1 821 885 läst ·
27 232 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Inget fordon är avgörande för en som heltidsarbetar och har tänkt till lite. Finns ingen nytta om jag skulle bränna på fortare med elbilen bara för att det är billigare.es.suhaggyB skrev:
Du missförstod, även detta, du inledde med att du inte förstår varför folk har intresse av att försöka optimera tex sin energiförbrukning, jag försökte förklara att många finner det tillfredsställande att göra så, även om de egentligen har råd att inte göra det, den kopplingen saknas och är kanske tom omvänd.es.suhaggyB skrev:
Så du menar att sänker man bara hastigheten i sin hybrid med 15 km/h så löser sig alla problem?
Tror det skulle vara en betydligt bättre ekvation att köpa sig en begagnad ”vanlig” bil om man är en av dom som inte har råd att hålla hastigheten eller prioriterar sin image mer än förmågan att kunna stanna hastigt om det skulle behövas.
Foliehatt av..
Att du sen försöker bygga en halmgubbe av detta och framställa det som mitt förslag till lösning på alla problem i världen hamnar på dig.
Jag har inget problem alls att förstå det och att notera sin förbrukning har varit en vanlig företeelse i många årtionden, i början med trippmätaren vid tankning, sen via bilens färddator, nu gör folk det i elbil också, jag blev inte tagen på sängen av att det inträffade.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 897 inlägg
Jag vet inte om det är annorlunda på andra ställen i landet men här i Stockholm tycker jag det är i stort sett bara fossilbilar som ligger längst fram i köerna, bortsett från A-traktor och mopedbil då, som också är fossildrivna.
Jag kan inte påstå att elbilsförare generellt skulle sacka ner trafiken. Sen kan jag tänka mig att många elbilsförare kör 110 km/h på motorväg nu, trots att samma förare körde 130 km/h innan de skaffade elbil, men det stör ju inte.
Tog en kort tur för cirka 30 minuter sen, kanske 3 mil. Två gånger gick det 10-15 under hastighetsbegränsningen trots att det var lugnt i trafiken. Ena gången var det en dieselbil som körde långsamt, andra gången en bensinare. Statistiken på det lilla utfallet säger såklart inte ett dugg, men som sagt, generellt stör inte elbilsförares hastighet trafikrytmen här som jag ser det.
Vad gäller däck så köpte jag två nya vinterdäck till gammelbilen i höstas och två nya sommardäck våras. Däcksfirman föreslog billiga däck av okänt märke båda gångerna och blev förvånade att jag ville betala betydligt mer för kvalitetsdäck till en 15 år gammal bil. Köpte för många år sen en tre år begagnat bil där tidigare ägare köpt bilen kontant och sen bytt alla däck strax innan försäljning, Linglong eller något sådant. Efter en tur i lätt regn byttes de direkt mot riktiga däck. Efter byte gick bilen stabilt i 120 km/h på motorväg i samma väglag. Innan hade jag fått köra hem i max 70 km/h och det kändes inte tryggt och stabilt, men ville inte köra långsammare på motorvägen heller.
Jag kan inte påstå att elbilsförare generellt skulle sacka ner trafiken. Sen kan jag tänka mig att många elbilsförare kör 110 km/h på motorväg nu, trots att samma förare körde 130 km/h innan de skaffade elbil, men det stör ju inte.
Tog en kort tur för cirka 30 minuter sen, kanske 3 mil. Två gånger gick det 10-15 under hastighetsbegränsningen trots att det var lugnt i trafiken. Ena gången var det en dieselbil som körde långsamt, andra gången en bensinare. Statistiken på det lilla utfallet säger såklart inte ett dugg, men som sagt, generellt stör inte elbilsförares hastighet trafikrytmen här som jag ser det.
Vad gäller däck så köpte jag två nya vinterdäck till gammelbilen i höstas och två nya sommardäck våras. Däcksfirman föreslog billiga däck av okänt märke båda gångerna och blev förvånade att jag ville betala betydligt mer för kvalitetsdäck till en 15 år gammal bil. Köpte för många år sen en tre år begagnat bil där tidigare ägare köpt bilen kontant och sen bytt alla däck strax innan försäljning, Linglong eller något sådant. Efter en tur i lätt regn byttes de direkt mot riktiga däck. Efter byte gick bilen stabilt i 120 km/h på motorväg i samma väglag. Innan hade jag fått köra hem i max 70 km/h och det kändes inte tryggt och stabilt, men ville inte köra långsammare på motorvägen heller.
Hmm, har hela dagen jagat efter fungerande långsamladdare runt Helsingborgs attraktioner. Visst, det finns fungerande laddare, men många av dem ger inte ens 3,7kW. Det verkar som flera är begränsade till 10A/1-fas. 
Hittade till slut riktigt bra laddare (150 stycken 11kW) på Väla köpcentrum, men att starta dessa med EasyParks app var en utmaning. Gick in på eWays hemsida och där står det att man skall försöka igen om det inte går igång inom tre minuter! Det fungerade på 4:e försöket.
Bestämde mig för att skaffa eWays laddbricka för att undvika strulet med EasyParks app (där det var ordentligt pilligt att få bil-ikonen på rätt plats också, inte bara strul med att starta laddningen), men eWays verkar bara ha laddkort. Jag får lysa igenom kortet med en stark lampa och klippa ned det till en bricka (när kortet kommit).
Hittade till slut riktigt bra laddare (150 stycken 11kW) på Väla köpcentrum, men att starta dessa med EasyParks app var en utmaning. Gick in på eWays hemsida och där står det att man skall försöka igen om det inte går igång inom tre minuter! Det fungerade på 4:e försöket.
Bestämde mig för att skaffa eWays laddbricka för att undvika strulet med EasyParks app (där det var ordentligt pilligt att få bil-ikonen på rätt plats också, inte bara strul med att starta laddningen), men eWays verkar bara ha laddkort. Jag får lysa igenom kortet med en stark lampa och klippa ned det till en bricka (när kortet kommit).
Du slapp kö på väla va? Brukar inte direkt vara folk alls nästan när vi varit förbi.pacman42 skrev:
Hmm, har hela dagen jagat efter fungerande långsamladdare runt Helsingborgs attraktioner. Visst, det finns fungerande laddare, men många av dem ger inte ens 3,7kW. Det verkar som flera är begränsade till 10A/1-fas.
Hittade till slut riktigt bra laddare (150 stycken 11kW) på Väla köpcentrum, men att starta dessa med EasyParks app var en utmaning. Gick in på eWays hemsida och där står det att man skall försöka igen om det inte går igång inom tre minuter! Det fungerade på 4:e försöket.
Bestämde mig för att skaffa eWays laddbricka för att undvika strulet med EasyParks app (där det var ordentligt pilligt att få bil-ikonen på rätt plats också, inte bara strul med att starta laddningen), men eWays verkar bara ha laddkort. Jag får lysa igenom kortet med en stark lampa och klippa ned det till en bricka (när kortet kommit).
Jag har aldrig varit på ett amerikanskt =) Men det är utan tvekan skånes bästa. Ska vi till något köpcenter så är det just väla. Till och med folk i Kristianstad väljer hellre att köra dit trots de har 2 st.pacman42 skrev:
Enda nackdelen är att det är så stort jämfört med för en del år sen att man lätt går vilse.
Ska nog dit imorgon =)
Ta waypoints när du går, Kjelle/Classe/Athlethe''s Foot (ja den heter faktiskt detRkarlsson skrev:Jag har aldrig varit på ett amerikanskt =) Men det är utan tvekan skånes bästa. Ska vi till något köpcenter så är det just väla. Till och med folk i Kristianstad väljer hellre att köra dit trots de har 2 st.
Enda nackdelen är att det är så stort jämfört med för en del år sen att man lätt går vilse.
Ska nog dit imorgon =)
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Körde en roadtrip i veckan (Göteborg-lund) med några butiksbesök längs vägen. Tyckte det var väldigt mycket lediga laddare framförallt snabbladdare. Gott om plats på Tesla SC i Halmstad och Varberg, de flesta verkar vilja trängas på Ionity i Varberg
Tror ni att det bara är "mognadsproblem" med laddstationer och om några år fungerar det lika enkelt som med dagens mackar? Eller behövs längre tid för en bättre infrastruktur?
Jag är ingen som åker till köpcenter
Jag är ingen som åker till köpcenter
A AndersS skrev:
Jag tror staten kommer lägga sig i och tvinga befintliga mackägare att installera några snabbladare samt att det kommer sluta i fiasko ungefär som med e85.A AndersS skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Med bra system för plug & charge så kommer det bli standard och man behöver bara appar/tags som nödlösning. Även på destinationsladdare
Det finns ju ett par noterbara skillnader här. En förare av en etanolbil som stannar för att tanka på en mack som inte har etanol tankar glatt bensin och åker vidare. Elbilsföraren kan inte göra så utan åker någon annanstans. Alltså finns det redan där ett större incitament för macken att tillhandahålla en laddstation. Dessutom kommer elbilsföraren att tillbringa en längre tid på macken eller i dess närhet varvid större möjlighet finns att sälja kaffe och bullar än till en som tankar bränsle. Därmed finns inte samma grund för staten att lägga sig i eftersom macken redan har större skäl att skaffa en laddstation än de hade att skaffa etanolpumpar.G Greger_08 skrev: