G
Z Zsam skrev:
Jag försökte simulera lite med min Enyaq men kände inte att den slog av när jag försökte lyfta ändan, jag hade dock inget släp inkopplat. Kan testa vidare, men när händer det? Bara vid kopplat släp ? Eller ?
Nej det händer även om man inte har släp dock så funkar ju kameran bra då :).
 
Rkarlsson skrev:
Tanken är väl egentligen att man ska använda speglarna när man backar med släp?
Vi gör väl olika, men jag själv använder endast speglar. Hålla på att öppna dörrar och hoppa runt i bilen för att backa med släp har jag aldrig gjort =)
Jag antar att det är tanken. Och jag tycker det är dåligt av tillverkaren att inte tänka längre än så eftersom det finns tillfällen då det inte är möjligt. Bilen är bred och släpet är smalt. Bakrutans underkant är hög och släpet är lågt. När ekipaget står rakt går det inte att se släpet i någon av de tre speglarna. Vid det tillfället är det utmärkt att man kan resa sig ur sätet och vända sig om för att se släpet. Om bara inte tillverkaren hade gjort det så besvärligt att bilen stänger av sig när man gör det.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
A Avemo skrev:
Jag antar att det är tanken. Och jag tycker det är dåligt av tillverkaren att inte tänka längre än så eftersom det finns tillfällen då det inte är möjligt. Bilen är bred och släpet är smalt. Bakrutans underkant är hög och släpet är lågt. När ekipaget står rakt går det inte att se släpet i någon av de tre speglarna. Vid det tillfället är det utmärkt att man kan resa sig ur sätet och vända sig om för att se släpet. Om bara inte tillverkaren hade gjort det så besvärligt att bilen stänger av sig när man gör det.
Märkligt. Aldrig gjort det vid något tillfälle. Då har jag ändå kört alla möjliga släp. Men vi kör ju olika.
Det är något ni får lämna in klagomål på. De som kör id3 har inte det problemet =) De får inte dra släp ändå.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
:) Det kommer aldrig in säckar med trädgårdsavfall i min bil någonsin. Då dumpar jag hellre det olagligt på kommunens mark.
Alla är vi olika på vad man har i bilen och inte, jag är helt klart på din sida på den punkten.
 
Rkarlsson skrev:
Märkligt. Aldrig gjort det vid något tillfälle. Då har jag ändå kört alla möjliga släp. Men vi kör ju olika. Det är något ni får lämna in klagomål på.
Vi kör alla olika och gissningsvis även olika beroende på situationen. När enda sättet att se släpet är att vända sig om och bilen stänger av sig när man gör det så tycker jag att det är ett fel på bilen. Och det felet kommer inte Volkswagen att åtgärda bara för att jag klagar. Jag har provat.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Nej, man får nog finna sig i att man inte kan precisionsbacka utan backledare i ett sånt läge. Å andra sidan går det väl inte att få en normal människa under 40 att agera backledare heller, då de inte gjort lumpen och lärt sig sånt, så fan vet hur man ska göra…
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
Isakare Isakare skrev:
Alla är vi olika på vad man har i bilen och inte, jag är helt klart på din sida på den punkten.
Ja vissa tar gärna in gamla jäsna löv som avger härlig äcklig "saft" när de får flytta på sig.
Det är de man har släpet till =)
 
P
A Avemo skrev:
Vi kör alla olika och gissningsvis även olika beroende på situationen. När enda sättet att se släpet är att vända sig om och bilen stänger av sig när man gör det så tycker jag att det är ett fel på bilen. Och det felet kommer inte Volkswagen att åtgärda bara för att jag klagar. Jag har provat.
Ögonmått. De använder jag =) I backspeglar, man måste ju först svänga, sen ser man var släpet ungefär är.
Har ni inte backkamera på era? Jag får utan, men de är mest ett onödigt ont märkte jag på min hyundai för den används knappt.
 
Ärligt talat kör jag mest framåt med släp. Det fåtal gånger jag backar upp mot en lastkaj, in i en trång ficka på återvinningen eller liknande är jag sällan ensam, så då kan man skicka ut passageraren att se efter.

Sämst track record har jag in i min egen ladugård på landet. Smal port och 90 graderssväng från en hyfsat smal yta framför. Där har det körts fram och backats om ett otal gånger. Det är som om de inte tänkte på mig och mitt sporadiska backande med släp alls när de byggde den för 120 år sedan.
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Lite olyckligt med ännu flera sensorer och funktioner som utifrån min användning av bil/elbil även skapar nya felkällor, känns mera som åkgräsklipparen som haft liknade problem;)
(backar alltid efter speglar, då har man koll på både bilen och släp lättare)
 
Rkarlsson skrev:
Det verkade så iallafall på säljaren.
Säljaren får säkert sin provision så fort du beställt, oavsett när bilen levereras, så säljaren har incitament att få dig att tro att leveransen blir tidigare än den kommer att bli.
 
P
N Nerre skrev:
Säljaren får säkert sin provision så fort du beställt, oavsett när bilen levereras, så säljaren har incitament att få dig att tro att leveransen blir tidigare än den kommer att bli.
Det tror jag nog inte va?
Jag har inskrivet i denna bil att jag kan hoppa av fram till dagen innan leverans ;)

Jag bråkar fortfarande med den riktigt dåliga säljaren för opel. Enl avtalet får jag häva då de inte kan leverera inom rimlig tid från lev datum. Jag har den 10 juni, men bilen kommer levereras i november enl opel själva. Och med tanke på att de har noll info mot alla så blir de säkert försening igen.
Det som retade mig mer med opeln var att idi¨¨en propsade på trots upprepande fråga om att de är 3 månader.

Så jag tror nog absolut att denna vw kommer mycket tidigare än november =) tror till och med på senast vecka 27.
Om jag är nöjd och vill fortsätta köra med el som pendelbil så kommer jag beställa en bil när jag kört 1,5 år, senare ska man nog inte göra det. Men de gör ju istället såatt de förlänger leasingen.

Samtidigt letar jag efter en liten skåpbil, eller en dubbelhyttspickup. Svårt att hitta en i vettig nivå och skick. De är rätt dyra nu.
 
Rkarlsson skrev:
Ögonmått. De använder jag =) I backspeglar, man måste ju först svänga, sen ser man var släpet ungefär är.
Har ni inte backkamera på era? Jag får utan, men de är mest ett onödigt ont märkte jag på min hyundai för den används knappt.
Visst finns det flera sätt. Min poäng är att det blir bara sämre om man blockerar möjligheten att använda ett av sätten. Jag kan köra med bilen full så att man inte ser något genom bakrutan. Men jag vill fortfarande ha en spegel i mitten för att det kan underlätta att använda den när det går. Enligt samma logik vill jag kunna vända mig om och titta när jag finner det vara bästa lösningen för att se vad jag gör. Låt oss vända på frågan. Vad är fördelen med att bilen stänger av sig när man lättar ur sätet?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
P
A Avemo skrev:
Visst finns det flera sätt. Min poäng är att det blir bara sämre om man blockerar möjligheten att använda ett av sätten. Jag kan köra med bilen full så att man inte ser något genom bakrutan. Men jag vill fortfarande ha en spegel i mitten för att det kan underlätta att använda den när det går. Enligt samma logik vill jag kunna vända mig om och titta när jag finner det vara bästa lösningen för att se vad jag gör. Låt oss vända på frågan. Vad är fördelen med att bilen stänger av sig när man lättar ur sätet?
Deras tanke är väl som med tex truckar. Om du inte finns på plats så stannar den. Så fördelen är ju att om något händer, tex du går ur bilen men glömmer lägga till p-bromsen så stannar bilen.
Sen att de inte tänkt så som att en del människor behöver ställa sig upp i bilen eller hänga ut genom dörren är väl för att det är inte så det är tänkt man skall göra egentligen.

Frågan kommer ju då. Om man kör upp för släp, får du ställa dig upp eller hänga ut ur bilen när du gör backövningarna? Jag tror faktiskt inte du får det.

Precis lika som att innespegeln skall du försöka undvika, så fick vi lära oss köra bil, att bara använda ytterspeglarna.
 
Rkarlsson skrev:
Det tror jag nog inte va?
Jag har inskrivet i denna bil att jag kan hoppa av fram till dagen innan leverans ;)
Ja, men säljarens anställningsavtal säger säkert att provisionen betalas ut när beställningen läggs, eftersom leveransen ligger utanför säljarens kontroll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.