1 820 742 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Haha! Jag har redan lyssnat på Pacman och han och jag är överens! (i vissa frågor)A Alexn72 skrev:
Men är det något som behövs i dagens dynamiska samhälle så är det fantasi.
Annars lär vi aldrig komma ur den betongkostym som påtvingats oss av oljemaffian.
Vätgas finns redan som drivmedel och nischen växer. Det finns ingen anledning att tvivla på den saken och den kommer att bidra till ett fossilfritt samhälle i en omfattning som beror på teknikutvecklingen.
Och stt göra vätgas i garaget eller vid närmaste vindkraftverk/solpanelsystem är en självklar idé som kommer att bli verklighet när Toyota får lite volym på sina försäljningssiffror.
Redigerat:
Byter du ute ordet vätgas mot batteri så är vi helt överrensR RogerHql skrev:Haha! Jag har redan lyssnat på Pacman och han och jag är överens! (i vissa frågor)
Men är det något som behövs i dagens dynamiska samhälle så är det fantasi.
Annars lär vi aldrig komma ur den betongkostym som påtvingats oss av oljemaffian.
Vätgas finns redan som drivmedel och nischen växer. Det finns ingen anledning att tvivla på den saken och den kommer att bidra till ett fossilfritt samhälle i en omfattning som beror på teknikutvecklingen.
Och stt göra vätgas i garaget eller vid närmaste vindkraftverk/solpanelsystem är en självklar idé som kommer att bli verklighet när Toyota får lite volym på sina försäljningssiffror.
Verkligheten är att de nu kan tillverka den billigare och kan sänka priserna...L lbgu skrev:
Sist jag kollade så var där väntetid på att beställa bil...
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 358 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 358 inlägg
Har mycket svårt att tro att tillverkningskostnaden kunde kapas med 20% över en natt. Handlar nog snarare om att dom inte vill visa aktieägare att antalet levererade bilar sjunker.A Alexn72 skrev:
Sist jag läste om batteripriser så hade dom gått upp dec -21 till dec -22.
Konstigt av tesla att sänka 150k på ett bräde och inte 30k varanna månad tills orderböckerna var lagom fyllda. Dom måste bäntat för lönge med prisjusteringen (med tanke på att model y har en mån lev tid)
Jättebra.P Pin skrev:
Nu får resten hänga med och sänka priserna.
Finns ju chans att kunna förhandla kanske om 2,5 år om man ska ha en elbil nånsin igen =)
Det som suger är att tesla inte har verkstad här som sagt. Och att det är en amerikan typ
Kostnaderna har inte kapats över en natt utan det är en kontinuerlig process. Priserna för Model 3 är nu i princip tillbaka där de var för två år sen.Attitudeswe skrev:
Har mycket svårt att tro att tillverkningskostnaden kunde kapas med 20% över en natt. Handlar nog snarare om att dom inte vill visa aktieägare att antalet levererade bilar sjunker.
Sist jag läste om batteripriser så hade dom gått upp dec -21 till dec -22.
Konstigt av tesla att sänka 150k på ett bräde och inte 30k varanna månad tills orderböckerna var lagom fyllda. Dom måste bäntat för lönge med prisjusteringen (med tanke på att model y har en mån lev tid)
Var har du läst att antalet levererade bilar sjunker? Det ökar ju. Jättemycket.
W witten skrev:
Kundpriset har ingen direkt koppling till tillverkningskostnaden. Men att tillverka inom EU kapar 10% tull och att sälja online med få konfigurationer (4 modeller, 5 färger, allt ingår utom självkörning, två fälgar) kapar ytterligare 10%. Hur många miljoner varianter av Mercedes finns det?Axelsio skrev:
Konfigureringshelvetet hos de andra tillverkarna är halva anledningarna jag vill ha en Tesla.. undrar ofta om det inte blivit billigare att bara tillverka toppmodellen än att bygga 100 olika konfigurationer, och alla kunder hade fått en bättre bil på köpet
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Mazda kör väl fortfarande med fixa utrustningsnivåer? Jag tycker det känns smidigt.A ajn82 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg