1 822 370 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Ja, och det innebär också att man kan göra ett klipp som begagnatköpare. En skillnad som är rätt väsentlig när det gäller problem med DSG och batterier är att bilarna med DSG kunde få problem relativt tidigt när de fortfarande hade ett högt värde. Vi ser inte riktigt samma sak med batterierna i elbilarna. Om DSG-lådorna hade börjat strula först etfer 25' mil och 10+ år så hade påverkan på andrahandsvärdet inte alls varit så stort som det är nu.N Nerre skrev:
Nej, självklart inte, men när det vetenskapliga resonemanget inte verkar stämma med verkligheten så får man nog försöka modifiera sin modell. Jag har läst många beskrivningar av hur elbilar med många mil på mätaren och ett antal år gamla fungerar alldeles utmärkt och fortfarande klarar av nästan lika långa sträckor som de gjorde som nya. Jag har inte läst en mängd artiklar om elbilar som helt plötsligt bara klarar halva sträckan.N Nerre skrev:
Ja, och det i sin tur beror ju på när i bilens livstid som problemen börjar visa sig. Om det sker när bilarna är 3 år gamla påverkar det andrahandsvärdet mycket. Om det sker när bilarna är 15 år gamla så påverkar det inte andrahandsvärdet alls i samma utsträckning.N Nerre skrev:
Det som jag som köpare av en begagnad elbil skulle vara mer intresserad av är hur långt det klarar av att köra i praktiken. Klarar en splitter ny bil 45 mil och samma bil 10 år senare bara klarar 35 mil så kan det fortfarande vara ett intressant köp för mig. Klarar den efter 10 år 42 mil så är det också ett intressant köp. Klarar den bara 22,5 mil, dvs hälften, så behöver det inte vara ointressant heller om priset är rätt. Dock så verkar det ju inte vara vanligt med bilar där körsträckan halverats. Om det är så att det är ett vanligt att bilar stannar mitt på vägen, trots att det står i panelen att den ska klara 5 mil till så borde vi väl ändå ha hört det?N Nerre skrev:
Öh, genomförs en bildiagnos av alla bilar med DSG-låda innan bilarna säljs?N Nerre skrev:
Öh, genomförs en bildiagnos av alla bilar som riskerar lida av oilsludge innan de sälja?
Öh, genomförs en bildiagnos av alla bilar som riskerar att brinna för att motorn rusar okontrollerat innan de säljs?
Om svaret är nej på frågorna ovan, varför skulle det då behövas en bildiagnos på att elbilar innan de säljs? Att det kan vara en bra idé som köpare, ja, att bilen skulle vara osäljbar utan, nej.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nu ställer jag en fråga...
Hur är andrahands värdet på en elbil idag?
Om jag minns rätt så när elbilen var en nykomling alltså många år sedan så var batteriet mycket sämre vilket gjorde att andrahandsvärdet värdelöst. Nu är detta minnesbilder samt för många år sedan. 5år är nytt.... Men eftersom jag tillhör religionen batterier slits. Så kan jag tänka mig att de första batterierna var mycket sämre och slets fortare. Frågan är hur länge har man haft litiumbatterier?
Detta är minnesbilder, jag kan ha kommit ihåg fel. Jag kan ha totalt fel.
Hur är andrahands värdet på en elbil idag?
Om jag minns rätt så när elbilen var en nykomling alltså många år sedan så var batteriet mycket sämre vilket gjorde att andrahandsvärdet värdelöst. Nu är detta minnesbilder samt för många år sedan. 5år är nytt.... Men eftersom jag tillhör religionen batterier slits. Så kan jag tänka mig att de första batterierna var mycket sämre och slets fortare. Frågan är hur länge har man haft litiumbatterier?
Detta är minnesbilder, jag kan ha kommit ihåg fel. Jag kan ha totalt fel.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
Jadu, det är väl bara att slänga ett öga på blocket...
Nissan Leaf och Tesla Model S har ju funnit ett tag nu.
Nissan Leaf och Tesla Model S har ju funnit ett tag nu.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Din sista fråga om bildiagnos, är du och jag överens tror jag.Fairlane skrev:
Ja, och det innebär också att man kan göra ett klipp som begagnatköpare. En skillnad som är rätt väsentlig när det gäller problem med DSG och batterier är att bilarna med DSG kunde få problem relativt tidigt när de fortfarande hade ett högt värde. Vi ser inte riktigt samma sak med batterierna i elbilarna. Om DSG-lådorna hade börjat strula först etfer 25' mil och 10+ år så hade påverkan på andrahandsvärdet inte alls varit så stort som det är nu.
Nej, självklart inte, men när det vetenskapliga resonemanget inte verkar stämma med verkligheten så får man nog försöka modifiera sin modell. Jag har läst många beskrivningar av hur elbilar med många mil på mätaren och ett antal år gamla fungerar alldeles utmärkt och fortfarande klarar av nästan lika långa sträckor som de gjorde som nya. Jag har inte läst en mängd artiklar om elbilar som helt plötsligt bara klarar halva sträckan.
Ja, och det i sin tur beror ju på när i bilens livstid som problemen börjar visa sig. Om det sker när bilarna är 3 år gamla påverkar det andrahandsvärdet mycket. Om det sker när bilarna är 15 år gamla så påverkar det inte andrahandsvärdet alls i samma utsträckning.
Det som jag som köpare av en begagnad elbil skulle vara mer intresserad av är hur långt det klarar av att köra i praktiken. Klarar en splitter ny bil 45 mil och samma bil 10 år senare bara klarar 35 mil så kan det fortfarande vara ett intressant köp för mig. Klarar den efter 10 år 42 mil så är det också ett intressant köp. Klarar den bara 22,5 mil, dvs hälften, så behöver det inte vara ointressant heller om priset är rätt. Dock så verkar det ju inte vara vanligt med bilar där körsträckan halverats. Om det är så att det är ett vanligt att bilar stannar mitt på vägen, trots att det står i panelen att den ska klara 5 mil till så borde vi väl ändå ha hört det?
Öh, genomförs en bildiagnos av alla bilar med DSG-låda innan bilarna säljs?
Öh, genomförs en bildiagnos av alla bilar som riskerar lida av oilsludge innan de sälja?
Öh, genomförs en bildiagnos av alla bilar som riskerar att brinna för att motorn rusar okontrollerat innan de säljs?
Om svaret är nej på frågorna ovan, varför skulle det då behövas en bildiagnos på att elbilar innan de säljs? Att det kan vara en bra idé som köpare, ja, att bilen skulle vara osäljbar utan, nej.
Det finns inga krav. Det är kunden som ställer kravet. Om kunderna skulle börja efterfråga en check av batteriet så skulle säljaren oftare göra det. Jag kan inte se att det skulle vara speciella krav för att det är en elbil. Däremot skulle man vid en kontroll kolla andra saker. Annars så skulle alla elbilar få nerslag, växellåda funktion ej möjlig att kontrollera. Motor nivå omöjlig att kontrollera. Funktion okänd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
En Tesla model S från 2014 kan du köpa för 350'-500' enligt annonser på Blocket. Beroende på när de plockades ut så kan de ha batterigaranti kvar då den är på 8 år. Där garanteras minst 70% av nyskick.
Bilhandlare är väl hästhandlare. Inte fanken kommer de att berätta att de säljer en kass produkt? De försöker få till nån okej deklaration och sen säljer de... Nån kommer de alltid lura på den där usla bilen. Och de insatta läser på om märkessvagheter, tar med en påläst vän eller testar bilen. Kan vi inte gå till att diskutera specifika bilmodeller, deras räckvidd och ev problem. Det generella orostänket kan vi väl nu lämna bakom oss och konstatera att det finns bra och dåliga bilar av alla sorter. Så kommer det att förbli.Bananskalare skrev:
Din sista fråga om bildiagnos, är du och jag överens tror jag.
Det finns inga krav. Det är kunden som ställer kravet. Om kunderna skulle börja efterfråga en check av batteriet så skulle säljaren oftare göra det. Jag kan inte se att det skulle vara speciella krav för att det är en elbil. Däremot skulle man vid en kontroll kolla andra saker. Annars så skulle alla elbilar få nerslag, växellåda funktion ej möjlig att kontrollera. Motor nivå omöjlig att kontrollera. Funktion okänd
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
En Leaf från 2011 verkar du får för runt 100k, med ca 10k på mätaren, det motsvarar på en höft 1/4 av dagens nypris.
Kikar man på en Qashqai med samma år och körsträcka så har de ungefär samma värdeminskning.
Kikar man på en Qashqai med samma år och körsträcka så har de ungefär samma värdeminskning.
Och detta är ett otroligt högt andrahandsvärde. Inte många bilar som tappat så lite procentuellt på sju år. I kronor däremot blir det ju en hel del. Jämför man med bensin eller dieselbilar i motsvarande prisklass och prestanda så är andrahandsvärdet mycket bra. Hade det varit lägre hade jag köpt en S för några år sedan, nu blev det en motsvarande fossilmissil som hade tappat nästan 2/3 av nypriset på fyra årFairlane skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
Ny video från en av mina favoriter, med en annan duktig person som meckat mycket med Tesla. vid 5 minuter ungefär, 2 batteripaket av 16 blivit dåliga, gått från 220 miles till 40 miles. Tesla erbjuder sig byta för bara USD 22 500, mindre än bilens värde. Finns många andra exempel, på Ricks sida samt andra, även t ex Prius, som var de första jag såg med GDS-video för att byta battericeller eftersom de blivit dåliga.
Tack vare fixare utanför märkesverkstäderna så skrotas inte sådana bilar, utan byter bara enskilda celler. Ergo videons ämne, "right to repair-rörelsen".
Tack vare fixare utanför märkesverkstäderna så skrotas inte sådana bilar, utan byter bara enskilda celler. Ergo videons ämne, "right to repair-rörelsen".
Visst lockar det höga andrahandsvärdet, men frågan är hur det ser ut när bilen blir ännu lite äldre?P Pin skrev:Och detta är ett otroligt högt andrahandsvärde. Inte många bilar som tappat så lite procentuellt på sju år. I kronor däremot blir det ju en hel del. Jämför man med bensin eller dieselbilar i motsvarande prisklass och prestanda så är andrahandsvärdet mycket bra. Hade det varit lägre hade jag köpt en S för några år sedan, nu blev det en motsvarande fossilmissil som hade tappat nästan 2/3 av nypriset på fyra år![]()
Jag läste någonstans att TCO ändå blir högt för en Tesla, just att värdeminskning i procent är låg men i kronor är den hög pga högt pris som även ger hög finansiell kostnad, vissa reparationer är dyra, långa stillestånd vid reparation (pga få verkstäder och knepig reservdelshantering) samt höga försäkringspremier. Frågan är väl även hur bra 3an kommer klara vinter och slask på sikt. Jag tror även detta att de inte uppdaterar utseendet så frekvent påverkar andrahandsvärdet. Grannarna vet inte hur gammal din tesla är då den ser modern ut länge.
För mig som vill köpa begagnat lockar ju lågt andrahandsvärdeJ JohanLun skrev:Visst lockar det höga andrahandsvärdet, men frågan är hur det ser ut när bilen blir ännu lite äldre?
Jag läste någonstans att TCO ändå blir högt för en Tesla, just att värdeminskning i procent är låg men i kronor är den hög pga högt pris som även ger hög finansiell kostnad, vissa reparationer är dyra, långa stillestånd vid reparation (pga få verkstäder och knepig reservdelshantering) samt höga försäkringspremier. Frågan är väl även hur bra 3an kommer klara vinter och slask på sikt. Jag tror även detta att de inte uppdaterar utseendet så frekvent påverkar andrahandsvärdet. Grannarna vet inte hur gammal din tesla är då den ser modern ut länge.
Ah, ja, jag vill åxå köpa beg, men det jag menar är att den håller värdet bra, vilket varit positivt om den FÖRST gått ned rejält. Men så är det ju inte. Klantigt uttryckt... Näe, teslans pris som begagnad lockar inte till köp. För 150.000 för en 2014 så hade jag slagit till direkt.P Pin skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Då har fått lite koll tack!
I det här fallet tycker jag att mam ska jämföra med en bensinare....
I det här fallet tycker jag att mam ska jämföra med en bensinare....
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Att vilja göra bildiagnos har funnits som tjänst en längre tid. För att få veta hur just den bilen mår. Jag ser det som självklart att det kommer till elbilar. Självklart vill man kolla upp just den bilen. Det har ingenting med vilken typ av drivning att göra.J JohanLun skrev:Bilhandlare är väl hästhandlare. Inte fanken kommer de att berätta att de säljer en kass produkt? De försöker få till nån okej deklaration och sen säljer de... Nån kommer de alltid lura på den där usla bilen. Och de insatta läser på om märkessvagheter, tar med en påläst vän eller testar bilen. Kan vi inte gå till att diskutera specifika bilmodeller, deras räckvidd och ev problem. Det generella orostänket kan vi väl nu lämna bakom oss och konstatera att det finns bra och dåliga bilar av alla sorter. Så kommer det att förbli.
Det här inlägget handlar inte om kritik mot elbilen jag är övertygad om att elbilar är varken bättre eller sämre en sina bensinvänner.
Men det här inlägget har ingenting med elbilar generellt.
Som frågan varit om tvång att kolla bilen det kommer inte komma. Det finns inte till bensinaren, så varför skulle det finnas till elbilar. Det är upp till köparen och säljaren.
Mäklare finms bara för att bilhandlare ska verka seriösa
Ja, men det är ju då inget bra argument för att köpa ny elbil? Eftersom det stora argumentet där brukar vara att de har bra andrahandsvärde.Fairlane skrev:
Du förordar alltså anekdotiska bevis?
Oavsett hur mycket eller lite priset har sjunkit? Som jämförelsen med laptops eller mobiltelefoner. Spelar ingen roll om de har kvar 90% av sin ursprungsprestanda efter 5 år, de nya modellerna är 10 gånger bättre och ingen vill köpa de gamla.
Jag tror du misstolkar mitt "behövs". Jag menar inte att det ska vara obligatoriskt eller att bilarna kommer att vara osäljbara utan att batteridiagnos. Däremot är det nåt som kommer att rekommenderas och säljas (precis som man idag rekommenderar och säljer bildiagnos av bränslebilar).Öh, genomförs en bildiagnos av alla bilar med DSG-låda innan bilarna säljs?
Om svaret är nej på frågorna ovan, varför skulle det då behövas en bildiagnos på att elbilar innan de säljs?
Det är skillnad på "behövas" och "krävas".