W witten skrev:
Ok nice då kan jag släppa hoppet alltså! Hur är det med kvävedioxiden då? Blir den också värre med elbilar?
Den kommer från Dieselbilar i huvudsak, så det lär bli kraftigt mycket bättre.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast det är ändå intressant att klimatforskarna på 70-talet såg en kommande istid som det största hotet.
Det säger en del om att deras forskning inte är så exakt. Så klimatforskarna har inte särskilt bra förtroende när det gäller 'spådomar' om det framtida klimatet.
En kommande istid har man väl länge vetat är på väg? Men det ligger ju i storleksordningen 10 000 år framåt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
useless useless skrev:
En kommande istid har man väl länge vetat är på väg? Men det ligger ju i storleksordningen 10 000 år framåt.
Det senaste jag såg var att vi lyckats mota bort den med våra ökande temperaturer.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Värme och AC fungerar bra. Mycket bättre än i min Outlander.

Inkommande bil från höger och vänster har jag faktiskt inte tänkt på om det finns, jag har det på min Outlander och jag tror den har triggat en enda gång under de fem år jag ägt bilen. Så tyvärr, jag vet inte.
Låter lovande. Har haft en Outlander själv och tycker inte värmen var så pjåkig i den. Gällande backvarningen så är jag lite bortskämd med Mustangen, kanske. Den funktionen tycker jag är grymt bra. Å andra sidan så är det en mycket större och otympligare bil.
Men ingen 360-kamera, förmodar jag?

Visst är det 11kWh-laddning i Fiaten?
 
useless useless skrev:
En kommande istid har man väl länge vetat är på väg? Men det ligger ju i storleksordningen 10 000 år framåt.
Grejen är väl att klimatforskarna lyfte fram det som ett problem på 70-talet. Så jag antar att de då trodde den skulle komma tidigare. De brukade ju även skrämmas med att golfströmmen skulle försvinna. Men visst det var kanske bara för att de skulle få uppmärksamhet/anslag, sen kom de på global uppvärmning som löste deras uppmärksamhets-/finansieringsbehov. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Texan och 1 till
  • Laddar…
M
N Nacho skrev:
Har tyvärr inte tid att leta bil till dig. Men håller man ögonen öppna så går det säkert, finns många förmånsbilar som kommer ut som bara rullat 1 000 - 2 000 mil. Eller hitta en arbetsgivare som har bra avtal med någon återförsäljare.
Där tappade du hela ansiktet! Går ju inte ens att föra en diskussion när du bara svamlar osanningar! Att du har förmånsbil skiter nog dom flesta spekulanterna på elbil i denna tråd.
 
M
GoC GoC skrev:
Gör gärna en studieresa till Oslo så kan du se själv hur det fungerar för lägenhetsbranden storstadsmänniskor att ladda sin elbil.
Oslo? Lägenhetsbrand?
 
  • Haha
Mats-S
  • Laddar…
M
D djac skrev:
Det är en svaghet idag och finns ju inget allenarådande svar, det blir helt enkelt bökigare i vissa lägen, har en del bekanta i situationen och lösningarna varierar. Bor man i bostadsrätt så kan föreningen sätta upp, om man har parkeringsplatser, ladda på arbetet, om man har plats i P-hus kan det finnas, osv, man kan såklart alltid ladda på snabbladdare men då försvinner ju i stort sett den ekonomiska fördelen med drivmedelsbesparingen.
Det var ett bra och korrekt ärligt svar(y)
 
J jocke31 skrev:
Låter lovande. Har haft en Outlander själv och tycker inte värmen var så pjåkig i den. Gällande backvarningen så är jag lite bortskämd med Mustangen, kanske. Den funktionen tycker jag är grymt bra. Å andra sidan så är det en mycket större och otympligare bil.
Men ingen 360-kamera, förmodar jag?

Visst är det 11kWh-laddning i Fiaten?
11kWh om man inte tar dyraste modellen (den lär ska ha 22kW). Den har även 360-kamera och självkörande funktioner mm.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
11 kWh är inte mycket... Är batteriet förbrukat sen?
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
11kWh om man inte tar dyraste modellen (den lär ska ha 22kW). Den har även 360-kamera och självkörande funktioner mm.
Ok, tack för info! Det uppskattas. Inte helt lätt att hitta exakta specar på nätet.

22 kWh är rätt onödigt för vår del, sådana säkringar har vi ändå inte hemma. :D
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
useless useless skrev:
11 kWh är inte mycket... Är batteriet förbrukat sen?
OK då, 11 kW ska det förstås vara.
 
G
pacman42 pacman42 skrev:
Den kommer från Dieselbilar i huvudsak, så det lär bli kraftigt mycket bättre.
Tyvärr ökar NOx med verkningsgraden i alla ICE, tex Ford ecoboost bensin också, NOx minskar drastiskt mha AdBlue men då måste nog allt upp till vettig driftemp.
 
L lbgu skrev:
Frågan är vad som är kunskap och vad som inte är det. Som jag skrev så är det inte så länge sedan klimatforskarna varnade för en istid som var på väg. Antagligen är det många av dessa forskare som bytt fot nu, vad säger att de inte kommer att byta fot igen.
Oavsett så tror jag inte det är ett jätteproblem om medeltemperaturen går upp någon grad eller två. Visst några ställen kommer att få ett sämre klimat, men andra ställen kommer att få ett bättre klimat. Det är ju inte precis så att vi har ett perfekt klimat just nu även om man lätt får det intrycket. Klimatet har alltid förändrat sig och kommer att fortsätta göra det. Personligen tror jag att det är mer skadligt med en hel generation (eller två) som växer upp itutade att vi går mot undergång, det kan inte vara nyttigt.
De kommer inte att byta fot eftersom de snart är döda. På 1970-talet pratade de om en kommande istid, men de som var yrkesverksamma och publicerade studier då för 45-50 år sedan är ju 75-100 år idag.
 
engs
B bakterie skrev:
Vi har nu haft vår ID.4:a i ca 1,5 mån. Vår genomsnittsresa är på ca 15 mil, och det klarar vi när bilen är laddad till 80%, och har då 20% kvar när vi kommer hem. Temperaturen har varit i intervallet -8 - +3 grader, och av de 15 milen är ca 10 i 120km/h, 2 i 110km/h, och resten lite blandat 40-70 km/h. Bilen anger en räckvidd på 25mil när den är laddad till 80%, och det verkar stämma med verkligheten.

Jag skulle säga att det inte är några problem att köra 30 mil på vintern utan laddning utifrån de förutsättningar du anger. Kanske att det är lite olustigt nära helt tomt batteri när man kommer fram. ID.4:an har 77kWh batteri.
Har in ID.4 som ska levereras tidig vår, det där låter lite oroväckande låg räckvidd. Fast ska jag köra långt så ser man väl till att den laddar till 100% de nätterna.

Hade jag inte redan beställt (eller jag o jag, det är en tjänstebil, så kan inte direkt avbeställa bara) den så vore nog Tesla ett alternativ nu när de sänkt priserna. Den gick inte att beställa innan för oss.

H HenrikHuslöse skrev:
De kommer inte att byta fot eftersom de snart är döda. På 1970-talet pratade de om en kommande istid, men de som var yrkesverksamma och publicerade studier då för 45-50 år sedan är ju 75-100 år idag.
Var det verkligen redan på 70-talet man ändrade uppfattning? Vet när jag var barn på 80-talet så pratades det fortfarande om den kommande istiden. Men det kanske var ett ännu större glapp då mellan aktuell forskning och vad som var mer "allmänt känt" / skrevs och pratades om i media.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.