P Pin skrev:
Du får naturligtvis ladda den, annars hade du lika gärna kunnat köra en bensinbil. Jag svarade på att det var ett udda och bakvänt beteende att köra slut på bensinen i tanken innan batteriet är tomt.

Hybriden är väl inte bättre på längre sträckor än bensinbilen när batteriet är tomt. Och en elbil är ju bättre än hybriden från början till slut på resan. Fast om du laddar var fjärde mil längs motorvägen gör du inte av med någon bensin. Däremot har du investerat i motorvolym transmission för kanske 100000 som kunde investerat i ett större batteri och större elmotor istället.

Jag anser att hybriden är en kompromiss som fungerar vid både kortare körning dagligen och mer sällsynta långkörningar.
Inget slår bensinen på långa sträckor. Hybriden är för de som vill ha elbil men behöver åka längre sträckor
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Problemet med elbilar är inte bilen utan föraren.
När han klev in i elbilen så klev han in i elbilsbubblan där är det bara du. Kanske andra elbilar. Allt annat är ohyra
Ohyra vet jag inte om jag vill kalla andra människor, men visst finns det en elbilsegoism. På samma vis som det uppenbarligen finns en avgasbilsegoism där elbilar exkluderas från definitionen av ”riktiga bilar”.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Inget slår bensinen på långa sträckor. Hybriden är för de som vill ha elbil men behöver åka längre sträckor
Ja det var ju det jag skrev. Fast generellt slår diesel bensin på långa sträckor. Men diesel är inte så vanligt i hybrider. Ännu en kompromiss.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Inget slår bensinen på långa sträckor.
Jodå, både el och diesel.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som elbilsförare kan jag tycka att laddhybrider är i vägen på destinationsladdare. Längs motorvägarns konkurrerar vi inte om samma laddare, så där är det ett mindre problem, i den mån det är ett problem alls.

Men på exempelvis ett hotell kan jag tycka att det är irriterande om den enda laddaren (exempelvis) är upptagen av en bil som jag inte riktigt tar på allvar som laddbar. Om den kan ladda i två timmar över en natt och jag då inte alls, då tycker jag att den är i vägen, ja.

Det betyder inte att jag tycker att den inte borde få vara där, men jag stör mig ändå mer på det än om det hade varit en annan elbil.

I någon mån finns det en företagsekonomisk kalkyl här också. Om laddningen kostar något (vilket jag är för när den gör), så laddar kanske en laddhybrid en tiondel av vad en elbil gör över natt, vilket gör fler laddare svåra att räkna hem – de ger ju ändå inga pengar…

Så ja, i någon mån är hybrider ett problem för elbilister, och det säger jag trots att jag haft två.
Ja precis, tror jag skrivit nåt liknande inlägg själv och jag tycker att det på slutdestinationer är bra med en minimidebitering på typ 50-100 kr om det inte finns laddare på alla platser.

Om du inte ens får i el för 50kr a 2-3 kr/kWh över en natt/dag så är du inte i seriöst behov av att ladda.

Håller också med dig om affären för laddägaren rasar om det står en hybrid där som laddar 3 av 12 timmar.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Inget slår bensinen på långa sträckor. Hybriden är för de som vill ha elbil men behöver åka längre sträckor
Seriöst, jag åker långa sträckor med Teslan och det är fenomenalt.
 
  • Gilla
@ndreas och 3 till
  • Laddar…
Tror inte jag träffat nån hybridägare som inte säger att nästa bil blir en elbil. Jag var en av dem.
 
  • Gilla
karny889 och 4 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Seriöst, jag åker långa sträckor med Teslan och det är fenomenalt.
Oslagbart dyrt med diesel iaf!
 
W witten skrev:
Tror inte jag träffat nån hybridägare som inte säger att nästa bil blir en elbil. Jag var en av dem.
Jag har i alla fall träffart en hybridbilsägare vars förra bil var en elbil. Och jag har ett par arbetskamrater som är inne på sina andra hybrider. Men för mig blev det bara en hybrid före elbil.
 
  • Gilla
Pakino
  • Laddar…
Kan ju bero på när man började med hybrid också. Jag körde hybrid 15–21. -18 var det bilbyte. Då var det för dåligt med elbilar med dragkrok att välja på. -17 och en bit in på -18 trodde jag dock att det bara skulle bli en hybrid.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag ville egentligen ha elbil när jag skaffade hybriden -16 men väntade medvetet in Model 3 eftersom det inte fanns någon annan tillräckligt bra elbil då förutom Model S och X.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kan ju bero på när man började med hybrid också. Jag körde hybrid 15–21. -18 var det bilbyte. Då var det för dåligt med elbilar med dragkrok att välja på. -17 och en bit in på -18 trodde jag dock att det bara skulle bli en hybrid.
Jag köpte till stor del grisen i säcken när det blev ID4. Jag hade sett den och provsuttit, men inte ens provkört. Och mina kollegor som har sin andra hybrid bytte före mig. Jag vet inte om de velat ha elbil dock.
 
sunnis
Bananskalare Bananskalare skrev:
Inget slår bensinen på långa sträckor. Hybriden är för de som vill ha elbil men behöver åka längre sträckor
Så tänkte jag också med min hybrid när jag skaffade en elbil också, men volvo-hybriden får stanna hemma på långresorna.
 
J
Stolparna på vår Ica Maxi med gratis laddning är så långsamma att det inte kan vara värt för en ren elbil att ladda där. Nu har jag en phev, men jag upplever stolpen begränsar. Misstänker dock att en som laddar ac 3fas får i 3 gånger mer än mig.
 
Jag såg vad leasingen av de olika bilarna på jobbet kostar. Dyrast är en Audi Etron GT. På andra plats kommer en Volkswagen Golf. Därefter kommer Audi A6 och Q7. Billigast är Volkswagen ID4. Gissa vilken av bilarna som inte är laddbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.