1 823 735 läst ·
27 248 svar
1824k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det här med att vätskor, oljor , smörjmedel slits är väl välkänd fakta för alla som skruvat i bilar eller andra maskiner inom industri tex.
Hydraulvätskor tar upp vatten och smuts.
Självklart regelbundet byte på alla fordon i yrkesmässig trafik. Så nog borde alla personbilar byta bromsvätska någon gång.
Smörjoljor kan ofta skyddas mot fukt och smuts men mals förr eller senare sönder mellan dreven så viscositeten är en annan än när oljan var ny. Tunga fordon i min verkstad kör 40.000mil på en växellådsolja. Då byts även filter. Kanske kan personbilar klara hela sin livslängd utan oljebyte. Men att oljan degraderas finns inget tvivel om. Oavsett om växellådan har 1 växel eller 6.
Alla som skruvat isär kullager, rullager eller snäckväxel vet att smörjfett åldras. Mjukt som varmt lättmargarin när det är nytt, hårt som kallt smör när det är gammalt. På tunga sidan har vi bytesintervall även på vissa sånna saker.
Så att en bil typ Tesla skulle kunna få serviceintervall är nog inte så tokigt gissat.
Hydraulvätskor tar upp vatten och smuts.
Självklart regelbundet byte på alla fordon i yrkesmässig trafik. Så nog borde alla personbilar byta bromsvätska någon gång.
Smörjoljor kan ofta skyddas mot fukt och smuts men mals förr eller senare sönder mellan dreven så viscositeten är en annan än när oljan var ny. Tunga fordon i min verkstad kör 40.000mil på en växellådsolja. Då byts även filter. Kanske kan personbilar klara hela sin livslängd utan oljebyte. Men att oljan degraderas finns inget tvivel om. Oavsett om växellådan har 1 växel eller 6.
Alla som skruvat isär kullager, rullager eller snäckväxel vet att smörjfett åldras. Mjukt som varmt lättmargarin när det är nytt, hårt som kallt smör när det är gammalt. På tunga sidan har vi bytesintervall även på vissa sånna saker.
Så att en bil typ Tesla skulle kunna få serviceintervall är nog inte så tokigt gissat.
Man kan ju inte kolla bromsvätskan.Isakare skrev:
Eller javisst, nivån kan man ju kolla, eller se om den är grumlig.
Men har den sugit i sig vatten såpass att det börjar bli risk för bromsfading och/eller rost i bromssystemet, det går inte att se.
Men oavsett, bytesintervallet är otroligt långt, och de flesta bilar kommer defacto aldrig ha fått bytt bromsvätska innan de skrotas, så något jättestort problem verkar det ju faktiskt inte vara.
*skit*, jag tänkte inte alls lägga mig i denna diskussion om service och bilens vätskor, då det är så offtopic. Men nu föll jag dit ändå ...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 859 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 859 inlägg
Klart man kan testa bromsvätskan! T ex https://verktygsboden.se/test-maetverktyg/bromsvaetsketestare
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 288 inlägg
Troll blockar jag så jag slipper höra gnället! Vissa är väldigt energikrävande och tyvärr är det som ett svart hål, energin bara försvinner.Nötegårdsgubben skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 297 inlägg
Nåja, intressant säkert men lite tunnt med info där. Dyker väl upp mer om det är på riktigt och närmar sig lansering.
Vilket bilmärke har så långt bytesintervall? Bytesintervallet brukar vara vart annat/tredje år.Mikael_L skrev: