Det finns två typer av människor. De som generaliserar, och de som inte gör det.

• Haha
  • Gilla
pjodden och 5 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Den andra typen är de som förut körde fossilbil, men nu bytt till elbil, och inte ser dessa problem som ovan nämnda kategori ser. Tvärtom ser de nästan bara fördelar.
Det kan ju bero på att deras bilanvändning skiljer sig från oss skeptikers.

Jag ser väldigt få som bytt till elbil och inte har nån andrabil. Eller som kör max 1200 mil om året.

J
N Nerre skrev:
Det kan ju bero på att deras bilanvändning skiljer sig från oss skeptikers.

Jag ser väldigt få som bytt till elbil och inte har nån andrabil. Eller som kör max 1200 mil om året.
Vänta tills Dacia spring släpps... Eller kolla på privatleasade MG... Där tror jag det kommer vara ganska låga miltal...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja tråden visar klart att svaret är "det beror på"
Själv vill jag ha elbil men mitt behov är 60 riktiga mil gärna 80. Varför, jo vänner och familj som vi hälsar på, där finns inga ladd möjligheter pga lghter och radhus parkeringar.

Och de Bilarna som kan det ät helt över min budget. Tror jag är bland de vanligare personerna. Argument om att stanna på sista laddställe inan köper jag inte, och nej jag brukar inte ta pauser varje 20 mil eller ens 40 mil.

Så räkvid pengar och kvalité, sen så.. Kom världen på att fan elbilar var en dålig idé, är ju orimligt om alla kör elbil. Ladd stationerna längs motorvägarna måste ta upp enorma ytor å det funkar ju bra över hela jorden?

Jag kan ha fel, hoppas det, men saker ändrar ju sig va hände me etanolen...

I helgen som kommer har MG’s (med nya kinesiska ägare) elbil premiär..

Det är inte den bästa elbilen världen producerat, men du får mycket ”elbil” för de pengarna det handlar om .. (man får ju vad man bet för - men det betyder inte att allt e kasst!)

Jag slängde ur mig en tanke/idé till maken när jag läst lite osv…

Föreslog att han skulle testa den och ev leasa den i tre år.. :cool: så hinner marknaden med elbilar/tankningar osv stabilisera sig lite innan vi väljer vad vi vill köpa!

Det har kommit mycket trevliga bilar på sistone (från olika märken / i olika prisklasser.. men marknaden ÄR fortfarande ny)..

.. och jag stirrar mig mest blind på att 1900 kr för privatleasing är jäkligt bra.. (billigare än månadskostnaden vi hade för billånet när vi köpte vår andra bil).

Det kändes som en mellanväg.. OM den nu känns bra att köra såklart :) man får en ny elbil.. och har tre år på sig att vänta in flera nya modeller.. samt se om de som kommit nu .. har några barnsjukdomar

Och som med andra ”nybilar”.. så får även vi felen lagade om nått händer på leasingbilen..

Maken blev lite snopen, han har inte sagt varken bu el bä än :cool:

Var bara ett förslag.. :geek:

• Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
E Etho1 skrev:
Så räkvid pengar och kvalité, sen så.. Kom världen på att fan elbilar var en dålig idé, är ju orimligt om alla kör elbil.
Så du menar att det är rimligt att alla kör på bensin/diesel? Var har du varit de senaste åren... det är väl snarare så att vi vant oss vid något som inte är hållbart och att vi nu måste vänja oss vid något annat. Ta tåget så slipper du pauser och laddstationer och reser precis som man är van vid, på el.

• Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Så du menar att det är rimligt att alla kör på bensin/diesel? Var har du varit de senaste åren... det är väl snarare så att vi vant oss vid något som inte är hållbart och att vi nu måste vänja oss vid något annat. Ta tåget så slipper du pauser och laddstationer och reser precis som man är van vid, på el.
Sa inget om att alla ska köra på nuvarande drivmedel. Mer att vi ändrar oss mycket i samhället och nuvarande lösning för laddning av el bil är inte hållbart IMO.

Allt har nackdelar och olika perspektiv ger olika resultat, jag kör mjuk hybrid och självklart är det mest Nice när bilen går på enbart el.

Har för mig jag läst om att Kina utvecklar någon elbil där. Man bytter batteriet istället för att ladda. Man åker till macken och byttet batteri.. Men snacka om standard problem, och hur ska det gå smidigt och snabbt utan smuts in i bilen.

Jag hoppas på bra lösni har så alla kan ha möjlighet att lämna fosil drift. Kanske ge etanol en chans för de som inte har ladd möjlighet

• Wow
Texan
  • Laddar…
E Etho1 skrev:
nuvarande lösning för laddning av el bil är inte hållbart IMO.
Vad är det du finner ohållbart, att man måste stanna och ladda var 20:e–30:e mil efter att man kört tomt? Eller har du någon form av principiell invändning mot el där du tycker att etanol eller fossila bränslen skulle vara bättre?

• Gilla
Texan
  • Laddar…
Jag är en riktig motornörd som läser och kör allt som kommer i min väg.
Finns inget så gött som en välljudande motor!!!!
Ändå så inser jag och kan förstå tjusningen med elbilar.
Var ute med en Tesla 3 dual motor.
0-100 på 3.3 sekunder med en blandad förbrukning på under 2 kwh i snitt på 450 mil trots lite testkörningar.
Allt är inte perfekt men milkostnaden för bränsle är svårslagen.
Bor själv mitt i Skåne i hus, kommer över hela Skåne och en bra bit uppåt och tillbaka med en elbil med 30-40 mils räckvidd så kommer definitivt en sådan att räcka för mig till 99 procent av alla körningar den dagen jag köper en egen.
Bara att konstatera trots att mitt hjärta slår för bensin så ligger framtiden på elbilar;)

• Gilla
Linuslin och 11 till
  • Laddar…
T
Isakare Isakare skrev:
Läste just om en jag följt på ett annat forum.
Han klev ur sin Tesla S100D idag med noll kronor i service/reparationer på 3 år 13.000 mil.
Sparade pengar det med.
Jag kan köra en diesel 13000 mil utan service så vad är poängen?
Bilen kommer inte må så bra men det gör inte en Tesla heller i det läget.
Bromsar är tex extra viktigt på en elbil att serva då dom används så lite.
Men annars har dom regelbunden service och Teslas är ganska dyr har jag hört, runt 4000kr.
Vissa elbilar har serivce där uppåt 60 punkter ska kontrolleras.
Sen kommer batteriet som nu kanske måste renoveras snart, vad kostar det.
Samt garantin på batteri kan förbrukas om den inte servas enl bok.

Jag gissar att i detta fallet så har han gjort en ganska stor förlust.

• Wow
Texan
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Men annars har dom regelbunden service och Teslas är ganska dyr har jag hört, runt 4000kr.

Är det inte precis tvärtom? En diesel ska servas oftast 12/24 månader eller 1500/3000 mil. Annars gäller inte garantin eller maskinskadeförsäkring. Detta är då viktigast på nyare bilar. Har bilen redan gått 13000+ mil och varken garanti eller försäkring finns kvittar ju det, och man kan chansa och missköta motorn på egen risk. På min BMW diesel fick jag offert på 11000 kr för senaste servicen..

Tesla har vad jag läst avskaffat kravet på service baserat på mil eller tid. Även om servicen kostar 4000 är det inte dyrt, se exemplet ovanför på en bil i samma storlek och med liknande prestanda som Tesla S. Vad jag kan läsa på teslas hemsida så ska kupeluftfilter bytas vart tredje år och torkmedel AC vart tredje till sjätte år beroende på modell. Bromsvätskan vid behov.

Ett batteri i Tesla håller 13000 mil till, minst.

• Gilla
Texan
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad är det du finner ohållbart, att man måste stanna och ladda var 20:e–30:e mil efter att man kört tomt? Eller har du någon form av principiell invändning mot el där du tycker att etanol eller fossila bränslen skulle vara bättre?
Ne inget mot el, el är helt klart den bästa energi källan vi än har.
Det är mest tanken hur ser det ut om Alla har elbil? Energin tror jag inte är problem men laddstolpar är. Har bara lite svårt se den lösni gen för alla lghter radhus etc etc, de gör nåt test på Gotland tror jag med el i vägen.
Som sagt jag vill gärna ha en tesla eller mersa på el de har räckvidden.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ugnen är helt klart svårt att styra men kan ändå vara värd att styra. Tänk dig att du vill laga mat kl 18-20.
Det är ganska exakt under toppförbrukningen.
Om du då startar ugnen kl 18 så kommer den brassa på med full effekt tills den är varm. Men om en smart ugn hade vetat att dennska vara igång 18-20 så kan det finnas en poäng i att starta den redan kl 17.
Tyvärr har jag ingen data på exakt hur mycket den drar i uppstarten.
Vår ugn tar ca tio minuter att värma till 225C. 2000W. Frågan är hur välisolerad ugnen är. Om den läcker ut 800 W kostar det 0,8 kWh extra el varje timme att hålla den varm, vilket är mycket i förhållande till att det bara kostar 0,3 kWh att värma upp den!
Bäst är att sätta på den så sent som möjligt, skicka in maten strax innan den nått full temp och stänga av den strax innan maten är klar.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det går åt lika mycket energi ja, men det blir ju lägre toppeffekt om det är 300 W PWM istället för att det är 3000 W som går i en minut var tionde minut. Medeleffekten blir lika stor, men toppeffekten skiljer en faktor 10.

Jag menar alltså att man värmer upp ugnen med full effekt och sen kör på lägre effekt för att behålla temperaturen, istället för att slå på och av full effekt med jämna mellanrum.
För en enskild ugn ja. Men för 1000 st i en stad spelar det ingen roll hur man styr effekten i varje enskild ugn eftersom exakt samma energi ska ut!
Eftersom ugnarna inte är synkroniserade kommer deras "3000W-perioder" fördela sig slumpmässigt så att totaleffekten är konstant 300W/ugn i snitt.

T TH885 skrev:

Tesla har inget krav på sevice. Då denna bil gått drygt 13" mil på 3 år har bromsarna inte varit nått problem, de har använts lagom mycket för att inte kärva fast, men lite nog för att inte slitas ut, elbil bromsar man ju mest med motorn.
Ägaren har bytt till en ny Tesla, så batteriet hållbarhet bryr han sig inte om.
Han håller på att räkna ut totala kostnaden, och det verkar hamna runt 32-35 kr milen.
Däckkontot låg på drygt 2:- milen. Värdeminskningen är väldigt liten trots att bilen är dyr, Teslor är eftertraktade.
Bilen hade 2 fel när den var ny, sned baklucka och nått mer. Mekaniker kom ut och fixade det på garageuppfarten.

• Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.