1 821 770 läst ·
27 229 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Tycker klimatskeptikerna snarare är de som verkar så långt från den rationelle ingejören man kan komma - här visas ofta diagram från 1800-talet eller underliga ovetenskapliga mätningar.PI_3_141592654 skrev:
Det finns en till enorm fördel med elbilar - att gå bort ifrån beroendet till icke-dekokratiska skurkstater som idag är de som till stor del står för fossila bränslen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Solceller och batterilager hemma så är man självförsörjande, skön tanke.J JohanLun skrev:Tycker klimatskeptikerna snarare är de som verkar så långt från den rationelle ingejören man kan komma - här visas ofta diagram från 1800-talet eller underliga ovetenskapliga mätningar.
Det finns en till enorm fördel med elbilar - att gå bort ifrån beroendet till icke-dekokratiska skurkstater som idag är de som till stor del står för fossila bränslen.
Sen är det väl som vanligt, extremt stark "confirmation bias" som vill övertyga sig själv och att t.ex. energideklarationen på Tesla model 3 SR+ om 8600km för att komma ikapp en motsvarande förbränningsbil i Co2 som falsk. Tror den är ganska ärlig
Dessutom behöver man inte själv köra alla dessa 8600km, det räcker att bilen lever tillräckligt länge oavsett ägarbyten. När bilen är slut kan man återvinna batterierna.Johannes Carlsson skrev:
Solceller och batterilager hemma så är man självförsörjande, skön tanke.
Sen är det väl som vanligt, extremt stark "confirmation bias" som vill övertyga sig själv och att t.ex. energideklarationen på Tesla model 3 SR+ om 8600km för att komma ikapp en motsvarande förbränningsbil i Co2 som falsk. Tror den är ganska ärlig
Fick företag också 70k i bonus? vill minnas att jag fick 30 eller 40k när jag köpte min elbil dock så höjde dom ju bonusen efter jag köpt.sunnis skrev:
Jag beställde två Skoda Enyaq till firman idag, den märkliga var att de fanns i lager (4st) bilar hos min lokal ÅF med färdiga regnummer. Så det borde bli 70tkr per bil i bidrag. Det var ju bara att signa avtalet utan egentligen kolla vad de kostade eller vilken utrustning de hadeSäljaren sa att den sista gick 3 minuter efter jag fick avtalen på mina. Knappt så affärssystemet hann med.
Stämmer det? Gäller inte det om du leasar en bil då finansbolaget som hyr ut bilen får dra momsen på bilen.P para skrev:
Men köper du den till ditt företag så är inte momsen avdragsgill på personbilar och lätta lastbilar.
Det normala är att företaget som är brukaren av bilen betalar leasinghyra och då får dra halva momsen. Företaget (finansbolaget) som "hyr" ut bilen får dra av hela momsen och är dom som får bonusen eftersom de äger bilen och kan då räkna av bonusen mot hela bilens värde exkl. moms. När momsen läggs tillbaka vid försäljning så har bonusen sänkt bilens restskuld med 87500kr inkl moms.GoC skrev:
Jättebra affär för finansbolaget om det är ett rent hyresavtal (operationell leasing på företagsspråk) och de står för försäljning och tar hela kakan själva av ev. övervärde. Vid en vanlig leasinghyra med restskuld så räknas det av som ett övervärde vid försäljningen till företaget som brukat bilen.
Företaget som brukar betalar då bilens skuld exkl moms - 70 000kr i bonus + moms fördelat på antalet avtalade månader där företaget bara får dra av halva momsen.
Någon får rätta mig om jag har fel, det här med moms och företagsbilar är rejält snurrigt.
Redigerat:
Jag tror det du skriver är helt korrekt. Halva momsen är ju en av anledningarna till att leasing är såpass stort. Men det finns även företag som köper bilen och skriver av den på fem år. Då får dom ingen ”momseffekt” på bonusen.sunnis skrev:
Det normala är att företaget som är brukaren av bilen betalar leasinghyra och då får dra halva momsen. Företaget (finansbolaget) som "hyr" ut bilen får dra av hela momsen och är dom som får bonusen eftersom de äger bilen och kan då räkna av bonusen mot hela bilens värde exkl. moms. När momsen läggs tillbaka vid försäljning så har bonusen sänkt bilens restskuld med 87500kr inkl moms.
Jättebra affär för finansbolaget om det är ett rent hyresavtal (operationell leasing vid företagsspråk) och de står för försäljning och tar in ev. övervårde. Vid en vanlig leasinghyra med restskuld så räknas det av som ett övervärde vid försäljningen till företaget som brukat bilen.
Företaget som brukar betalar då bilens skuld exkl moms - 70 000kr i bonus + moms fördelat på antalet avtalade månader där företaget bara får dra av halva momsen.
Någon får rätta mig om jag har fel, det här med moms och företagsbilar är rejält snurrigt.
När jag hade personalbil var sista bilen en passat gte 2020, då fick jag betala en högre månadskostnad fram till bonusen var utbetald, därefter sänktes kostnaden med ett avdrag motsvarande bonusen (som på hybridbilar var rätt lågt) på kvarvarande tid. Jag valde att avsluta och köpa en beg bil privat (förmånsvärdet gick upp och jag kör mycket färre mil iom covid/hemarbete, osäkerheten kring kostnad och leveranstider var jättestor), men alla som ville beställa ny bil blev uppmanade att beställa i god tid, för vissa kom bilen snabbare, då fick ju företaget en ännu större del av bonusen. Det normala var att ha bilen i 18 månader, så att man hade god marginal till när garantin gick ut, eftersom vi fick betala ev problem på bilen "själva" (via maskinskada och bruttolöneavtal) när garantin gick ut, plus att däcken skulle ersättas om de var under 4mm eller nåt sånt. Kontentan, alla vill köra säkert och byta efter 18 månader, varvid man missar 6 månaders utspridd bonus. Med den låga räntan, det höga restvärde bilarna haft och om det var rena elbilar, den ganska stora bonusen, så måste det varit en riktigt rejäl vinst med alla leasingbilar sista åren.
Så blir det ju eftersom man inte får dra hela momsen om det är inte är taxi-verksamhet eller begravningsbil, men det måste vara mycket udda att företag köper personbilar rakt av? Ser ju inte varför man skulle göra det när man får dra halva momsen vid finansiell eller operationell leasing. Finansiell leasing är ju ett vanlig "billån" med bilen som säkerhet, den faktiska kostnaden för räntan på finansen är ju mycket mindre än halva momsen.GoC skrev:
Redigerat:
Det är så det brukar fungera med finansiell leasing för företagsbilar som din arbetsgivare sannolikt har haft, att brukaren betalar den faktiska faktiska leasingkostnaden. När bonusen kommer in så får man en ny betalplan eller att man behåller den tidigare betalplanen och får 70 000kr utbetalt, men det är nog en sämre affär pga momseffekten.J JohanLun skrev:När jag hade personalbil var sista bilen en passat gte 2020, då fick jag betala en högre månadskostnad fram till bonusen var utbetald, därefter sänktes kostnaden med ett avdrag motsvarande bonusen (som på hybridbilar var rätt lågt) på kvarvarande tid. Jag valde att avsluta och köpa en beg bil privat (förmånsvärdet gick upp och jag kör mycket färre mil iom covid/hemarbete, osäkerheten kring kostnad och leveranstider var jättestor), men alla som ville beställa ny bil blev uppmanade att beställa i god tid, för vissa kom bilen snabbare, då fick ju företaget en ännu större del av bonusen. Det normala var att ha bilen i 18 månader, så att man hade god marginal till när garantin gick ut, eftersom vi fick betala ev problem på bilen "själva" (via maskinskada och bruttolöneavtal) när garantin gick ut, plus att däcken skulle ersättas om de var under 4mm eller nåt sånt. Kontentan, alla vill köra säkert och byta efter 18 månader, varvid man missar 6 månaders utspridd bonus. Med den låga räntan, det höga restvärde bilarna haft och om det var rena elbilar, den ganska stora bonusen, så måste det varit en riktigt rejäl vinst med alla leasingbilar sista åren.
Egentligen ett ganska sjukt system för att undgå ”skatt” som föder en hel näring med leasingbolag.sunnis skrev:
Så blir det ju eftersom man inte får dra hela momsen om det är inte är taxi-verksamhet eller begravningsbil, men det måste vara mycket udda att företag köper personbilar rakt av? Ser ju inte varför man skulle göra det när man får dra halva momsen vid finansiell eller operationell leasing. Finansiell leasing är ju ett vanlig "billån" med bilen som säkerhet, den faktiska kostnaden för räntan på finansen är ju mycket mindre än halva momsen.