nikasp
Jobbig sanning i långa loppet är nog att man bör jobba antingen nära där man bor eller jobba hemifrån för de som kan. Och fossilbilar lär sakta dö ut. Har inte tagit steget än men blir nog inom 1-2 år max.

https://sverigesradio.se/play/avsnitt/1913029

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
70.000 i skrotningsbidrag skulle utradera massor av bilar som körs få mil per år och i ett livscykelperspektiv skulle det vara vansinne.

De "billiga" bilar som "fattiga" köper idag är fortfarande inte elbilar utan små bilar som kanske har NÅGOT bättre bränsleekonomi än en nyproducerad. Jag har (via jobbet) bytt bil ungefär vartannat år senaste 10 åren. Bilen jag hade innan, en gammal SAAB 9-3, drog ungefär 0,75. De olika golfar jag haft (bensin, diesel, gas) har givetvis dragit mindre och troligen (utom dieseln) varit renare. Men förbrukningen i "normalkörning" är inte otroligt mycket lägre. När jag nu körde till fjällen med min Passat GTE (pluginhybrid) så drog den 0.69. Då är 2/3 av resan på "landsväg".

Min mamma kör kanske 500 mil per år i en kanske 3 år gammal pytteliten Kia. Jag vet inte vad en sådan inbringar om man säljer den, kanske 70.000? Dvs den skulle skrotas bort med "din" skrotpremie. Hon frågade häromdan om hon borde byta till en hybrid, kanske en Yaris? Jag sade definitivt nej till det. Kör man 500 mil per år är det varken en miljömässig eller ekonomisk vinst. Om man kan ladda bilen hemma och bara kör korta sträckor vore en liten elbil vettig, men inte med den låga körsträckan. En Yaris (som ju var så bra enligt hennes väninna för man behövde inte kludda med sladdar för att ladda) drar säkert lite mindre än motsvarande rena bensinbil, men all energi kommer från bensin.

Kanske kunde man sänka det generella skattetrycket?

Höj för all del skatten på nya, tunga och törstiga fossilbilar och sänk skatten på elbilar. Men ta bort alla dessa "bidrag". Ha en långsiktig skatt på bränsle som stimulerar att köpa el eller bränslesnåla bilar.

Nu tycker jag bensin och diesel är så dyra så att jag tror detta kommer lösa sig själv. Men det är inte självklart att alla ska kunna köra bil så mycket de vill. Det är dyrt med bil, redan som det är nu.

En Dacia Spring kostar under 100.000 i Rumänien. Den har om jag minns rätt 25 mils räckvidd. Troligen funkar den för de flesta ensamstående mammor även i norra Sverige för att ta sig till och från arbete. Den går att ladda från ett vanligt eluttag som de flesta har hemma. Om man inte har el hemma så lever man under rätt enkla förhållanden, frågan är om man då har bil? Den kanske inte funkar på fjällresan, men hur många "fattiga" har råd att hyra en stuga för 15 papp?
Lång text som går ut på att det är ok att klämma åt fattiga.

Ska du inte ha nåt mer bidrag?

/ATW

J
A ArneTW skrev:
Lång text som går ut på att det är ok att klämma åt fattiga.

Ska du inte ha nåt mer bidrag?

/ATW
Jag tycker bidragerier med en tusenlapp här och en tusenlapp där och bonus på elbilar är tokigt, ja.

När det kommer elbilar för ca 150k med räckvidd på 20 mil dröjer det ett par år till de är inom räckhåll för de flesta som begagnade.

Det handlar inte om att klämma åt fattiga utan om att bidrag är ineffektivt. Bättre med varierad skatt.

• Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Varför ska bilparken skrotas ut? Så länge vi inte bara säljer elbilar så skulle många skrotade bilar ersättas med bilar med liknande miljöbelastning och det hela skulle bara vara kapitalförstöring.

Det bästa torde vara att göra det dyrare att köra törstiga fossilbilar om man vill snabba på omställningen. Det kan låta värre för de som är fattiga, men frågan är om inte bidrag till teslaköpare om möjligt är mer orättvist bara att det inte är lika uppenbart. Att samla in från de fattiga och dela ut godtyckligt har varit en framgångsrik politik länge.
Hur du än gör som politiker så dyker det upp någon som missgynnas på ett oönskat sätt, att skrota ut fungernade bilar kommer att ligga i spannet mycket bra till fullkomligt idiotiskt, beroende på bil och användningen av denna. Det är ju som i allt beslutsfattande, du måste välja, antingen ligger du ganska rätt i tid med ditt beslut och detta blir då som bäst "roughly right", eller så försöker du få beslutet bättre men då hamnar du "completely wrong" i tid, ibland spelar tidne ingen roll men i de här frågorna så tickar klockan oerhört snabbt.

Att hitta olika motiveringar för det ena eller det andra specialfallet ger inga poäng hos mig, det är för enkelt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
nikasp nikasp skrev:
Jobbig sanning i långa loppet är nog att man bör jobba antingen nära där man bor eller jobba hemifrån för de som kan. Och fossilbilar lär sakta dö ut. Har inte tagit steget än men blir nog inom 1-2 år max.

[länk]
Helt klart, finns många studier som pekar på att folk kommer att tvingas minska på sina resor och speciellt pendlingen, nästa steg blir att bo mer energieffektivt. Man kan välja ett blunda och klagande gå in i framtiden, eller så börjar man planera och blir realist.

• Gilla
nikasp och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
70.000 i skrotningsbidrag skulle utradera massor av bilar som körs få mil per år och i ett livscykelperspektiv skulle det vara vansinne.
Då kan man tjäna bra med pengar på att köpa begagnade gamla bilar för 20-30 tusen och skrota dem? Vilket då utarmar marknaden av billiga begagnade bilar, vilket i sin tur gör att de som äger elbil faktiskt kommer få svårare att sälja dessa begagnade.

Marknaden för begagnade bilar bygger på att det finns bilar i alla prisklasser, annars kollapsar begagnatmarknaden.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J
N Nerre skrev:
Då kan man tjäna bra med pengar på att köpa begagnade gamla bilar för 20-30 tusen och skrota dem? Vilket då utarmar marknaden av billiga begagnade bilar, vilket i sin tur gör att de som äger elbil faktiskt kommer få svårare att sälja dessa begagnade.

Marknaden för begagnade bilar bygger på att det finns bilar i alla prisklasser, annars kollapsar begagnatmarknaden.
Med skrotpremien försvann massor av "veteranbilar". Bilar som går få mil är inte dåliga för miljön, det är milen som är det.

En ev reglering bör kopplas till förbrukningen, då premieras att köra snålt och lite.

• Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
Den där bilen för 70000:-
troligtvis är det bättre för miljön att behålla den istället för att skrota den. elbil eller ej att tillverka en ny bil påverkar miljön ordentligt. Ska man tro de siffror om koldioxid och batteriet i en elbil så ligger 70000:- bil ännu bättre till för miljön.

• Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
Mikael_L
Ett antal inlägg bakåt har det väl varit en rätt ointressant pseudodiskussion.
Det går ju inte att skrota fler bilar än vad som nyproduceras, ja typ.

Så skrotningstakten får då alltså avgöras av produktionskapaciteten, vilken just nu är maximerad. Väntetiden på elbilar är lång för de mest populära.

Det är självklart att det inte ska skrotas nya bilar, eller vad man nu menar med "100% dugliga bilar".
Det skrotas bilar i ungefär samma takt som det flödar in nya, och de är de äldsta och sämsta som skrotas.
Är detta svårt att förstå?

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Att elbil inte passar till alla är det ingen som förnekar, tvärtom. Kör man väldigt ofta stora tunga släp och det är svårt att hitta alternativ, då är elbil inte rätt val. Kör man lättare släp någon/några gånger om året kan man istället välja att lösa de sakerna på annat sätt, eller skaffa en elbil som kan klara det jobbet. Jag själv kör regelbundet släp till exempel, tillräckligt ofta för att jag ska ha valt att köpa ett eget släp. Trots det så beställde jag hemkörning av den nya sängen när jag flyttade. Det hade varit en lätt sak att ta på släpet, men att bära upp 130 kg till sovrummet själv lockade inte och hemkörning kostade inte så mycket.

Som sagt, alla är medvetna om att elbil inte fungerar för alla. Däremot verkar det som att de som ofta kör tunga släp tror att majoriteten av bilförare gör det, eller så har de något annat konstigt skäl till att klaga på de som väljer elbil.
Man hittar på en massa saker om elbilar, saker som inte stämmer med verkligheten, bara för att klaga på elbilarna. Obegripligt varför man gör så.
Jag har inte "hittat på" några "konstigt skäl" om elbilar, bara talat om vad som gäller för mig - läs rätt. Lustigt att vissa är så lättkränkta och suger åt sånt som inte sägs. Lika lustigt som det är att det är så svårt att erkänna felval..

Jag är övertygad om att elbilar är som internet en fluga.;):p

Fairlane
S sonabr4000 skrev:
Jag har inte "hittat på" några "konstigt skäl" om elbilar, bara talat om vad som gäller för mig - läs rätt. Lustigt att vissa är så lättkränkta och suger åt sånt som inte sägs. Lika lustigt som det är att det är så svårt att erkänna felval..
Ja, det där stämmer för sig, men vi försöker föra en allmän diskussion. Det är konstaterat flera gånger om, att har man dina behov så är elbil fel. Varför man sen måste förlöjliga elbilar generellt har svårt att förstå.

En del av diskussionen är också att man måste vara beredd att ändra vissa saker i sitt liv om man ska byta en ICE-bil mot en elbil. Kan man inte förändra dessa, så ska man inte byta, men för väldigt många är det nog lite slentrian hur man gör och man kan ändra, om man vill. Därmed inte sagt att det är så för just dig.a

Sanningen är dock att se allra flesta aldrig kör släp och för de som gör det så är det oftast tillräckligt med ett litet lätt för man kör ris eller liknande till återvinningen. För den gruppen är inte elbil omöjligt bara baserat på att man drar släp, men kanske pga ekonomi, laddmöjligheter etc.

Jag kan absolut stå för om jag gör ett felval. Hittills har jag inte köpt eller leasat en elbil utan kör 100% bensin (eller E85 när priset är rimligt), kanske är det ett felval.

• Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett antal inlägg bakåt har det väl varit en rätt ointressant pseudodiskussion.
Det går ju inte att skrota fler bilar än vad som nyproduceras, ja typ.

Så skrotningstakten får då alltså avgöras av produktionskapaciteten, vilken just nu är maximerad. Väntetiden på elbilar är lång för de mest populära.

Det är självklart att det inte ska skrotas nya bilar, eller vad man nu menar med "100% dugliga bilar".
Det skrotas bilar i ungefär samma takt som det flödar in nya, och de är de äldsta och sämsta som skrotas.
Är detta svårt att förstå?
Varför då klämma åt dem som inte har andra möjligheter än bil?

Ditt förslag är bli rik och flytta till en större stad och köp en villa med laddstolpe?

Lägger vi ned lite fler busslinjer och tåglinjer pga "ökade kostnader får vi nog igång urbaniseringen igen.

Varför skulle det inte gå att minska bilparken?

/ATW

Fairlane Fairlane skrev:
Varför man sen måste förlöjliga elbilar generellt har svårt att förstå.
Är det lättare att förstå de som förlöjligar ICE-bilar?

• Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
I den här tråden, ja. Själva premissen är ju att elbilar är eller blir bättre alternativ och att avgasbilar är ett nödvändigt ont tills elbilar är tillräckligt bra för tillräckligt många.

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.