P
MathiasS MathiasS skrev:
VW har tex sagt att deras bilar ska få V2x under året tror jag. Om det gäller befintliga bilar eller bara nya vet jag inte.
Alla ID-bilar med 77kWh-batteri påstås det. Det gäller att ha rätt typ av laddbox också så en del lär få byta för att få det att fungera.

Jag var i kontakt med både Ferroamp och Ctek häromveckan (den växelriktare till solpanelerna och laddbox jag beställt) om detta men fick inga vettiga svar om de kommer stödja det i befintliga produkter. De håller på med ett utvecklingsprojekt kring v2x, men mer säger de inte.

https://thedriven.io/2022/02/17/volkswagen-electric-cars-to-power-homes-by-end-2022-diess/

https://www.mynewsdesk.com/se/ferro...p-utvecklar-v2x-med-polestar-och-ctek-3086152

D djac skrev:
Någon som har en uppdaterad bild av miljöbonusens framtid, tycker det varit tyst i frågan men jag kan ju ha missat?
Har hört indikationer på att den ska sänkas till 50' och när laddhybriderna får ändrad förbrukning tappar dom sin bonus och då blir det mer kvar till rena elbilar

• Gilla
djac
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
För att ingen vill argumentera för att ge pengar till rika nybilsköpare...

När alla vet att en skrotningspremie på 70000 SEK skulle vara ett effektivare sätt att förnya bilparken...

/ATW
Hög skrotningspremie vore nog effktivt för att få bort massa skräp från gatorna. Sen är ju frågan hur mycket dessa bilar faktiskt används

• Gilla
Pin
  • Laddar…
@
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Lagningsflaskan och kompressorn lagar på sin höjd en pyspunka.
Har man väl använt flaskan så är det nästan omöjligt att laga däcket vid en punktering.
Okej? Varför skulle det vara det? Har en bekant som säljer (och lagar) däck åt en stor kedja som säger att det inte är något problem....

Däremot ska man ju besöka däckverkstaden så snart som möjligt.

tusenett skrev:
Alla ID-bilar med 77kWh-batteri påstås det. Det gäller att ha rätt typ av laddbox också så en del lär få byta för att få det att fungera.

Jag var i kontakt med både Ferroamp och Ctek häromveckan (den växelriktare till solpanelerna och laddbox jag beställt) om detta men fick inga vettiga svar om de kommer stödja det i befintliga produkter. De håller på med ett utvecklingsprojekt kring v2x, men mer säger de inte.

[länk]

[länk]
Kioskvältarupplägget med ferroamp är ju en billaddare på DC-sidan med stöd för detta. Men det verkar vara en bit bort. Dock har jag frågat lite kring att använda en Nissan Leaf med ferroamp och det lät inte helt omöjligt även om inte alla delar är i slutgiltig version.

Det är lite luddigt för mig vad man faktiskt gör för skillnad på V2H och V2G i detta sammanhang - det är för mig en växelriktarfråga - om strömmen används av mig eller av någon på "grid" har inte bilen något med att göra, det är en växelriktarfråga (eftersom det beror på min policy för batteriladdning, solcellsproduktion, status på balanstjänst mot nätägare osv).

Bananskalare Bananskalare skrev:
men du pratade om att förnya inte minska bilparken.
Vad händer med medelåldern på bilparken om du skrotar de 20% äldsta?

/ATW

Alfredo Alfredo skrev:
Borde staten gör något för att minska den menar du?
De verkar ju vilja minska CO2 produktionen och även ha bort partiklar från luften.

/ATW

A ArneTW skrev:
De verkar ju vilja minska CO2 produktionen och även ha bort partiklar från luften.

/ATW
Det är bara en myt, det är våra rövar och stålarna dom vill åt!

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Hög skrotningspremie vore nog effktivt för att få bort massa skräp från gatorna. Sen är ju frågan hur mycket dessa bilar faktiskt används
Det verkar ingen bry sig om när jag betalar skatten för nöjet att äga en dieselbil.

/ATW

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är bara en myt, det är våra rövar och stålarna dom vill åt!
Om pengarna håller jag med om...

/ATW

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Vad händer med medelåldern på bilparken om du skrotar de 20% äldsta?

/ATW
Läs det jag skrev tidigare

Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
De är medvetna om det och svetsar inte på fälgar med däck alls.
Naturligtvis tycker branschen att man måste byta däck illa kvickt. På samma sätt som att snabba reparationer är bannlysta. De får man göra själv.
Jag fattar inte hur och varför man skulle svetsa på en fälg med däcket på ...
Men men ..., kunde inte låta bli att googla ...
https://www.motormagasinet.se/article/view/411620/dodsolycka_vid_dackexplosion

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag fattar inte hur och varför man skulle svetsa på en fälg med däcket på ...
Finns det däckfirmor som överhuvudtaget svetsar på en fälg? En så skadad fälg att den behöver svetsas byts väl bara?

Jag har svetsat fälgar ett par gånger, men då har det varit till fyrhjulingar. Det är ju inte bara bilar som har däck...

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har svetsat fälgar ett par gånger
Du som privatperson ja. Tror det är extremt få däckfirmor som gör det men naturligtvis kan det förekomma.

useless useless skrev:
Det är ju inte bara bilar som har däck...
I denna tråd är det det. Det är till och med bara elbilar som är relevanta. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.