1 823 476 läst ·
27 241 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja, svårt att dra några större slutsatser. Det var ju inte bara elbilar som övergavs. Jag hade nog övergivit min bil också innan 11h som vissa satt fast. Hade barnen varit med så hade jag fått gå betydligt tidigare också. Bärgarna tar hand om bilarna löpande som är övergivna, inte så att de ringer till en för att fråga snällt om jag kan knalla över E6 till fots igen för att hämta den då den står i vägenNötegårdsgubben skrev:
Jag blir lätt skeptisk till sånt här. Särskilt när det är så oprecist.
I stora snöoväder runt våra städer är det rätt vanligt att bilar överges rent generellt. Folk gillar helt sonika inte att vänta. En elbil på uppvärmning i sträng kyla drar väl ett par kW på sin höjd. Hur många elbilar kan då på riktigt vara strandade pga. elbrist?
Jag säger inte att det inte kan hända, men jag har svårt att tro att det är vanligt.
Hur långt stopp var det, och när övergavs bilarna?
En elbil drar ca 1,5kw per timme för att hålla behaglig värmen i några minusgrader. 10h är då 15kWh vilket inte är särskilt mycket av ett BEV batteri, i min ID4 är det 19% av kapaciteten. Men det är klart att hamnar man i kön med mycket låg laddnivå så kan bli dåligt, lika dåligt som att hamna i en kö med 10l kvar i tanken, det blir också tight efter 10h.
Men jag förstår det sensationella i nyhetsvärdet som bekräftar elbilsskeptikernas världsbild. Läser man på bensinuppropet på FB är folk fruktansvärt skadeglada i att det är rätt åt elbilsägarna med 800 kommentarer om hur korkade och inskränkta elbilssekten är, vissa kommentarer är rent hatiska.
Redigerat:
Att bygga en stor del av sin världsbild på en händelse som inträffar väldigt sällan och som dessutom går att planera runt är bara löjligt.
Jag åker inte ens ut med min fulltankade fossilbil om det varnas för snökaos (och jag själv kan dra slutsatsen utifrån befintlig väderinformation att det kommer att bli riktigt jävligt på vägarna).
Jag åker inte ens ut med min fulltankade fossilbil om det varnas för snökaos (och jag själv kan dra slutsatsen utifrån befintlig väderinformation att det kommer att bli riktigt jävligt på vägarna).
Personligen tror jag vi har flera hinder till 100% elbilar på våra vägar. Infrastruktur är inte i närheten av hur den måste se ut. Jag som bor i en stad och inte har tillgång till laddstolpe kan tex inte tänka mig en elbil. Hur ska jag ladda bilen? Sen är själva kostnadsbilden skev, varför skulle jag låna upp 800k för att köpa en ny bil som passar familjens behov? När en fossilbil för 400k gör jobbet lika bra? Att räckvidden är något snävare på el jämfört med vanliga drivmedel är inte ett problem för oss. Kör inte 70 mil + per tur, inte med småbarn i bilen.
Jag ser infrastrukturen som stora problemet och även vår elbrist, flera regioner i landet skulle inte klara leverera stäm till elbilar, inte när 100k bilar kopplas in kl 18:00 varje dag. Våra nät måste uppgraderas mycket för att orkar med dessa laster.
Jämförelsen är som att alla hushåll värmdes upp av el i vårt land. Dock så finns det flertalet olika alternativ till uppvärmning och varmvatten, tror vår bilpark måste se lika ut, en flora av olika lösningar anpassade för region och behov. Det finns ingen lösning som kommer passa alla och på alla platser. Inte på en väldigt lång tid framöver. Men detta är min tro.
Jag ser infrastrukturen som stora problemet och även vår elbrist, flera regioner i landet skulle inte klara leverera stäm till elbilar, inte när 100k bilar kopplas in kl 18:00 varje dag. Våra nät måste uppgraderas mycket för att orkar med dessa laster.
Jämförelsen är som att alla hushåll värmdes upp av el i vårt land. Dock så finns det flertalet olika alternativ till uppvärmning och varmvatten, tror vår bilpark måste se lika ut, en flora av olika lösningar anpassade för region och behov. Det finns ingen lösning som kommer passa alla och på alla platser. Inte på en väldigt lång tid framöver. Men detta är min tro.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Fast det gör jag med fossilbil också. Vet jag att det finns risk för att bli sittande länge så ser jag till att ha bränsle så det räcker länge också. Inte åker jag runt med 4-5 liter i tanken. Varje år brukar det också rekommenderas att manska ha värmeljus, filtar etc i bilen när man ska på resa vintertid. Är det också löjligt?Alfredo skrev:
Nej det är inte löjligt och naturligtvis har man rimligt med bränsle i tanken utifrån "förutsättningarna", och även annan lämplig utrustning.Fairlane skrev:
I detta fall tolkade jag dock "planera runt" som att inte åka ut med bilen under normala vinterförhållanden. @tensiden skrev "Jag åker inte ens ut med min fulltankade fossilbil".
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Vet jag om att jag kommer bli stående i köer så väntar jag till ett annat mer lämpligt tillfälle att köra, oavsett vilken typ av bil.
Är det på den nivån att de varnar folk från att ge sig ut på vägarna så finns det ofta anledningar till det.
I slutet på förra vintern kom det drygt 20cm snö när jag var på jobbet. Att ta sig hem då var inte nån kul körning och vägen jag brukar åka var avstängd/blockerad till morgonen dagen efter. Som tur var så gick det åka oplogade småvägar för att komma runt men det var inte nån direkt bra lösning.
Den dagen hade det inte gått ut några varningar om större mängder snö. På morgonen var det klart och barmark dessutom.
I slutet på förra vintern kom det drygt 20cm snö när jag var på jobbet. Att ta sig hem då var inte nån kul körning och vägen jag brukar åka var avstängd/blockerad till morgonen dagen efter. Som tur var så gick det åka oplogade småvägar för att komma runt men det var inte nån direkt bra lösning.
Den dagen hade det inte gått ut några varningar om större mängder snö. På morgonen var det klart och barmark dessutom.
Jag med! Händer dock sällan i mina trakter.13th Marine skrev:
Absolut! Jag kan dock inte påminna mig när jag senast avstod från en planerad bilfärd på grund av väderprognoserna. Jag tror nog att det har hänt men det är definitivt inte varje år.O OskarJ skrev:
Jag avstår ifrån att åka ut lite då och då.
Men det är ju alltid en kombination av nödvändigheten av resan vs hur jävligt vädret verkar kunna bli.
Små skitresor som är nästan helt onödiga ställer jag in för minsta lilla.
Är det resan till ett bröllop, e begravning eller släktmiddag på jul etc, så får det allt lov att vara rätt gräsligt väder i antågande för att resan ska bli inställd. Det är typ en inställd resa med flera års mellanrum.
Dock är det ju bra att planera för flera timmar extra i bilen då, även om man inte rent kör fast, så brukar det ju ändå gå ruggigt trögt hela vägen.
Men det är ju alltid en kombination av nödvändigheten av resan vs hur jävligt vädret verkar kunna bli.
Små skitresor som är nästan helt onödiga ställer jag in för minsta lilla.
Är det resan till ett bröllop, e begravning eller släktmiddag på jul etc, så får det allt lov att vara rätt gräsligt väder i antågande för att resan ska bli inställd. Det är typ en inställd resa med flera års mellanrum.
Dock är det ju bra att planera för flera timmar extra i bilen då, även om man inte rent kör fast, så brukar det ju ändå gå ruggigt trögt hela vägen.
Ja det handlar naturligtvis lite om vad man menar med att "ställa in". Jag pratar om att exempelvis inte åka till jobbet trots att man förväntas vara där eller ställa in den sedan länge planerade "släktresan".Mikael_L skrev:
Handlar det om att åka och handla sånt som lika bra går att handla en annan dag kan det räcka med att bilen kanske är kall
När SMHI går ut med både gula och röda varningar, det är avåkningar och olyckor hej vilt och lastbilar blir stående både här och där och det sedan blir såpass långa stopp i trafiken att bilar inte kommer någon vart på flera timmar. Då är det inte "normala förhållanden".Alfredo skrev:
Nej det är inte löjligt och naturligtvis har man rimligt med bränsle i tanken utifrån "förutsättningarna", och även annan lämplig utrustning.
I detta fall tolkade jag dock "planera runt" som att inte åka ut med bilen under normala vinterförhållanden. @tensiden skrev "Jag åker inte ens ut med min fulltankade fossilbil".
Vid normala vinterförhållanden rullar fortfarande trafiken. Någon enstaka bil kanske glider av för att de inte fattat att det är halt. Men inte blir det såpass kaos att skolskjutsar ställs in och kollektivtrafiken stoppar.
Är det sådana förhållanden, så väljer jag att inte köra bil. Helt korrekt. Varför skall jag chansa?
Och är det så att man måste åka på den där släktresan, så får man väl planera att åka tidigare i så fall?
Fast man måste ju få komma med relevant kritik eller fråga hur det funkar praktiskt utan att för den sakens skull bli inlemmad i ett fack? Dvs lika illa som ICE-maffian är det med elbilsfanboys som tar minsta kritik som en personlig förolämpning...sunnis skrev:
En elbil drar ca 1,5kw per timme för att hålla behaglig värmen i några minusgrader. 10h är då 15kWh vilket inte är särskilt mycket av ett BEV batteri, i min ID4 är det 19% av kapaciteten. Men det är klart att hamnar man i kön med mycket låg laddnivå så kan bli dåligt, lika dåligt som att hamna i en kö med 10l kvar i tanken, det blir också tight efter 10h.
Men jag förstår det sensationella i nyhetsvärdet som bekräftar elbilsskeptikernas världsbild. Läser man på bensinuppropet på FB är folk fruktansvärt skadeglada i att det är rätt åt elbilsägarna med 800 kommentarer om hur korkade och inskränkta elbilssekten är, vissa kommentarer är rent hatiska.
Vill att nästa bil ska bli en elbil men det händer också att jag ligger på upp till 100mil / dag i jobbet.
Jag tankar min hybrid tätare vintertid, dvs låter den sällan gå under kanske 20-30% just för om man blir stående så ska man kunna hålla värmen.
Om man ska tänka likadant med en elbil, även en sådan med större batteri. Hur långt kommer man mellan laddningarna på säg en KIA EV6 eller ID4 med största batteriet / longrangemodell?
Säg 10 minusgrader så batterikapaciteten är begränsad i första hand, samt ladda så man har minst 15kWh / 20% kvar, helst lite mer ändå.
Jo, rekordet är nog 100mil och dessutom hinna med tre (snabba) kundbesök/jobb. Men det blir inga 8h-dagar då nej. Lunch är normalt överstökat på max 15min när jag är själv ute på vägarna. Men det är väl orelevant för tråden.A ajn82 skrev:
Edit: 100mil är ju inte dagligen men händer väl några ggr / år i exceptionella fall, 50 mil är regelbundet dock.