1 822 674 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja, som sagt - vad det gäller mjukvaran så är Tesla det enda märke som håller måttet.D djac skrev:Sen vet man, om man följer just Tesla, att detta gäller framförallt nordamerikabilarna, de som kommer från Kina (de vi får hit idag) har inte de problemen, men såklart är det varierande problem med Tesla. Skillnaden som jag kan observera i min närhet är att Tesla ofta löser problemen, ofta mjukvara, medan de andra sällan löser de och man får åka många gånger till gammelverkstan, som såklart inte har någon aning.
Att den varit för dyr bekräftar de ju själv med prissänkningarna..J jocke31 skrev:Det är väldigt lätt att hitta massor av rapporter om högst tveksam byggkvalitet hos Tesla. Jag har provkört bilen även om jag inte äger en själv, och det är en trevlig och bra bil i många avseenden. Men vad det gäller hur den är ihopsatt så anser jag inte att den lever upp till vad den kostar. Det är definitivt inte ett premiumbygge. Det reflekteras även i åkkomfort och ljudvolym i bilen.
Ja men jag kan hålla med, å andra sidan så var det många år sedan denna trenden började, har alltid haft tyska premiumbilar och trenden är ju starkt nedåtgående även där, ingenjörskonsten var stor tidigare, idag är de inget speciellt. Själv resignerade jag vid elbilsköpet, möjligtvis tycker jag att Porschen stod ut något men jag var för snål denna gången, å andra sidan tillhör min bekants sådan en av de som haft mest problem, så inte ens där är man säker.
Sant. Testade en Audi Q4 etron, och blev inte speciellt imponerad i ärlighetens namn. Min gamla A4 var betydligt bättre ihopskruvad skulle jag säga.D djac skrev:Att den varit för dyr bekräftar de ju själv med prissänkningarna..
Ja men jag kan hålla med, å andra sidan så var det många år sedan denna trenden började, har alltid haft tyska premiumbilar och trenden är ju starkt nedåtgående även där, ingenjörskonsten var stor tidigare, idag är de inget speciellt. Själv resignerade jag vid elbilsköpet, möjligtvis tycker jag att Porschen stod ut något men jag var för snål denna gången, å andra sidan tillhör min bekants sådan en av de som haft mest problem, så inte ens där är man säker.
Om du har ett annat problem som även jag har som känns jävla fattigt. När man ställer in inställningar som, ambient, grader, modeläge, osv osv så sparas tamejfan inte dessa inställningarna. Så nästa gång bilen "startat om" alltså när det står noll i färddatorn så är alla inställningar ändrade igen.tveksamt skrev:
Fick en förfrågan från VW om att utvärdera deras mobila tjänster och tycka till om vad som behövde finnas i appen alls, vad som behövde vara lättillgängligt och vad som kunde gömmas i menyerna (typ). Gick väl an att svara på, men viktigaste feedbacken var precis det, lägg tiden på att få skiten att funka istället för att flytta om i layouten och menyerna..
Appen suger ju rätt bra med, behöva trycka flertalet ggr för att sätta igång värmen i bilen, det ska ju räcka med en.
Så de har mycket att jobba på för att kännas premium för mig.
Jag är dock trots dessa små irriterande saker nöjd med bilen. Så jag kan tänka mig en id3 som jag köper när leasingen är slut OM de sänker priset rejält då tesla 3 känns mer värt det med tanke på att enl tesla så har de 50 mil räckvidd för 519k
Men nu rör det sig om ett rederi som kör kryssningar på samma rutt som Hurtigruten.L lbgu skrev:
Dvs det är båtar anpassade för kryssningsturister och som mest för sakens skull har plats för några bilar nere i båten, vilket även Hurtigruten har. Du kan endast lasta på och av bilen i Bergen eller Kirkenes.
Så det är troligen bara nån promille av deras målgrupp som vill ta med sig sin bil. Har du råd med en kryssning hela vägen så tar du flyget tillbaka. Är liksom ingen färjelinje det är snack om.
GoC skrev:
Men nu rör det sig om ett rederi som kör kryssningar på samma rutt som Hurtigruten.
Dvs det är båtar anpassade för kryssningsturister och som mest för sakens skull har plats för några bilar nere i båten, vilket även Hurtigruten har. Du kan endast lasta på och av bilen i Bergen eller Kirkenes.
Så det är troligen bara nån promille av deras målgrupp som vill ta med sig sin bil. Har du råd med en kryssning hela vägen så tar du flyget tillbaka. Är liksom ingen färjelinje det är snack om.
Men oavsett så anser de uppenbarligen att elbilar på färjan är farligare än t.ex. bensinbilar. Frågan är väl om det är högre risker med elbilar på färjor. Rederiet anser uppenbarligen det för jag har svårt att tro att de gör det för att jävlas med elbilsägare.
Så klart för att deras båtar inte har de säkerhetssystem som krävs för att ha elbilar inne i skeppet om eventuell brand skulle uppstå i ett batteri. De tillåter heller inte att du laddar din elektriska cykel på båten. Men det ger inte lika många klick på artikeln i motortidningen.L lbgu skrev:
Från deras hemsida:
(Opbevares på henvist sted betyder förvaras på anvisad plats om du inte förstår norska)
Kan jeg ta med meg sykkel eller elsykkel på reisen?
Sykkel er mulig å legge til reisen mot et gebyr når du bestiller. Ta kontakt med kundesenteret på 700 07 070 om du trenger hjelp til å bestille dette.Merk at elsykkel og batteri skal oppbevares på henvist sted, og det er ikke lov å lade om bord.
Kan jeg ta med Elsparkesykkel på reisen?
Du kan ta med elsparkesykkel, men lading om bord er dessverre forbudt.Batteriene eller elsparkesykkel med integrert batteri skal lagres på henvist sted. Elsparkesykkel uten batteri kan oppbevares på lugar.
Kan jeg ta med bil?
Vi tar kun om bord biler på hele strekningen Kirkenes-Bergen eller Bergen-Kirkenes, ikke i individuelle havner. Bilen kan maksimalt være 5,2 meter lang, 2,25 meter bred og 2,1 meter høy. Skal du ha med bil, må du bestille det på forhånd.El-, hybrid-, og hydrogenbiler er forbudt om bord.
dvs dom har gjort bedömningen att dom inte vill ha en brand i ett LithiumIon batteri på båten som inte är anpassad för det.
Frågan är väl hur många färjor som är anpassade för batteribränder. Jag vet inte, men de flesta färjor lär ha några år på nacken och är knappast byggda med krav på att klara batteribränder.GoC skrev:
tveksamt skrev:
Känns förvisso rimligt att det kan bli giftiga gaser som effekt av en elbilsbrand, men det är ju inte direkt så att gaserna som kommer av en fossilbilsbrand är direkt nyttiga.
Svårare att släcka, absolut, men det känns inte som att gaserna är den stora grejen här.
Och det kan nog bli knepigt för det företaget med tanke på hur fordonsflottan byts ut, speciellt i Norge..
Brandröken från batteribränder i elbilar är inte ofarlig, https://rib.msb.se/filer/pdf/29268.pdfuseless skrev:
I en rapport/utredning från MSB som jag läste för några år så stod det att brandförsvarets (dåvarande) skyddsutrustning klarade bara 30 min av brandrök från en batteribrand.
Skulle tro att bilfärjor är bygda på ett helt annat vis än ett kryssningsfartyg. lär inte vara nått stort problem förutom i svensk media.L lbgu skrev:
Norge har massor av bilfärjor över fjordarna och många elbilar. Denna nyhet är inte ens nämnd på norska motormagasins sidor.
Redigerat:
Såklart den inte är ofarlig, vilket ingen heller har påstått.N Nyikåk skrev:
Men röken från en fossilbil som brinner är också giftig, så det känns lite tveksamt att röken ska vara det som är avgörande tänker jag.