1 822 328 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Lite svårt att jämföra med hemmaladdning.
Vid laddstationer har man byggt upp infrastruktur och förhoppningsvis erbjuder mer än strypta 11kwh med lastbalansering som hoppar igång vid låga laster.
Det är väl hastigheten eller effekten man kan klaga på om det är mindre än "utlovat" och om det inte är förutsättningarna med egna bilen som begränsar.
Accepterar man 7kr kWh vid laddaren vilket man gjort så är det ju bara så.
Vid laddstationer har man byggt upp infrastruktur och förhoppningsvis erbjuder mer än strypta 11kwh med lastbalansering som hoppar igång vid låga laster.
Det är väl hastigheten eller effekten man kan klaga på om det är mindre än "utlovat" och om det inte är förutsättningarna med egna bilen som begränsar.
Accepterar man 7kr kWh vid laddaren vilket man gjort så är det ju bara så.
Tycker man det är dyrt eller laddar mer än ca 500kWh per år så är det väl läge att överväga ett laddabonnemang . Även om det råkar kosta 14 kr/mil så är det inte att jämföra komfortmässigt att glida fram i en tyst stark elbil. Själv tycker jag det är bra att det finns möjlighet att snabbladda då behovet uppkommer, vilket är mindre än att det lönar sig med abonnemang. Publik långsamladdning brukar jag betala ca 4kr/kWh för så det är helt ok.Mikael_L skrev:
Förra månaden blev jag tvungen att snabbladda vid två tillfällen, jag fick fakturan i veckan som var.
Nu tyckte jag att det börjat bli dyrt.
Dessutom hade debiteringsmodellen ändrats så det var både kWh-pris samt minutpris.
Men dyrt vart det i alla fall, jag landade på nästan 7kr/kWh för dessa två laddningssessioner.
Det ger mig ett bränslepris på 14kr/mil, dvs högre än de ICE-bilar jag kört förut.
Dags att hitta ett nytt laddnätverk tänkte jag, har nu kollat och insett att typ alla har såhär skithöga priser.
Rent ekonomiskt blir det en förlust att köra elbil ifall man inte kan ladda hemma eller på jobbet etc.
För ett år sedan kunde jag komma undan med typ 2kr/kWh, nu 3,5 ggr så högt.![]()
![]()
Hos Tesla verkar du komma billigare undan, runt 5kr/kWh. Jag har dock inte fullt satt mig min i deras betalningsmodell för sällanladdare.Mikael_L skrev:
Förra månaden blev jag tvungen att snabbladda vid två tillfällen, jag fick fakturan i veckan som var.
Nu tyckte jag att det börjat bli dyrt.
Dessutom hade debiteringsmodellen ändrats så det var både kWh-pris samt minutpris.
Men dyrt vart det i alla fall, jag landade på nästan 7kr/kWh för dessa två laddningssessioner.
Det ger mig ett bränslepris på 14kr/mil, dvs högre än de ICE-bilar jag kört förut.
Dags att hitta ett nytt laddnätverk tänkte jag, har nu kollat och insett att typ alla har såhär skithöga priser.
Rent ekonomiskt blir det en förlust att köra elbil ifall man inte kan ladda hemma eller på jobbet etc.
För ett år sedan kunde jag komma undan med typ 2kr/kWh, nu 3,5 ggr så högt.![]()
![]()
Publik laddning betalar jag 3-3,50 kr/kWh för i de flesta fall. Detta är i Göteborg och kommunerna runt om.GoC skrev:
Tycker man det är dyrt eller laddar mer än ca 500kWh per år så är det väl läge att överväga ett laddabonnemang . Även om det råkar kosta 14 kr/mil så är det inte att jämföra komfortmässigt att glida fram i en tyst stark elbil. Själv tycker jag det är bra att det finns möjlighet att snabbladda då behovet uppkommer, vilket är mindre än att det lönar sig med abonnemang. Publik långsamladdning brukar jag betala ca 4kr/kWh för så det är helt ok.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Det skulle jag säga är ganska normalt sen nästan ett år tillbaka, innan dess låg nog flertalet snabbladdare på runt en femma.Mikael_L skrev:
Ja, det gör att energin blir dyrare, men att räkna ett snittpris bara på den snabbladdade elen blir ju fel. Vare sig man kan ladda hemma eller måste ladda offentligt är ju långsamladdning det som sätter baslinjen för kostnaden.
Under 14 kr/mil kräver för övrigt en konsumtion på under 0,7 l/mil för bensin eller 0,65 för diesel. Klarade avgasbilen det?
Senast jag körde med min laddhybrid på enbart bensin (förra veckan efter att jag inte hittat någon ledig laddplats på flygplatsen) så körde jag hem (sju mil mestadels motorväg) på så lite som just 0,7 l/mil. Bara man hittar en lastbil att ligga bakom på motorvägen så sjunker förbrukningen med minst en deciliter per mil, vid motvind ännu mer.Nötegårdsgubben skrev:
Det skulle jag säga är ganska normalt sen nästan ett år tillbaka, innan dess låg nog flertalet snabbladdare på runt en femma.
Ja, det gör att energin blir dyrare, men att räkna ett snittpris bara på den snabbladdade elen blir ju fel. Vare sig man kan ladda hemma eller måste ladda offentligt är ju långsamladdning det som sätter baslinjen för kostnaden.
Under 14 kr/mil kräver för övrigt en konsumtion på under 0,7 l/mil för bensin eller 0,65 för diesel. Klarade avgasbilen det?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Har ingen, men generellt är det en bra och trevlig bil, precis som man förväntar sig en golf att vara. Den har inte så stort batteri och räckvidd som största nackdel.dof skrev:
Kolla på Kia E-Niro som alternativ? Ser ju precis likadan ut som bensinaren
Ja, det var vad alla som jobbar med bilfrågor sade på konferensen jag var på i USA (där detta kom upp) sade. De räknade med att de skulle behöva backa ur det inom två år. Eventuellt retroaktivt också.Johannes Carlsson skrev:
Jag byter hyrbil (jag väljer själv bil i gången) om jag inte har Android Auto i den, men numera har ju alla det. Detta gör att hyrbilsföretagen inte kommer att ta in GM. I USA är hyrbilar en av bilföretagens viktigaste marknadsföringsplatser.
De har aldrig Chademo-kontakt ...pacman42 skrev:
Så då kan jag lika gärna hitta vilket lite schuko-uttag som helst.
Men nu gäller det ju inte just mig egentligen, om jag kör snabbladdning 5 ggr per år för några hundringar, så spelar det nog ingen större roll.
Det var mest den allmänna trenden jag ville lyfta. Att nu har det blivit dyrare (bränslemässigt) att köra elbil än fossilbil, ifall man är nödd att hela tiden ladda på publika laddnätverk.
Tyvärr ett steg bakåt mot stenåldershållet ...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Jag ifrågasätter inte att man kan köra så energieffektivt, jag tror bara inte att de flesta gör det. @Mikael_L har iofs. visat med sitt elbilskörande att han kan hålla ner förbrukningen, men jag ville ändå dubbelkolla.pacman42 skrev:
Senast jag körde med min laddhybrid på enbart bensin (förra veckan efter att jag inte hittat någon ledig laddplats på flygplatsen) så körde jag hem (sju mil mestadels motorväg) på så lite som just 0,7 l/mil. Bara man hittar en lastbil att ligga bakom på motorvägen så sjunker förbrukningen med minst en deciliter per mil, vid motvind ännu mer.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Min Volvo D3 ligger på 0,43l/mil, med värmaren 2ggr per dag så runt 0,5.Nötegårdsgubben skrev:
Det skulle jag säga är ganska normalt sen nästan ett år tillbaka, innan dess låg nog flertalet snabbladdare på runt en femma.
Ja, det gör att energin blir dyrare, men att räkna ett snittpris bara på den snabbladdade elen blir ju fel. Vare sig man kan ladda hemma eller måste ladda offentligt är ju långsamladdning det som sätter baslinjen för kostnaden.
Under 14 kr/mil kräver för övrigt en konsumtion på under 0,7 l/mil för bensin eller 0,65 för diesel. Klarade avgasbilen det?
Nu är jag mycket väl medveten om att detta är byggaHUSforum, men ta i beaktande att vääldigt många bor i HR och BR med ingen som helst möjlighet att ladda vid bostaden. Så att konsensus skulle vara att ladda hemma kanske kan diskuteras.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
I de flesta elbilar använder man aldrig Carplay eller Android Auto. När du navigerar med det inbyggda systemet tar bilen hänsyn till laddning, förbrukning, förvärmer osv. Allt det missar du med telefonernas OS.Johannes Carlsson skrev:
Spotify och andra ljudtjänster funkar direkt i bilen utan Carplay mfl.
Har testat Android Auto men det så mycket sämre än bilens os så jag kör enbart MBUX.
Incharge. När jag skaffade laddbrickan var det bara ren minuttaxa vid deras 50-60kW snabbladdare, om jag inte minns fel så var det 2.70/minut. Vilket i teorin skulle kunna innebära 2,7-3,20kr/kWh.j.f.s skrev:
I praktiken laddade min bil aldrig så fort, så det landade nog istället ändå på 5-6kr/kWh (så det är inte någon fasansfull skillnad för mig nu).
Nu kostar det 1kr/minut + 3:30-4:20 kr/kWh. dvs både energitaxa och minuttaxa samtidigt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Imponerande. Med ett sådant körmönster tror jag iofs. att du skulle konsumera mindre än 2 kWh/mil med elbil också, så det räddar nog inte @Mikael_L:s räkneexempel ändå.M Markarbetaren skrev:
Jag utgår inte från att alla kan ladda hemma, men det enda alternativet till det är inte snabbladdning, utan det finns en stor mängd publika långsamladdare i vårs städer. Det finns dom andra påpekat också möjlighet till att ladda billigare på vissa snabbladdare med abonnemang.M Markarbetaren skrev: