D Dsl skrev:
Fjällsemestern har jag förlikat mej med att man får lösa genom lånad/hyrd bil.
Är det risk för kö till snabbladdarna som avskräcker eller något annat?
 
Tobzter
Man vart riktigt sugen på att avbeställa enyaq 80x och ta en model y long range istället... hmmm tål att tänkas på.. om ja nu kan avbeställa bilen :cool:
 
W witten skrev:
Är det risk för kö till snabbladdarna som avskräcker eller något annat?
Korrekt
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, många sådana detaljer är infärgade. Däremot måste de lackas vid skador eller utbyte.

Jag vet att Volvo PV hade stora problem med underleverantörer som inte lyckades få rätt nyans vid infärgningen av olika plastdetaljer när S60 lanserades. Man såg tydliga färgskillnader på bilar av vissa kulörer.

Jag hade en KIA som jag repade och plasten på kofångaren var genomfärgad på den också.

Men det gäller inte alla plastdetaljer i karossen. Det beror på märke och hur utsatt detaljen är. Exempelvis uppslagsskydd (på de bilar som har det) är oftast genomfärgade.
Nej jag hävdar ändå att du har fel. Exteriör plast är är oftast lackad, där den ska ha samma färg som bilen i övrigt. Har du en avvikande färg på plasten går det dock bättre att infärga den.
Men du kan tex inte infärga en metallicfärg och få den att se ut som lackad plåt. Skyddsplast på tex skogsmullevarianter kan givetvis vara genomfärgad.
Även Audi och hela VW koncernen och de flesta har mer eller mindre färgavvikelse mellan plasten och plåten. Bara MB lackade plasten med samma färgbatch.
Du ser tom färgskillnaden här:
https://www.blocket.se/annons/goteb..._141hk_advance_plus_1__3090kr_man__/105886897
 
Redigerat:
Huddingebo Huddingebo skrev:
Nej jag hävdar ändå att du har fel. Exteriör plast är är oftast lackad, där den ska ha samma färg som bilen.. Du kan tex inte infärga en metallicfärg. Skyddsplast på tex skogsmullevarianter kan givetvis vara genomfärgad.
Även Audi och hela VW koncernen och de flesta har mer eller mindre färgavvikelse mellan plasten och plåten. Bara MB lackade plasten med samma färgbatch.
I så fall har man gått tillbaka till lackning pga problemen. Det kanske också varierar från bilmärke till bilmärke?

Jag har en granne som jobbade med problemen på S60 när det begav sig och jag har lyckats repa plasten på min förra bil. Frugans förra bil (2011 års modell) var också en KIA och den hade dock lackade plastdetaljer. Min var en annan modell och från 2013, den hade genomfärgad plast. Frugans var inte metallic, min var. Det kan iofs ha varit lackad genomfärgad plast...
 
sunnis
13th Marine 13th Marine skrev:
Har ärligt talat inte kikat på Teslan alls.
Har också hört att Enyaq ska vara trevligare än ID4, egentligen vill jag bara ha min Passat GTE utan bensinmotor och ett större batteripack :rolleyes:
Har ID.4 privat och Enyaq på firman. Skulle säga att Enyaq nu efter haft dom i några veckor är en mycket bättre bil men ändå väldigt lika (Vilket de tekniskt sett är också).
 
sunnis sunnis skrev:
Har ID.4 privat och Enyaq på firman. Skulle säga att Enyaq nu efter haft dom i några veckor är en mycket bättre bil men ändå väldigt lika (Vilket de tekniskt sett är också).
Ja det är ju egentligen samma bil, bara lite annorlunda förpackad
 
Hmmm, verkar som att peugeot och opel kommer med kombielbilar i år.
Jag är dock skeptiskt till franskt :oops:
 
  • Gilla
Alfons3301
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Hmmm, verkar som att peugeot och opel kommer med kombielbilar i år.
Jag är dock skeptiskt till franskt :oops:
Franskt är inga större problem idag. Bästa bilen jag haft var renault.

Frågan är mest bara, vem är importören? Är det samma bolag som för ett år sen ska man absolut hålla sig ifrån dem. Jävlar vilken dålig erfarenhet jag fick när jag hade bokning på en opel mokkae (samma importör på peugeot) så jag rev avtalet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P
Rkarlsson skrev:
Franskt är inga större problem idag
Det slår väl olika som vanligt, men jag är böjd att hålla med. Vi köpte den först sålda Peugeot 307 kombin i Sverige, och då snackar vi år 2002 dessutom. Vet att många hade problem med sina 307, men vår gick i 26000 mil/12år utan ett fel. Iofs gick precis allt sönder då istället:crysmile:
 
  • Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Tobzter Tobzter skrev:
Man vart riktigt sugen på att avbeställa enyaq 80x och ta en model y long range istället... hmmm tål att tänkas på.. om ja nu kan avbeställa bilen :cool:
Någon som har koll på vad det kostar att avbeställa en VW eller Skoda?
 
D Dsl skrev:
Väldigt trevligt med priskonkurrens dock. Om några år/årtionde kanske någon tillverkar en bil man faktist blir sugen på utan att den kostar över miljonen.
Vore trevligt om någon tillverkade en elbil som bara innehöll det allra nödvändigaste. För väldigt många räcker det långt att kunna reglera värmen i bilen. Det är väl typ det enda jag reglerar som inte är absolut nödvändigt att ha i en bil (t.ex. körriktningsvisare, vindrutetorkare) Vill man ha GPS, navigationshjälp finns ju sådant ofta i telefoinen.
En sådan elbil borde gå att göra väldigt billig.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vore trevligt om någon tillverkade en elbil som bara innehöll det allra nödvändigaste. För väldigt många räcker det långt att kunna reglera värmen i bilen. Det är väl typ det enda jag reglerar som inte är absolut nödvändigt att ha i en bil (t.ex. körriktningsvisare, vindrutetorkare) Vill man ha GPS, navigationshjälp finns ju sådant ofta i telefoinen.
En sådan elbil borde gå att göra väldigt billig.
Det är nog inte så många som vill ha en sådan modell att det går att masstillverka och få ner priset tyvärr…
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vore trevligt om någon tillverkade en elbil som bara innehöll det allra nödvändigaste. För väldigt många räcker det långt att kunna reglera värmen i bilen. Det är väl typ det enda jag reglerar som inte är absolut nödvändigt att ha i en bil (t.ex. körriktningsvisare, vindrutetorkare) Vill man ha GPS, navigationshjälp finns ju sådant ofta i telefoinen.
En sådan elbil borde gå att göra väldigt billig.
Vad menar du med att kunna reglera värmen? Jag ställer den på 20 grader sedan reglerar bilen själv så att det blir så. Jag skulle kunna acceptera en fabriksinställning som inte går att ändra på. Jag har inget vehov att ratta detta själv.
 
N nomis skrev:
Någon som har koll på vad det kostar att avbeställa en VW eller Skoda?
Står det inte i avtalet om du beställt?

Om det är lång leveranstid borde de med lätthet kunna sälja bilen till någon annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.