1 819 811 läst ·
27 220 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det var en 3 LR jag laborerade med i ABRP i inlägg ovanför. 100 min körning sedan 20 min laddning. Repetera till du är framme.Johannes Carlsson skrev:
Självklart är det ingen fara att någon gång då och då ladda 100 %. Man ska dock undvika att låta den stå med 100% en längre tid. Så laddar man till 100 % och kör direkt när det är färdigt är det ingen större fara. Denna otroliga noja mot att ladda fullt är otroligt överdriven.K Karl Olssvan skrev:
Folk är ju helt tokiga och laddar endast till 60-70% för att spara på batteriet. Till och med Elon Musk har ju gått ut och sagt att det inte är någon fara att ladda till 90% dagligen så då litar jag på det.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det där stämmer inte:K Karl Olssvan skrev:
Lithium gillar varken att överladdas eller urladdas !
Men det är därför alla system med lithium (iaf nuförtiden) har ett BMS (Battery management system) som kan vara lite olika sofistikerat, och därtill ofta även inbyggda skyddskretsar i varje cell.
Det betyder bla att när din bil säger "100%" så är det inte proppfullt i batterierna, utan det är 100% av det som tillverkaren tycker är lämpligt "fullt".
Det är också böttre, om bilen skall stå en längre tid, att ha laddat mycket, annars riskerar man att batterierna urladdas för mycket, och det kan inte BMS'et göra något åt. Det är förvisso inte så mycket internläckage i dessa typer, men över månader (eller år) så kommer spänningen att sjunka.
https://siliconlightworks.com/li-ion-voltage
Det stämmer. Min bil har t ex 75 kWh batteri, varav 68 kWh går att använda.klaskarlsson skrev:
Det där stämmer inte:
Lithium gillar varken att överladdas eller urladdas !
Men det är därför alla system med lithium (iaf nuförtiden) har ett BMS (Battery management system) som kan vara lite olika sofistikerat, och därtill ofta även inbyggda skyddskretsar i varje cell.
Det betyder bla att när din bil säger "100%" så är det inte proppfullt i batterierna, utan det är 100% av det som tillverkaren tycker är lämpligt "fullt".
[länk]
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Japp, och det är ytterligare en mekanism, genom att ha lite "överskott" kan man, om celler går sönder, ersätta dom med andra till en viss gräns.J jocke31 skrev:
Men förutom denna överkapacitet mha "användarbar maxkapacitet", så finns det en inbyggd överkapacitet i systemet.
Dvs har du 68kWh, i ett 75 kWh batteri så skulle du troligen kunna maxa det batteriet till kanske 90 kWh, om man ställde upp skyddsspärrarna i elektroniken/mjukvaran.
Men då skulle troligen, över tid iaf, ett större antal celler gå sönder, då tex tillverkningen inte heller gör att alla celler är exakt likvärdiga osv, eller så hade man fått ladda oerhört långsamt för att kunna känna av cellladdning, och temperaturreglera väldigt exakt.
Detta är ju sen saker man som tillverkare kan tweaka. Vill man tex ha en billigare elbil så kan man dels snåla på uppvärmning/kylsystem, dels dra ned på överkapaciteten, sätt amaxladdning lägre och dels ställa upp max närmare teoretiskt max. Men då riskerar man också att batteriets totala kapacitet sjunker snabbare då fler celler troligen går sönder över tid, och då får man antingen missnöjda kunder eller dyra räkningar för att ersätta batterier..
Min bil är ”pessimistiskt” inställd gällande räckvidden, dvs man kommer längre än det står på ”gissometern”. Dessutom har den en laddkurva som dyker väldigt snabbt vid 80%. Det finns andra märken som laddar snabbare under längre tid. T ex Audi E-tron. Troligen finns det någon form av kylning av batteriet i denna bil som medger detta. Däremot så vet jag att det finns en OTA-uppdatering av mjukvaran i min bil som justerar laddkurvan uppåt.klaskarlsson skrev:
Japp, och det är ytterligare en mekanism, genom att ha lite "överskott" kan man, om celler går sönder, ersätta dom med andra till en viss gräns.
Men förutom denna överkapacitet mha "användarbar maxkapacitet", så finns det en inbyggd överkapacitet i systemet.
Dvs har du 68kWh, i ett 75 kWh batteri så skulle du troligen kunna maxa det batteriet till kanske 90 kWh, om man ställde upp skyddsspärrarna i elektroniken/mjukvaran.
Men då skulle troligen, över tid iaf, ett större antal celler gå sönder, då tex tillverkningen inte heller gör att alla celler är exakt likvärdiga osv, eller så hade man fått ladda oerhört långsamt för att kunna känna av cellladdning, och temperaturreglera väldigt exakt.
Detta är ju sen saker man som tillverkare kan tweaka. Vill man tex ha en billigare elbil så kan man dels snåla på uppvärmning/kylsystem, dels dra ned på överkapaciteten, sätt amaxladdning lägre och dels ställa upp max närmare teoretiskt max. Men då riskerar man också att batteriets totala kapacitet sjunker snabbare då fler celler troligen går sönder över tid, och då får man antingen missnöjda kunder eller dyra räkningar för att ersätta batterier..
Alla elbilar tjänar på att förvärmas innan avfärd. Då vinner man räckvidd och slipper dessutom skrapa rutor.
Ja han kan ju omöjligen ha någon önskan om att folk ska vara nöjda med sina bilar.Alfredo skrev:
Tesla lägger ca. 0 kr på marknadsföring så det är ju otroligt viktigt att kunderna är nöjda eftersom det mest är mun mot mun metoden som gäller för tesla.
Men du har ju så bra koll på detta och är såklart fri att ladda din tesla till endast 50 % dagligen om du vill….
Kunderna kanske blir nöjdast om de tror de kan ladda "fullt" dagligen utan problem. Då skulle jag vara nöjd om jag hade en elbil.N Nils ST skrev:
Jag skulle vara mindre nöjd om jag behövde fundera kring saker som lämplig laddning och batterilivslängd.
Jag koll???N Nils ST skrev:
Dock har jag viss koll på att en duktig frontfigur i en organisation framför budskap med organisationens bästa som fokus och "objektiv saklighet" som något tämligen sekundärt.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Man har skapat en en hajp kring Teslan.N Nils ST skrev:Ja han kan ju omöjligen ha någon önskan om att folk ska vara nöjda med sina bilar.
Tesla lägger ca. 0 kr på marknadsföring så det är ju otroligt viktigt att kunderna är nöjda eftersom det mest är mun mot mun metoden som gäller för tesla.
Men du har ju så bra koll på detta och är såklart fri att ladda din tesla till endast 50 % dagligen om du vill….
Nu var det ju inte att ladda fullt varken han eller bilen själv rekommenderar utan 90%. Vill han få folk att förstöra sina batteri hade han ju såklart rekommenderat 100 %.Alfredo skrev:
Kunderna kanske blir nöjdast om de tror de kan ladda "fullt" dagligen utan problem. Då skulle jag vara nöjd om jag hade en elbil.
Jag skulle vara mindre nöjd om jag behövde fundera kring saker som lämplig laddning och batterilivslängd.
Jag koll???Jag har aldrig ens suttit i en elbil och än mindre kört någon så jag har inte minsta koll.
Dock har jag viss koll på att en duktig frontfigur i en organisation framför budskap med organisationens bästa som fokus och "objektiv saklighet" som något tämligen sekundärt.![]()
Du behöver inte ligga sömnlös och fundera på det. Man ställer in det på 90% och ökar om man någon gång skulle behöva några mil extra. Mycket enkelt med appen.
Att du har koll var uppenbart ironi, det framgår tydligt att du inte har koll.
Därav mina citationstecken runt ordet fullt. Ledsen om jag var otydlig!N Nils ST skrev:
Menar du att bilen skulle skadas av det?!N Nils ST skrev:
Tack för omtanken vännenN Nils ST skrev:
Så bra att du i alla fall förstår något av det jag skriver.N Nils ST skrev:
Vad är ditt syfte med att skriva i denna tråden? Ingen får ut något av dina kommentarer.Alfredo skrev:
Syftet med att kommentera dig när du skrev:N Nils ST skrev:
Var att jag ansåg det var ett väldigt naivt och godtroget resonemang. Att blint lita på vad en företagsledare säger om företagets produkter är enligt min uppfattning sällan speciellt klokt.N Nils ST skrev:
Men då du mer verkar vara intresserad av barnsliga personangrepp än själva sakfrågan nöjer jag mig här.
Tack för omtanken men jag känner mig rätt bekväm med mitt resonemang. Jag tycker det är rimligt att lita på en produkts rekommendationer. Jag tycker inte det är något konstigt med det.Alfredo skrev:
Syftet med att kommentera dig när du skrev:
Var att jag ansåg det var ett väldigt naivt och godtroget resonemang. Att blint lita på vad en företagsledare säger om företagets produkter är enligt min uppfattning sällan speciellt klokt.
Men då du mer verkar vara intresserad av barnsliga personangrepp än själva sakfrågan nöjer jag mig här.
Har du något egen uppfattning om frågan eller ville du bara konstatera att man inte ska lita på produktens rekommendationer? Rekommenderar du att endast ladda till 50% eller 60% kanske? Vad är anledningen till det isåfall? Är det verkligen en rimlig anledning att ladda till tex. 60% för att du inte litar på produktens rekommendationer? Låter inte hållbart för mig om du även gör så med andra produkter. Eller är det kanske ditt förakt mot elbilar i allmänhet och tesla i synnerhet som får dig att ha denna åsikt gällande just denna fråga?
Ladda din telefon till 60% i fortsättningen också du. Det står att man kan ladda telefonen till 100 % men det litar du väl inte på så….