1 820 772 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nu vet jag inte var ni fått att man bara kommer 20 mil i motorvägsfart med en EV6, men i svensk motorvägsfart är det i alla fall fel. På autobahn kanske om man åker 200km/h?
Vi åkte 40 mil igår i 80-120km/h och snittade i slutändan på 1,9kWh/mil.
I 80km/h ~1,8 och i motorvägsfart ~2,1.
Detta med 5 personer i bilen, 21grader i kupen och utetemp mellan -2 och +2 grader.
Kupévärmen tar ungefär 10% av räckvidden så på sommaren ska det nog inte vara några problem att krypa ner mot 1,6-1,7 i blandad körning.
Vi åkte 40 mil igår i 80-120km/h och snittade i slutändan på 1,9kWh/mil.
I 80km/h ~1,8 och i motorvägsfart ~2,1.
Detta med 5 personer i bilen, 21grader i kupen och utetemp mellan -2 och +2 grader.
Kupévärmen tar ungefär 10% av räckvidden så på sommaren ska det nog inte vara några problem att krypa ner mot 1,6-1,7 i blandad körning.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Med de kraven så är det bara att ge upp direkt.J jhenrikj skrev:Tycker man att det är okej att stå still 25% av restiden är elbilar givetvis jättelämpliga. Han lär ju ladda under den tiden? Tolka mig som 15-20 mil per resa då så kanske du fattar.
Jag har ett enkelt krav. Skall jag köra 100 mil så skall den resan ta lika lång tid oavsett drivlina och om jag vill ta en paus så skall jag kunna ta den exakt var och när jag vill utan att det i övrigt påverkar restiden (dvs finns det ingen laddare där jag stannar så skall jag ändå inte behöva stanna mer än 5 minuter någon annanstans).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Ja då förstår jag att det är olika. Jag bor vi Stockholm och visst kör jag vägar med högre hastighet än 80 km/h, men att komma över 80 km/h i snitt på 4000 mil är för mig en omöjlighetJ jhenrikj skrev:
Mycket bittra tomtar i tråden så jag känner att det behövs en motpol. Köpte en begagnad nästan ny Zoe för dryga hundratusen. Pendlar dagligen fyra-fem mil och laddar den hemma några gånger i veckan nattetid på hederlig 240 så ingen konstig laddstation. Köpte den helt och hållet för miljöaspekten och är verkligen supernöjd. Så oerhört skönt för samvetet att köra utan att förstöra planeten. Har en gammal dinosauriebrännare de få gånger om året jag behöver köra med släp och för att ha en reservbil så jag inte blir strandad hemma om någon bil strular.
Så jag kan inte rekommendera det starkt nog. Har du möjlighet att sluta elda rutten dinosaurie så kör på bara.
Så jag kan inte rekommendera det starkt nog. Har du möjlighet att sluta elda rutten dinosaurie så kör på bara.
Eftersom du inte läste och inte brydde dig om det primära.W witten skrev:Om du inte tänkt sälja bilen utan köra den till skrot så har du förlorat pengarna du la på bilen, det har du inte tagit med i kalkylen.
Om du lånade så har du en räntekostnad, om du betalade kontant hade pengarna kunnat växa i en fond istället om du inte köpt bilen alls. För att belysa att det finns dolda kapitalförluster med ägandet som du bortser från.
Att du har noll kronor i kostnad för service och reparationer tror jag inte på. Olja, filter, däck mm är inte gratis.
Bättre att sätta punkt efter att du inte vill ha en elbil än att trixa med kalkylen.
Bilen jag äger idag blev cashad.
Bilen jag äger idag kostar materialet, olja oljefilter, däck väldigt sällan. Inget arbete.Det handlar således om mindre än 20 tusen per år.
Bilen kostar exakt det som står i min kalkyl att köra per år.
Varför drar du in andra investeringar överhuvudtaget i ett bilköp? det är ju tramsigt.
Tänk bara bort att jag inte har en bil om du inte klarar det. Då blir frågan istället, vad är billigare än en zoe att leasa med 2000 mil per år i 3 år.
Att de ska vara så trångsynt att diskutera elbilar.
Redigerat av moderator:
Själv gick jag över till el helt och hållet för ekonomiaspekten.B Bombus pratorum skrev:
Jag låter mig inte luras utan vet att jag bara bytte energikälla från bensin till tysk/polsk/dansk kolkraft.
Tja, utom någon enstaka extremt blåsig dag i norra Europa, just då laddar jag nog bilen med fossilfri el.
Men men, det installeras ju alltmer mer fossilfri elproduktion och fasas ut fossil, så de enstaka dagarna blir fler för varje år som går, så liten samt ökande klimatnytta är det väl.
Och alltid en miljönytta, särskilt i stadstrafiken, där både buller, partiklar och avgaser blir mindre av.
Men i vilket fall, ekonomi var trots allt min huvudsakliga drivkraft att sluta köra på bensin.
Du är ju inte riktigt klok i huvudet.Jonatan79 skrev:
Inte konstigt att man tröttnar på elbilsskit. Ni kan fan inte ge ett enda konkret förslag.
Gå och ät en macka eller nått =)
Det är bara bra att det finns många som inte kan ha elbil idag, inte vill eller kan motivera det.Rkarlsson skrev:Eftersom du inte läste och inte brydde dig om det primära.
Bilen jag äger idag blev cashad.
Bilen jag äger idag kostar materialet, olja oljefilter, däck väldigt sällan. Inget arbete.
Bilen kostar exakt det som står i min kalkyl att äga per år.
Varför drar du in andra investeringar överhuvudtaget i ett bilköp? det är ju tramsigt.
Tänk bara bort att jag inte har en bil om du inte klarar det. Då blir frågan istället, vad är billigare än en zoe att leasa med 2000 mil per år i 3 år.
Att de ska vara så trångsynt att diskutera elbilar.
Det är redan nu brist på elbilar till försäljning, så det är verkligen inget problem att massor av människor inte vill satsa på det just nu.
Jag tycker inte att du ska ruinera din ekonomi med en elbil.
Min mamma ska inte heller göra det, hon kör ju bara 100-200 mil om året som det är nu med sin gamla skattebefriade bensinhäck, hon kommer inom några enstaka år till helt sluta köra bil, och ska verkligen inte byta bil alls, inte ens till en annan ICE.
Nerre ska i dagsläget inte heller fundera på elbil, ty Nerre kör för få mil om året för att det ska bli ekonomiskt försvarbart, samt ett besvärligt körmönster för åtminstone dagens elbilar och laddnätverk.
Och några miljoner människor som bor i lägenhet utan laddmöjlighet och inte heller kan ladda på jobbet är inte heller elbil något vettigt alternativ idag.
Jag har verkligen inga problem med att medge att det finns massor av människor som elbil inte passar, idag i alla fall. Hur det ser ut i framtiden vet vi inte än.
Jag sitter inte och torgför en massa åsikter om att ICE-bilar är så odugliga så att alla måste fatta att det kan man verkligen inte ha.
Jag önskar att en del skulle kunna sluta med det motsatta.
Det finns ingen konflikt här, den är bara påhittad. Vi har alla helt olika förutsättningar, en del har inte ens någon rimlig möjlighet att påverka sina förutsättningar.
ICE-bilen är ett utmärkt fortskaffningsmedel på massor av vis, nästan inga alls nackdelar.
Det är väl mest driftskostnaden och den dåliga klimatpåverkan som kan sättas på minussidan, i övrigt är det en lysande bil att ha.
Jag kan lätt rada upp fler nackdelar med EV, men jag avstår från det nu, de är nog tillräckligt tröskade.
Fast Witten har ju rätt i det han skriver, du ignorerar/bortser vissa kostnader och dolda kostnader i din kalkyl. Du ju tog ju upp din kalkyl i forumet för att få någon form av respons, när du får svar så är "vi" trångsynta.Rkarlsson skrev:Eftersom du inte läste och inte brydde dig om det primära.
Bilen jag äger idag blev cashad.
Bilen jag äger idag kostar materialet, olja oljefilter, däck väldigt sällan. Inget arbete.Det handlar således om mindre än 20 tusen per år.
Bilen kostar exakt det som står i min kalkyl att köra per år.
Varför drar du in andra investeringar överhuvudtaget i ett bilköp? det är ju tramsigt.
Tänk bara bort att jag inte har en bil om du inte klarar det. Då blir frågan istället, vad är billigare än en zoe att leasa med 2000 mil per år i 3 år.
Att de ska vara så trångsynt att diskutera elbilar.
Fortsätt kör med den bil som du äger om du är nöjd
poängen är väl att du kommer få liknande kalkyler oavsett om det är en elbil eller bensin/diesel, att leasa en ny bil kommer förmodligen vara dyrare än att fortsätta köra med din nuvarande.Rkarlsson skrev:
Nej men det har han ju inte.sunnis skrev:
Min kalkyl tar upp vad bilen kostar att köra. Det är det som är det intressanta för min diesel.
Det intressanta för om jag ska leasa en bil är att den ska vara så billig som möjligt och ta mig till och från jobbet.
Och det jag var intresserad av var om det fanns billigare alternativ än corsan först men sen zoe.
Så var är de dolda kostnaderna i leasingen på opel och renault som du säger så jag kan lägga till det?
Responsen jag ville ha var att minska glappet från 20 tusen. Jag har aldrig skrivit att det ska ner till 0.
Att den kommer bli dyrare är självklart. Det jag frågade efter var om någon vet om det finns billigare avtal. Corsan kostar 60 tusen, zoen 53820.M marka skrev:
Kan jag komma ner mer? Eller det är de jag ska förvänta mig?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Jag motiverar det iallafall.Mikael_L skrev:
Det är bara bra att det finns många som inte kan ha elbil idag, inte vill eller kan motivera det.
Det är redan nu brist på elbilar till försäljning, så det är verkligen inget problem att massor av människor inte vill satsa på det just nu.
Jag tycker inte att du ska ruinera din ekonomi med en elbil.
Min mamma ska inte heller göra det, hon kör ju bara 100-200 mil om året som det är nu med sin gamla skattebefriade bensinhäck, hon kommer inom några enstaka år till helt sluta köra bil, och ska verkligen inte byta bil alls, inte ens till en annan ICE.
Nerre ska i dagsläget inte heller fundera på elbil, ty Nerre kör för få mil om året för att det ska bli ekonomiskt försvarbart, samt ett besvärligt körmönster för åtminstone dagens elbilar och laddnätverk.
Och några miljoner människor som bor i lägenhet utan laddmöjlighet och inte heller kan ladda på jobbet är inte heller elbil något vettigt alternativ idag.
Jag har verkligen inga problem med att medge att det finns massor av människor som elbil inte passar, idag i alla fall. Hur det ser ut i framtiden vet vi inte än.
Jag sitter inte och torgför en massa åsikter om att ICE-bilar är så odugliga så att alla måste fatta att det kan man verkligen inte ha.
Jag önskar att en del skulle kunna sluta med det motsatta.
Det finns ingen konflikt här, den är bara påhittad. Vi har alla helt olika förutsättningar, en del har inte ens någon rimlig möjlighet att påverka sina förutsättningar.
ICE-bilen är ett utmärkt fortskaffningsmedel på massor av vis, nästan inga alls nackdelar.
Det är väl mest driftskostnaden och den dåliga klimatpåverkan som kan sättas på minussidan, i övrigt är det en lysande bil att ha.
Jag kan lätt rada upp fler nackdelar med EV, men jag avstår från det nu, de är nog tillräckligt tröskade.
Det elbilen ska användas till 1760 mil per år är att inbringa min inkomst, resterande mil upp till 2000 kan vara att hämta maten, köra till stan.
Dieseln skall vara kvar till helgutflykter, släpet, ta med mina föräldrar på en trevlig resa. När det beräknas bli snö så man kan sitta i en rejält supervarm bil utan att tänka på bränslebrist (nej jag kör aldrig med mindre diesel än 30 mil på mätaren på vintern ifall man ska sitta i snökö i 6timmar)