A AndersS skrev:
Och i närtid är det större sannolikhet att bränslepriset kommer att sänkas, vad som nu kommuniceras utifrån ifrågasättande av löfte. Så vi får se vad som händer framöver.
"Enligt Moderaternas vallöfte skulle en anpassning till EU:s miniminivå av reduktionsplikten, alltså inblandningen av biobränslen, betyda att dieseln blev fyra till fem kronor billigare per liter. Men nu håller EU på att justera upp miniminivån.
– Det som är absolut glasklart är att Sverige ska ha EU:s lägsta miniminivå. Exakt hur den kommer att se ut om några månader återstår att se. Men det kommer att handla om flera kronor, säger Svantesson till tidningen."
https://www.di.se/nyheter/preems-varning-sankt-reduktionsplikt-kan-ge-hogre-dieselpriser/
 
N Nerre skrev:
[länk]
Precis vad jag skrivit tidigare, att det som kan påverka är att marknadspriset ökar.
Däremot inte att det kommer politiska beslut som ger ökade pris. Vi får se vad de andra marknadsaktörerna har för planer. Preem har ju satsat hårt på HVO och vill kanske lobba lite extra;)
 
M
H HenrikHuslöse skrev:
Och du tror på första bästa träff på Google? Nej du, om dieselpriset var över 14 spänn 2008 så lär det inte ha varit 13 spänn 2017. Bränslepriset går liksom inte ner över tid. Det blir bara dyrare för varje år.
Okej...internet ljuger:sleep:
 
J Jova85 skrev:
Den enda som sitter inne med spådom verkar vara du.
Inte min spådom. Du jan söka på nätet så lär du finna att det larmades om kommande istider.

J Jova85 skrev:
Du kan inte förneka klimatförändringarna längre. Och som nämnts innan, detta har påtalats i decennier.
Jag har inte förnekat att klimatet förändras. Jag har påpekat att klimatet alltid har förändrats. Däremot är jag inte övertygad om att det till stor del beror på människans påverkan. Klimatet har förändrats mycket utan mänsklig påverkan förr i tiden.

J Jova85 skrev:
Dina ”istidsforskare” kanske du skulle ha varit ifrågasättande kring?
Många av dessa istidsforskare bytte ju sedan fot och började larma om global uppvärmning istället.
 
L lbgu skrev:
Inte min spådom. Du jan söka på nätet så lär du finna att det larmades om kommande istider.



Jag har inte förnekat att klimatet förändras. Jag har påpekat att klimatet alltid har förändrats. Däremot är jag inte övertygad om att det till stor del beror på människans påverkan. Klimatet har förändrats mycket utan mänsklig påverkan förr i tiden.



Många av dessa istidsforskare bytte ju sedan fot och började larma om global uppvärmning istället.
L lbgu skrev:
Inte min spådom. Du jan söka på nätet så lär du finna att det larmades om kommande istider.



Jag har inte förnekat att klimatet förändras. Jag har påpekat att klimatet alltid har förändrats. Däremot är jag inte övertygad om att det till stor del beror på människans påverkan. Klimatet har förändrats mycket utan mänsklig påverkan förr i tiden.



Många av dessa istidsforskare bytte ju sedan fot och började larma om global uppvärmning istället.

Nu tar du saker lite ur sitt sammanhang.

Och du jämför äpplen och päron.

Faktum kvarstår. Människan är orsaken till klimatförändringarna som vi ser. Det är fakta, och det kommer du inte komma ifrån.
 
  • Gilla
karny889 och 3 till
  • Laddar…
J Jova85 skrev:
Faktum kvarstår. Människan är orsaken till klimatförändringarna som vi ser. Det är fakta, och det kommer du inte komma ifrån.
Vad jag vet är den mänskliga påverkan på klimatet en inte till 100% bekräftad teori. Finns massor med exempel inom forskarvärlden där så gott som säkra teorier inte visat sig hålla. Om du inte vet det så finns det faktiskt klimatforskare som inte stödjer teorin om att människan ligger bakom global uppvärmning.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
TommyC och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vad jag vet är den mänskliga påverkan på klimatet en inte till 100% bekräftad teori. Finns massor med exempel inom forskarvärlden där så gott som säkra teorier inte visat sig hålla. Om du inte vet det så finns det faktiskt klimatforskare som inte stödjer teorin om att människan ligger bakom global uppvärmning.
Låter som du läser ur SDs partiprogram.
Åsikter som de/ni delar med Donald Trump.

Den är vetenskapliga vinkeln är dock missvisande och saknar grund.

Och att det finns forskare som säger annat, ja det finns det alltid. Det följer bara normalfördelningskurvan.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
L lbgu skrev:
Vad jag vet är den mänskliga påverkan på klimatet en inte till 100% bekräftad teori. Finns massor med exempel inom forskarvärlden där så gott som säkra teorier inte visat sig hålla. Om du inte vet det så finns det faktiskt klimatforskare som inte stödjer teorin om att människan ligger bakom global uppvärmning.
Du tillhör helt klart en utrotningshotad grupp, alla vi andra har insett läget och gått vidare till nästa frågeställning som kommer direkt efter konsensus i denna första fråga har infunnit sig.

Det finns ingen i världen som bestämmer över något som inte har tagit till sig av hur läget är, vart vi är påväg.
Nu har skärningspunkten för samtalen och diskussionerna hamnat om vad vi ska göra, hur snabbt vi ska göra det, vem som ska göra det, och vem som ska betala.
Ni som fortfarande bubblar om att klimatkrisen inte ens finns ... jaja, vi andra fnissar nog mest bara, bakom era ryggar.

Jodå, jag har också varit en aningens klimathotsskeptiker förut.
Dock aldrig speciellt uttalat, men under t.ex. 2000-2010 (då jag började upptäcka snacket) så var jag nog rätt tveksam över det hela.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vad jag vet är den mänskliga påverkan på klimatet en inte till 100% bekräftad teori. Finns massor med exempel inom forskarvärlden där så gott som säkra teorier inte visat sig hålla. Om du inte vet det så finns det faktiskt klimatforskare som inte stödjer teorin om att människan ligger bakom global uppvärmning.
Det är en fundamental feluppfattning att korrekta teorier bekräftas. Det är det omvända som sker, teorier falsifieras om de är fel. Om jag säger att det kommer vara minst 30C varmt på måndagar så är den tokiga hypotesen falsifierad första måndagen när det är kallare.

Med tiden har flera hypoteser som kvällstidningarna gärna skrivit om falsifierats: vi har inte fått en ny istid men polarisarna har inte heller smält än. Rent allmänt blir spannet mellan vad klimatalarmister och klimatskeptiker påstår mindre med tiden. Det blir pinsamt att påstå att temperaturen var X grader eller Y grader 2020 enligt modellerna när vi har mätdata som visar att det var Z grader. Likväl lever ideer från att ingen uppvärmning kunnat påvisas till att RCP 8.5 faktiskt är realistiskt kvar hos många.

Ni såg min bensinprisargumentation ovan. Den är ett typexempel på argumentationsfel.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
J Jova85 skrev:
Låter som du läser ur SDs partiprogram.
Åsikter som de/ni delar med Donald Trump.

Den är vetenskapliga vinkeln är dock missvisande och saknar grund.

Och att det finns forskare som säger annat, ja det finns det alltid. Det följer bara normalfördelningskurvan.
Intressant debatteknik att bara för att någon annan tycker som jag är det fel.
Annars representerar ju SD ca. 20% av väljarkåren, så då skulle jag ju inte vara så ensam i mitt resonemang som du verkar tro. Och Trump verkar ju ha ca hälften av väljarna bakom sig.

Oavsett så kunde du väl bara svara Ja eller Nej på följande:
Är det till 100% säkert att människan till stor del är skyldig till den pågående klimatförändringen.
 
L lbgu skrev:
Intressant debatteknik att bara för att någon annan tycker som jag är det fel.
Annars representerar ju SD ca. 20% av väljarkåren, så då skulle jag ju inte vara så ensam i mitt resonemang som du verkar tro. Och Trump verkar ju ha ca hälften av väljarna bakom sig.

Oavsett så kunde du väl bara svara Ja eller Nej på följande:
Är det till 100% säkert att människan till stor del är skyldig till den pågående klimatförändringen.
Du väljer att läsa in saker som inte sagts.

På din fråga så är svaret: Ja.

PS. Trump har aldrig haft det stödet du gör gällande. Du måste skilja på svenska regeringsval och amerikanska presidentval.
(Återigen jämför du äpplen & päron..)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
L lbgu skrev:
Vad jag vet är den mänskliga påverkan på klimatet en inte till 100% bekräftad teori. Finns massor med exempel inom forskarvärlden där så gott som säkra teorier inte visat sig hålla. Om du inte vet det så finns det faktiskt klimatforskare som inte stödjer teorin om att människan ligger bakom global uppvärmning.
Det finns det men de är extrema outliers, koncensus råder och har ännu inte kunnat utmanas.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du tillhör helt klart en utrotningshotad grupp, alla vi andra har insett läget och gått vidare till nästa frågeställning som kommer direkt efter konsensus i denna första fråga har infunnit sig.

Det finns ingen i världen som bestämmer över något som inte har tagit till sig av hur läget är, vart vi är påväg.
Nu har skärningspunkten för samtalen och diskussionerna hamnat om vad vi ska göra, hur snabbt vi ska göra det, vem som ska göra det, och vem som ska betala.
Ni som fortfarande bubblar om att klimatkrisen inte ens finns ... jaja, vi andra fnissar nog mest bara, bakom era ryggar.

Jodå, jag har också varit en aningens klimathotsskeptiker förut.
Dock aldrig speciellt uttalat, men under t.ex. 2000-2010 (då jag började upptäcka snacket) så var jag nog rätt tveksam över det hela.
..och det sorgliga är att allting var i stort sett känt, med lite sämre upplösning än idag, redan på 70-talet.

Jag är också sen i frågan och inte speciellt kunnig heller men de stora dragen har nog börjat sjunka in och det ser inte bra ut, det ser rent ut sagt för jävligt ut och det är därför jag har svårt att se status quo fortsätta, de unga kommer inte acceptera det länge till och då tror jag det blir åka av.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
D
L lbgu skrev:
Intressant debatteknik att bara för att någon annan tycker som jag är det fel.
Annars representerar ju SD ca. 20% av väljarkåren, så då skulle jag ju inte vara så ensam i mitt resonemang som du verkar tro. Och Trump verkar ju ha ca hälften av väljarna bakom sig.

Oavsett så kunde du väl bara svara Ja eller Nej på följande:
Är det till 100% säkert att människan till stor del är skyldig till den pågående klimatförändringen.
"Ten billions flies can't be wrong, eat shit!"
 
  • Gilla
Jova85
  • Laddar…
N Nerre skrev:
[länk]
Eftersom Preem ska bygga om raffinaderiet i Karlshamn för 3,5 miljarder så det kan producera mer biodiesel så är det väl inte så konstigt att dom varnar för sänkt inblandning av just biodiesel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.