1 820 411 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag antar att det är tanken. Och jag tycker det är dåligt av tillverkaren att inte tänka längre än så eftersom det finns tillfällen då det inte är möjligt. Bilen är bred och släpet är smalt. Bakrutans underkant är hög och släpet är lågt. När ekipaget står rakt går det inte att se släpet i någon av de tre speglarna. Vid det tillfället är det utmärkt att man kan resa sig ur sätet och vända sig om för att se släpet. Om bara inte tillverkaren hade gjort det så besvärligt att bilen stänger av sig när man gör det.Rkarlsson skrev:
Märkligt. Aldrig gjort det vid något tillfälle. Då har jag ändå kört alla möjliga släp. Men vi kör ju olika.A Avemo skrev:Jag antar att det är tanken. Och jag tycker det är dåligt av tillverkaren att inte tänka längre än så eftersom det finns tillfällen då det inte är möjligt. Bilen är bred och släpet är smalt. Bakrutans underkant är hög och släpet är lågt. När ekipaget står rakt går det inte att se släpet i någon av de tre speglarna. Vid det tillfället är det utmärkt att man kan resa sig ur sätet och vända sig om för att se släpet. Om bara inte tillverkaren hade gjort det så besvärligt att bilen stänger av sig när man gör det.
Det är något ni får lämna in klagomål på. De som kör id3 har inte det problemet =) De får inte dra släp ändå.
Vi kör alla olika och gissningsvis även olika beroende på situationen. När enda sättet att se släpet är att vända sig om och bilen stänger av sig när man gör det så tycker jag att det är ett fel på bilen. Och det felet kommer inte Volkswagen att åtgärda bara för att jag klagar. Jag har provat.Rkarlsson skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Nej, man får nog finna sig i att man inte kan precisionsbacka utan backledare i ett sånt läge. Å andra sidan går det väl inte att få en normal människa under 40 att agera backledare heller, då de inte gjort lumpen och lärt sig sånt, så fan vet hur man ska göra…
Ögonmått. De använder jag =) I backspeglar, man måste ju först svänga, sen ser man var släpet ungefär är.A Avemo skrev:
Har ni inte backkamera på era? Jag får utan, men de är mest ett onödigt ont märkte jag på min hyundai för den används knappt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Ärligt talat kör jag mest framåt med släp. Det fåtal gånger jag backar upp mot en lastkaj, in i en trång ficka på återvinningen eller liknande är jag sällan ensam, så då kan man skicka ut passageraren att se efter.
Sämst track record har jag in i min egen ladugård på landet. Smal port och 90 graderssväng från en hyfsat smal yta framför. Där har det körts fram och backats om ett otal gånger. Det är som om de inte tänkte på mig och mitt sporadiska backande med släp alls när de byggde den för 120 år sedan.
Sämst track record har jag in i min egen ladugård på landet. Smal port och 90 graderssväng från en hyfsat smal yta framför. Där har det körts fram och backats om ett otal gånger. Det är som om de inte tänkte på mig och mitt sporadiska backande med släp alls när de byggde den för 120 år sedan.
Lite olyckligt med ännu flera sensorer och funktioner som utifrån min användning av bil/elbil även skapar nya felkällor, känns mera som åkgräsklipparen som haft liknade problem
(backar alltid efter speglar, då har man koll på både bilen och släp lättare)
(backar alltid efter speglar, då har man koll på både bilen och släp lättare)
Det tror jag nog inte va?N Nerre skrev:
Jag har inskrivet i denna bil att jag kan hoppa av fram till dagen innan leverans
Jag bråkar fortfarande med den riktigt dåliga säljaren för opel. Enl avtalet får jag häva då de inte kan leverera inom rimlig tid från lev datum. Jag har den 10 juni, men bilen kommer levereras i november enl opel själva. Och med tanke på att de har noll info mot alla så blir de säkert försening igen.
Det som retade mig mer med opeln var att idi¨¨en propsade på trots upprepande fråga om att de är 3 månader.
Så jag tror nog absolut att denna vw kommer mycket tidigare än november =) tror till och med på senast vecka 27.
Om jag är nöjd och vill fortsätta köra med el som pendelbil så kommer jag beställa en bil när jag kört 1,5 år, senare ska man nog inte göra det. Men de gör ju istället såatt de förlänger leasingen.
Samtidigt letar jag efter en liten skåpbil, eller en dubbelhyttspickup. Svårt att hitta en i vettig nivå och skick. De är rätt dyra nu.
Visst finns det flera sätt. Min poäng är att det blir bara sämre om man blockerar möjligheten att använda ett av sätten. Jag kan köra med bilen full så att man inte ser något genom bakrutan. Men jag vill fortfarande ha en spegel i mitten för att det kan underlätta att använda den när det går. Enligt samma logik vill jag kunna vända mig om och titta när jag finner det vara bästa lösningen för att se vad jag gör. Låt oss vända på frågan. Vad är fördelen med att bilen stänger av sig när man lättar ur sätet?Rkarlsson skrev:
Deras tanke är väl som med tex truckar. Om du inte finns på plats så stannar den. Så fördelen är ju att om något händer, tex du går ur bilen men glömmer lägga till p-bromsen så stannar bilen.A Avemo skrev:Visst finns det flera sätt. Min poäng är att det blir bara sämre om man blockerar möjligheten att använda ett av sätten. Jag kan köra med bilen full så att man inte ser något genom bakrutan. Men jag vill fortfarande ha en spegel i mitten för att det kan underlätta att använda den när det går. Enligt samma logik vill jag kunna vända mig om och titta när jag finner det vara bästa lösningen för att se vad jag gör. Låt oss vända på frågan. Vad är fördelen med att bilen stänger av sig när man lättar ur sätet?
Sen att de inte tänkt så som att en del människor behöver ställa sig upp i bilen eller hänga ut genom dörren är väl för att det är inte så det är tänkt man skall göra egentligen.
Frågan kommer ju då. Om man kör upp för släp, får du ställa dig upp eller hänga ut ur bilen när du gör backövningarna? Jag tror faktiskt inte du får det.
Precis lika som att innespegeln skall du försöka undvika, så fick vi lära oss köra bil, att bara använda ytterspeglarna.