1 822 865 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 245 inlägg
Det var lätt att hitta källan.P Pin skrev:Studien visar att helt eldrivna bilar kostade 2,3 gånger så mycket att underhålla efter tre månaders ägande. Efter ett år sjönk den siffran till endast 1,6 gånger dyrare.
Detta handlar väl inte om service? Vem servar bilen efter tre månader? Eller ens innan 12.
Första åren är det garanti för fel.
Service är olja, luftfilter, bromsvätska mm. Mycket utgår på elbilen.
We Predict skrev:Deepview True Cost SOS measures actual money spent by owners and manufacturers of 2018-model-year vehicles during their first three years on the road. The study reveals which brands and models across 24 segments – including electric vehicles (EVs) – have the lowest average service costs at three years on the road. Deepview True Cost service costs are based on the total money spent by manufacturers and vehicle owners on repairs, maintenance, service campaigns, diagnostics, software updates, recalls, and warranty on factory-installed options.
Här kommer ytterligare "fakenews" om de dyra servicekostnadeena på elbilar.Nötegårdsgubben skrev:
Elbilar innehåller väl inte alls någon svindyr glykol i stor mängd som ska bytas med jämna intervaller?
Länk
Ärligt talat tror ni servicefirmorna stänger igen sin verksamhet när alla bytt till elbil?
Har du någon gång ställt dig själv frågan varför biltillverkarna har lagt ner utvecklingen på nya bränslemotorer (typ alla har stoppat utvecklingen av euro class 7 motorer) och varför biltillverkarna nästan helt slutat ha bilar med bränslemotorer i annonserna utan elbilar och hybrider?M Mathias1 skrev:
Tror du att de är tvingade?
Vidare, varför t.ex Renault har gått ut med att 2022 är sista året som de ska ens exportera bränslemotordrivna bilar till Norge, de kommer endast ha elbilar i 2023 års modellprogram i Norge.
Har du sen funderat lite längre, vad allt detta kan komma att innebära för dig, och ja hela samhället också då, förstås.
Givetvis är det en intressant artikel. Men du kan väl tänka lite på tonen? Du skrev själv lite tidigare att det inte kostar något att hålla en trevlig ton i debatten. Det är inte trevligt att komma med dessa svepande anklagelser. Om någon beskyller dig för att komma med fake news där du finner det orätt så får du givetvis bemöta det samtidigt som du klargör vilket inlägg du protesterar mot. Men att svepande beskylla en odefinierad massa för att kalla det du skriver fake news är bara otrevligt.M Mathias1 skrev:
Vad det innebär vid byte till en elbil är högre kostnader, många gånger dubbelt upp. För samhället i stort så kommer det att slå hårt inte minst för landsbygden.Mikael_L skrev:
Har du någon gång ställt dig själv frågan varför biltillverkarna har lagt ner utvecklingen på nya bränslemotorer (typ alla har stoppat utvecklingen av euro class 7 motorer) och varför biltillverkarna nästan helt slutat ha bilar med bränslemotorer i annonserna utan elbilar och hybrider?
Tror du att de är tvingade?
Vidare, varför t.ex Renault har gått ut med att 2022 är sista året som de ska ens exportera bränslemotordrivna bilar till Norge, de kommer endast ha elbilar i 2023 års modellprogram i Norge.
Har du sen funderat lite längre, vad allt detta kan komma att innebära för dig, och ja hela samhället också då, förstås.
För egen del så berörs jag inte ett dugg av hysterin kring elbilar. Kommer ta minst 10-15 år till innan det är fullt utvecklat och ekonomiskt värt att satsa på.
Visst är det fina annonskampanjer man matas med genom media. Nog hoppas jag att det är fullt tillräckligt för att påverka befolkningen och att elbilsaktierna ska fortsätta uppåt i samma fina takt. Så rent ekonomiskt påverkas jag mycket bra av denna utveckling i kombination med att avvakta med elbilsköpet närmsta decenniet.
Som jag skrev tidigare, min fru fick lägre kostnader med en ny elbil (i minsta klassen) jämfört med att fortsätta köra sin bensinbil. Men det är klart, det var med hennes förutsättningar. Dina är annorlunda och det är upp till dig att räkna på dem.M Mathias1 skrev:Vad det innebär vid byte till en elbil är högre kostnader, många gånger dubbelt upp. För samhället i stort så kommer det att slå hårt inte minst för landsbygden.
För egen del så berörs jag inte ett dugg av hysterin kring elbilar. Kommer ta minst 10-15 år till innan det är fullt utvecklat och ekonomiskt värt att satsa på.
Visst är det fina annonskampanjer man matas med genom media. Nog hoppas jag att det är fullt tillräckligt för att påverka befolkningen och att elbilsaktierna ska fortsätta uppåt i samma fina takt. Så rent ekonomiskt påverkas jag mycket bra av denna utveckling i kombination med att avvakta med elbilsköpet närmsta decenniet.![]()
Det är fint att du ömmar för de som bor där, men tror du att du måste vara deras hjärna och röst? Kan de inte ta sina beslut själva. Lokalbefolkningen torde ju ha 100ggr bättre möjlighet att själva bedöma vad som funkar för dom jämfört med att någon random (eller kanske unik) Jönköpingsbo ska berätta för dom vad som funkar.M Mathias1 skrev:
Vill du att någon annan ska bestämma vad som funkar och inte funkar för dig där hemma?
Slutligen undrar jag lite vart du vill komma. Ska vi bestämma att Nissan och VW m.fl. måste sluta tillverka elbilar för att det i Sverige finns ett ställe som heter "Norrlands inland".
OK, då får du ta den bollen, så fortsätter jag istället att köra på el och spara pengar för varenda km jag kör.
OBS, jag kommer inte andas ett ljud över dina bilval, de är din ensak, du får köra vad du vill, och jag kan verkligen också förstå de som måste göra de för mig själv otänkbara val, för att det är det som funkar utifrån deras egna förutsättningar.
Och jag kommer aldrig börja ha åsikter om vad som funkar och inte funkar i Småland.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Ja, det kanske inte motsvarar snittet men tyvärr på den modell vi är ute efter (Hyundai Ioniq 5). En RWD ligger i dagsläget på ca 12 månader och ADW 12+. MY22 är redan slut och man får vänta på MY23. Vi tänker testa att leasa bilen denna gången, men att först vänta uppåt ett år och sen ha ett 3-årigt avtal innebär i praktiken en låsning i 4 år. Nu får man väldigt bra betalt för begagnade bilar samt att bonusnivåerna är höga, så ett byte nu vore ju idealt.W witten skrev:
Får gratulera till ditt val av elbil, du blir säkert nöjdMikael_L skrev:
Det är fint att du ömmar för de som bor där, men tror du att du måste vara deras hjärna och röst? Kan de inte ta sina beslut själva. Lokalbefolkningen torde ju ha 100ggr bättre möjlighet att själva bedöma vad som funkar för dom jämfört med att någon random (eller kanske unik) Jönköpingsbo ska berätta för dom vad som funkar.
Vill du att någon annan ska bestämma vad som funkar och inte funkar för dig där hemma?
Slutligen undrar jag lite vart du vill komma. Ska vi bestämma att Nissan och VW m.fl. måste sluta tillverka elbilar för att det i Sverige finns ett ställe som heter "Norrlands inland".
OK, då får du ta den bollen, så fortsätter jag istället att köra på el och spara pengar för varenda km jag kör.
OBS, jag kommer inte andas ett ljud över dina bilval, de är din ensak, du får köra vad du vill, och jag kan verkligen också förstå de som måste göra de för mig själv otänkbara val, för att det är det som funkar utifrån deras egna förutsättningar.
Och jag kommer aldrig börja ha åsikter om vad som funkar och inte funkar i Småland.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Då får du nog vänta ett tag såvida du ej är spekulant på något av de kinesiska modellerna som släpps de kommande åren. Min bil har idag gått ca 7000 mil och jag tror att reparationer mm i längden kommer gör en hybrid väldigt dyr att äga, jag väljer därför att byta hellre än att reparera.pacman42 skrev:
Då borde du agera lite smartare, inte sprida sanningen, ty du gynnas ju av att elbilshysterin pågår, det blir ju bättre ekonomiskt för dig.M Mathias1 skrev:
Om du lyckas alldeles för väl med att sprida sanningen så kommer dina fördelar smälta bort.
Jag har ständig räckviddsångest, men i övrigt är jag fortfarande jättenöjd, jag blev faktiskt alltmer nöjd under en hygglig tid efter köpet, men nu har det nog planat ut i en hög jämn nöjdhet, som säkerligen inte bryts förrän om några år framåt när saker går sönder och reparationer kommer, men där räknar jag med att det skulle varit precis lika illa med en ICE-V.M Mathias1 skrev:
Men räckvidden har jag problem med, då jag har en typ första generationens, med ganska litet batteri. Dagens har nästan dubbelt så stort.
Jag kan ju också berätta att jag aldrig i mitt hela liv gjort något bilköp som inte varit en massa kompromissande.
Detta köp hade inte bara räckvidd som det kompromissats med, men det är det tydligaste problemet i alla fall.
Bara så ingen tror att det var något som jag inte såg komma, eller förstod kunna hända. Utan jag gjorde som vanligt när jag ska köpa en bil, kollade länge, räknade ordentligt och fundera djupt (nåja, någorlunda i alla fall), så det är ju inget jag går och svär över idag, utan haft med i planeringen, att jag ibland kommer behöva leta upp en laddstation som jag gärna skulle sluppit. Jag har tänkt lite som dig Mathias1, att jag inte kan motivera 150-200' extra för att slippa ladda ute på stan 10-20 dagar varje år.
Du har ett liknande resonemang med att inte lägga 2-300' extra för en elbil, genom att du tänker att du får si och så mycket diesel för slantarna istället.
Jag förstår det resonemanget till fullo, och så är det, vi alla får i varje givet ögonblick ta de beslut åt oss själva som vi kan ta med givna data för dagen.
Ett år innan köpet trodde jag absolut inte att jag skulle köra på el inom ett år, jag trodde nog att det skulle komma att ske inom några år typ, men inte inom ett år.
Det är också inte ens möjligt att alla kan byta till elbil samtidigt, det måste ju ske spritt över minst 10 år, tillverkning av nya och skrotning av bef bilbestånd tar sin tid, laddinfrastruktur måste ju sakta byggas ut osv.
Detta köp hade inte bara räckvidd som det kompromissats med, men det är det tydligaste problemet i alla fall.
Bara så ingen tror att det var något som jag inte såg komma, eller förstod kunna hända. Utan jag gjorde som vanligt när jag ska köpa en bil, kollade länge, räknade ordentligt och fundera djupt (nåja, någorlunda i alla fall), så det är ju inget jag går och svär över idag, utan haft med i planeringen, att jag ibland kommer behöva leta upp en laddstation som jag gärna skulle sluppit. Jag har tänkt lite som dig Mathias1, att jag inte kan motivera 150-200' extra för att slippa ladda ute på stan 10-20 dagar varje år.
Du har ett liknande resonemang med att inte lägga 2-300' extra för en elbil, genom att du tänker att du får si och så mycket diesel för slantarna istället.
Jag förstår det resonemanget till fullo, och så är det, vi alla får i varje givet ögonblick ta de beslut åt oss själva som vi kan ta med givna data för dagen.
Ett år innan köpet trodde jag absolut inte att jag skulle köra på el inom ett år, jag trodde nog att det skulle komma att ske inom några år typ, men inte inom ett år.
Det är också inte ens möjligt att alla kan byta till elbil samtidigt, det måste ju ske spritt över minst 10 år, tillverkning av nya och skrotning av bef bilbestånd tar sin tid, laddinfrastruktur måste ju sakta byggas ut osv.
Är långt från ensam att ha nyttjat elbilshysterin genom investeringar. Är förstås nöjd med att jag valde att investera i Teslaaktier istället för att köpa en Tesla för fem år sedan och då istället fortsatt köra fossilt ett tag till och samtidigt avnjutit den avkastning elbilsbranchen givit. Jag tror definitivt på elektrifierade fordon men när jag själv ur eget perspektiv blickar tillbaka så hade jag förlorat mångdubbelt på att ha köpt en Tesla istället för Teslaaktier.Mikael_L skrev:
Vi ser alla investeringar på olika sätt och vad vi tycker är viktigt, full respekt för det.