1 822 094 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vi har nästan alla kedjorna i stan inkl biltema. Dyra mackdetaljer kan man tacka sig för.A Avemo skrev:Har du tänkt på hur utvecklingen gått med sortimentet på bensinmackar och biltillbehörsaffärer? Förr brukade det finnas ganska mycket reservdelar på bensinmackarna. Biltillbehörsaffärerna brukade ha plåtdelar som framflyglar och trösklar. Det har de inte längre. Gissningsvis för att inte lika många lagar gamla bilar. Man kanske inte skrotar en bil för en lysande abs-lampa eller kärvande bromsar. Men om det är lysande abs-lampa och kärvande bromsar och dessutom läckande stötdämpare, en knäckt fjäder och en glappande spindelled så kanske det räcker. Inte för att problemen var och en för sig är oöverkomliga. Utan för att det tillsammans blir dyrt för dem som inte har förutsättningarna att reparera själva.
De som även sålde delar hade även verkstad, iallafall här.
Alla de detaljerna du skrev var för billiga för att skrota en bil, om den är riktigt oattraktiv rostig och motorn är på storknack så kanske.
Jag köper gärna den bilen och skruvar några kvällar och förbättrar och tjänar lite pengar på den
Testa lägga ut en bil på tex fb marketplace. Jag har sålt 2 totalhavererade bilar för 6000 kr styck. båda med mororras. En celica med rost och en pt cruiser.
Jag förstod det på ditt förra inlägg och det är en god sak. Men som du var inne på tidigare är det så många som inte gärna gör det att många bilar skrotas av dessa skäl. Många har varken kunskaper, utrustning eller lust att mecka själva.Rkarlsson skrev:
Och det är ju superbra för de som har förutsättningarna att göra det. De som har plats att skruva, tid att skruva, kunskap att skruva.Rkarlsson skrev:Vi har nästan alla kedjorna i stan inkl biltema. Dyra mackdetaljer kan man tacka sig för.
De som även sålde delar hade även verkstad, iallafall här.
Alla de detaljerna du skrev var för billiga för att skrota en bil, om den är riktigt oattraktiv rostig och motorn är på storknack så kanske.
Jag köper gärna den bilen och skruvar några kvällar och förbättrar och tjänar lite pengar på den
Testa lägga ut en bil på tex fb marketplace. Jag har sålt 2 totalhavererade bilar för 6000 kr styck. båda med mororras. En celica med rost och en pt cruiser.
Alla har inte alla förutsättningar, en del har inga av dem.
Dessa personer är hänvisade till verkstäder som tar allt från dyrt till förbannat dyrt, då är det helt plötsligt inte försvarbart att laga en del bilar som den händige skulle kunna fixa själv.
Samtidigt är det inte försvarbart att skrota allt som finns heller.tveksamt skrev:
Och det är ju superbra för de som har förutsättningarna att göra det. De som har plats att skruva, tid att skruva, kunskap att skruva.
Alla har inte alla förutsättningar, en del har inga av dem.
Dessa personer är hänvisade till verkstäder som tar allt från dyrt till förbannat dyrt, då är det helt plötsligt inte försvarbart att laga en del bilar som den händige skulle kunna fixa själv.
Bara sälj så nån kan renovera det som redan tillverkats istället för att pressa karrosen och bli ännu en börda vid omsmältningen =)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Ja, det räcker ju faktiskt att någon är intresserad av att göra jobbet mot egen förtjänst, och att de som inte är det säljer.Rkarlsson skrev:
Exakt så jag menar. Har man inte kollat om det finns någon som vill ta hand om det man inte vill ta hand om så kan man aldrig kalla sig för miljövän heller. Slit och släng samhälleNötegårdsgubben skrev:
Och jag har aldrig köpt en ny bil, den nyaste jag köpt var 9 månader efter registreringen, så i min värld är det en spritt ny bil. Normalt sett tjackar jag bilar som är 10-15 år gamla.A AndersS skrev:
Jag meckar en del själv, ja. Jag har låtit skrota många bilar, dvs blivit sista ägaren.
Naturligtvis skrotas inte en bil som är i perfekt körbart skick förutom en kontrollampa.Rkarlsson skrev:
Det är ju en kombination av ålder och div krämpor, men ofta bilprovningen som delar ut lite för många tvåor för att det ska kännas värt att reparera ett gammalt junk.
Jag hade t.ex. en bil som fick nedslag på dålig spindelled och paj halvljusautomatik (och det var kanske något mer), sen var den hyggligt rostig, behövde nya uppsättningar vinter och sommardäck och avgassystemet var lite fullagat och skulle nog snart ge sig, hyggligt många mil på mätaren, kamremsbyte senast under bronsåldern osv.
Så OK, det var ett lätt beslut att skrota trots att det "bara" var en spindelled (som var svårbytt på den modellen) och en ej fungerande halvljusautomatik. Ty hade jag gjort allt som egentligen behövdes så blev bilen långt ifrån säljbar för kostnaden för åtgärder. Eller om jag vrider lite på det, det hade varit billigare att köpa en annan begagnad i tillräckligt bra skick än att fixa den jag hade.
Jag lagar bil en hel del själv, men jag har också blivit rätt bekväm av mig med åren, lejer bort mera, eller skrotar bilen helt enkelt. Men saker som inte är för grisiga eller kräver alltför mycket specialutrustning brukar jag fixa själv.
Men bilreservdelar i Sverige är ju bara rena rånet. Jag har inte köpt en enda bilreservdel i Sverige de senaste 10 åren, utan allt kommer från Tyskland, autodoc. Typ 1/10 till 1/2 av Svenskt pris (vanligtvis ca 1/3 - 1/4 av svenska priset), oavsett var man köper det, Mekonomen t.ex. är svindyra, inte helt sällan faktiskt dyrare än originaldelar från den svenska generalagenten.
Men normalt sett skrotas ju aldrig en körbar besiktigad bil.
Man får alltid snabbt och lätt iväg en körbar bil som har några månader kvar på besiktningsperioden för någon tusenlapp, har den ett år besiktningsperiod kvar så får man några tusenlappar.
Detta kan ju dock bli annat för elbilar, ty plötsligt kan batteriet i sig bli mer värt än bilen, såsom batterilager för de som har solceller. Eller kanske som råvara till batteriåtervinning (jämför med katalysator), men detta sista vet vi inget om än.
Så vem vet, det kanske aldrig kommer säljas elbilar för några enstaka tusenlappar, detta är okänd mark för oss nu.
Man får alltid snabbt och lätt iväg en körbar bil som har några månader kvar på besiktningsperioden för någon tusenlapp, har den ett år besiktningsperiod kvar så får man några tusenlappar.
Detta kan ju dock bli annat för elbilar, ty plötsligt kan batteriet i sig bli mer värt än bilen, såsom batterilager för de som har solceller. Eller kanske som råvara till batteriåtervinning (jämför med katalysator), men detta sista vet vi inget om än.
Så vem vet, det kanske aldrig kommer säljas elbilar för några enstaka tusenlappar, detta är okänd mark för oss nu.
Renault Zoe för vissa av dem är det hyresbatteri, ca 1000 kr/månad i batterihyra. Den driver Renault Bank in av den som står som ägare oberoende om den står avställd över vintern elller står lång tid på verkstad och inte kan användas. Även om Zoen är 8 år gammalt och batteriet förlorat mycket kapacitet, kräver de in samma månadshyra likväl. De första Zoeerna med 22 kWh-batteri kom ca 2012, och är nu 10 år gamla. En sådan kan ju får negativt värde. Enda sätter att komma undan 1000 kr/mån i batteriehyra är att försöka bli av med den(sälja den) eller skrota den. Till och med Renault-handlaren måste betala hyra när den står i bilhallen osåld.
Redigerat:
Mekonomen är inte lönt längre att beblanda sig med. Emellanåt kan de ha bra pris på olja. Men annars köper jag faktiskt på biltema eller nätet.Mikael_L skrev:
Och jag har aldrig köpt en ny bil, den nyaste jag köpt var 9 månader efter registreringen, så i min värld är det en spritt ny bil. Normalt sett tjackar jag bilar som är 10-15 år gamla.
Jag meckar en del själv, ja. Jag har låtit skrota många bilar, dvs blivit sista ägaren.
Naturligtvis skrotas inte en bil som är i perfekt körbart skick förutom en kontrollampa.
Det är ju en kombination av ålder och div krämpor, men ofta bilprovningen som delar ut lite för många tvåor för att det ska kännas värt att reparera ett gammalt junk.
Jag hade t.ex. en bil som fick nedslag på dålig spindelled och paj halvljusautomatik (och det var kanske något mer), sen var den hyggligt rostig, behövde nya uppsättningar vinter och sommardäck och avgassystemet var lite fullagat och skulle nog snart ge sig, hyggligt många mil på mätaren, kamremsbyte senast under bronsåldern osv.
Så OK, det var ett lätt beslut att skrota trots att det "bara" var en spindelled (som var svårbytt på den modellen) och en ej fungerande halvljusautomatik. Ty hade jag gjort allt som egentligen behövdes så blev bilen långt ifrån säljbar för kostnaden för åtgärder. Eller om jag vrider lite på det, det hade varit billigare att köpa en annan begagnad i tillräckligt bra skick än att fixa den jag hade.
Jag lagar bil en hel del själv, men jag har också blivit rätt bekväm av mig med åren, lejer bort mera, eller skrotar bilen helt enkelt. Men saker som inte är för grisiga eller kräver alltför mycket specialutrustning brukar jag fixa själv.
Men bilreservdelar i Sverige är ju bara rena rånet. Jag har inte köpt en enda bilreservdel i Sverige de senaste 10 åren, utan allt kommer från Tyskland, autodoc. Typ 1/10 till 1/2 av Svenskt pris (vanligtvis ca 1/3 - 1/4 av svenska priset), oavsett var man köper det, Mekonomen t.ex. är svindyra, inte helt sällan faktiskt dyrare än originaldelar från den svenska generalagenten.
Vid inte alldeles för dyra saker så köper jag av min brorson som har verkstad. Sen kan de väl vara så att jag har tillgång till hans verkstad så man tycker de är roligare att skruva med lyft och rejäla verktyg än att ligga på golvet i garaget.
Mekonomen var för den delen dyrare på kamremsbyte på en megane än vad själva renault var =)
Dock blev det ingen av de.
Enda bil jag skrotat var en mitsu spacewagon från 80 talet, den var så pass rostskadad att man kunde sparka genom golvet. Lite synd, den hade annars kunnat bevaras och visa framtiden hur jävla fula bilar kunde vara
Missförstå mig rätt, jag är helt klart för att en bil (eller vad för pryl vi nu vill blanda in i leken) brukas och fixas tills det inte längre går/är försvarbart. Men var den gränsen går är olika för olika personer, och alla har dessvärre inte turen/kunskapen att sälja iväg en bil till rätt person som kan eller vill fixa den.Rkarlsson skrev:
Jag tror det är få som väljer att skrota en bil om de tror att de istället kan få betalt några kronor för den.
Sålde själv nyligen iväg min skrothög till SAAB till någon som kunde ta hand om den bättre, inte för att det var så mycket att göra åt den, men han kan nog fixa upp ett antal av sina 36 andra SAABar med delar från min..
Bättre med en tusenlapp i handen än att behöva låta betala för att få den fraktad till skroten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Nja, det är inte riktigt sant. Man kan köpa loss batteriet för ca 25 tkr på en tio år gammal bil.A Arnodt skrev:
Batterihyran infördes för att folk inte trodde att batterierna skulle hålla. När de visade sig göra det blev hyran en dålig affär för bilisterna och en bra för Renault. Men hade inte köparna större tilltro till batterierna så hade de inte. Svårt att komma efteråt och säga att de valde fel.
Det många tror inte går att fixa på en bil går att fixa ändå.tveksamt skrev:
Missförstå mig rätt, jag är helt klart för att en bil (eller vad för pryl vi nu vill blanda in i leken) brukas och fixas tills det inte längre går/är försvarbart. Men var den gränsen går är olika för olika personer, och alla har dessvärre inte turen/kunskapen att sälja iväg en bil till rätt person som kan eller vill fixa den.
Jag tror det är få som väljer att skrota en bil om de tror att de istället kan få betalt några kronor för den.
Sålde själv nyligen iväg min skrothög till SAAB till någon som kunde ta hand om den bättre, inte för att det var så mycket att göra åt den, men han kan nog fixa upp ett antal av sina 36 andra SAABar med delar från min..
Bättre med en tusenlapp i handen än att behöva låta betala för att få den fraktad till skroten.
Då är det ju bättre att sälja då till en som tar hand om den. Finner den då att det var totalskrot så kan den plocka av alla delar som går att använda.
Folk skrotar bilar för skitsaker. Det tycker såklart skroten är trevligt.
Det fanns väl egentligen ingen som trodde att vår ganska vanliga sossecontainer (volvo 740) skulle bli mycket eftertraktad och svindyr. En av de få bilar jag gjort vinst på, köpte för 1500 sålde för 5000, den såldes för inte så många år sen för 30 000
Så även om jag gjorde en bra affär så kunde jag gjort en bättre
Tack! Äntligen en recension som innehåller faktisk räckvidd samt upplevda för och nackdelar från en som äger och har erfarenhet av en elbil.K kasper1 skrev:Köpte en Polestar 2 februari 2021.
Innan jag köpte bilen var jeg medveten om at verklig räckvidd och wltp icke var i paritet. Och behovet var äntligen at köra från norra skåne til Köpenhamn och retur.
På vinteren kommer jag på jobbet i Köpenhamn om jag tar färgen och kör max 120 km/t på motorväg avstånden är t/r 220 km och jag har 10 % kvar
Skal jag til Kastrup flygplats blir det 280 km t/r och det klarer jag precis på sommeren.
Kyla, regn och vind är mycket stora faktorer kring räckvidden.
Negativt:
Mjukvaran är skit, varje release fixar fel men introducerar nya.
Postivt:
Otrolig fin drivlina och chassi
Drar 1500 kg
Mycket stabil i vinterväder
