Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker just jämförelsen Tesla model 3 mot BMW i4 är intressant därför att teslan är bättre som elbil (räckvidd, verklig förbrukning & laddning) BMWn är bekvämare och mer premium men också dyrare. Listat lite siffror nedan, betänk dock att BMWn har högre förbrukning i verkligheten, speciellt vintertid från de test jag sett och har lite problem med att ladda snabbt när det är kallt (men det löser dom nog OTA)

Tesla model 3
SR 510km WLTP 560'
LR 629km WLTP 630'

BMW i4
eDrive40 590km WLTP 625'
Nu kostar en BMW lika mycket som en Tesla lr. Så du menar att du ställer olika krav på dessa bilar?
Jag vet att det är skillnad på räckvidd till teslas fördel. Men tycker du att jag inte ska ställa samma krav på Tesla som en bmw?

Om jag betalar 630' för en bil så ställer jag krav därefter när det gäller komfort och hur den är ihopskruvad. Oavsett hur drivlinan ser ut. Ställer jag fel krav på Tesla? Har jag för höga krav? En bil i premium klassen har även den mycket teknik och andra påhitt.

Jag har uteslutit drivlina
 
A Avemo skrev:
Det är ju konstaterat flera gånger att man har olika förutsättningar. Efter ett halvår med elbil har jag fortfarande aldrig använt en snabbladdare. Men jag har sluppit att stå vid dieselpumpen i 5 minuter ett par gånger i månaden. Det kommer givetvis ett bakslag den gång jag skall åka längre än vad som går på en laddning. Men hittills har elbilen varit mindre tidsödande i det avseendet. Det tål i sammanhanget att säga att jag aldrig kört 100 mil på en dag och inte heller kommer att göra det om jag slipper. Oavsett drivmedel.
Åker man mestadels kortare sträckor så visst.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu kostar en BMW lika mycket som en Tesla lr. Så du menar att du ställer olika krav på dessa bilar?
Jag vet att det är skillnad på räckvidd till teslas fördel. Men tycker du att jag inte ska ställa samma krav på Tesla som en bmw?

Om jag betalar 630' för en bil så ställer jag krav därefter när det gäller komfort och hur den är ihopskruvad. Oavsett hur drivlinan ser ut. Ställer jag fel krav på Tesla? Har jag för höga krav? En bil i premium klassen har även den mycket teknik och andra påhitt.

Jag har uteslutit drivlina
Du kan inte utesluta drivlinan, det är en så viktig parameter. Men BMWn kostar 65' mer i grundutförande och har räckvidd som en Model 3 SR. Tillvalen på BMWn har jag inte kollat på hur dyra dom är men teslan har färg/fälgar/autopilot Teslan har rejält mycket bättre användarupplevelse för att planera resan t.ex. Sen bör man provköra båda, för jag får uppfattningen av dig att du tror Teslan är en dyr skräphög vilket inte är fallet.

Lång räckvidd och snabb laddning ser jag som lyx när det gäller elbil. Och har man en bil med lång räckvidd behöver man oftast aldrig ladda annat än hemma
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är ju konstaterat flera gånger att man har olika förutsättningar. Efter ett halvår med elbil har jag fortfarande aldrig använt en snabbladdare. Men jag har sluppit att stå vid dieselpumpen i 5 minuter ett par gånger i månaden. Det kommer givetvis ett bakslag den gång jag skall åka längre än vad som går på en laddning. Men hittills har elbilen varit mindre tidsödande i det avseendet. Det tål i sammanhanget att säga att jag aldrig kört 100 mil på en dag och inte heller kommer att göra det om jag slipper. Oavsett drivmedel.
Jo. vi är olika.
Jag ser fram mot en lång resa, köra bil är det bästa jag vet. Kaffetermos, bra bok att lyssna på, gärna på natten när det är lugnt i trafiken.
De flesta tycker nog tvärs om.
Jag är ingen elbilsmotståndare, tvärs om, provade en Tesla 3 av värsta modell, prestandan var beroendeframkallande, enpedalskörningen genialisk. Kräktes på inredningen, men det finns ju andra elbilar som är ombonade och mysiga.
Men i mitt jobb kommer det bli väldigt stökigt med elbil. Men om Tesla kom med en skåpbil, kanske det skulle vara nått, jag tänker då på deras laddnätverk som är överlägset just nu.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Du kan inte utesluta drivlinan, det är en så viktig parameter. Men BMWn kostar 65' mer i grundutförande och har räckvidd som en Model 3 SR. Tillvalen på BMWn har jag inte kollat på hur dyra dom är men teslan har färg/fälgar/autopilot Teslan har rejält mycket bättre användarupplevelse för att planera resan t.ex. Sen bör man provköra båda, för jag får uppfattningen av dig att du tror Teslan är en dyr skräphög vilket inte är fallet.

Lång räckvidd och snabb laddning ser jag som lyx när det gäller elbil. Och har man en bil med lång räckvidd behöver man oftast aldrig ladda annat än hemma
Men menar du att jag inte kan kräva lika mycket av en Tesla än någon annan bil?
Om jag köper en bil 700' så ställer jag mycket högre krav än om jag köpt en bil för 200' oavsett drivlina.
Jag förstår att du har svårt för att man pratat illa om Tesla.
Jag vet inte vad jag ska tro när det gäller Tesla. Kvaliteten har varit lite blandad när det gäller tidiga teslor. När jag inte får jämföra en Tesla med någon annan bil i samma prisklass så blir det svårt att göra dig nöjd

Jag vet Tesla har bra räckvidd. Men för min del så krävs det mer än bara bra räckvidd och snabbladdning. Jag kräver att bilen ska hålla samma klass än andra bilar i samma prisklass oavsett drivlina.
Räckvidd är inte värt 3-400' extra.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag kräver att bilen ska hålla samma klass än andra bilar i samma prisklass oavsett drivlina.
Det där känns ärligt talat bara fånigt; som en ursäkt att få fortsätta vara mot elbilar.

Ekonomin i att räkna hem en elbil idag är att det man förlorar på kapitalkostnaden kan man ta in på driften och andrahandsvärdet. Det kam mycket väl komma att ändra sig i framtiden så att inköpspriset hamnar i paritet med motsvarande avgasbil eller rent av blir billigare. Det lär framtiden utvisa. Men att låtsas som att man inte förstår att andra saker än lyxnivån på en bil kan påverka inköpspriset är bara tröttsamt och jag hoppas för din del att du gör dig dummare än vad du är.
 
  • Gilla
ReginB och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag förstår att du har svårt för att man pratat illa om Tesla.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det där känns ärligt talat bara fånigt; som en ursäkt att få fortsätta vara mot elbilar.
Bananskalare; jag fortsätter gärna och snacka illa om Tesla, tillsammans med dig, jag har ändå inte råd med en Tesla och kommer aldrig att ha, så jag tycker också att de ena jävla skräphögar med Amerikansk usel byggkvalitet.
De vore helt OK om de kostade 300', men över det så är de verkligen inte alls värda sina pengar.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
@
A Avemo skrev:
Det är ju konstaterat flera gånger att man har olika förutsättningar. Efter ett halvår med elbil har jag fortfarande aldrig använt en snabbladdare. Men jag har sluppit att stå vid dieselpumpen i 5 minuter ett par gånger i månaden. Det kommer givetvis ett bakslag den gång jag skall åka längre än vad som går på en laddning. Men hittills har elbilen varit mindre tidsödande i det avseendet. Det tål i sammanhanget att säga att jag aldrig kört 100 mil på en dag och inte heller kommer att göra det om jag slipper. Oavsett drivmedel.
Håller med! Fast jag har testat att snabbladda vid några tillfällen vid längre resor. Det har fungerat fin-fint! Efter ~30 mil tycker jag det är lämpligt med en paus oavsett vad jag kör för bil. Passar alltså bra att snabbladda då.

För att ens få uttala sig om hur det är att ha elbil så tycker jag att man måste ha provat en (i några dagar). Ser själv i princip bara fördelar. Då bor jag även under kalla Norrland och gör även resor i inlandet då och då. Vilket även det fungerar trots att antalet laddare där än så länge är begränsade...
 
  • Gilla
ReginB och 3 till
  • Laddar…
@
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bananskalare; jag fortsätter gärna och snacka illa om Tesla, tillsammans med dig, jag har ändå inte råd med en Tesla och kommer aldrig att ha, så jag tycker också att de ena jävla skräphögar med Amerikansk usel byggkvalitet.
De vore helt OK om de kostade 300', men över det så är de verkligen inte alls värda sina pengar.
....300 000 kr du tar då i! Tror att vissa vill ha dem för 100 000 kr. .. Eller mindre... :thinking:
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det där känns ärligt talat bara fånigt; som en ursäkt att få fortsätta vara mot elbilar.

Ekonomin i att räkna hem en elbil idag är att det man förlorar på kapitalkostnaden kan man ta in på driften och andrahandsvärdet. Det kam mycket väl komma att ändra sig i framtiden så att inköpspriset hamnar i paritet med motsvarande avgasbil eller rent av blir billigare. Det lär framtiden utvisa. Men att låtsas som att man inte förstår att andra saker än lyxnivån på en bil kan påverka inköpspriset är bara tröttsamt och jag hoppas för din del att du gör dig dummare än vad du är.
Det är nog du som gör dig dummare än du behöver. Allt bilar säljs med de regler som passar dessa elbilar har sina för och nackdelar.ä, bensin sina för och nackdelar diesel sina. Ditt resonemang gäller alla elbilar.
Då är det alltså ingen skillnad mellan en elbil för 200' och en för nästan 700' Du skulle göra någon skillnad? Får min del så kräver jag helt olika kvalité på bilarna. Nu jämför jag två olika elbilar.
Detta handlar inte om elbilar utan enbart om Teslan är överprissatt eller inte. Är mer teknik och bättre räckvidd enbart i sig värt 500' ?
Eller kan man kräva att den ska vara bättre ihopskruvad och bättre ljudkomfort.
Jag anser inte räckvidden och tekniken enbart är värt 500'
Jag tror Tesla är överprissatt. Men det finns en hype kring Tesla. Rör inte min Tesla.

Själv har jag varken råd eller lust att lägga så mycket pengar på en bil.
Det jag gillar med Tesla är just deras räckvidd.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Då är det alltså ingen skillnad mellan en elbil för 200' och en för nästan 700' Du skulle göra någon skillnad?
Jodå, men ursprungligen skrev du om priset på en bil oavsett drivlina. Det var det jag citerade och kritiserade. Det du skriver nu håller jag med om.

För övrigt är inte heller jag någon Teslafantast, men det finns bilar av allehanda slag, både billiga och dyra som jag ratar pga. personliga preferenser. Jag tycker exempelvis att det är svårt att värdera priset på både Dacia och Volvo eftersom att ingetdera märket tilltalar mig. Så känner jag även inför Tesla, även om jag förstår hajpen.
 
Satsuki
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag vet Tesla har bra räckvidd. Men för min del så krävs det mer än bara bra räckvidd och snabbladdning. Jag kräver att bilen ska hålla samma klass än andra bilar i samma prisklass oavsett drivlina.
Räckvidd är inte värt 3-400' extra.
Det är ju din personliga åsikt och även jag kan förstå grundtanken blir det lite bakvänt och svårt att förstå; Menar du att för en viss summa förväntar du dig samma finish, samma interiör etc? Så är det ju verkligen inte ens för ICE-bilar. Lägger du upp 500 000 får du väldigt olika saker hos Mercedes, VW, Toyota, KIA eller Dacia…..

Jag tror inte Tesla är något för den bilköpande gruppen som vill ha handsydda säten i läder med handsågade träpaneler, eller handbyggda motorer. Eller personer som är av typen ”jag har alltid kört modell X från märke Y och tänker fortsätta med det”, alt de som bara vill ha en bil fr punkt A till punkt B. Inte heller de som har en bergfast uppfattning om hur en bil skall se ut, vilka knappar som ska finnas etc.
Tesla tilltalar snarare de som vill ha nytänkande, innovativa lösningar och slippa just gamla traditionella bilar. Som ser en poäng i att köpa en bil där man INTE vidareutvecklat en ICE-modell och satt i batterier. Självklart inte för alla, men i takt med teknikutvecklingen inom andra områden blir nog fler och fler intresserade och mindre skeptiska. Men som sagt, inte för alla av olika skäl.

Sedan kan man inte kan ”bortse” från vissa egenskaper. Att bortse från drivlina på en Tesla är som att bortse 4-hjulsdrift på en Landrover Discovery eller hästkrafterna i en Ferrari.

Jag har bara suttit en en Tesla några gånger men att det skulle vara dålig kvalité är inget jag tänkte på, så det kanske kan vara så att det ryktet om att de är kassa kanske är överdrivet? Eller baseras på gamla modeller?
Har du själv kört runt i en Tesla modell nyare och skaffat en egen uppfattning?
 
  • Gilla
ReginB och 4 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är nog du som gör dig dummare än du behöver. Allt bilar säljs med de regler som passar dessa elbilar har sina för och nackdelar.ä, bensin sina för och nackdelar diesel sina. Ditt resonemang gäller alla elbilar.
Då är det alltså ingen skillnad mellan en elbil för 200' och en för nästan 700' Du skulle göra någon skillnad? Får min del så kräver jag helt olika kvalité på bilarna. Nu jämför jag två olika elbilar.
Detta handlar inte om elbilar utan enbart om Teslan är överprissatt eller inte. Är mer teknik och bättre räckvidd enbart i sig värt 500' ?
Eller kan man kräva att den ska vara bättre ihopskruvad och bättre ljudkomfort.
Jag anser inte räckvidden och tekniken enbart är värt 500'
Jag tror Tesla är överprissatt. Men det finns en hype kring Tesla. Rör inte min Tesla.

Själv har jag varken råd eller lust att lägga så mycket pengar på en bil.
Det jag gillar med Tesla är just deras räckvidd.
En sak som jag tycker är intressant att jämföra med är ju prestandan.
Vilken annan bil hänger med i acceleration oavsett prisklass.
En kompis har en modell 3 med fyrhjulsdrift och 0-100 på 3.2 sekunder som han betalade för ny 650.
Han jobbar som säljare, kör ca 50 mil om dagen, tankar hemma för ca 3 kr milen.
Vilken bil matchar den prestandan för 3 kr milen??
Är tokig i bilar som gärna ska låta mer än Svensson tycker är normalt men måste bara säga att jag är imponerad av accelerationen och snabbladdarna som gör att det för många (inte alla) faktiskt är ett alternativ att köra elbil.
Att sen priset är lite högt kommer att ändras efterhand som bilarna blir fler;)
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag är en sån där rastlös typ som tycker det är tidsödande o stå vid dieselpumpen i 5 min för att få i 70 liter.
Min favoritpump trycker i 40 liter i minuten. Med mobilbetalning tar det max 2 minuter att bli av med de 1495;- som är max man får tanka för per gång.
 
K
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men menar du att jag inte kan kräva lika mycket av en Tesla än någon annan bil?
Om jag köper en bil 700' så ställer jag mycket högre krav än om jag köpt en bil för 200' oavsett drivlina.
Jag förstår att du har svårt för att man pratat illa om Tesla.
Jag vet inte vad jag ska tro när det gäller Tesla. Kvaliteten har varit lite blandad när det gäller tidiga teslor. När jag inte får jämföra en Tesla med någon annan bil i samma prisklass så blir det svårt att göra dig nöjd

Jag vet Tesla har bra räckvidd. Men för min del så krävs det mer än bara bra räckvidd och snabbladdning. Jag kräver att bilen ska hålla samma klass än andra bilar i samma prisklass oavsett drivlina.
Räckvidd är inte värt 3-400' extra.
Visst finns det vissa inslag av fanatism bland Teslaägare - jag har gått ur er par facebookgrupper bara för att vissa ägare aldrig erkänner att det finns problem med bilarna eller ser alla problem som bagateller och "angriper" de som påpekar stora problem - t ex att värmen slutar fungera på vintern.....

Samtidigt vägs det upp av att det finns personer som ofta saknar kunskap om elbilar som ägnar oroväckande mycket tid åt att vara negativa till elbilar. Sök t ex upp vilken elbilsannons som helst på facebook och kolla kommentarerna - dyker alltid upp kommentarer som "Jag kommer aldrig att köra elbil eftersom min Volvo 745 är mycket billigare", "Kan man köra 100 mil med 7 tons släp i minus 20 utan att ladda?" o s v .

Tesla Model 3 är numera fullt jämförbar med motsvarande bilar i samma prisklass från t ex BMW, Audi eller Mercedes. Innebär det då att du är intresserad av att faktiskt köpa den modellen? ;)

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.