MultiMan MultiMan skrev:
Mat är lurigt. Där kan det vara inflation på flera sätt utan att det märks på priset. T ex att mängden minskas.
Men KPI måste väl ändå baseras på kilopris eller motsvarande? Kvalitetsförsämringar är naturligtvis svårare att hantera korrekt.

J
Alfredo Alfredo skrev:
Men KPI måste väl ändå baseras på kilopris eller motsvarande? Kvalitetsförsämringar är naturligtvis svårare att hantera korrekt.
Tur teslorna är tunga!

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
I sann solidarisk anda så får man numera endast lov att köpa en begagnad 240, allt annat är osolidariskt mot låginkomsttagare.
Men får såklart köpa vad man vill. Men att komma och påstå att i princip alla kan köpa en bil för 200 000 (som har skett här i tråden) tycker jag är rätt oseriöst.

Det verkar som om det är många här som har glömt hur det var att vara 20 år och nyss fått sitt första jobb, där man kanske är beroende av bil för att kunna ta sig till jobbet. Än så länge kan de som är i det läget köpa en begagnad bil för 10-20 tusen och den rullar på några år medans de sparar ihop för att kunna byta upp sig till nästa bil.

T
MultiMan MultiMan skrev:
Mat är lurigt. Där kan det vara inflation på flera sätt utan att det märks på priset. T ex att mängden minskas eller att kvaliteten sänks. T ex så har fiskinnehållet i Abbas fiskbullar minskats rätt nyligen (iaf laxbullarna). Kavli minskade mängden i sina mjukostaskar för något år sedan, men behöll priset samma. Finns många sådana exempel där KPI är ett delvis inexakt verktyg.
Så nu är det bara en räka istället för två i räkosten.. :cry:

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är tre exempel på dryga och verklighetsfrånvända påståenden. Påpeka gärna det när någon säger så.
Det var ju just det jag gjorde? Det var väl 3-4 inlägg före min kommentar som svamlade om att folk går på krogen varje helg så de inte har råd med elbil?

P
13th Marine 13th Marine skrev:
Äh, den är ju inte ens till salu ;)

Nej, men det är väl fortfarande säljarens marknad, så man prioriterar premiumbilarna för där får man bäst betalt.
Den nej :P Du får väl vänta ett år eller 1,5 på att få ditt exemplar.

J JohanLun skrev:
Undrar om "inflationskorgen" består av teslor och grafikkort eller träskor och falukorv?
Allt av det skulle jag tro.

J JohanLun skrev:
Tur teslorna är tunga!
Om nu Google vet och jag kan räkna så:

Model 3 347,55 kr/kg
Model X 410,74 kr/kg
Model S 431,68 kr/kg

I paritet med oxfilé till nyår och det är det många som unnar sig. :rofl::crysmile::p

P
W witten skrev:
De som säger att det blir billigare har inte öppnat ögonen :) Med inflation och komponentbrist, samt stor efterfrågan är det mycket som blir dyrare nu. Tesla höjer tex priserna istället för att sänka, ändå ökar väntetiderna på leverans.

Elbilsomställningen har kommit in på den branta delen av S-kurvan, vilket innebär att det inte längre är early adopters som köper utan early majority, den marknaden är så mycket större så det är helt enkelt fler som konkurrerar om utbudet.

Ett extremt exempel är bristen på grafikkort, ett kort som normalt ska kosta 3-4 tusen kostar i dag 8-12 om man lyckas få tag på ett.
Ja de blir ju inte så lätt för en omställning till el om en vettig bil ska slängas ut för 550 tusen. Väntetiden på en bil lär bli enorm om de inte får igång tillverkning av komponenter snabbare.
Och vänder inte råvaror ner snart så lär väl denna snygga Hyundai snart kosta 800 istället för allt påslag.

Lite synd, de skulle tillverkat den modellen med en snål bensinare så kanske den kostar 260 istället. De kan ju återvinna med en äldre motor i bra skick, en fin v6 eller något som de kan trimma till.

P
N Nerre skrev:
Men får såklart köpa vad man vill. Men att komma och påstå att i princip alla kan köpa en bil för 200 000 (som har skett här i tråden) tycker jag är rätt oseriöst.

Det verkar som om det är många här som har glömt hur det var att vara 20 år och nyss fått sitt första jobb, där man kanske är beroende av bil för att kunna ta sig till jobbet. Än så länge kan de som är i det läget köpa en begagnad bil för 10-20 tusen och den rullar på några år medans de sparar ihop för att kunna byta upp sig till nästa bil.
Köpte min första bil när jag var 16 för 11500 kr. Minns jag rätt så var det 2001.
Det var vad jag hade råd med då, och ville jag ha körkort för manuell bil så blev jag så illa tvungen då mina föräldrar bara hade automatare.

Men det är vansinne att säga till en 20 åring att slänga 200 tusen på en bil när den ska köpa sin första. Mest för att det är onödigt, så framtidens 20 åringar är ju totalt rökta om man ska skrota alla fossilbilar.

Alfredo Alfredo skrev:
Om nu Google vet och jag kan räkna så:

Model 3 347,55 kr/kg
Model X 410,74 kr/kg
Model S 431,68 kr/kg

I paritet med oxfilé till nyår och det är det många som unnar sig. :rofl::crysmile::p
Ska du köra en Dacia i veckorna då?

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
N Nerre skrev:

Du får gärna länka till inlägget, för jag känner inte igen det.

Men det är väl klart som korvspad att alla inte har råd med en flång ny, eller för den delen en 5år gammal bil.
Men det är ju inget som är unikt för elbilar.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ska du köra en Dacia i veckorna då?
Blir nog motionscykel med generator för att ha råd att ladda. Nä nu ska jag sluta tramsa, ett tag i alla fall... :oops:

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag till exempel har gjort mig skyldig till att skriva att de flesta har råd med en bil för 200 tkr. Det var förvisso de flesta och inte alla och i ett specifikt sammanhang. Men ändå.

Hävdats har det ändå gjorts, -ish. Och jag hävdar det fortfarande, samtidigt som det första jag skulle råda någon med ekonomiska problem att göra är att sälja bilen.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror de allra flesta har råd att köpa en bil för 200 tkr. Det viktiga är snarare vad ägandet kostar.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Precis. Människor som köper dyra saker tenderar att beskriva dem som mycket bättre än vad de egentligen upplever dem. Ingen vill erkänna att man gjort ett dåligt köp.
.
Jag tror att det även gäller människor som köper billiga/prisvärda (välj själv). De vill inte heller erkänna att man gjort ett dåligt köp och säger hur bra den är trots att den kostar mindre.

• Gilla
Satsuki och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.