1 822 863 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det som får mig att tvivla är räckvidden när man åker långt. Har landet drygt 45mil bort.
Med bensinaren klarar jag mig hela vägen om jag lämnar fulltankad. Att tanka bilen tar inte många minuter. Så kommer man hela vägen.
En elbil kommer jag inte långt med om jag skulle snabbladda under samma tid.
Jag tillhör den kategorin som stannar så kort tid som möjligt. Det är en nackdel med elbil. Annars så klarar jag mig utan problem som det ser ut nu med en elbil. Jag kan absolut se en tjusning i att "tanka" bilen hemma. Sen inte behöva använda mer än biltvätt en. Det är den stora anledningen till att jag tvekar.
Jag tror att hybriden måste få vara med i framtidens bilpark..men det måste till bättre räckvidd och bensinmotorn måste bytas ut mot något mindre miljöovänligt.
Jag lider av räckviddsångest.
Med bensinaren klarar jag mig hela vägen om jag lämnar fulltankad. Att tanka bilen tar inte många minuter. Så kommer man hela vägen.
En elbil kommer jag inte långt med om jag skulle snabbladda under samma tid.
Jag tillhör den kategorin som stannar så kort tid som möjligt. Det är en nackdel med elbil. Annars så klarar jag mig utan problem som det ser ut nu med en elbil. Jag kan absolut se en tjusning i att "tanka" bilen hemma. Sen inte behöva använda mer än biltvätt en. Det är den stora anledningen till att jag tvekar.
Jag tror att hybriden måste få vara med i framtidens bilpark..men det måste till bättre räckvidd och bensinmotorn måste bytas ut mot något mindre miljöovänligt.
Jag lider av räckviddsångest.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Ska man tänka stenhårt på miljön så borde jag ha kvar den här bilen jag jar tills den tröttnat
Och då köpa en elbil. Det mest miljövänliga är det som ännu inte tillverkats. Men det är inte min melodi. Jag byter vart tredje år.
Detta har ingenting med elbilar att göra det gäller alla bilar.
Och då köpa en elbil. Det mest miljövänliga är det som ännu inte tillverkats. Men det är inte min melodi. Jag byter vart tredje år.
Detta har ingenting med elbilar att göra det gäller alla bilar.
Ja, ur miljöaspekt. Vänta och köp elbil om 3 år. Kör din beg lite till. Givet det andra alternativet är en flång ny fossilbil. Den ska nån annan efter dig köra 10 år till. Med en regelbunden 45-milaresa så är antalet prisvärda elbilar små just nu.Bananskalare skrev:
45 mil fixar du på en fulladdad bil plus en kortare laddning. 4h+ timmar innebär ju att du ändå måste stanna en stund någonstans (fika eller mat). Det räcker om du har en bil som går drygt 30 mil i motorvägsfart.
Problemet är snarare om du har en ledig laddstolpe lämligt till för att kunna ladda på vägen.
Problemet är snarare om du har en ledig laddstolpe lämligt till för att kunna ladda på vägen.
Måste och måste? Nog har jag kört längre än 45 mil/4 timmar utan födointag många gånger. Att det kan vara skönt med en bensträckare håller jag helt med om men inte att man måste äta något.pacman42 skrev:
På den tiden man gick till jobbet var det inte ovanligt att vara på plats runt sju och inte äta något innan lunch som kanske var runt 12:30. Var det dessutom en rejäl hotellfrukost på morgonen var man knappt hungrig 12:30...
Jag har kört 12h ned bara ett par kortare pauser och har då ätit medhavd mat i bilen, det innebär inte att det är en bra idé. Men jag håller med, det borde ha stått "bör" istället för "måste".Alfredo skrev:
Måste och måste? Nog har jag kört längre än 45 mil/4 timmar utan födointag många gånger. Att det kan vara skönt med en bensträckare håller jag helt med om men inte att man måste äta något.
På den tiden man gick till jobbet var det inte ovanligt att vara på plats runt sju och inte äta något innan lunch som kanske var runt 12:30. Var det dessutom en rejäl hotellfrukost på morgonen var man knappt hungrig 12:30...
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Om man köper ny elbil nu och vill ha bra andrahandsvärde måste ändå att välja stora batteripaketet vara bra?
Räckviddsångest på långresor speciellt vintertid.
För de som bor i Norrlands inland lär väl en plugin diesel på HVO100 vara acceptabelt ett tag framöver. Bonus att bilen går bättre på HVO än fuldieseln
Räckviddsångest på långresor speciellt vintertid.
För de som bor i Norrlands inland lär väl en plugin diesel på HVO100 vara acceptabelt ett tag framöver. Bonus att bilen går bättre på HVO än fuldieseln
Har jag påstått att 50% av bilarna kommer att ha tappat mer än 90% av körsträckan?Fairlane skrev:
Det jag säger är att det inte är säkert man kan lita på att BMS verkligen indikerar korrekt status för batteriet, och det riskerar att sänka andrahandsvärdet eftersom det blir en stor osäkerhetsfaktor. Det kanske blir så att folk hellre betalar 100 000 extra för en nyare modell, där batteriet redan från början har mer kapacitet.
Det intressanta med laptops är ju att inköpspriset i princip har varit konstant, men prestandan har mångfaldigats. I princip har budgetlaptops kostat 3000 spänn och lite bättre modeller strax under 10 000 spänn, de senaste 20 åren.
Jämför en 5 år gammal tvättmaskin med en 5 år gammal laptop. Är en 5 år gammal laptop lika åtråvärd som en 5 år gammal tvättmaskin?
Jag menade inte att den kommer att, jag menar att den kan. För att för ägaren få det att framstå som om batteriet har mer kapacitet kvar än det verkligen har.A Avemo skrev:
Det är det som är problemet här, hur mycket kan man lita på BMS? Är det nån tredje part som har utvärderat den och kan intyga att den fungerar som den ska?
Min ståndpunkt här är att BMS inte kan veta hur mycket kapacitet som finns kvar. Det blir en kvalificerad gissning, men det är inte särskilt otroligt att BMS kommer att göra feluppskattningar vilket leder till accelererande slitage på batteriet.2. Om bilens BMS är programmerad för att ladda batteriet till maximalt 90% så gäller det 90% av batteriets kvarvarande kapacitet. Inte 90% av kapaciteten när bilen var ny. Här skiljer sig det jag uppfattade att du skrev från vad jag fått lära mig och vad jag tycker verkar rimligt. Har jag förstått dig rätt? Och om jag förstått dig rätt, är det då fråga om dina spekulationer eller har du läst en sådan beskrivning någonstans?
Uppenbarligen skiljer sig din erfarenhet från min här. Jag har i alla fall många gånger varit med om att äldre laptops (4-5 år gamla) som indikerat 2 timmars drifttid på batteriet har dött efter en halvtimme. Och det var ju minst nån till i tråden här som skrev just om mobil som plötsligt dog fast det indikerades 30% kvar. Och det beror på det jag tagit upp: Att mäta batteriets kapacitet och laddningsgrad är svårt.
Kan vi inte lämna frågan vad som händer om batterierna nedgraderas rejält (eller skulle jag klassa det som "går sönder"). Vi diskuterar ju inte hur långt det går att åka med en trasig kamkedja. Går en elbil sönder så får man laga eller skrota den.
Den räckviddsnedsättning man kan räkna med under bilens säg första 5-6-7 år / 15.000 mil är givetvis intressant då många behåller en bil ungefär så länge. Om jag förstår saken rätt så ska man räkna med att det i ett normalt worst-case blir som sämst 70% av kapaciteten (annars går batterigarantier in och byter batteriet på hyggligt nya bilar).
Jag tycker även det är intressant att diskutera hur mycket man kan räkna mycket räckvidd sänks vid kyla och motorvägskörning. Både på en ny och begagnad bil.
Men att diskutera hur en bil med trasigt batteri uppför sig, visst, det kan vara intressant om det är en riktig check som kan användas vid köp av beg elbil, men då måste det vara explicit för en viss modell. Inte en spekulation som inte ger något alls för en köpare av en viss modell... De flesta halvnya elbilar har troligen batterigaranti kvar?
Håller ni andra med?
Den räckviddsnedsättning man kan räkna med under bilens säg första 5-6-7 år / 15.000 mil är givetvis intressant då många behåller en bil ungefär så länge. Om jag förstår saken rätt så ska man räkna med att det i ett normalt worst-case blir som sämst 70% av kapaciteten (annars går batterigarantier in och byter batteriet på hyggligt nya bilar).
Jag tycker även det är intressant att diskutera hur mycket man kan räkna mycket räckvidd sänks vid kyla och motorvägskörning. Både på en ny och begagnad bil.
Men att diskutera hur en bil med trasigt batteri uppför sig, visst, det kan vara intressant om det är en riktig check som kan användas vid köp av beg elbil, men då måste det vara explicit för en viss modell. Inte en spekulation som inte ger något alls för en köpare av en viss modell... De flesta halvnya elbilar har troligen batterigaranti kvar?
Håller ni andra med?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Nej, det har du inte. Det har jag inte heller påstått. Du får läsa meningen en gång till. 50% var bara ett exempel, du har ju inte angivit några siffror, mer än bara påstått att det batterierna är dåliga.N Nerre skrev:
Ja, den visar kanske inte korrekt, men frågan är hur stort felet är och hur det slår på andrahandsvärdet. Med alla uppgifter vi har hittills, från bilägare som har haft elbil i många år så verkar det inte som att mätarna överskattar värdet i någon större utsträckning. Folk råkar inte ut för 50%->0 direkt eller att de blir stående. Visserligen är det bara anekdotiska berättelser, men de är många, väldigt många och inga, eller endast få åt andra hållet.N Nerre skrev:Det jag säger är att det inte är säkert man kan lita på att BMS verkligen indikerar korrekt status för batteriet, och det riskerar att sänka andrahandsvärdet eftersom det blir en stor osäkerhetsfaktor. Det kanske blir så att folk hellre betalar 100 000 extra för en nyare modell, där batteriet redan från början har mer kapacitet.
Hur mycket andrahandsvärdet påverkas beror ju på hur tidigt felen uppkommer. Är bilen 15 år gammal så kanske det inte påverkar värdet alls.
Vad gäller om folk hellre betalar 100 000 extra för en nyare modell så ja det tror jag säkert. Alla bilar har ju en kraftig värdeminskning så fort de rullar ut från bilhandlaren. Man måste ju sätta det i perspektiv mot något. I slutet på 2009 köpte jag en bil för 195' kronor. Bilen var tillverkad sommaren 2008 och jag blev första ägare, dvs bilen hade 0 mil på mätaren, garantier från det att jag tog ut bilen etc. Året innan hade den kostat 330', så ett rätt rejält värdetapp på ett år. Nu till det intressanta, det var ingen elbil! Tänka sig, värdeminskning påverkar även ICE-bilar. I detta fallet över de 100' som du nämnde och jag antar att du tänkte över en längre period än 1 år och på en bil som varit i trafik?
Nåja, priset har varierat en del mer än så och gör det fortfarande. Min Lenovo T480s kostade mer än 10' för knappt tre år sen. ersättaren, med ungefär samma prestanda ligger runt 20k plus moms..N Nerre skrev:
Nej det är den inte, men varför inte jämföra med en fem år gammal bil? Är tvättmaskinen lika åtråvärd som bilen? Eller är tanken att saker som drivs av el kommer vara värdelösa efter 5-10 år, medan saker som drivs av bensin/diesel kommer hålla ett högre andrahandsvärde? Kanske borde man sikta på att köpa en bensindriven tvättmaskin nästa gång så andrahandsvärdet blir bättre, eller så nöjer man sig med att jämföra med mer naturliga saker.N Nerre skrev:
Jag har fått för mig att de bensindrivna tvättmaskinerna aldrig var så vanliga i Sverige. Men det tål att påpekas att de verkar ha ersatts så gott som helt av elektriska dito till och med i USA.Fairlane skrev:
Jag tycker nog att diskussionen har ett värde, kanske inte på den nivå den förs nu, men den har ett värde.J JohanLun skrev:Kan vi inte lämna frågan vad som händer om batterierna nedgraderas rejält (eller skulle jag klassa det som "går sönder"). Vi diskuterar ju inte hur långt det går att åka med en trasig kamkedja. Går en elbil sönder så får man laga eller skrota den.
Håller ni andra med?
Min laddhybrid (4 år gammal) ligger redan nu på gränsen för batterigarantin (70% upp till åtta år), men det enda som kommer att hända när jag reklamerar den är att verkstaden kommer att tomma ur batteriet, nollställa BMU (Battery Management Unit) och sedan mäta upp hur bra batteriet mår. Jag kommer att köra därifrån med 73-75% bara för att några månader senare ligga under 70% igen, varefter förfarandet upprepas. Eftersom proceduren görs inomhus i 20 grader så kommer batteriet alltid att visa bättre vid återställningen än vad det gör när jag kör det utomhus i -20 grader (och då kommer BMU att degradera kapaciteten på batteriet igen). De räknar med att jag skall ge upp...
Hur som helst, min bils degradering skulle med ett batteri som är 3,5 ggr så stort (nu räknar jag bara med en rent linjär överföring av siffrorna) innebära att den andra bilen skulle klara sig i 30000 mil innan batteriet nådde 70%. Dvs, rimligen ungefär livslängden på bilen. Laddhybridens batteri riskerar dessutom att slitas ännu snabbare då det relativt sett ännu oftare befinner sig i ändlägena (man måste nästan alltid ladda fullt och man tömmer mycket oftare batteriet helt).
Min laddhybrid ligger långt under medel i batterikapacitet vs mil (en av de 10% sämsta på en sajt som för statistik på detta), vilket visar på att batteriets åldrande typiskt inte är ett problem om bara de rena elbilarna har tillräckligt stora batterier (i mitt exempel 3,5 ggr större). För den elbil jag räknade på så kan man säga att batteriets räckvidd i mil som ny är ungefär tusen gånger så stor som antalet mil man kommer på en laddning. Den siffran beror ju iofs på ett antal saker, men den ger en indikation i alla fall på att en bil som har en räckvidd på 50 mil bör ha ett batteri som bör klara minst 50 000 mil även om den tillhör de 10% sämta bilarna...
Nu kan man egentligen inte använda enstaka bilar som exempel, men jag tycker nog att jag har visat på en viktig poäng här. Att däremot inte biltillverkarna kan ge batterigarantier som motsvarar detta, ja det för över risken för trasiga batterier på mig som kund och det är ett STORT problem. Att sedan inte biltillverkarna (som i mitt fall) är villiga att leva upp till sina batterigarantier är ett ännu större problem.