1 823 526 läst ·
27 242 svar
1824k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 277 inlägg
Ok, jag har haft företagsleasade bilar de senaste tio åren, men aldrig betalat skatten direkt. Jag lever förstås inte i någon illusion att jag inte betalar den, utan utgår bara från att den är inbakad i det löneavdrag som görs.
Men som sagt, jag har inget problem att förstå att det är annorlunda med privatleasing där ju föraren och leasetagaren är en och samma. Jag har bara aldrig tänkt på det och missade det därför.
Men som sagt, jag har inget problem att förstå att det är annorlunda med privatleasing där ju föraren och leasetagaren är en och samma. Jag har bara aldrig tänkt på det och missade det därför.
Våra personalbilar har skatt inbakat. Även restvärdet är med i uträkningen så populära bilar med rimliga paket är billigare än uddabilar. Ibland har en naken bil med minsta motorn varit dyrare då den bedöms som osäljbar efteråt.Nötegårdsgubben skrev:
Ok, jag har haft företagsleasade bilar de senaste tio åren, men aldrig betalat skatten direkt. Jag lever förstås inte i någon illusion att jag inte betalar den, utan utgår bara från att den är inbakad i det löneavdrag som görs.
Hört talas om "kapitalkostnad"? Det är inte gratis att låna pengar.Nötegårdsgubben skrev:
Just i en elbilstråd vill jag dock vända mig mot fokuset på inköpspris, då de löpande kostnaderna är så olika på en elbil mot en avgasbil. Man måste, i synnerhet om man har små marginaler, se på hela kostnaden. Nu menar jag inte att du inte gör det, för du verkar ha koll på din egen situation, men dina generaliserande utlåtanden blir lite en spegelbild av just din situation snarare än generella.
Om du ska räkna hem bilen och struntar i miljöaspekten så blir det svårt att motivera ett sånt case. Jag har blivit rejält nyfiken på elbil och kommer att sikta på antingen en första- eller en andrabil som är helt elektrisk. Med hybrid får man alla nackdelar av en sk ICE-bil med alla oljor och vätskor som måste bytas.N Nerre skrev:
På en elbil har man tydligen runt 60+ checkpunkter men måste inte hålla på och byta så mycket varje gång det är dags för service. Jämför med en industrifläkt som snurrar dygnet runt år ut och år in som man kanske får blåsa av damm på fläktbladen då och då (analogi från podden jag länkade till).
Om du inte gör servicen själv spelar det ingen roll. Det enda som spelar roll är därför priset och det kan lustigt nog vara högre för en elbil av ett fabrikat än en hybrid av ett annat fabrikat.nikasp skrev:
I grova drag så har en laddbar bil lönat sig miljömässigt (jämfört med en bensinbil) när den gått ca 100 ggr sin räckvidd på el. En laddhybrid gör ofta det på några månader medan det tar flera år för en elbil.
Över bilens livslängd lönar det sig oftast miljömässigt med en laddhybrid, men det beror givetvis på körmönster och laddmöjligheter.
Jag är själv väldigt nöjd med både min gamla Outlander PHEV och min nya RAV4.
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag funderar på om det kommer att trill in service hos tesla...dock inte varje år.
Motorerna innehåller kylvätska och oljesmörjning av något slag. Detta kommer behöva bytas men kanske vart 5:e år?
Även i slutna system slits saker.
Vw senaste där kan du kolla kylarvätska. Det får mig att fundera på om det kommer bli service 2:a eller 3:e året
Motorerna innehåller kylvätska och oljesmörjning av något slag. Detta kommer behöva bytas men kanske vart 5:e år?
Vw senaste där kan du kolla kylarvätska. Det får mig att fundera på om det kommer bli service 2:a eller 3:e året
Det här behöver man inte fundera på.Bananskalare skrev:
Jag funderar på om det kommer att trill in service hos tesla...dock inte varje år.
Tesla har givetvis en underhållsplan man kan titta på om man är intresserad,
https://www.tesla.com/sv_SE/support/car-maintenance
Enligt Tesla..Bananskalare skrev:
Vad är det att fundera på? Vad är det som slits i kylarvätskan (Som normalt sett aldrig byts i andra bilar) eller smörjoljan i reduktionslådan (Som normalt sett aldrig byts i andra bilar med manuell växellåda)
Till skillnad från andra tillverkare har Tesla valt att gå vägen med att slopa årlig tvingande service för att garantier ska gälla där andra biltillverkaren designar bilar för att ha en intäkt efter försäljningen via ett serviceprogram. Tesla tar istället intäkten via ett snabbladdningsnätverk och säljer uppgraderingar till gamla bilar. De upphörde med servicen i samband med när de började ta betalt för laddningen via deras laddnätverk.
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Alla vätskor slits. Så även hos Tesla.sunnis skrev:
Enligt Tesla..
Vad är det att fundera på? Vad är det som slits i kylarvätskan (Som normalt sett aldrig byts i andra bilar) eller smörjoljan i reduktionslådan (Som normalt sett aldrig byts i andra bilar med manuell växellåda)
Till skillnad från andra tillverkare har Tesla valt att gå vägen med att slopa årlig tvingande service för att garantier ska gälla där andra biltillverkaren designar bilar för att ha en intäkt efter försäljningen via ett serviceprogram. Tesla tar istället intäkten via ett snabbladdningsnätverk och säljer uppgraderingar till gamla bilar. De upphörde med servicen i samband med när de började ta betalt för laddningen via deras laddnätverk.
Min fråga var inte om det fann. Utan när och om det kommer.
Det kommer nog aldrig komma, de tog ju bort det för några år sedan för de ansågs inte behövas, precis som andra tillverkare anser att dessa vätskor inte behöver bytas. Vore mycket märkligt om de införde årlig tidsbestämd service igen.Bananskalare skrev:
Jag själv har elbil, det är ingen mer service på den än en Tesla egentligen, skillnaden är dock att jag behöver avlöna en mekaniker som ska göra inspektionsservice på den, dvs att han/hon ska titta på några saker och sätta några bockar i datorn och debitera några tusenlappar för den mycket värdeskapande insatsen, plus debitera avgift för att de kopplar upp sig med datorn till bilens ODB interface. Det är lite 2004 över det på något sätt...
Det intressanta är när servicen är olika för privata bilar och tex taxi (ingen aning om tesla, men andra bilar har haft skillnad) . Om en taxi har planlagt byte av tex växellådsolja men inte privatbilen så kan man misstänka att det handlar enbart om att privatbilen rasar när den är så gammal att ingen bryr sig... (edit: givetvis bryr sig den som äger bilen då, men ingen av de första ägarna som köper bilen ny bryr sig)sunnis skrev:
Det kommer nog aldrig komma, de tog ju bort det för några år sedan för de ansågs inte behövas, precis som andra tillverkare anser att dessa vätskor inte behöver bytas. Vore mycket märkligt om de införde årlig tidsbestämd service igen.
Jag själv har elbil, det är ingen mer service på den än en Tesla egentligen, skillnaden är dock att jag behöver avlöna en mekaniker som ska göra inspektionsservice på den, dvs att han/hon ska titta på några saker och sätta några bockar i datorn och debitera några tusenlappar för den mycket värdeskapande insatsen, plus debitera avgift för att de kopplar upp sig med datorn till bilens ODB interface. Det är lite 2004 över det på något sätt...
En Tesla har inte en automatväxellåda med planetväxlar och momentomvandlare där själva oljan är en drivande komponent i drivlinan och byter växlar. En Taxi med automatlåda går hårt och varmt under långa perioder som i många fall är dygnet runt. En Tesla har en växellåda med en växel i som inte går att ändra läge på - precis som alla andra elbilar förutom Renault Zoe som har någon (onödig) backväxellösning.J JohanLun skrev:Det intressanta är när servicen är olika för privata bilar och tex taxi (ingen aning om tesla, men andra bilar har haft skillnad) . Om en taxi har planlagt byte av tex växellådsolja men inte privatbilen så kan man misstänka att det handlar enbart om att privatbilen rasar när den är så gammal att ingen bryr sig... (edit: givetvis bryr sig den som äger bilen då, men ingen av de första ägarna som köper bilen ny bryr sig)
Mycket spekulationer i den här tråden nu och innan jag lämnar den kryddar jag den med mina åsikter 
Min åsikt är att det inte är för tidigt att köpa elbil men att investeringskostnaden är hög.
Har man möjligheten till förmånsbil är det ett enkelt val annars skulle jag nog titta på privatleasing.
Passar det alla ?! Nej, kör man inte mer än 1000 mil per år... tja då kanske man skall fundera på varför man har bil och ex. inte hyr när man behöver. Speciellt om man har tillgång till bra allmänna kommunikationer.
Långresor ? Japp funkar fint men kräver lite mer planering är tidigare
Kombi ? Tja beror på vilken bil man tar men min personliga erfarenhet är att oavsett drivmedel så är den alltid för liten när packning skall in.... Men Skoda Enyaq som jag kör lastar egentligen tillräckligt och hunden får plats.
Nu var det inte enbart för ekonomins skull som jag valde en elbil (även om den bidrog) utan det faktum att jag genuint tror att det har en påverkan åt rätt håll för vårt klimat.
Min åsikt är att det inte är för tidigt att köpa elbil men att investeringskostnaden är hög.
Har man möjligheten till förmånsbil är det ett enkelt val annars skulle jag nog titta på privatleasing.
Passar det alla ?! Nej, kör man inte mer än 1000 mil per år... tja då kanske man skall fundera på varför man har bil och ex. inte hyr när man behöver. Speciellt om man har tillgång till bra allmänna kommunikationer.
Långresor ? Japp funkar fint men kräver lite mer planering är tidigare
Kombi ? Tja beror på vilken bil man tar men min personliga erfarenhet är att oavsett drivmedel så är den alltid för liten när packning skall in.... Men Skoda Enyaq som jag kör lastar egentligen tillräckligt och hunden får plats.
Nu var det inte enbart för ekonomins skull som jag valde en elbil (även om den bidrog) utan det faktum att jag genuint tror att det har en påverkan åt rätt håll för vårt klimat.
Jag som inte äntrat elbilssfären än håller med om allt ovan. Blir det elbil för oss så kör vi på ”personalbil” som sambon har som förmån via jobbet eller privatleasing. Dock så har förmånsbilar blivit väldigt mycket mindre förmånliga efter juli i år så inte säkert att det slår privatleasing. Enlig podden jag länkade till ska man helst vara beredd att slå till på något erbjudande i nov-dec eller kvartalsslut.