1 822 758 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Fast en v90 är inte en speciellt stor bil när det gäller vissa områden, t ex innerutrymmen. Lång blir den med ett stort överhäng framåt för att få plats med en motor. I bagaget är den marginellt större, men inte övertygande. Du lär bli förvånad över vad som händer i kupén när allt som har med den mekaniska drivlinan förvinner...L largab skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Som vi alla vet är batteriet inte något miljövänligt. Elcykel vart nog mest för de lata.Nötegårdsgubben skrev:
Men framförallt pinsamt dåligt ur miljösynpunkt. Folk får köpa vad de vill för min del. De får gärna köpa en elcykel eller två.
Det säger jag inget om.även om miljönyttan är tveksam.
Men när regeringen går in och subventionerar miljöbomberna.
Som du själv säger så är payoff tiden nästan omöjlig att veta. Men om det stämmer som en del negativa röster säger här så lär det gå fortare än den prognostiserade payofftiden på 8år. När/om elpriset gått upp så blir batterier en bra affär också. I Tyskland är batterilagring redan lönsamt, vänta bara, det blir snart lönsamt även i Sverige.Bananskalare skrev:
Hur mycket el kommer dina solceller leverera när du behöver dessa? När det är vinter? Eller den där riktigt mörka och regniga dagen?
Japp... Då levererar man inte speciellt mycket el energi. Men du Kommer förbruka mycket el.
Den soliga eller för den delen molniga dagen kan leverera fullt, då är ingen som förbrukar någon el.
Eftersom det inte finns något vettigt sätt att lagra energi så spelar det ingen större roll.
På dagtid när du inte är hemma då levererar dina solceller energi. När du kommer hem och sätter bilen på laddning och startar spisen då är dina solceller inte alls lika pigga. På sommaren absolut. Men på vintern? Då är det mörkt när man går till jobbet och mörkt när man kommer hem. där emellan levereras lite energi. Förvisso går värmepumpen även på vintern så lite energi får du.
Du får minst energi från dina solceller när du behöver det som mest.
Även om elen är billigare på natten så måste du kunna sälja din överblivna el. Du måste få ett bra pris. Har du tur så kommer du en vacker dag gå +/-0 på cellerna.
Det är ingen lätt kalkyl att få ihop. Du kommer att spara energi, självklart. Men hur mycket?
Så länge man inte kan lagra energi så är det svårt.
Vad har du för payof tid?
Går energi priserna uppåt så gör även dina det.
Det är ingen super sparbössa, solceller.
För privatpersoner så har man löst "energilagringen" med bokföring. Överskottet får man alltid betalt för och man får i princip med alla elavtal betalt för aktuellt spotpris man producerar. Har man överproducerat vilket man gör fina och soliga dagar så har man det tillgodo vid leverantörens fakturering.Bananskalare skrev:
Hur mycket el kommer dina solceller leverera när du behöver dessa? När det är vinter? Eller den där riktigt mörka och regniga dagen?
Japp... Då levererar man inte speciellt mycket el energi. Men du Kommer förbruka mycket el.
Den soliga eller för den delen molniga dagen kan leverera fullt, då är ingen som förbrukar någon el.
Eftersom det inte finns något vettigt sätt att lagra energi så spelar det ingen större roll.
På dagtid när du inte är hemma då levererar dina solceller energi. När du kommer hem och sätter bilen på laddning och startar spisen då är dina solceller inte alls lika pigga. På sommaren absolut. Men på vintern? Då är det mörkt när man går till jobbet och mörkt när man kommer hem. där emellan levereras lite energi. Förvisso går värmepumpen även på vintern så lite energi får du.
Du får minst energi från dina solceller när du behöver det som mest.
Även om elen är billigare på natten så måste du kunna sälja din överblivna el. Du måste få ett bra pris. Har du tur så kommer du en vacker dag gå +/-0 på cellerna.
Det är ingen lätt kalkyl att få ihop. Du kommer att spara energi, självklart. Men hur mycket?
Så länge man inte kan lagra energi så är det svårt.
Vad har du för payof tid?
Går energi priserna uppåt så gör även dina det.
Det är ingen super sparbössa, solceller.
Redigerat:
Informationen jag har är att BEV är tyngre än PHEV som är tyngre än ICE om man jämför ca samma storlek, samma lastförmåga. Så vägarna kommer slitas mera, inte mindre. Någon ska betala.W witten skrev:
BEVs Id4, enyaq > 2.1t tjänstevikt
PHEV Superb iV ca 1.8t tjänstevikt.
XC40 PHEV 1700kg BEV 2200kg
Så BEV skatt borde baseras på km-sträcka * viktsfaktor för att gynna lättare bilar, eller straffa onödigt tunga/stora.
Men det är långt in i framtiden då man har straffat bort alla fossilbilar.
Jo men det besvarade inte min fråga. Jag säger inte att du har fel men skulle vilja läsa en studie på detta för att bli övertygad. I mina öron låter det fullständigt orimligt att några hundra kg fram och tillbaka skulle ha en mätbar påverkan på vägslitaget när det är lastbilar på många många ton som står för nästan allt.L largab skrev:Informationen jag har är att BEV är tyngre än PHEV som är tyngre än ICE om man jämför ca samma storlek, samma lastförmåga. Så vägarna kommer slitas mera, inte mindre. Någon ska betala.
Så BEV skatt borde baseras på km-sträcka * viktsfaktor för att gynna lättare bilar, eller straffa onödigt tunga/stora.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Ang. trådens huvudfråga om räckvidd blir jag smått irriterad på att handlarna tycker på en tillval som sänker räckvidden... bilen jag är spekulant kommer färdigspecad från fabrik med 20” som sänker räckvidd med 7% mot 19”. Jag vill inte ha 20” men tvingas då bilarna kommer så... dessutom till med merkostnad
Jag tror du tänker lite kort där! Utan att jag har fakta, så var det sannolikt många som köpte elcykel för att de innan inte tyckte det var så skönt att komma till jobb 30min senare, svettiga. Jag förstår inte att du säger att man gjorde "muskelcykling" miljöfarligt. Det skulle vara absurt och inget med en egen hjärna skulle förstå!Bananskalare skrev:
Jag har lite spaning på detta. Jag cyklar två mil enkel resa till jobbet. Jag trampar själv på min oelektrifierade cykel, dels för träning och dels för att jag cyklar lika fort eller fortare än basic elcykel begränsad till 25/km h med elassistans.T Texan skrev:Jag tror du tänker lite kort där! Utan att jag har fakta, så var det sannolikt många som köpte elcykel för att de innan inte tyckte det var så skönt att komma till jobb 30min senare, svettiga. Jag förstår inte att du säger att man gjorde "muskelcykling" miljöfarligt. Det skulle vara absurt och inget med en egen hjärna skulle förstå!
De som cyklar elcykel är personer som definitivt inte hade cyklat en till två mil dagligen utan el. Något enstaka undantag med unga hippa män i skägg och anorak på elektrisk fatbike.
Elscotrarna däremot har inte ersatt bilresor utan promenad eller några hållplatser med SL (min spaning gäller Stockholm).
Elcykeln skulle kunna ersätta elbilen där förutsättningarna finns, dvs avstånd på någon mil och cykelbana eller lokalgata att ta sig fram på. varför släpa på två ton för att frakta en person en mil?
Nästa del av spaningen är att relativt få har cyklat under pandemin, och det tror jag beror på att cyklisterna är samma som kunnat arbeta hemifrån, dvs akademiker/tjänstemän.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 237 inlägg
Nej, det vet vi inte alla. Du jämför nämligen inte med något, varför påståendet är helt meningslöst. Jämför du med att inget arbete alls utför är det förstås miljöovänligt med batteri. Jämför du med manuellt arbete är det också sämre. (Men har i båda fallen andra stora uppsidor.) Jämför du med förbränningsmotorer är det mycket miljövänligare.Bananskalare skrev:
Att mena att elcyklar bara ersätter vanliga cykelresor och inte exempelvis bussresor är ett utskott av samma meningslösa tesdrivna ståndpunkt. Och det säger jag helt utan att vara för nämnda subventioner och avdrag.
Håller med dig.Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det vet vi inte alla. Du jämför nämligen inte med något, varför påståendet är helt meningslöst. Jämför du med att inget arbete alls utför är det förstås miljöovänligt med batteri. Jämför du med manuellt arbete är det också sämre. (Men har i båda fallen andra stora uppsidor.) Jämför du med förbränningsmotorer är det mycket miljövänligare.
Att mena att elcyklar bara ersätter vanliga cykelresor och inte exempelvis bussresor är ett utskott av samma meningslösa tesdrivna ståndpunkt. Och det säger jag helt utan att vara för nämnda subventioner och avdrag.
Och pratar vi om elcykelns batteri vs muskelkraft så förbrukar jag energi när jag cyklar, 1000 kalorier extra om dagen. Beroende på vad jag äter kan det bli väldigt dåligt för miljön. Lägg därtill varmvatten från två duschar om dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Det var väl inte helt rätt att jämföra med XC40? Varför inte jämföra med XC60 istället som är närmare i storlek?L largab skrev:Informationen jag har är att BEV är tyngre än PHEV som är tyngre än ICE om man jämför ca samma storlek, samma lastförmåga. Så vägarna kommer slitas mera, inte mindre. Någon ska betala.
Volkswagen ID4:
Längd: 458 cm
Bredd: 185 cm
Bagageutrymme: 543 liter
Vikt: cirka 2200 kg
Skoda Enyaq:
Längd: 465 cm
Bredd: 188 cm
Bagageutrymme: 585 liter
Vikt: cirka 2000 kg
Volvo XC40:
Längd: 443 cm
Bredd: 186 cm
Bagageutrymme: 460 liter
Vikt: cirka 1800 kg
Volvo XC60:
Längd: 467 cm
Bredd: 190 cm
Bagageutrymme: 483 liter
Vikt:cirka 1900 kg
Det är cirkavikter eftersom det kan variera beroende på utrustning, motor etc. Ja, elbilarna är tyngre, men någon gigantisk skillnad är det inte. 100 kg skillnad på en Skoda Enyaq och en Volvo XC60, cirka 5%
Jag har inte sökt på lastbilsstudier. Jag har inte nämnt lastbil alls. Man behöver inte vara Einstein för att förstå att större massa sliter mer på vägar.W witten skrev:Jo men det besvarade inte min fråga. Jag säger inte att du har fel men skulle vilja läsa en studie på detta för att bli övertygad. I mina öron låter det fullständigt orimligt att några hundra kg fram och tillbaka skulle ha en mätbar påverkan på vägslitaget när det är lastbilar på många många ton som står för nästan allt.
Troligtvis i direkt förhållande till vikten. 2.2 ton id4 sliter dubbelt så mycket som 1.1 ton annan bil.
Om då det är 2.2/1.8 så är det ju 20% mer slitage.
Jag jämförde med XC40 PHEV med XC40 BEV.. Någon skrev att PHEV var tyngre än BEV. Vilket de inte är.Fairlane skrev:
Det var väl inte helt rätt att jämföra med XC40? Varför inte jämföra med XC60 istället som är närmare i storlek?
Volkswagen ID4:
Längd: 458 cm
Bredd: 185 cm
Bagageutrymme: 543 liter
Vikt: cirka 2200 kg
Skoda Enyaq:
Längd: 465 cm
Bredd: 188 cm
Bagageutrymme: 585 liter
Vikt: cirka 2000 kg
Volvo XC40:
Längd: 443 cm
Bredd: 186 cm
Bagageutrymme: 460 liter
Vikt: cirka 1800 kg
Volvo XC60:
Längd: 467 cm
Bredd: 190 cm
Bagageutrymme: 483 liter
Vikt:cirka 1900 kg
Det är cirkavikter eftersom det kan variera beroende på utrustning, motor etc. Ja, elbilarna är tyngre, men någon gigantisk skillnad är det inte. 100 kg skillnad på en Skoda Enyaq och en Volvo XC60, cirka 5%
Då är vi överens om att BEV är tyngre än motsvarande bilar innan.
Om det är 100 kg eller 500kg är mindre väsentligt.