ullberg
GoC GoC skrev:
Nej den är inte 100.000kr billigare
En MY LR är fortfarande dyrare än
Motsvarande utrustad Ioniq5 AWD.
Kanske att smartsense borde tas bort från Ioniq:en - vet inte vad det är och om det finns på MYLR men oavsett verkar MYLR billigare - eller är det så att man ”alltid” får rabatt på ioniq som inte syns här?

Skärmavbild av Hyundai IONIQ 5 konfiguration med priser och valmöjligheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit elbil, förmodligen Model Y, online-beställningssida, pris, leveranstid angiven, "Fortsätt till betalning" -knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
L lbgu skrev:
En väldigt billig elbil tror jag skulle kunna sälja väldigt bra. Finns massor med folk som är totalt ointresserade av bilar och bara vill kunna ta sig från punkt A till punkt B.
En nyproducerad bil blir aldrig billig.
Vi snackar ju om en bil ska kosta typ 670.000 eller 645.000.
Det blir ingen jättesuccé med en spartansk bil för så lite mindre pengar.

Det är begagnatköparna 5-10 år senare som är intresserade av en billigare bil med lite mindre grejer som kan gå sönder.

G
L lbgu skrev:
En väldigt billig elbil tror jag skulle kunna sälja väldigt bra. Finns massor med folk som är totalt ointresserade av bilar och bara vill kunna ta sig från punkt A till punkt B.
Dacia Spring tar dig mellan punkt A och punkt B för 250 000.. Dock så får det inte vara förlångt mellan punkt A och punt B för då måste du stanna vid punkt C för att ladda.

Mikael_L Mikael_L skrev:
En nyproducerad bil blir aldrig billig.
Vi snackar ju om en bil ska kosta typ 670.000 eller 645.000.
Det blir ingen jättesuccé med en spartansk bil för så lite mindre pengar.

Det är begagnatköparna 5-10 år senare som är intresserade av en billigare bil med lite mindre grejer som kan gå sönder.
En gång i tiden köpte massor med folk nya Nissan Micra t.ex. Så visst finns det efterfråga på nya enkla billiga bilar.
En enkel elbil borde ju vara väldigt billig att tillverka. Motor och drivning är mycket enklare än på en fossilbil. Sen tillkommer batteriet. Men gör du en väldigt enkel elbil så kommer den inte att väga särskilt mycket vilket gör att man kan komma undan med ett svagare batteri. Krocksäkerhet och liknande är givetvis rätt usel, men det var den ju i Micran också. Borde inte behöva innehålla en endaste dator..

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Dacia Spring tar dig mellan punkt A och punkt B för 250 000.. Dock så får det inte vara förlångt mellan punkt A och punt B för då måste du stanna vid punkt C för att ladda.
Borde gå att göra ännu billigare bilar. Tänk på de bilar som tillverkas och säljs nya i t.ex. Indien. Vad kostar de? Antar att bilföretagen gör vinst på de bilarna. Många sådana bilar borde väl funka här också. Kan tänka mig att en del fossilbilar i Indien kanske inte klarar utsläppskrav här, men med elbilar skulle inte det vara något problem.

L lbgu skrev:
Borde gå att göra ännu billigare bilar. Tänk på de bilar som tillverkas och säljs nya i t.ex. Indien. Vad kostar de? Antar att bilföretagen gör vinst på de bilarna. Många sådana bilar borde väl funka här också. Kan tänka mig att en del fossilbilar i Indien kanske inte klarar utsläppskrav här, men med elbilar skulle inte det vara något problem.
De bilarna från Indien får inte säljas i Sverige. De uppfyller inte kraven...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De bilarna från Indien får inte säljas i Sverige. De uppfyller inte kraven...
Men det är väl mest avgasrening och liknande som ställer till det, med elbilar slipper man alla sådana krav.

L lbgu skrev:
Men det är väl mest avgasrening och liknande som ställer till det, med elbilar slipper man alla sådana krav.
Krocksäkerhet är nog det svåraste att lösa

pacman42 pacman42 skrev:
Krocksäkerhet är nog det svåraste att lösa
Visste inte att det fanns specifika krav på krocksäkerhet för bilar i trafik i Sverige förutom fungerande bilbälte.

pacman42 pacman42 skrev:
Det finns ett antal saker, här nämns några av de senaste:
- [länk]

Edit: mer om kommande och existerande krav här:
- [länk]
Ser mycket ut som ett beställningsjobb av bilindustrin för att hålla lågpriskonkurrens borta.
Bara en sån sak som att de vill inför krav på filhållningsassistans gör ju att man blir betänksam.

ullberg ullberg skrev:
Kanske att smartsense borde tas bort från Ioniq:en - vet inte vad det är och om det finns på MYLR men oavsett verkar MYLR billigare - eller är det så att man ”alltid” får rabatt på ioniq som inte syns här?

[bild]

[bild]
Du behöver lägga till uppgraderad autopilot för 38.900kr för att få samma utrustning som en Ioniq 5 Advance.
Och vill du ha annan färg än vit så kostar det från 13.000kr för solid svart till 35.000kr för röd metallic.
Så nej, Teslan är inte alls billigare än Ioniq 5.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ser mycket ut som ett beställningsjobb av bilindustrin för att hålla lågpriskonkurrens borta.
Bara en sån sak som att de vill inför krav på filhållningsassistans gör ju att man blir betänksam.
Där jag bor fungerar inte sådant. Strecken är för dåliga. Dessutom har få vägar mittlinje...

pacman42 pacman42 skrev:
Där jag bor fungerar inte sådant. Strecken är för dåliga. Dessutom har få vägar mittlinje...
Allt är beroende, jag kör ca 70% med det (Pilot Assist) och det blir dryga 1000 mil/år, gjort så i 6 år, skulle aldrig beställa en elbil utan den funktionen. Så våra behov är olika;)

A AndersS skrev:
Allt är beroende, jag kör ca 70% med det (Pilot Assist) och det blir dryga 1000 mil/år, gjort så i 6 år, skulle aldrig beställa en elbil utan den funktionen. Så våra behov är olika;)
Jag kör ca 2000 mil per år varav 1200 - 1300 mil är på småvägar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.