K
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Du skriver ju under ett kontrakt med 36 mån fast månadskostnad.
Har privatleasat Kia 2 x 3 år och har bara tvättat av bilen, dammsugat och petat lite med en trasa på trösklar och insidan förardörren. Har genomgått all service som ingår enligt avtal.
Har lämnst in och fått ut min nya bil. Är det inget att anmärka på, skador, fläckar, onormalt slitage så är det enkelt.
7 års nybilsgaranti, om det finns skador så går det på din försäkring, typ självrisken.

Det är så mycket skitsnack om privatleasing i media som inte är relevant.
Har själv privatleasat två bilar så jag vet mycket väl hur det fungerar. Finns många fördelar och nackdelar med privatleasing som man själv får väga mellan.

Det är dock inte för att vara "snälla" som säljarna vill att man ska privatleasa istället för att köpa. De framför gärna att andrahandsvärdet är osäkert - men det tar de garanterat höjd för i månadsavgiften. På samma sätt lägger de på 70 000 kr under avtalstiden om miljöpremien inte betalas ut. Dock omöjligt att veta om de verkligen dragit av hela 70 000 kr på månadsavgiften - jag är mycket tveksam.

/Krille
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Du skriver ju under ett kontrakt med 36 mån fast månadskostnad.
Har privatleasat Kia 2 x 3 år och har bara tvättat av bilen, dammsugat och petat lite med en trasa på trösklar och insidan förardörren. Har genomgått all service som ingår enligt avtal.
Har lämnst in och fått ut min nya bil. Är det inget att anmärka på, skador, fläckar, onormalt slitage så är det enkelt.
7 års nybilsgaranti, om det finns skador så går det på din försäkring, typ självrisken.

Det är så mycket skitsnack om privatleasing i media som inte är relevant.
Jag förstår inte vad nybilsgaranti har med privatlesing att göra. Ska inte företaget som leasar ut bilen stå för att bilen fungerar i tre år oavsett om det täcks av garanti eller inte? Och allt bortom tre år är ju ointressant om leasingperioden inte är längre.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
K Krille4 skrev:
Du ska nog inte lita på säljarens argument när du köper bil. Säljaren vill naturligtvis att du ska privatleasa eftersom de tjänar mer på det än om du köper bilen kontant.

Då tar även bilhandlaren/finansbolaget hela risken för restvärdet så de har naturligtvis en klar bild över vad restvärdet kommer att bil.

Privatleasing av elbilar blir en riktigt bra affär för handlarna. De slipper prutningar, får hela bonusen och kan sedan om 24-36 månader även sälja den med vinst. Dessutom får de privatpersoner som byter bil efter 24-36 månader hela tiden vilket nog är rätt ovanligt när privatpersoner köper nya bilar kontant.

/Krille
Jag litar ändå rätt mycket på det. Med tanke på hur priserna på 3 år gamla elbilar bara dumpats något brutalt.
Det blir dyrare månadskostnad om jag ska ta lån på bilen. Och jag slipper bry mig och bara ska köra till jobbet och småturer.
Jag slipper även sälja skiten sen till jobbiga dårar på blocket.

Är jag skitnöjd eller mycket missnöjd med det så kan jag ju välja en ny bil eller helt enkelt gå tillbaka till bensin eller diesel eller hoppas på att de överbetalda bortskämda folket i stadshuset sett till att man kan åka tåg till sitt jobb :)
 
  • Gilla
MRLINDELL
  • Laddar…
Vår andrabil köpt ny 2015 och rullat 10 000 mil, kommer nog att köra den i minst 10 år (troligtvis mera) och kan aldrig räkna hem ett byte oberoende av hur man köper/leasar och hur den drivs framåt.
Efter 10 år räknar jag bara skrotvärdet, även om den kan säljas/bytas.
Räknat på 10 år tror jag att den kan dras runt 1500/mån, avskriven till 0 kr idag blir det 2500/mån. Har inte tagit höjd för ett motorras;)
 
Rkarlsson skrev:
Jag litar ändå rätt mycket på det.
Jag förstår att leasing är bra för man minskar riskerna och vet vad det kommer att kosta.

Jag förstår dock inte hur man kan räkna med att det blir billigare än att köpa för det måste väl i så fall betyda att alla leasingföretag räknar fel och är verkligen leasingkunderna bättre på att räkna än leasingföretagen? Vad är det jag missar? :thinking:
 
  • Gilla
Zsam och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår att leasing är bra för man minskar riskerna och vet vad det kommer att kosta.

Jag förstår dock inte hur man kan räkna med att det blir billigare än att köpa för det måste väl i så fall betyda att alla leasingföretag räknar fel och är verkligen leasingkunderna bättre på att räkna än leasingföretagen? Vad är det jag missar? :thinking:
En parameter de kan påverka med är moms som företag kan hantera annorlunda.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår att leasing är bra för man minskar riskerna och vet vad det kommer att kosta.

Jag förstår dock inte hur man kan räkna med att det blir billigare än att köpa för det måste väl i så fall betyda att alla leasingföretag räknar fel och är verkligen leasingkunderna bättre på att räkna än leasingföretagen? Vad är det jag missar? :thinking:
Tar jag lån på samma bil så blir månadskostnaden högre. Är väl inte så svårt att förstå? Gjorde en snabbis på 8 år och en på 3 år. 449900 minus 70 000.
Jag slipper risken och betalar 3409 kr månaden. tar jag lån på 8 år som jag anser är MAX på en elbil så är vi uppe på 5180 kr och en gammal bil.
Jag räknade på en dieselbil för 200 000 från 16-17 och det blev dyrare det med.

Med tanke på att jag provade bmw i3 som kostade runt 200tusen 3 år gammal så tänker iallafall inte jag chansa något.
Danskebank får såklart bidraget. Sen säljer de säkert bilarna utomlands och de kan leka med momsen. Jag skiter i vilket =)

Lånekalkylator som visar månadskostnad på 5 180 kr för önskat lån om 379 000 kr med återbetalningstid på 8 år.
Bilfinansieringskalkylator visar månadskostnad på 11 760 kronor för ett lån på 379 000 kronor över 3 år.
 
En annan kan vara att du kan låta dina pengar arbeta på börsen istället för att vara låsta i bilen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Jag litar ändå rätt mycket på det. Med tanke på hur priserna på 3 år gamla elbilar bara dumpats något brutalt.
Det blir dyrare månadskostnad om jag ska ta lån på bilen. Och jag slipper bry mig och bara ska köra till jobbet och småturer.
Jag slipper även sälja skiten sen till jobbiga dårar på blocket.

Är jag skitnöjd eller mycket missnöjd med det så kan jag ju välja en ny bil eller helt enkelt gå tillbaka till bensin eller diesel eller hoppas på att de överbetalda bortskämda folket i stadshuset sett till att man kan åka tåg till sitt jobb :)
Man har ju optionen att köpa ut bilen efter leasingen, jag hoppade pga priset tidigare.
 
Rkarlsson skrev:
Tar jag lån på samma bil så blir månadskostnaden högre. Är väl inte så svårt att förstå? Gjorde en snabbis på 8 år och en på 3 år. 449900 minus 70 000.
Jag slipper risken och betalar 3409 kr månaden. tar jag lån på 8 år som jag anser är MAX på en elbil så är vi uppe på 5180 kr och en gammal bil.
Jag räknade på en dieselbil för 200 000 från 16-17 och det blev dyrare det med.

Med tanke på att jag provade bmw i3 som kostade runt 200tusen 3 år gammal så tänker iallafall inte jag chansa något.
Danskebank får såklart bidraget. Sen säljer de säkert bilarna utomlands och de kan leka med momsen. Jag skiter i vilket =)

[bild]
[bild]
Men betalar du av hela summan på tre respektive åtta år? I så fall har du ju ett restvärde som är kanske 60% efter tre år och 25% efter åtta år. Alltså har du 200 papp respektive 90 papp om du köper. Eller missförstod jag upplägget?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
tttomten tttomten skrev:
En annan kan vara att du kan låta dina pengar arbeta på börsen istället för att vara låsta i bilen.
Ja kontra lån så har jag ju nästan 2000 över som jag kan pumpa in ju. Nu sätter jag in mer, men jag skulle nog inte ta ut aktiepengarna. Tänkte ha de till jag ska sluta jobba/gå ner till halvtid eller jobba lite hur som helst som jag vill när jag fyller 60 om en hel del år :D
 
  • Gilla
Johanryd12345 och 1 till
  • Laddar…
P
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Man har ju optionen att köpa ut bilen efter leasingen, jag hoppade pga priset tidigare.
Jo de hade jag på opel. Kommer inte ihåg vilket märke man inte fick det, tyckte de var märkligt. Jag kommer dock inte köpa loss opeln jag beställt, om jag är nöjd med elbil så kommer jag mest troligt sikta på nått liknande ioniq 5 eller ev6 den dagen.
 
P
P Pin skrev:
Men betalar du av hela summan på tre respektive åtta år? I så fall har du ju ett restvärde som är kanske 60% efter tre år och 25% efter åtta år. Alltså har du 200 papp respektive 90 papp om du köper. Eller missförstod jag upplägget?
Jag tog sbabs snabbkalkyl.
Jag har snittat allt mellan 10-30 % på börsen under alla år jag varit inne förutom detta årets första månader.

Sen i med det blir min allra första splittnya bil och just elbil så tänker jag inte sätta någon risk mot att bilen halveras. Är jag nöjd så kommer jag sikta på en större bil därefter kanske.
 
Rkarlsson skrev:
Jag tog sbabs snabbkalkyl.
Jag har snittat allt mellan 10-30 % på börsen under alla år jag varit inne förutom detta årets första månader.

Sen i med det blir min allra första splittnya bil och just elbil så tänker jag inte sätta någon risk mot att bilen halveras. Är jag nöjd så kommer jag sikta på en större bil därefter kanske.
Oavsett så har bilen ett restvärde efter tre år. Om du betalar av lika mycket (minst annars blir det trist när du säljer och blir skyldig pengar) som värdeminskning får du en rättvis jämförelse.

Nu jämför du månadskostnad i en BR inklusive amortering med månadshyran i en HR.

Med ditt resonemang är det ju gratis att köpa bilen kontant ;)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Litium jon batteriet i stora bilar är nästan 1/3 av kostaden i en elbil.
När solid state batteriet baserat på magnesiumlegeringar kommer i produktion några år bort blir det ett betydligt billigare batteri utan elektrolys, ett torrt batteri.
Då släpper bilindustrin dagens batteriteknik.
Sedan kommer elbilen bli utsatt för enorm konkurrens och sjunka i pris.
Alla drivsteg och mjukvara finns på G utvecklat och delarna i volymtillverkning blir kostnadseffektiva i stora serier.
Det blir samma delar i många bilar.

https://alltomelbil.se/kinesiska-dongfeng-levererar-50-elbilar-med-solid-state-batteri/

https://www.vibilagare.se/nyheter/nissans-nya-solid-state-batteri-kapar-laddtiden
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.