1 820 363 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Haha roligt att läsa dina spridda gissningar! Angående reklam så lägger Tesla inga pengar på reklam, men det vet du säkert redan.Bananskalare skrev:
utbyggt laddnät? Kan man inte ladda en Tesla på en vanlig laddstation? Det Tesla har lyckats med är att skapa en hype. Som med Iphone.... alla tror att den är bäst. Men den är varken bättre eller sämre än sina konkurrenter. Bara bättre reklamfolk.
Det Tesla försöker få att låta som positivt att inte har något dyrt servicenätverk, det är bara ett annat ord för att man inte hunnit bygga upp det. Alla bilar behöver service. Tyvärr går bilar sönder då behövs det serviceverkstäder.
Är det bara teslas köpare som går på den niten? Det är mycket prat om programvaran. Hur lätt det är att uppdatera den. Det är väl ett måste när det verkar vara ett sånt tjat. Jag har inte känt något behov av att uppdatera programvaran. På min bensin bil.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Jodå, det finns saker de är både bättre och sämre på. Beträffande mjukvara och laddnätverk är de outstanding. Annat är de sämre på och som vanligt blir totalbetygen olika beroende på vad man värdesätter.Bananskalare skrev:
Nej, nu blandar du ihop service (förebyggande) och reparationer (avhjälpande). Det är i alla fall så Tesla ser på de två sakerna och med den distinktionen klarar man sig enligt dem utan service.Bananskalare skrev:
Jag tycker @Nötegårdsgubben sammanfattade det bra, du gör det nog onödigt rörigt om du försöker jämföra ICE med elbil, de har väldigt olika servicebehov, som i sin tur ställer olika krav på verkstadsnätet. Till detta kan du lägga individuella förutsättningar, dvs man kan alltid bo långt från en märkesverkstad om man inte väljer just de stora gamla märkena, sist jag hade verkstadsbesök med min andra bil så träffade jag en kille som körde från Riga till Malmö för att få service på sin fina bil.Bananskalare skrev:
utbyggt laddnät? Kan man inte ladda en Tesla på en vanlig laddstation? Det Tesla har lyckats med är att skapa en hype. Som med Iphone.... alla tror att den är bäst. Men den är varken bättre eller sämre än sina konkurrenter. Bara bättre reklamfolk.
Det Tesla försöker få att låta som positivt att inte har något dyrt servicenätverk, det är bara ett annat ord för att man inte hunnit bygga upp det. Alla bilar behöver service. Tyvärr går bilar sönder då behövs det serviceverkstäder.
Är det bara teslas köpare som går på den niten? Det är mycket prat om programvaran. Hur lätt det är att uppdatera den. Det är väl ett måste när det verkar vara ett sånt tjat. Jag har inte känt något behov av att uppdatera programvaran. På min bensin bil.
Som jag sa så är det personligt vad man värderar, jag har nog elbilar ur alla premiummärken runt mig och ingen förefaller perfekt ur alla perspektiv men de flesta är ganska bra, som jag ser det, och det är få jag blankt skulle säga nej till, skulle dock vara försiktig med de kinesiska, av integritetsskäl.
Just detta är nog ett övergående problem, och mest att betrakta som barnsjukdom. Vi har nu haft vår ID.4 i 1,5 vecka, och OTA fungerade från start. Jag gjorde en OTA-uppdatering dag 2 utan problem. Men jag har förstått att det du skriver var sant för tidigare årsmodeller.D djac skrev:OTA uppdateringar är ett bra exempel, de gamla märken får man boka en halvdag, ta sig till verkstan och antingen få lånebil eller vänta medan de lägger på en uppgradering, detta har nog inte de nya märkena kapacitet för och det passar mig bra för jag har heller inget intresse av denna manöver, bara som ett exempel.
Japp, och för andra modeller och märken, som sagt bara en detalj och det är ju upp till var och en att värdera dessa detaljer! Tycker själv ID4 är superfin och skulle mycket väl kunna tänka mig en sån, nu blev det en annan men nån gång ska man ju bytaB bakterie skrev:
Lite intressant data om nyförsäljningen 2022, om man vill leka lite med filter är det enkelt.
https://www.car.info/en-se/stats
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.car.info/en-se/stats
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Vilken BMW är framtung ??PI_3_141592654 skrev:
Jo jag har skådat framtunga BMW eller Jaguar som saknar vikt på bakdäcken. Man kan köra fast även i utförslut.
Själv har jag 2WD elbil, men bakhjulsdrift. Batteri och motor i bakvagnen. Går som en gammal WW Bubbla i snön. Kör sommardäck året runt med uppehåll för snöiga dagar så man inte bryter mot lagen.
Hade det varit framhjulsdrift utan tyngd fram hade jag inte kommit en meter.
Kör bara stadstrafik dessutom så svårighetsgraden är bara om man vintertid slänger ned bilen i en 10 cm djup parkeringsficka och ska ta sig upp.
Just nu, inatt, laddar jag för 22 till 27 öre per kWh.
Dvs det kommer kosta typ 50 öre per mil att köra imorgon.
Men det var ju inte sant. Det tillkommer energiskatt, överföringsavgift och moms, så det slutar lite under 1kr/kWh.
Men det är fortfarande under 2kr/mil, så jag är någorlunda nöjd just nu.
Jag ska nog ta en ordentlig funderare igen på det där med solceller, gött att tillverka sin egen "bensin".
Dvs det kommer kosta typ 50 öre per mil att köra imorgon.
Men det var ju inte sant. Det tillkommer energiskatt, överföringsavgift och moms, så det slutar lite under 1kr/kWh.
Men det är fortfarande under 2kr/mil, så jag är någorlunda nöjd just nu.
Jag ska nog ta en ordentlig funderare igen på det där med solceller, gött att tillverka sin egen "bensin".
Japp roligare med "billig el" p.g.a solsken än piss väder som vindkraften kräverMikael_L skrev:
Just nu, inatt, laddar jag för 22 till 27 öre per kWh.
Dvs det kommer kosta typ 50 öre per mil att köra imorgon.
Men det var ju inte sant. Det tillkommer energiskatt, överföringsavgift och moms, så det slutar lite under 1kr/kWh.
Men det är fortfarande under 2kr/mil, så jag är någorlunda nöjd just nu.
Jag ska nog ta en ordentlig funderare igen på det där med solceller, gött att tillverka sin egen "bensin".
Vad har du för avtal och hur räknar du då för att komma under 1 kr/kwh?Mikael_L skrev:
Just nu, inatt, laddar jag för 22 till 27 öre per kWh.
Dvs det kommer kosta typ 50 öre per mil att köra imorgon.
Men det var ju inte sant. Det tillkommer energiskatt, överföringsavgift och moms, så det slutar lite under 1kr/kWh.
Men det är fortfarande under 2kr/mil, så jag är någorlunda nöjd just nu.
Jag ska nog ta en ordentlig funderare igen på det där med solceller, gött att tillverka sin egen "bensin".
Såhär räknar jag:
Energiskatt ink moms: 49 öre/kWh
Överföring ink moms: 30,5 öre/kWh
Spotpåslag + elcert: ~10 öre/kWh
Elhandel ink moms: ~30 öre/kWh (lågt räknat).
Summa: ~120 öre/kWh, och det är då när elen är extremt billig.
Observera att jag inte på nåt sätt är mot elbilar, jag är bara nyfiken på din kalkyl.
Jag siktade och sköt från höften. så enkelt är.G Gabbe1 skrev:
Och ... just JA, energiskatten höjdes ju nyss. Jag brukar tänka att den är ca 35 öre.
Måste komma ihåg att M (som gillar skatter som vi alla vet) höjde den till en 50-öring.
Men nåväl, när jag ser den mer korrekta uträkningen så inser jag ju att jag puffas närmare en solcellsinstallation.
Väntar själv på elbil som landar under kommande månad.
Ser inget bättre alternativ om man ska köpa ny bil just nu förutom leveranstiden . Skiljer inga stora pengar mot fossilbil i inköp.
Så tycker inte de är för tidigt att köpa elbil.
Räckvidd på ca 40mil klart mer än ja behöver.
Ser inget bättre alternativ om man ska köpa ny bil just nu förutom leveranstiden . Skiljer inga stora pengar mot fossilbil i inköp.
Så tycker inte de är för tidigt att köpa elbil.
Räckvidd på ca 40mil klart mer än ja behöver.
Tidigt imorgon kan det dock vara möjligt att köpa el till under enkronanMikael_L skrev:
Jag siktade och sköt från höften. så enkelt är.
Och ... just JA, energiskatten höjdes ju nyss. Jag brukar tänka att den är ca 35 öre.
Måste komma ihåg att M (som gillar skatter som vi alla vet) höjde den till en 50-öring.
Men nåväl, när jag ser den mer korrekta uträkningen så inser jag ju att jag puffas närmare en solcellsinstallation.![]()