Attitudeswe
N Nerre skrev:
Som sagt var, statistiken finns där.

Den visar ju att det säljs ungefär lika mycket bilar, men det är mindre andel elbilar nu är förut.

Folk köper alltså hellre bensin/diesel än elbil just nu.
Dinobränslebilar minskar också

Andelen rena elbilar av försäljningen har ökat 8% på ett år

-35% feb i år jfr -22 allt som allt till privatpersoner

https://www.mynewsdesk.com/se/vroom/pressreleases/bilmarknaden-februari-2023-3237087
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Jag lyckas inte hitta det men jag skrev tidigare i tråden hur stor andel av årsförsäljningen av ID4 som såldes dagen innan bonusens avskaffande.
 
Attitudeswe
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag lyckas inte hitta det men jag skrev tidigare i tråden hur stor andel av årsförsäljningen av ID4 som såldes dagen innan bonusens avskaffande.
Min Enyaq blir byggd nästa vecka. Den beställdes i juli -22, så lär ta ett tag innan dessa syns i nygregistreringarna?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Min Enyaq blir byggd nästa vecka. Den beställdes i juli -22, så lär ta ett tag innan dessa syns i nygregistreringarna?
Kul! Jag kikar som sagt själv på en Enyaq, men tar en begagnad. Avvaktar dock lite och ser var priserna landar snart.
 
N Nerre skrev:
Som sagt var, statistiken finns där.

Den visar ju att det säljs ungefär lika mycket bilar, men det är mindre andel elbilar nu är förut.

Folk köper alltså hellre bensin/diesel än elbil just nu.
Ja, statistiken finns där, och som @Attitudeswe redan skrivit så säger den något annan än du vill låta påskina.

Dock ger jag inte så mycket för den statistiken. Elbilar (undantaget Tesla) har långa leveranstider och den statistik som finns att tillgå är främst nyregistrerade bilar och det säger alltså ganska lite om hur mycket bilar av olika slag som säljs nu. Men det är förstås en typ av nyans som är för svår för den typ av tidningsalster vi pratar om.

Varför du försöker försvara denna usla journalistik från statstelevisionen (och tydligen även skvallerblaskan Aftonbladet) övergår mitt förstånd.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför du försöker försvara denna usla journalistik från statstelevisionen (och tydligen även skvallerblaskan Aftonbladet) övergår mitt förstånd.
Gör det verkligen det? Du verkar ju vara en klok man och kan säkert komma på ett bra skäl till varför vissa personer som bara ser problem med elbilar försvarar den usla journalistiken som stödjer deras tankar... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den lär hamna på bilar med fossilbränslen också ..
ok, Jag menar förstås även och i första hand något alternativ till drivmedelsskatten…
 
Fisker Ocean Har nu fått sin WLTP och den är på 707km, inte illa.
Silverfärgad SUV i rörelse på väg omgiven av gröna träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Information om Fisker Ocean Extreme bil: pris, prestanda, batteri, räckvidd, förbrukning och bogseringskapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Kanske dum fråga, varför dessa extrema motorer?
Eller är det så att det kommer "med på köpet" då det inte kostar mera att tillverka.
 
  • Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Grannen hade en sån, hybrid. Det gjorde ont i mig varje gång på vintern när han skulle ta sista branta backen upp till sig och volvodieseln drog igång med full belastning, iskall, mitt i vintern, för att inte elmotorn orkade. Det rasslade ganska duktigt, men det var ju en tjänstebil så han sket i det.

Personligen fattar jag inte syftet med en laddhybrid. Varför åka omkring med en fossil motor som inte används. Servicekostnaden per använd mil måste ju bli astronomisk om man bara Ska använda den 2ggr om året. Bättre att köpa en elbil och hyra en bil när man ska till fjällen isf., kan jag tycka..
Håller egentligen med, vad man vill ha är nelbil med en lite hjälpmotor som man kan köra på vid längre sträckor, det kommer kanske.
I3 REX var ydligen ute lite för tidigt :/

Personligen gillar jag nmin BMW 330e skarpt - på sommaren tankar jag så sällan att jag glömt min kod till benisnkortet när semestern kommer :)
På vintern ngt mer.

Förutom att jag laddar hemma och kör billigt mestadels, så kan jag använda värme/kyla för hundarna när vi parkerat (så länge jag stter på elsparläget så det finns batteri kvar).

Har kikat på hel-el, sjukt mycket skönare att köra på el också, men just begränsad räckvidd och laddinfra vid längre sträckor gör det lite tidigt tycker jag. Man kan ju bara köra ca 70-75% av laddningen också (jag vill inte köra ned till 0 förstås - då kan man sitta i klistret om laddaren man tänkt sig är trasig osv), och sen snabbladdar man ju max upp till 80%.
Men när väl elbilar med säg 80-90mils räckvidd (60-70 då i praktiken) kommer till rimigt pris så blir det intressantare.
 
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Grannen hade en sån, hybrid. Det gjorde ont i mig varje gång på vintern när han skulle ta sista branta backen upp till sig och volvodieseln drog igång med full belastning, iskall, mitt i vintern, för att inte elmotorn orkade. Det rasslade ganska duktigt, men det var ju en tjänstebil så han sket i ..
Bara för sakens skull har inte Volvo dieslar i sina hybrider utan bensinare som har förmågan att låta som en diesel ;)
 
  • Gilla
  • Haha
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
G
A AndersS skrev:
Kanske dum fråga, varför dessa extrema motorer?
Eller är det så att det kommer "med på köpet" då det inte kostar mera att tillverka.
Gissar att man kör med två motorer när man vill ha 4wd och det leder till hög total effekt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna
A AndersS skrev:
Kanske dum fråga, varför dessa extrema motorer?
Eller är det så att det kommer "med på köpet" då det inte kostar mera att tillverka.
Det är en internationell överenskommelse som biltillverkarna har gjort för att reta socialdemokrater och ägare av bilar med V8 och bara 350 hk.

Sen tror jag inte att det är så mycket dyrare att göra en starkare motor heller..
 
  • Haha
  • Gilla
jonas.o och 8 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kanske dum fråga, varför dessa extrema motorer?
Eller är det så att det kommer "med på köpet" då det inte kostar mera att tillverka.
Det gör dessutom att de konkurrerar med bensin/dieselbilar i prisklassen 700 kkr och uppåt där dessa elbilar framstår som prisvärda. Alternativet 200 hk konkurrerar med fossilbilar i en lägre prisklass där elbilen framstår som dyr i inköp om än billigare i långa loppet.
 
A AndersS skrev:
Kanske dum fråga, varför dessa extrema motorer?
Eller är det så att det kommer "med på köpet" då det inte kostar mera att tillverka.
Man väljer en motor som är stark nog att starta och dra bra i låga farter utan växellåda. Då får man en motor som vid full fart har väldigt hög effekt.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.