönnfacket i skuffen.
Samma typ av kabell till Mach-E. 3-fas 11kW med adapter för CEE/Schuko.
 
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.