1 820 363 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jo, den har varit ganska statiskD djac skrev:
Har varit inom IT/Data-branschen så jag ser det bara som att byta drivmedel med en elbil, fortfarande kaross, motor/er, fyra hjul och en ratt.
Fortfarande i tidig fas och en hel del utveckling återstår.
Och hur ser de på de otroligt många flera olyckor som händer i trafiken, ska de sätta förbud där ocksåMRLINDELL skrev:
Allt gänger på en riktig installation med kvalite, inga lågbudget uttag som glappar redan som nya.
Tankar hemma för cirka 1.60 kr/milen (räknar på 2 kW/mil)Fairlane skrev:
Jag skulle gärna tanka hemma. Inte för att jag tycker det är så jobbigt att svänga in på macken och fylla på bensin, men jag skulle inte tacka nej till att tanka hemma om det vore möjligt. Om det dessutom vore väldigt mycket billigare att tanka hemma än på en vanlig bensinstation så skulle det vara ännu mer lockande. Tänk om jag istället för att betala 20 kr/liter kunde betala 4-5 kronor om jag tankade hemma på nätterna, då skulle jag gärna göra det.
Sen vet jag att det finns vissa personer som tycker det är jättejobbigt att koppla in en sladd i bilen så för de är det såklart inte så lockande.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Jag tror att du missar det viktigare där, affärsmodellen. Fler bilföretag än Tesla försöker sätta sig själva i förarsätet till sin verksamhet. Det gäller både återförsäljarnas och fackens starka roll över verksamheten.A AndersS skrev:
Att exempelvis VW med sina relativt svaga ägare skulle klara av att bemästra Wolfsburg-maskinen med Niedersachsen och IG Metall för att strömlinjeforma produktionen känns närmast omöjligt, likaså att de amerikanska bilföretagen skulle kunna göra sig av med beroendet av sina återförsäljare (de försökte förra krisen).
Men på något vis måste ju bilmarknaden släpa sig in i den moderna konsumentekonomin. Om det räcker med en teknisk revolution som gör att bilens hjärta, drivlinan, blir lika enkel att bygga som att spinna garn återstår väl att se, men bilfabrikatörernas stora revolution blir nog att det krävs färre hantverksskickliga montörer per producerad bil och (vilket ju marknadsmässigt egentligen redan skett) att återförsäljarnas relevans som kundkontakt och finansieringsmellsnhand blir obsolet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Köper du el för tio öre per kWh? För jag antar att du betalar 45 öre i energiskatt och 25 öre i nätavgift som de flesta andra?@ @ndreas skrev:
Det går ju att komma ner i de siffror du talar om, särskilt om man har billigare nätavgift än EON som jag räknade på, men att snitta klart under 1 kr/kWh fixar nog få.
I praktiken kan du räkna noll om du laddar direkt från solcell så kostanden är egentligen förlorad intäkt.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Dubbelkollade .... Och räknar jag dessutom med den fasta säkringsavgiften så landar vi på (fakturerat belopp) 988 kr för elnät och 770 kWh förbrukning - alltså 1.28 kr/kWh. Men eftersom jag inte ökat säkringen på grund av elbilen så borde jag inte räkna med den. Men hur som helst... Helt okej...Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Jag menade inte att man behöver räkna med den fasta avgiften, den kan som du skriver ofta vara densamma som innan. Men man har även en rörlig överföringsavgift och energiskatt att ta med. Och även om det är 2:50 eller 3 kr/mil är det förstås oerhört billigt driftmässigt.
Ska man räkna på det tycker jag bara att man ska komma ihåg alla komponenter.
Ska man räkna på det tycker jag bara att man ska komma ihåg alla komponenter.
Men det ju för branschen jag är ju bara konsumentNötegårdsgubben skrev:
Jag tror att du missar det viktigare där, affärsmodellen. Fler bilföretag än Tesla försöker sätta sig själva i förarsätet till sin verksamhet. Det gäller både återförsäljarnas och fackens starka roll över verksamheten.
Att exempelvis VW med sina relativt svaga ägare skulle klara av att bemästra Wolfsburg-maskinen med Niedersachsen och IG Metall för att strömlinjeforma produktionen känns närmast omöjligt, likaså att de amerikanska bilföretagen skulle kunna göra sig av med beroendet av sina återförsäljare (de försökte förra krisen).
Men på något vis måste ju bilmarknaden släpa sig in i den moderna konsumentekonomin. Om det räcker med en teknisk revolution som gör att bilens hjärta, drivlinan, blir lika enkel att bygga som att spinna garn återstår väl att se, men bilfabrikatörernas stora revolution blir nog att det krävs färre hantverksskickliga montörer per producerad bil och (vilket ju marknadsmässigt egentligen redan skett) att återförsäljarnas relevans som kundkontakt och finansieringsmellsnhand blir obsolet.
Deras förändring är något som många branscher fått uppleva med digitalisering.
Håller inte med fullständigt men självklart ska alla kostnader med. Kostnader jag tycker ska med ärNötegårdsgubben skrev:
Jag menade inte att man behöver räkna med den fasta avgiften, den kan som du skriver ofta vara densamma som innan. Men man har även en rörlig överföringsavgift och energiskatt att ta med. Och även om det är 2:50 eller 3 kr/mil är det förstås oerhört billigt driftmässigt.
Ska man räkna på det tycker jag bara att man ska komma ihåg alla komponenter.
-kapitalkostnad för laddbox, kablar etc.
-Samt antingen kapitalkostnad för extra celler eller förlorad intäkt.
Alla har definitivt olika förutsättningar så detta gäller när du har möjlighet att bygga celler för överproduktion och att ladda när solen skiner.
Kostar laddboxen typ 8.000:- så med 4.500 mil på 36 mån så bidrar det till 1:75 per mil.tttomten skrev:
Håller inte med fullständigt men självklart ska alla kostnader med. Kostnader jag tycker ska med är
-kapitalkostnad för laddbox, kablar etc.
-Samt antingen kapitalkostnad för extra celler eller förlorad intäkt.
Alla har definitivt olika förutsättningar så detta gäller när du har möjlighet att bygga celler för överproduktion och att ladda när solen skiner.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Just nu är det klart billigast att ladda hos MER. 399kr för 450kWh/m med abb. Gäller både AC oh DC laddning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Det var billigt! Jag misstänker dock att få laddar så mycket på ett och samma nätverk om de inte har en sådan laddare nära där de bor eller jobbar.
Men gör man det är det sannolikt förmånligare än att ladda hemma för många, och synnerligen prisvärt för dem som inte har egen laddplats.
Men gör man det är det sannolikt förmånligare än att ladda hemma för många, och synnerligen prisvärt för dem som inte har egen laddplats.