harry73 harry73 skrev:
Men att det inte finns bra laddmöjligheter vid jobbet idag, betyder inte att de inte finns om några år.
Och gör majoriteten med elbilar lär laddmöjligheter komma på riktigt.
Sedan blir det ett biligt sätt att tjäna en extra krona genom att sätta upp laddmöjligheter längs vägen.
Har du räknat på hur mycket effekt som kommer att behövas om typ 15% av Sveriges bilar blir el och samtidigt laddas med endast 10A?

En sak jag har funderat på är det faktum att det svenska elsystemet börjar nå sin övre gräns i kapacitet. Det har kommit flera artiklar i olika tidningar om att det inte längre går att bygga nya bostadsområden i vissa städer och att vissa strömslukande företag inte kan etablera sig i andra eftersom kapaciteten i kraftnätet inte längre räcker till.

I februari 2019 fanns det 4.9 miljoner personbilar i trafik. Om en stor del av dessa byts ut mot elbilar så ökar nog elförbrukningen avsevärt.

Mikael_L
Cheesen Cheesen skrev:
Det var i debatten i höstas, man har märkt att i exprimentstäderna i USA så parkerar man inte sin autonoma bil utan man låter den crusa långsamt runt kvarteren i närheten, det är nämligen billigare och enklare än att parkera bilen.
Men jag kan inte glömma mitt inlägg #120
Mikael_L Mikael_L skrev:
Biltåg av självkörande bilar är lösningen på mycket. Det sparar plats på vägar och massor med bränsle (el) pga det nästan obefintliga luftmotståndet på bil nr2 och bakåt.
[länk]
[bild]

Hur nu bilarna kommer se ut vet vi ju inte, det på bild är ju bara på idéstadiet.
Ty denna ide tror jag stenhårt på.
Det blir ju lite som att man åker buss på den stora vägen, men var och en sitter i sin egen lilla bil, som är typ ett bussäte, som sen nära resmålet och vid avfärd kopplas loss och kör hela vägen fram.
Det blir liksom det bästa av alla världar.
Det löser inte precis alla reseproblem, men för de som det funkar för (och det borde vara många) så ger det förmånen av mindre energiåtgång i "buss-mode", att man kan åka avslappnat och sköta lite jobbgrejer eller surfa eller annat under färden. Det blir ganska tidseffektivt resande, inte en massa byten.
Sen frigör det mycket plats på vägarna, och med så här små bilmoduler, så ger parkeringsytorna i staden mer utbyte.

Och varför inte...
En ny stadsbuss kostar väl nästan 3 miljoner, för det får man nog ganska många sådana här förarlösa enkla bussäten, f'låt, bilar.
Jag ser inte att visionen är svår eller omöjlig.

harry73
R Robert-san01 skrev:
Har du räknat på hur mycket effekt som kommer att behövas om typ 15% av Sveriges bilar blir el och samtidigt laddas med endast 10A?
Nu tänkte jag specifikt på argumentet att det inte finns tillräckligt många laddmöjligheter i Norrland.

harry73 harry73 skrev:
Nu tänkte jag specifikt på argumentet att det inte finns tillräckligt många laddmöjligheter i Norrland.
Det problemet går hand i hand med effektbristen.

R Robert-san01 skrev:
Hur många av bilarna på marknaden klarar 20mil i -30? Eller 20mil enkel väg med 1300kg snöskotrar på släpet i -20?
Hur många procent av Sveriges bilister pendlar dagligen 2*20 mil med snöskotrar på släpet?
Med den argumentationen borde man förbjuda små bilar utan dragkrok - Dom är ju oanvändbara i Norrlands inland...

• Gilla
Real7 och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur många procent av Sveriges bilister pendlar dagligen 2*20 mil med snöskotrar på släpet?
Med den argumentationen borde man förbjuda små bilar utan dragkrok - Dom är ju oanvändbara i Norrlands inland...
Blir det bättre miljö om man skall ha en extra bil för helgerna?

R Robert-san01 skrev:
Hur många av bilarna på marknaden klarar 20mil i -30? Eller 20mil enkel väg med 1300kg snöskotrar på släpet i -20?
Du skrev 10 mil. Ditt sista exempel vet jag ingen elbil som klarar.

W witten skrev:
Du skrev 10 mil. Ditt sista exempel vet jag ingen elbil som klarar.
Och 10 mil enkel i -30. Kommer du hem om du inte kan ladda på jobbet eller får du ta med sovsäck?

R Robert-san01 skrev:
Vad är slutmålet med din argumentation? Att elbilar inte kommer att slå igenom? Att det är bättre att vi fortsätter köra fossilt för miljöns skull? Att människor i södra sverige inte ska köpa elbil för att de funkar sämre i extrema norrlandsförhållanden?

• Gilla
Real7 och 4 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Och 10 mil enkel i -30. Kommer du hem om du inte kan ladda på jobbet eller får du ta med sovsäck?
Alla måste välja teknik efter sina egna förutsättningar. Jag förstår inte varför du attackerar mig med exempel jag aldrig fört något resonemang runt. Funkar det inte så funkar det inte, det fattar jag med. Men för många fungerar det utmärkt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Svaret är ganska enkelt. Elbilar fungerar bra för vissa men passar idag inte för alla.
Priset för endast elbilar, om man vill få ut ganska många mil/laddning, är för högt och endast ett fåtal har ekonomi för det.
Hybridbilar av olika slag har en mera hanterbar prislapp men kommer för de flesta innebära att man också får nyttja förbränningsmotor.
Hur sedan livslängden blir för batterier, etc, får framtiden utvisa utifrån antal mil, antal år och kör/laddningsförhållanden idag vet vi faktiskt inte mera än från ytterst få fall i praktiken och mycket liten volym.
Elbil är här för att stanna, bara att ersätta 10-20% av fordonen under lämpliga förhållanden är ett bra steg på vägen.
Och på så sätt minska totala behovet av t.ex. miljövänligare bränsle till förbränningsmotorer så att det räcker för alla som vill köra på det, idag är det stor bristvara på dessa.

• Gilla
witten
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Ja, om man kör elbil alla andra dagar.

Den ursprungliga frågan var om det är för tidigt att köpa elbil, med underrubriken om räckvidden räcker till. För de som behöver köra 1300 kg snöskoter i 30 mil i 140 km/h med kupén ställd på 26 grader i snöstorm när det är minus 30 ute är svaret ett rungande nej :) Det tror jag alla kan hålla med om.

Däremot så kan ju de som likt oss bor i småstad med kanske 50 km pendling tur och retur, och där vi på grund av otåligt småbarn inte tenderar att långköra tiotals mil åt gången utan antingen (a) låter bli att åka på bilsemester eller (b) ändå planerar så frekventa och långa stopp att 15 minuters laddning var 150:e km inte spelar någon roll (för vi hade behövt stanna på rastplatsen ändå). Sedan beror det lite på var man bor. Här strax söder om Stockholm är det inga problem att hitta snabbladdare för långkörning, men i fjälltrakterna ser det annorlunda ut.

Det verkar också skilja sig filosofiskt vad gäller vad bilen ska klara. Jag är helt okej med 99% funktionstäckning: nej den kan inte dra båten eller husvagnen som vi inte har och ja det krävs mer planering när jag en gång om året ska köra till min kompis i Skåne. För vissa funkar kompromissen och för andra inte.

• Gilla
crappyusrname och 4 till
  • Laddar…
Gud vad dåligt det fungerade på iLuren. Ska kanske inte skriva inlägg när jag inte sitter framför datorn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.