1 821 699 läst ·
27 228 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 223 inlägg
Hela bonus/malus-systemet var ett underfinansierat haveri från dag ett, men att ta bort det från en dag till en annan är ändå överraskande.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 223 inlägg
Alla gånger!
En vanlig enkel straffbeskattning. Inget man drömmer om i sig, men bättre än att den ska mixtras med från gång till annan för att korrespondera mot ett bonussystem den saknar naturlig koppling till.
En vanlig enkel straffbeskattning. Inget man drömmer om i sig, men bättre än att den ska mixtras med från gång till annan för att korrespondera mot ett bonussystem den saknar naturlig koppling till.
Det var ju läge att ta bort bonusen, men visst hade man kunnat sätta den 1/1-23?
Majsen behåller man nog av miljöskäl. Den betalar inte längre för bonusen, men mannkannju inte ta bort den heller...
Majsen behåller man nog av miljöskäl. Den betalar inte längre för bonusen, men mannkannju inte ta bort den heller...
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Det var 40 pers i kön på Berners Sundsvall idag för att skriva kontrakt på el bil. Så bonusen hinna med
Om det gällt att man måste få bilen levererad tycker jag det skulle vart rimligt med en längre period så att "de flesta" som lagt en order (som inte gick att cancellera utan var på G att byggas/skeppas) kunde få sin bil levererad. Att ge en dag av "tokorder" tycker jag känns hål i huvudet. Antingen borde man låtit det upphöra igårkväll, samtidigt man meddelade det. Eller sätta ett datum tex vid årsskiftet. Detta kommer göra att jättemånga tecknar sig och kanske får bilen levererad om jättelänge.
Eftersom många av elbilarna lämnade landet ganska raskt efter första leasingkontraktet gick ut och det i stort är ett bidrag till de som "har råd" att köpa en ny bil för 700.000 så tycker jag det merd rätta kan tas bort.
Jag tycker att bidraget kunde givits till att övertyga de som annars köpt en liten eller begagnad fossilbil att istället välja en elbil, bilar i den mindre klassen.
Det är dock ett visst problem att tillgången på begagnade bilar troligen kommer minska, nu inte av leveransproblemsanledning utan pga förmånsbilar och leasingbilar med ändrade förmånsregler, höjd ränta och avskaffade bidrag kommer bli så pass mycket billigare att fler kommer köpa begagnat. Efter covid fanns redan en brist på bilar, detta gör inte saken bättre. Men fortfarande tycker jag att man skjutit bredvid målet med bonussystemet. Det viktiga är ju att de som kör mycket bil kör en elbil. Inte att sälja många nya fina lyxiga elSUVar.
Jag hade tänkt ha min Zoe ett par år, men jag lär vara fast med den ett bra tag - beg elbilar lär fortsätta vara dyra och bristvara. Personalbil som jag haft tidigare lär bli ännu dyrare.
Eftersom många av elbilarna lämnade landet ganska raskt efter första leasingkontraktet gick ut och det i stort är ett bidrag till de som "har råd" att köpa en ny bil för 700.000 så tycker jag det merd rätta kan tas bort.
Jag tycker att bidraget kunde givits till att övertyga de som annars köpt en liten eller begagnad fossilbil att istället välja en elbil, bilar i den mindre klassen.
Det är dock ett visst problem att tillgången på begagnade bilar troligen kommer minska, nu inte av leveransproblemsanledning utan pga förmånsbilar och leasingbilar med ändrade förmånsregler, höjd ränta och avskaffade bidrag kommer bli så pass mycket billigare att fler kommer köpa begagnat. Efter covid fanns redan en brist på bilar, detta gör inte saken bättre. Men fortfarande tycker jag att man skjutit bredvid målet med bonussystemet. Det viktiga är ju att de som kör mycket bil kör en elbil. Inte att sälja många nya fina lyxiga elSUVar.
Jag hade tänkt ha min Zoe ett par år, men jag lär vara fast med den ett bra tag - beg elbilar lär fortsätta vara dyra och bristvara. Personalbil som jag haft tidigare lär bli ännu dyrare.
Nu vet vi varför inte Malus avskaffades i alla fall...
https://teknikensvarld.expressen.se...lera-miljarder-kronor-saknas-till-bonusbilar/
https://teknikensvarld.expressen.se...lera-miljarder-kronor-saknas-till-bonusbilar/
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Jaghar varit sugen på att beställa en elbil länge. Antingen har dom kort räckvidd eller är för liten för familj.
Eller jättedyra (ID4/Enyaq/Model Y)
Va sugen på att beställa en idag.. men så blev det inte. Cupra lovar leverans innan nyår
Eller jättedyra (ID4/Enyaq/Model Y)
Va sugen på att beställa en idag.. men så blev det inte. Cupra lovar leverans innan nyår
Jag beställde två Skoda Enyaq till firman idag, den märkliga var att de fanns i lager (4st) bilar hos min lokal ÅF med färdiga regnummer. Så det borde bli 70tkr per bil i bidrag. Det var ju bara att signa avtalet utan egentligen kolla vad de kostade eller vilken utrustning de hade
Säljaren sa att den sista gick 3 minuter efter jag fick avtalen på mina. Knappt så affärssystemet hann med.
borde vara årets bästa dag för handlarnasunnis skrev:
Jag beställde två Skoda Enyaq till firman idag, den märkliga var att de fanns i lager (4st) bilar hos min lokal ÅF med färdiga regnummer. Så det borde bli 70tkr per bil i bidrag. Det var ju bara att signa avtalet utan egentligen kolla vad de kostade eller vilken utrustning de hadeSäljaren sa att den sista gick 3 minuter efter jag fick avtalen på mina. Knappt så affärssystemet hann med.
Det man kallar klimatkris är inte att vi dör som flugor, utan att atmosfären har får en aning sämre genomsläpplighet av infraröd strålning som isolerar jordklotet från världsrymdens kyla.Unikt namn skrev:
När du skriver klimatkris inom citationstecken så tolkar jag det som att du ifrågasätter krisens realitet likt en så kallad klimatskeptiker. Stämmer det?
Skenande CO2-utsläpp är ett stort globalt problem. De absolut flesta seriösa forskarna håller med om det. Man skulle kunna säga att det råder konsensus, men visst finns det enstaka motvalsar, tokstollar och en oljelobby som driver en annan agenda.
Oavsett, svåra problem kräver flera lösningar och elektrifiering av transportsektorn är en stark puzzelbit även om eldrivna bilar inte ensamma vänder den tråkiga utvecklingen. Förutom att de hjälper till på en global skala för klimatet så skulle ju även den lokala miljön. Luften i större städer skulle kunna bli enormt mycket bättre i takt med att förbränningsmotorer med avgaser fasas ut.
Det finns Europeiska elbilar för den som ogillar made in china. Vi har ju tyvärr inte längre några svenska bilmärken, men det beror ju på att folk i gemen röstar med plånboken.
Global handel är det som byggt vårt välstånd, och med "vår" menar jag hela jordens samlade rikedom. Att kunna frakta råvaror till produktionsstället, och förädlade saker till användare är nyckeln till vår utveckling.
Vi kan inte sluta handla med varandra utan att gå in i en global depression, men vi kan sköta frakten på ett bättre sätt. Det tjänar alla på.
Det är inga jätte-effekter utan de brukar tala om 3 Watt. Jag tycker det är fel att benämna en sådan process för kris.
För övrigt tuffar jorden på som vanligt med sin enorma temperaturvariation mellan dag och natt och sommar och vinter och tempskillnad mellan polerna och ekvatorn som driver både havsströmmar och luft.
Det som kommer folk till livs matas ut via SVT, Aftonbladet mfl källor utan någon djupare analys hur man ska förhålla sig så att man kan överblicka vad som kan eller bör göras.
Är man en person som sondmatas med färdiga beslut om när man ska ha ångest och vilka produkter man ska köpa så är man rätt handikappad i det moderna medielandskapet.
Generellt skjuder ju vaken media eller politikerna av egenskapen kompetens eller utbildning. De flesta vet inte ens vad vetenskap är och tror att det är när många går samman och beslutar hur saker förhåller sig.
De som aldrig träffat en ingenjör eller en forskare tror på skojarna de visar upp i TV-rutan som aldrig visar en siffra eller ett diagram eller uttrycker minsta tvekan eller intresse för hur klimatet fungerar.
Ingen kunnig person skulle dyka upp i TV-rutan för att bara förmedla ångest och att vi har tio år på oss.
En riktig vetenskapsman kan inte räkna ut sådana siffror och här är varför:
An overview to get things into perspective
Själv har jag kört elbil sedan 2010 utan bonus, men det räddar inte klimatet utan din ekonomi om du samtidigt passar på att skita i service för det behövs inte när man har elbil. Det räcker med besiktning och att man säger till dem att inte slarva utan försöka hitta maximalt antal fel.
Det kallas att gå mot strömmen och det är det lite för få som vågar prova.