Alfredo Alfredo skrev:
:surprised: Vad är det för bil?
ford ranger -2021

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Jag tror ingen talar om Totalstopp för bränslet, bara för nya fossildrivna bilar.

Just nu misstänker jag en taxi med el (tex Tesla) lönar sig bättre en en dieselhäck? Personal och bränsle lär väl vara stora utgifter. En Lexus eller merca diesel kostar väl norr om halvmiljonen och har sannolikt sämre andrahandsvärde än en Tesla... Laddning borde kunna göras på lunchen.
Jag läste en artikel om totalstopp för bränsle häromdagen. ska bara komma ihåg var det var :P

När jag körde serviceresor (färdtjänst, sjukresor) så var det 99% av alla arbetsdagar över 55 mil utan stopp. Jag hade således aldrig en sammanhängande middag någon dag förutom kanske nån lugn helg.

Sista bilen jag körde var den allra billigaste gas-passaten du kunde köpa 2012. det var kravet i Skåne då.

Så hur det ska löna sig med en tesla kontra en passat för 220 tusen när man kör in i snitt endast 2400 kr om dagen kan jag inte få ihop.

Elbilar kan löna sig för ren taxi, de kör ofta inte lika långt.

J
Rkarlsson skrev:
Jag läste en artikel om totalstopp för bränsle häromdagen. ska bara komma ihåg var det var :p

När jag körde serviceresor (färdtjänst, sjukresor) så var det 99% av alla arbetsdagar över 55 mil utan stopp. Jag hade således aldrig en sammanhängande middag någon dag förutom kanske nån lugn helg.

Sista bilen jag körde var den allra billigaste gas-passaten du kunde köpa 2012. det var kravet i Skåne då.

Så hur det ska löna sig med en tesla kontra en passat för 220 tusen när man kör in i snitt endast 2400 kr om dagen kan jag inte få ihop.

Elbilar kan löna sig för ren taxi, de kör ofta inte lika långt.
Vad jag vet kostar inte längre en passat 220k. Är det inte kör och vilotidsregler på taxi? Om inte är det sunt att ta en lunchpaus för att ladda både förare och bil.

Alla kommer konkurrera på lika villkor, så jag ser inte att det inte skulle gå att anpassa sig. Kostnader för varor och tjänster ändras. Det kommer säkert funka framöver också. Jag ser ju massor av taxibilar som är teslor, helt pantade kan de som skaffar det inte vara?

P
J JohanLun skrev:
Vad jag vet kostar inte längre en passat 220k. Är det inte kör och vilotidsregler på taxi? Om inte är det sunt att ta en lunchpaus för att ladda både förare och bil.

Alla kommer konkurrera på lika villkor, så jag ser inte att det inte skulle gå att anpassa sig. Kostnader för varor och tjänster ändras. Det kommer säkert funka framöver också. Jag ser ju massor av taxibilar som är teslor, helt pantade kan de som skaffar det inte vara?
Jag har ingen aning vad de kostar idag. Men de verkar vara seat och ford transit som gäller.

Nej man får köra 13 timmar utan vila. Enda regeln är 11 timmars dygnsvila.
Som anställd så blir du kickad om du har krav på en timme rast om dagen. De var därför jag slutade köra =) Ville ha råd att köpa hus och leva.

Det är inte på lika villkor alls idag varken inom taxinäring eller skolskjutsar.

I skåne har jag nog aldrig sett en tesla med skylten "serviceresor". Som jag skrev funkar det säkert utmärkt till ren taxi men inte serviceresor där du har krav på att köra dina 55-60 mil om dagen.

Sista avtalet på skolskjuts förlorade det bästa lokala bussbolaget för de inte kunde tillhandahålla och byta bussar hur som helst, utan de var tvungna att ha en eller 2 bussar stående på gården. Det var nått dumt avtal iallafall på dåliga villkor.

Rkarlsson skrev:
Jag har ingen aning vad de kostar idag. Men de verkar vara seat och ford transit som gäller.

Nej man får köra 13 timmar utan vila. Enda regeln är 11 timmars dygnsvila.
Som anställd så blir du kickad om du har krav på en timme rast om dagen. De var därför jag slutade köra =) Ville ha råd att köpa hus och leva.

Det är inte på lika villkor alls idag varken inom taxinäring eller skolskjutsar.

I skåne har jag nog aldrig sett en tesla med skylten "serviceresor". Som jag skrev funkar det säkert utmärkt till ren taxi men inte serviceresor där du har krav på att köra dina 55-60 mil om dagen.

Sista avtalet på skolskjuts förlorade det bästa lokala bussbolaget för de inte kunde tillhandahålla och byta bussar hur som helst, utan de var tvungna att ha en eller 2 bussar stående på gården. Det var nått dumt avtal iallafall på dåliga villkor.
Din f.d arbetsgivare var antingen en mexikansk kartellboss eller sjuk i huvudet!

• Gilla
  • Haha
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Din f.d arbetsgivare var antingen en mexikansk kartellboss eller sjuk i huvudet!
Borde vara krav både på eldrift och rimliga arbetsvillkor så skulle det lösa sig...

P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Han var det ena.

Och folk gnällde på att de fick jobba nån timme övertid per år. Jag hade som rekord 700 timmar övertid kontra normaltjänst på ett år. Rekordmånaden 330 timmar.
Droppen kom när jag inte fick vara ledig för att fira jul med mina föräldrar och syskon för sjätte året i rad.

Men den erfarenheten bevisar åtminstone att elbilar inte funkar i den branschen =)

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Borde vara krav både på eldrift och rimliga arbetsvillkor så skulle det lösa sig...
När lagen om upphandling KRÄVER vettiga löner, arbetsvillkor så kan man börja snacka om miljö efter det. Nu är det totalt omöjligt.
Sen jag slutade har de fått lite bättre lön men inte arbetstider.

Lägsta timlönen jag hörde om då mellan 09-15 var 30 kr i timmen innan skatt.

E errakareby skrev:
ford ranger -2021
Ah, en bil för tunga stenar! :)

R Robert-san01 skrev:
Ah, en bil för tunga stenar! :)
Nej,för då går den sönder

R Robert-san01 skrev:
[länk]
skillnaden är att jag kör 7- 8000 mil om året bara :)

J
Rkarlsson skrev:
När lagen om upphandling KRÄVER vettiga löner, arbetsvillkor så kan man börja snacka om miljö efter det. Nu är det totalt omöjligt.
Sen jag slutade har de fått lite bättre lön men inte arbetstider.

Lägsta timlönen jag hörde om då mellan 09-15 var 30 kr i timmen innan skatt.
Självklart borde det vara ett krav.
Som skattebetalare, brukare eller konsument får vi se till att uttrycka vårt krav på det. Jag tror egentligen det inte behöver bli dyrare. Elbilar är billiga per mil och det finns gott om folk som inte jobbar utan bara går på bidrag. Så totalt sett får alla det bättre om vi ställer dessa krav!

P
J JohanLun skrev:
Självklart borde det vara ett krav.
Som skattebetalare, brukare eller konsument får vi se till att uttrycka vårt krav på det. Jag tror egentligen det inte behöver bli dyrare. Elbilar är billiga per mil och det finns gott om folk som inte jobbar utan bara går på bidrag. Så totalt sett får alla det bättre om vi ställer dessa krav!
Jag man kan hoppas. Tyvärr var facket emot arbetarna där. När han förlora nått avtal och var tvungen att göra av med folk gick vi från 10 timmars pass till 12 timmars pass istället.

Men det hade helt klart fungerat med riktig planering av alla bilar och kvalite på alla led.

Men då måste de till ordentliga laddstationer för den infrastrukturen och inte en risk att man måste stå i kö för att snabbladda =)
För det var ju ett problem med gasen, vi fick ju inte planerat så vi skulle hinna tanka gas då de låg utanför körsträckan. Sen fick de vite om vi körde för mycket bensin.

Spännande upplägg. Men jag hoppas såklart att de löser de i framtiden.

Alfredo Alfredo skrev:
Då är mina ännu mer imponerande för jag anser att en elbil inte skulle fungera alls för mig då jag inte kan ladda hemma. Noll procent av mitt behov med andra ord. :cry:
Nej, det håller jag inte med om. Vi pratade ju resor, och även om @errakareby överdrev hade han en god poäng med sina behov.

Att bo i lägenhet utan egen tillgång till laddning är nog ett avtagande problem. Vi diskuterade ju exempelvis MER Around härom dagen. Det är klart att det bekvämlighetsmässigt är sämre än att ha en egen laddstolpe, men förmodligen rätt funktionellt för många, beroende på var man bor och arbetar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.