1 747 449 läst ·
26 254 svar
1747k läst
26,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag kan köra 1 mil till grannkommunen Sigtuna och ladda 25 mil på deras generösa fria laddplatser och 1 mil hem.
Går med 23 mil plus på turen.
Det finns innovativa kommuner med kommunal service av rang.
Så visst kan man ... om man vill.
Går med 23 mil plus på turen.
Det finns innovativa kommuner med kommunal service av rang.
Så visst kan man ... om man vill.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Kan knappast vara kommunens skyldighet att förse alla med gratis laddning. Tveksamt att detta ens är förenligt med kommunallagen.
I min kommun har vi låtit upplåta kommunala parkeringsplatser för operatörer som vill erbjuda laddtjänster.
I min kommun har vi låtit upplåta kommunala parkeringsplatser för operatörer som vill erbjuda laddtjänster.
MRLINDELL skrev:
Jasså? Vad är skillnaden?MRLINDELL skrev:
Den ena förser ICE-bilar med bränsle och den andra elbilar.
Och varför ska kommuninvånarna i Sigtuna stå för ditt bränsle? Eller kommuninvånarna i Uppsala för den delen?
En mycket relevantare fråga tycker jag är att fundera över vad kommunen gör för att uppmuntra andra aktörer att vilja etablera laddinfrastruktur i stan.
Precis som för elbilar alltså, ladda när det går, dvs. när det är ledigt.A AndersS skrev:
På vilket sätt påverkar det dig om det står en elbil och laddar eller en plug-in hybrid och laddar vid en stolpe när du kommer till ex. IKEA, platsen är ju likväl upptagen?
Lite annan frågeställning när man pratar snabbladdare längs E4 eller liknande, men tror du på allvar att någon som går in på IKEA kommer att gå ut och flytta bilen igen förrän de är klara på affären?
In och shoppa i 20 min, ställa kundvagnen i ett hörn, ut och flytta bilen, in och handla vidare i 45 min?
Knappast, elbilsägaren likväl som hybridägaren parkerar bilen, pluggar in den och handlar sina 90 min eller vad en standardkund nu lägger i ett IKEA-varuhus, sedan flyttas bilen.
Hur funkar det på laddplatser där parkering endast är tillåten under laddning?tveksamt skrev:
Lite annan frågeställning när man pratar snabbladdare längs E4 eller liknande, men tror du på allvar att någon som går in på IKEA kommer att gå ut och flytta bilen igen förrän de är klara på affären?
In och shoppa i 20 min, ställa kundvagnen i ett hörn, ut och flytta bilen, in och handla vidare i 45 min?
Knappast, elbilsägaren likväl som hybridägaren parkerar bilen, pluggar in den och handlar sina 90 min eller vad en standardkund nu lägger i ett IKEA-varuhus, sedan flyttas bilen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Nä, det tycker jag inte. Min Lexus har elservo och det är bättre på alla punkter än hydrauliskt. Och ren makanisk styrning blir trög och förstör hela bilupplevelsen.D djac skrev:
BMW i4 vore nog bra, men den går inte att få tag på tyvärr
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Låter som ett skräckexempel i mina öron. Sparkar undan benen för den fris marknaden samtidigt som det snart är brist och kö.MRLINDELL skrev:
Gratis är kasst.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 947 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 947 inlägg
Jag såg en sådan plats igår. Där var det begränsat till 30 minuters parkering, så jag antar att man riskerar böter om man står kvar.tttomten skrev:
Att sätta maxtid är nog enda rimliga möjligheten att få folk att inte blockera platsen.
Har sett att det finns tex på köpcentret i närheten. Ska kolla nästa gång om det står någon tilläggsskylt om tid, har dock endast sett ”parkering tillåten endast under laddning”Fairlane skrev:
Nä, och för de som vill "tanka hemma" så är fossilbil inget bra alternativ, fantasin att någontin någonsin ska vara optimalt för allt och alla får man nog släppa, som helhet passar elbilen nog bäst för befolkningen, då den löser fler problem än den skapar, sen finns det en liten klick där den inte passar och en ännu större klick som felaktigt upplever att den inte skulle funka.A AndersS skrev:
Ja, nu är vi ju inne på subjektiviteter och om du tycker att Lexusen har bra styrning så är det ju så för dig, ska erkänna att jag kört ett par bilar med elektriskt servo som jag tycker är acceptabelt men då är det mycket dyra sportbilar som också är mycket opraktiskaJohannes Carlsson skrev:
Det brukar bara vara tidsbegränsning på snabbladdare, de är tänkta att användas "på resan", dvs att man stannar och fyller upp, långsamladdare som är tänkta som destinationsladdare brukar ha andra regler.Fairlane skrev:
Nja, det var nog vad jag skrev och inget med att tanka hemma. Jag är positiv till att någon gång framöver kunna skaffa en elbil men för mig och flera är de modeller som finns idag och priserna inte passande och det är garanterat flera än en "liten klick".D djac skrev:Nä, och för de som vill "tanka hemma" så är fossilbil inget bra alternativ, fantasin att någontin någonsin ska vara optimalt för allt och alla får man nog släppa, som helhet passar elbilen nog bäst för befolkningen, då den löser fler problem än den skapar, sen finns det en liten klick där den inte passar och en ännu större klick som felaktigt upplever att den inte skulle funka.
Men idag finns det begränsningar som gör att elbilen inte är en komplett produkt ännu både i bilarnas funktioner och laddningsmöjligheter.
Och det jag nu skriver igen är att man ska kontrollera att det fungerar för den personen som vill skaffa sig en elbil. Så att nedsättande text raljera om "fantasier" och påstå att andra har "felaktigt upplever" förstör en objektiv dialog.
I min värdering av ett transportmedel har jag även en bekvämlighetsnivå, dvs jag skulle inte acceptera att åka runt för att hitta en laddare eller vänta i 30 min för att få ladda. Vilket är en viktig aspekt för vissa medan andra accepterar det.