D djac skrev:
En bekant i bilbranschen påpekade, lite raljant, att med elbilarna har branschen förändrats mer än den gjort innan dess ända sedan T-Forden introducerades. Ligger en hel del i det och i det perspektivet går det väldigt fort.
Jo, den har varit ganska statisk:D
Har varit inom IT/Data-branschen så jag ser det bara som att byta drivmedel med en elbil, fortfarande kaross, motor/er, fyra hjul och en ratt.;)
Fortfarande i tidig fas och en hel del utveckling återstår.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Men försäkringarna kan neka ersättning helt med förbud vid en eventuell brand.
Det har skett en hel del bränder.
Och hur ser de på de otroligt många flera olyckor som händer i trafiken, ska de sätta förbud där också:crysmile:
Allt gänger på en riktig installation med kvalite, inga lågbudget uttag som glappar redan som nya.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
@
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle gärna tanka hemma. Inte för att jag tycker det är så jobbigt att svänga in på macken och fylla på bensin, men jag skulle inte tacka nej till att tanka hemma om det vore möjligt. Om det dessutom vore väldigt mycket billigare att tanka hemma än på en vanlig bensinstation så skulle det vara ännu mer lockande. Tänk om jag istället för att betala 20 kr/liter kunde betala 4-5 kronor om jag tankade hemma på nätterna, då skulle jag gärna göra det.

Sen vet jag att det finns vissa personer som tycker det är jättejobbigt att koppla in en sladd i bilen så för de är det såklart inte så lockande.
Tankar hemma för cirka 1.60 kr/milen (räknar på 2 kW/mil) (y)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A AndersS skrev:
jag ser det bara som att byta drivmedel med en elbil, fortfarande kaross, motor/er, fyra hjul och en ratt.
Jag tror att du missar det viktigare där, affärsmodellen. Fler bilföretag än Tesla försöker sätta sig själva i förarsätet till sin verksamhet. Det gäller både återförsäljarnas och fackens starka roll över verksamheten.

Att exempelvis VW med sina relativt svaga ägare skulle klara av att bemästra Wolfsburg-maskinen med Niedersachsen och IG Metall för att strömlinjeforma produktionen känns närmast omöjligt, likaså att de amerikanska bilföretagen skulle kunna göra sig av med beroendet av sina återförsäljare (de försökte förra krisen).

Men på något vis måste ju bilmarknaden släpa sig in i den moderna konsumentekonomin. Om det räcker med en teknisk revolution som gör att bilens hjärta, drivlinan, blir lika enkel att bygga som att spinna garn återstår väl att se, men bilfabrikatörernas stora revolution blir nog att det krävs färre hantverksskickliga montörer per producerad bil och (vilket ju marknadsmässigt egentligen redan skett) att återförsäljarnas relevans som kundkontakt och finansieringsmellsnhand blir obsolet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Tankar hemma för cirka 1.60 kr/milen (räknar på 2 kW/mil) (y)
Köper du el för tio öre per kWh? För jag antar att du betalar 45 öre i energiskatt och 25 öre i nätavgift som de flesta andra?

Det går ju att komma ner i de siffror du talar om, särskilt om man har billigare nätavgift än EON som jag räknade på, men att snitta klart under 1 kr/kWh fixar nog få.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Köper du el för tio öre per kWh? För jag antar att du betalar 45 öre i energiskatt och 25 öre i nätavgift som de flesta andra?

Det går ju att komma ner i de siffror du talar om, särskilt om man har billigare nätavgift än EON som jag räknade på, men att snitta klart under 1 kr/kWh fixar nog få.
I praktiken kan du räkna noll om du laddar direkt från solcell så kostanden är egentligen förlorad intäkt.
 
tttomten tttomten skrev:
I praktiken kan du räkna noll om du laddar direkt från solcell så kostanden är egentligen förlorad intäkt.
Absolut! Särskilt om man blundar för att solcellerna kostar X*10.000 kr i inköp. I verkligheten funkar dock den typen av selektiv enögdhet illa.
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 2 till
  • Laddar…
@
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Köper du el för tio öre per kWh? För jag antar att du betalar 45 öre i energiskatt och 25 öre i nätavgift som de flesta andra?

Det går ju att komma ner i de siffror du talar om, särskilt om man har billigare nätavgift än EON som jag räknade på, men att snitta klart under 1 kr/kWh fixar nog få.
Dubbelkollade .... Och räknar jag dessutom med den fasta säkringsavgiften så landar vi på (fakturerat belopp) 988 kr för elnät och 770 kWh förbrukning - alltså 1.28 kr/kWh. Men eftersom jag inte ökat säkringen på grund av elbilen så borde jag inte räkna med den. Men hur som helst... Helt okej...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag menade inte att man behöver räkna med den fasta avgiften, den kan som du skriver ofta vara densamma som innan. Men man har även en rörlig överföringsavgift och energiskatt att ta med. Och även om det är 2:50 eller 3 kr/mil är det förstås oerhört billigt driftmässigt.

Ska man räkna på det tycker jag bara att man ska komma ihåg alla komponenter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att du missar det viktigare där, affärsmodellen. Fler bilföretag än Tesla försöker sätta sig själva i förarsätet till sin verksamhet. Det gäller både återförsäljarnas och fackens starka roll över verksamheten.

Att exempelvis VW med sina relativt svaga ägare skulle klara av att bemästra Wolfsburg-maskinen med Niedersachsen och IG Metall för att strömlinjeforma produktionen känns närmast omöjligt, likaså att de amerikanska bilföretagen skulle kunna göra sig av med beroendet av sina återförsäljare (de försökte förra krisen).

Men på något vis måste ju bilmarknaden släpa sig in i den moderna konsumentekonomin. Om det räcker med en teknisk revolution som gör att bilens hjärta, drivlinan, blir lika enkel att bygga som att spinna garn återstår väl att se, men bilfabrikatörernas stora revolution blir nog att det krävs färre hantverksskickliga montörer per producerad bil och (vilket ju marknadsmässigt egentligen redan skett) att återförsäljarnas relevans som kundkontakt och finansieringsmellsnhand blir obsolet.
Men det ju för branschen jag är ju bara konsument;) inget missat.
Deras förändring är något som många branscher fått uppleva med digitalisering.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag menade inte att man behöver räkna med den fasta avgiften, den kan som du skriver ofta vara densamma som innan. Men man har även en rörlig överföringsavgift och energiskatt att ta med. Och även om det är 2:50 eller 3 kr/mil är det förstås oerhört billigt driftmässigt.

Ska man räkna på det tycker jag bara att man ska komma ihåg alla komponenter.
Håller inte med fullständigt men självklart ska alla kostnader med. Kostnader jag tycker ska med är
-kapitalkostnad för laddbox, kablar etc.
-Samt antingen kapitalkostnad för extra celler eller förlorad intäkt.
Alla har definitivt olika förutsättningar så detta gäller när du har möjlighet att bygga celler för överproduktion och att ladda när solen skiner.
 
tttomten tttomten skrev:
Håller inte med fullständigt men självklart ska alla kostnader med. Kostnader jag tycker ska med är
-kapitalkostnad för laddbox, kablar etc.
-Samt antingen kapitalkostnad för extra celler eller förlorad intäkt.
Alla har definitivt olika förutsättningar så detta gäller när du har möjlighet att bygga celler för överproduktion och att ladda när solen skiner.
Kostar laddboxen typ 8.000:- så med 4.500 mil på 36 mån så bidrar det till 1:75 per mil.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Kostar laddboxen typ 8.000:- så med 4.500 mil på 36 mån så bidrar det till 1:75 per mil.
Jag räknar nog med åtminstone 15 år så lite mindre…men ja bil är dyrt :cry:
 
Just nu är det klart billigast att ladda hos MER. 399kr för 450kWh/m med abb. Gäller både AC oh DC laddning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det var billigt! Jag misstänker dock att få laddar så mycket på ett och samma nätverk om de inte har en sådan laddare nära där de bor eller jobbar.

Men gör man det är det sannolikt förmånligare än att ladda hemma för många, och synnerligen prisvärt för dem som inte har egen laddplats.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.