GoC GoC skrev:
Att den har Max laddeffekt på 135kW är inte mer än ett tal. Den behöver 35 minuter för att fylla på 43 kWh ström. Dvs snitteffekt på ca 80 kWh under en laddningssession från 10-80%, inte så väldigt imponerande.
Klart bättre än många andra, äldre elbilar.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Klart bättre än många andra, äldre elbilar.
Har stått på ett antal snabbladdare under senaste långresan, och det är mycket få bilar som snittar högre än så i ärlighetens namn.
De enda som jag sett som laddar riktigt snabbt hittills är EV6, Ioniq5, Porsche Taycan och EQS. Övriga bilar (inkl min bil) puttrar på i 60-80 kW i snitt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
snitteffekt på ca 80 kWh under en laddningssession från 10-80%
73 kW om man ska vara petig.
 
Senast laddade jag till 70% på min Enyaq .. 44kwh på 102kw snitteffekt, hade jag fortsatt til 80% så hade det droppat lite så ingen gigantisk skillnad till mg5..
 
Visst har priserna gått upp på alla el/hybridbilar? Vi har en kia niro hybrid på leasing som går ut nästa sommar och inser att det är nog dags att redan nu börja leta efter ersättare. Tycker allt blivit väldigt dyrt? "Förr" kunde man hitta diverse modeller runt 3000/mån (rena elbilar) men nu ligger de snarare på 4000kr+/mån. Och ska man ha bil nästa år när miljöbeloppet minskar så kommer priserna gå upp ännu mer (500-1000kr/mån?) - men ingen vill riktigt säga med hur mycket. Då är man ju uppe i 150-180' under 3 år. Känns saftigt, speciellt som andrabil.

Går inte riktigt att avvakta till efter årsskiftet heller för att se var priserna landar, för då är det för sent för att beställa om man vill ha bilen till sommaren.

Jaja, kanske slutar med en 3 år gammal bensinbil istället..
 
V Vortex skrev:
Visst har priserna gått upp på alla el/hybridbilar? Vi har en kia niro hybrid på leasing som går ut nästa sommar och inser att det är nog dags att redan nu börja leta efter ersättare. Tycker allt blivit väldigt dyrt? "Förr" kunde man hitta diverse modeller runt 3000/mån (rena elbilar) men nu ligger de snarare på 4000kr+/mån. Och ska man ha bil nästa år när miljöbeloppet minskar så kommer priserna gå upp ännu mer (500-1000kr/mån?) - men ingen vill riktigt säga med hur mycket. Då är man ju uppe i 150-180' under 3 år. Känns saftigt, speciellt som andrabil.

Går inte riktigt att avvakta till efter årsskiftet heller för att se var priserna landar, för då är det för sent för att beställa om man vill ha bilen till sommaren.

Jaja, kanske slutar med en 3 år gammal bensinbil istället..
Eller köp loss Kian om det är en laddhybrid, annars inte. Anledningen till högre leasingavgifter är höjd ränta.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Begoriser på hybrid/laddbarr är ju mycket högre också. Köpte en begagnad laddhybrid för ganska exakt ett år sen. Skulle jag köpa min egen bil idag så annonseras de ut 10-15% högre än vad hag gav
 
Logad Logad skrev:
Eller köp loss Kian om det är en laddhybrid, annars inte. Anledningen till högre leasingavgifter är höjd ränta.
Ja, det är förstås också ett alternativ. Frågade en säljare förra veckan men han ville inte ens höfta ett köplosspris förrän till våren. Men samma sak där, då är det ju lite för sent för andra planer ifall priset skulle vara helt uppåt väggarna.
 
M M.sandström skrev:
Senast laddade jag till 70% på min Enyaq .. 44kwh på 102kw snitteffekt, hade jag fortsatt til 80% så hade det droppat lite så ingen gigantisk skillnad till mg5..
Så klart så Enyaq heller inte är nån snabbladdadare av rang.
 
R Robert-san01 skrev:
Klart bättre än många andra, äldre elbilar.
Så klart men långt ifrån vad andra moderna elbilar presterar.
 
sunnis
V Vortex skrev:
Visst har priserna gått upp på alla el/hybridbilar? Vi har en kia niro hybrid på leasing som går ut nästa sommar och inser att det är nog dags att redan nu börja leta efter ersättare. Tycker allt blivit väldigt dyrt? "Förr" kunde man hitta diverse modeller runt 3000/mån (rena elbilar) men nu ligger de snarare på 4000kr+/mån. Och ska man ha bil nästa år när miljöbeloppet minskar så kommer priserna gå upp ännu mer (500-1000kr/mån?) - men ingen vill riktigt säga med hur mycket. Då är man ju uppe i 150-180' under 3 år. Känns saftigt, speciellt som andrabil.

Går inte riktigt att avvakta till efter årsskiftet heller för att se var priserna landar, för då är det för sent för att beställa om man vill ha bilen till sommaren.

Jaja, kanske slutar med en 3 år gammal bensinbil istället..
Varför inte en vanlig bilfinans? Leasing har ju senaste tiden visat sig vara en ganska dålig affär. Vissa biltillverkare börjar redan nu fylla upp produktionsplatser för 2024... Vi lär se fortsatta leveransförseningar en lång tid framöver.

Min ID.4 är värderad 50k mer än vad jag köpte den för. Det är rätt galet.
 
Idag färd Ystad - Sthlm. Startade med halvfullt batteri och fyllde på till 80% vid McDonalds Ystad (ReCharge). Därefter två laddstopp på Ionity Värnamo och Mantorp där vi fyllde på 80%. Åkte inre vägen (via Höör, Hässleholm och Markaryd). Inga köer i Ystad eller Värnamo, däremot 5 min väntan i Mantorp. Helt problemfri resa.
 
V Vortex skrev:
Visst har priserna gått upp på alla el/hybridbilar? Vi har en kia niro hybrid på leasing som går ut nästa sommar och inser att det är nog dags att redan nu börja leta efter ersättare. Tycker allt blivit väldigt dyrt? "Förr" kunde man hitta diverse modeller runt 3000/mån (rena elbilar) men nu ligger de snarare på 4000kr+/mån. Och ska man ha bil nästa år när miljöbeloppet minskar så kommer priserna gå upp ännu mer (500-1000kr/mån?) - men ingen vill riktigt säga med hur mycket. Då är man ju uppe i 150-180' under 3 år. Känns saftigt, speciellt som andrabil.

Går inte riktigt att avvakta till efter årsskiftet heller för att se var priserna landar, för då är det för sent för att beställa om man vill ha bilen till sommaren.

Jaja, kanske slutar med en 3 år gammal bensinbil istället..
Det är inte priset på bilarna som gått upp (inte mer än andra prylar) utan leasingkostnaden har börjat anpassats till verkligheten. 3000:- i månaden var ett kraftigt subventionerat pris för att tillverkaren vill få ut bilar på marknaden. Delvis beror det på EU's regler som begränsar hur mycket avgaser en tillverkares totala mängd sålda bilar får släppa ut. Genom att sälja många elbilar kan man slippa straffavgifter för de ICE-bilar man säljer.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Mikael_L
H HSP skrev:
Kommer fordonsladdning att prioriteras om det blir frågan om el-frånkoppling vid brist?

Jag förstår att sjukvård, polis, brand och datakommunikation mm prioriteras. Men hur planeras det för vanliga människors laddning?
Det kommer inte bli några roterande frånkopplingar, vi har dessutom "aldrig" elbrist i landet, vi har bara högt pris ibland, vilket i huvudsak beror på att elpriser i Europa har ökat.
(Ökar virkespriser i Europa stiger de här också, samma med mjölk, etc)
2021 (som hade en rätt kall Decembermånad) importerade vi el 4,3% av årets timmar, exporterade el 95,7% av årets timmar.
Och vår import har bara minskat för varje år som går, så roterande bortkopplingar blir allt mindre sannolika.
https://www.byggahus.se/forum/threa...kr-foer-december.440044/page-177#post-4604474
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Rkarlsson skrev:
Ligger runt 23 nu.
Är de typ inte första gången i historien som bränslepriser "sänks" på semestern. Även om det sköt i höjden har jag nog aldrig varit med om att den sänkts utan snarare höjts inför varje semester sen 2004.
Bränslepriser har i alla tider gått upp under sommaren, det är för att effektbehovet är större på sommaren än under vintern i alla sydliga europeiska länder.
Numera förstärkt av att vindkraft producerar mindre under sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.