G OMathson skrev:
Har du koll på att om man tar bort baskraft så blir det problem? Visst kan vissa smarta "prylar" kapa effekttoppar och det kan absolut elbilar vara, som jag skrev tidigare, men ska vi komma oduschade till jobbet, stänga ner värmepumpen när den knappt räcker och det redan börjar bli kallt inne osv. Är det redan effektbrist så halkar man snabbt efter om elen stängs ned och behöver mer effekt när elen återkommer. Som tidigare sagts, vem bestämmer vad som ska stängas av? Jag tror vi kommer ha väldigt flukturerande el / nät priser i en snar framtid, rika kan ladda sin Tesla, duscha när dom vill osv. Andra får det sämre...
Stackare!

• Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja, det bygger på att du glömmer bort att tanka också. Annars är det ingen fara.
Så är det inte. Glöm inte att det här är en elbilstråd där de flesta av olika skäl vill låta bli att köra på fossila bränslen. Att köra en laddhybrid på bensin i stadskörning är ur det perspektivet en förlust, även om det går.

I övrigt var vi väl tämligen eniga i synen på effekttaxa.

• Gilla
Texan
  • Laddar…
P Pin skrev:
[länk]

Larmen om riskerna för en kommande elbrist i Stockholm tonas ner av miljöborgarrådet Katarina Luhr (MP).
– Det gäller bara de allra kallaste dagarna om året då folk slår på kaffebryggaren eller ska duscha.
Var det inte något med att man inte skulle starta dammsugaren, förra vintersäsongen?

• Gilla
Bananskalare och 1 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Var det inte något med att man inte skulle starta dammsugaren, förra vintersäsongen?
Det gäller ju att variera lite. Om det alltid är dammsugaren man skall undvika kan det ju bli ganska stökigt hemma. Ena köldknäppen lämnar man dammsugaren avstängd. Nästa gång kaffebryggaren. Den tredje gången duschar man kallt.

• Haha
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Du skrev fel alltså. (y)
(...eller du har fel och kan därför inte förklara... ;))

Jag har så på laddningen redan. Varför skulle jag INTE vilja spara pengar? Dock är det inte än värt att investera i styrning eller byta bergvärmepump med dagens elpris, men nästa byte kommer den självklart vara smart!

Nu har inte jag uppkopplade disk och tvättmaskiner, men nog finns det det. Finns iallafall en "fördröjd start funktion" på de flesta... Den mesta av min belysning är dock smart, nu drar den inte så mycket så för den delen spelar det ingen roll. Men varför skulle inte resten av huset vara lika smart?

Alltså, Förstod du inte. Vill du komma billigare undan så förbrukar du på lågtariff. Annars betalar du för dig. Tillräckligt många är smarta. Det är inte elbolaget som "stänger av", de distribuerar elpriset. Det räcker. De gör redan det. Det du tror inte funkar... det funkar redan! Vakna och kom in i verkligheten!

Och... Det kommer givetvis inte att lösa all kapacitetsutbyggnad... Men kan absolut göra energin billigare för det sol, vind och kärnkraft har gemensamt är att de inte som vattenkraft direkt kan strypas eller gasas. (eller, det är nog bara kärnkraften som är svår att bromsa gissar jag på, är inte påläst nog för att veta).

Det känns bara som du försöker hitta trubbiga argument för att elbil är dåligt. Givetvis kommer vårt elnät inte sluta utvecklas. Men all utveckling är inte bara att göra en tjockare kabel. Endel är smartare styrning. Säkert finns ännu mer att göra i andra delar och funktioner av nätet.
Nu börjar du snurra bort dig. Och svarar inte på mina frågor. Jag ville veta hur man skulle tänka med den stora avstängningen skulle fungera? Ska man stänga av alla 3 faserna eller ska man ta den som därtill fäller ligger på topp? Hur länge ska det vara avstängt.
Ska det gälla företag? Vem ska bekosta det hela? Det är garanterat inget som ger ett lägre pris. Känner du dig helt trygg med att elbolaget har full rätt att bestämma vem och hur länge och när? För även om du är perfekt och har massa effektvakter, förlåt en var det och det är elbilen. Inget till värmen. Elbilen är inget positivt tillskott för elbolagen. Men samtidigt inte det som kraschar det. Oavsett vilken tid på dygnet så måste du ladda elbilen.
Elbilens stora nackdel är även deras fördel.
Jag är inte så anti som du vill tro.

Men för att ge dig ett svar om trängselskatten.. försöken började 2006 så jag kommer inte riktigt ihåg varför jag har för mig att jag ändrade mig. Jag var negativ och är fortfarande för trängselskatt. Men du kan inte be mig komma ihåg mina argument så här 15år senare. Nöjd? Med svaret? Jag har inte funderat på trängseln i innerstan de senaste 15.år. jag har nog inte funderat på det alls.

Att tvångavstänga någon är inte något sätt som fungerar i en demokrati.
Vill du ha lägre el? Då är inte tvångsastängning receptet. Det måste vara en väldig utgift.
Du tjatar om billig el. Och nu börjar du smita undan den automatiska avstängningen.
Hög och lågtaxa timtaxa normaltaxa det finns många olika man kan välja. Vad man väljer är upp till var och en.
Sen om du vill ha låg el se till att vi blir av med alla nätavgifter och skatter. Där har du det stora problemet.

Så nu har du fått svar på frågan om trängseln.

Nu får du se till att svara på hur man ska tvängsavstänga elen en eller alla faser.

T Texan skrev:
https://www.google.se/amp/s/amp.svt...mmsugaren-i-ett-par-dagar-for-klimatets-skull

Även som konsument kan man försöka att hålla nere elanvändningen just dessa dagar. Till exempel genom att ligga lågt med stora elförbrukare, som dammsugaren. Allra helst på morgnar och kvällar, då vi normalt sett använder mest el

T
ycker det är helt ologisk uppmaning. Inte dammsuger väl gemene man runt frukostdax innan jobbet eller direkt när man kommer hem från jobbet parallellt med matlagningen?:rolleyes:
Men ett skäl att slippa städa några dagar då :cool::D

• Haha
Texan
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det gäller ju att variera lite. Om det alltid är dammsugaren man skall undvika kan det ju bli ganska stökigt hemma. Ena köldknäppen lämnar man dammsugaren avstängd. Nästa gång kaffebryggaren. Den tredje gången duschar man kallt.
Kaffet får du koka på natten och gälla i en termos. (y)

Tvagar sig gör man till julen. Bara det inte blir kallt då. :thinking:

Nu börjar du snurra bort dig. Och svarar inte på mina frågor. Jag ville veta hur man skulle tänka med den stora avstängningen skulle fungera? Ska man stänga av alla 3 faserna eller ska man ta den som därtill fäller ligger på topp? Hur länge ska det vara avstängt.
Ska det gälla företag? Vem ska bekosta det hela? Det är garanterat inget som ger ett lägre pris. Känner du dig helt trygg med att elbolaget har full rätt att bestämma vem och hur länge och när? För även om du är perfekt och har massa effektvakter, förlåt en var det och det är elbilen. Inget till värmen. Elbilen är inget positivt tillskott för elbolagen. Men samtidigt inte det som kraschar det. Oavsett vilken tid på dygnet så måste du ladda elbilen.
Elbilens stora nackdel är även deras fördel.
Jag är inte så anti som du vill tro.

Men för att ge dig ett svar om trängselskatten.. försöken började 2006 så jag kommer inte riktigt ihåg varför jag har för mig att jag ändrade mig. Jag var negativ och är fortfarande för trängselskatt. Men du kan inte be mig komma ihåg mina argument så här 15år senare. Nöjd? Med svaret? Jag har inte funderat på trängseln i innerstan de senaste 15.år. jag har nog inte funderat på det alls.

Vill du ha lägre el? Då är inte tvångsastängning receptet. Det måste vara en väldig utgift.
Du tjatar om billig el. Och nu börjar du smita undan den automatiska avstängningen.
Hög och lågtaxa timtaxa normaltaxa det finns många olika man kan välja. Vad man väljer är upp till var och en.
Sen om du vill ha låg el se till att vi blir av med alla nätavgifter och skatter. Där har du det stora problemet.

Så nu har du fått svar på frågan om trängseln.

Nu får du se till att svara på hur man ska tvängsavstänga elen en eller alla faser.
Vi har ju tvångsanslutit i vår demokrati, nu är det dags för rvångsavstängning! :rofl:

• Haha
Texan
  • Laddar…
J
Ok. Du minns inte hur du resonerade eller dina argument. Ja, då blir det svårt att föra diskussionen vidare. Vi lägger ned det...

Jag har aldrig förespråkat tvångsavstängning, jag har pratat om smart styrning. Att marknadsmässigt få folk att anpassa sig.

Klart jag hellre vill ha oändlig kapacitet i nätet, gratis miljövänlig el osv. Men nu lever vi i en verklighet.
Just elbilsladdning kommer gå att göra till största del på lågtarriff, vilket var det tråden handlade om.

Nu måste jag snart gå och lägga mig, imorgon tvångsavstänger de elen här kl 8 då de lagt nya kablar och byggt ut transformatorstationen. Hybriden är både fulladdad och fulltankad. Kläderna rena. Robotdammsugarn och robotgräsklipparn körda, datorn laddad. Jag har ett par kubik ved. Och elen beräknas slås på igen vid lunch. Jag måste bara brygga en stor termos kaffe. Och, nej, jag skojar inte.

• Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
G
T Texan skrev:
Stackare!
Hoppas Bolund får en knapp till din "smarta" elanläggning så får vi se vem som är "stackare"?

Kanske dags att vi går tillbaka till elbilarna och låter diskussionen om den svenska energiförsörjningen fortgå i någon av de trådar som är skapade för det.

• Gilla
Mikael_L och 9 till
  • Laddar…
J
Jag tycker många argument mot elbilar härrör till annat än just elbilen, känslor om Greta, MP mm. Det intressanta är att eftersom jag jobbar inom R&D i fordonsindustrin känner jag rätt många gearheads och det är inte bland dem som dessa "hata greta" och "jag kan inte leva utan min v8 eller turbo" återfinns. Trots att detta många gånger är personer som nog haft större koppling till förbränningsmotorer än många andra. Jag tror många ser att V8an kommer bli som det där ångloket vi åker med ibland. Nåt häftigt som hör historien till. Det som komma skall är bättre i alla avseenden. För vissa applikationer kommer förbränningsmotorn användas många många år till.

Är det för tidigt att köpa elbil? Räcker räckvidden? För mig är svaret, nej och ja. En elbil skulle absolut funka. Det är inte för tidigt. Räckvidden är tillräcklig.

Dock, tyvärr, är svaret "ja" på frågan är det för dyrt att köpa elbil. Just nu tycker jag de bilar jag skulle vilja ha som ersättare för vår enda bruksbil är för dyra mot hur många mil jag åker. Hade jag kört 3000mil/år som jag gjorde för 2 år sen, då hade jag kunnat räkna hem det. Men med 800mil/år. Tyvärr. Inte nu. Men jag är övertygad om att så fort bilarna går ned lite i pris eller om jag börjar köra 3000 mil/år igen blir det elbil.

• Gilla
martin43 och 6 till
  • Laddar…
Det är ju också så, vilket jag påpekat flera gånger, att många argument för elbilar inte heller har med elbilen att göra.

Vi har ju sett här i tråden hur elbilsfrälsta är så fascinerade av finesser som varenda premium-bil har (oavsett drivmedel), men eftersom de aldrig kört premium ICE-bilar innan de skaffade elbil tror de att finesserna bara finns på elbilar.

Visst, att kunna slå på ACn i förväg är unikt för elbil (eftersom ACn där drivs med el), men slå på värmen i förväg kunde min "rika" morbror göra med sin BMW redan för 30 år sen. Visserligen var det med en radiosändare som såg ut som kontrollen till en radiostyrd bil (med teleskopantenn och allt), men ändå.

Och såna saker som lane assist, adaptiv farthållare, parkeringshjälp osv finns ju även för ICE-bilar, idag behöver man knappt köpa en premium-modell för att få de finesserna.

Fairlane
N Nerre skrev:
Och såna saker som lane assist, adaptiv farthållare, parkeringshjälp osv finns ju även för ICE-bilar, idag behöver man knappt köpa en premium-modell för att få de finesserna.
Ja. har någon skrivit att de sakerna skulle vara skäl för att välja en elbil framför en ICE-bil så håller jag helt med dig, det är ett icke-argument. Jag måste dock påstå att jag aldrig sett något sådant inlägg, men jag kan absolut missat det.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.