AXS AXS skrev:
Fiat 500, tycker man sitter skönt i den.
Den är bara 2-dörrars? Eller så var det bara den jag tittade på.

Lite opraktiskt när den även skall vara fotbolls-skjuts.

Mikael_L
R Robert-san01 skrev:
Funderar på att ta ut en elbil åt frun som pendlar 2mil tor var dag. Är lite inne på en MG men kommande Megane-E ser fin ut.

i3 gick bort pga dörrarna.

308e gillade hon inte pga sitthöjd (kör SUV idag)

Citroën är lite intressant.

Kona, Leaf och ioniq känns utgående och omoderna.

Är det något fler alternativ som bör tittas på?
Mazda MX-30 ..., men den har väl också lite lustiga bakdörrar liknande BMW.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
AXS
R Robert-san01 skrev:
Den är bara 2-dörrars? Eller så var det bara den jag tittade på.

Lite opraktiskt när den även skall vara fotbolls-skjuts.
Jaha, svårt att svara vettigt utan all info. ;)

DN har en jämförelse med de billigaste elbilarna, kolla där om något kan passa.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Dels så får de ju en parkeringsplats , sen också ofta gratis el.
Det är inte lagligt, det skall förmånsbeskattas.

R Robert-san01 skrev:
Funderar på att ta ut en elbil åt frun som pendlar 2mil tor var dag. Är lite inne på en MG men kommande Megane-E ser fin ut.

i3 gick bort pga dörrarna.

308e gillade hon inte pga sitthöjd (kör SUV idag)

Citroën är lite intressant.

Kona, Leaf och ioniq känns utgående och omoderna.

Är det något fler alternativ som bör tittas på?
Fiat 500 om den skall vara en ren pendlingsbil, eller nästintill.

ullberg
pacman42 pacman42 skrev:
Det är inte lagligt, det skall förmånsbeskattas.
Inte om bilen i sig förmånsbeskattas (typ personalbil)

ullberg ullberg skrev:
Inte om bilen i sig förmånsbeskattas (typ personalbil)
Så är det naturligtvis.

J
pacman42 pacman42 skrev:
Så är det naturligtvis.
Jag har för mig det är två olika förmånsmodeller för om bränsle ingår eller ej. Parkering på jobbet ingår i förmånsvärde även utan bränsle är jag rätt säker på. El tror jag inte, det var iallafall listat som en anledning att ha relativt högt pris för el på vårt jobb - att man ska säkert slippa förmånsbeskattning. Dessutom, med max 10A får man inte in många kWh på en dag så troligen vinner man på att betala det privat...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Familj med 3 barn. Alltid klarat oss på en bil och nu köpt elbil som vi klarar allt vi behöver den till. De flesta vi känner har en bil…
QUOTE="Nerre, post: 4502846, member: 70817"]Jag tror även de flesta barnfamiljer med mer än ett barn har svårt att klara sig med en ensam elbil som enda bil, i alla fall om man bor i villa.

Men med "enda bil" är vi där igen, de som redan har två bilar, då tycker i alla fall jag att det är en nobrainer att byta ut den ena bilen till elbil. För man har kvar den andra bilen att täcka upp när elbilen inte funkar.[/QUOTE]

Familj med 3 barn. Vi hade väl 1 år med bara en bil men sen så kastade vi in handduken och köpte 2. Inte ångrat det en sekund. Friheten att kunna jobba så länge man behöver eller kunna åka till två olika aktiviteter samtidigt överväger med råga den lilla extra kostnaden det innebär.
Vi har en grannfamilj med 2 barn som har noll bilar. Men de har en lite friare arbetstid än vad vi har. Dock tycker jag ändå synd om dem för alla aktiviteter blir lite större projekt än vad de behöver bli.

T tobbbias skrev:
Vi har en grannfamilj med 2 barn som har noll bilar. Men de har en lite friare arbetstid än vad vi har. Dock tycker jag ändå synd om dem för alla aktiviteter blir lite större projekt än vad de behöver bli.
Jag har varit ledare för ungdomsverksamhet en del. Något som gjorde intryck på mig var hur mycket självständigare barnen till föräldrar utan bil var. De hade så mycket lättare att ta sig någonstans. Att alltid skjutsa barnen till aktiviteter är lite av en björntjänst.

• Gilla
robert_m och 6 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag har varit ledare för ungdomsverksamhet en del. Något som gjorde intryck på mig var hur mycket självständigare barnen till föräldrar utan bil var. De hade så mycket lättare att ta sig någonstans. Att alltid skjutsa barnen till aktiviteter är lite av en björntjänst.
Om det inte finns kollektivtrafik så är det svårt att vara självständig. Å andra sidan är mina självständiga via mopedbil och bil numera...

A Avemo skrev:
Jag kan bara hålla med dig. Synd bara att man är två föräldrar. :crysmile: hjälper föga om jag tycker det är lite väl mkt curling av det hela. Orka ha fyra motståndare mot sig hela tiden :p

T tobbbias skrev:
Familj med 3 barn. Vi hade väl 1 år med bara en bil men sen så kastade vi in handduken och köpte 2. Inte ångrat det en sekund. Friheten att kunna jobba så länge man behöver eller kunna åka till två olika aktiviteter samtidigt överväger med råga den lilla extra kostnaden det innebär.
Familj med 3 barn, en bil. Dock ej elbil utan hybrid men under veckan som kommer slår vi nog till på en EV. Vi kör ofta med släp (släpvagn & båtvagn) men vi ser inget större problem med de förutsättningar vi har. Vi har varit på två långresor till Spanien med tidigare bilar och vi planerar en ny sommaren 2023, denna gång på el!

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S
AXS AXS skrev:
Ingen på mitt jobb som gör så vad jag sett. Kanske någon gång i månaden om de ska åka långt direkt från jobbet.

Tror det är en kostnadsfråga, hade det varit gratis hade nog alla som kunde pluggat in.

Men egentligen är det som du säger, bäst att alltid ha laddsladden i.
Kanske inte många som jobbar på ett gatukök som har elbil, vi som har högre status, bättre lön och arbetar hos stora seriösa aktörer på arbetsmarknaden laddar dagligen våra vräkiga Teslor miljonklassen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.