Precis. Om BMS visar 0% när det egentligen är 5% kvar (eftersom batteriet har mer kapacitet än BMS tror) är det ju inget problem, men om batteriet har mindre kapacitet kvar än BMS tror så finns risken att BMS visar 5% fast batteriet är heltomt.

Konsekvensen här tror jag kommer att bli att begagnade bilar kommer att behöva säljas med ett intyg där en oberoende part provat batteriets kapacitet.

Det är ju inte så kul att köpa en bil som påstås ha 80% kapacitet kvar på batteriet och sen visar det sig efter 3 månader att det bara har 40% kapacitet kvar.

Fairlane
N Nerre skrev:
Precis. Om BMS visar 0% när det egentligen är 5% kvar (eftersom batteriet har mer kapacitet än BMS tror) är det ju inget problem, men om batteriet har mindre kapacitet kvar än BMS tror så finns risken att BMS visar 5% fast batteriet är heltomt.

Konsekvensen här tror jag kommer att bli att begagnade bilar kommer att behöva säljas med ett intyg där en oberoende part provat batteriets kapacitet.

Det är ju inte så kul att köpa en bil som påstås ha 80% kapacitet kvar på batteriet och sen visar det sig efter 3 månader att det bara har 40% kapacitet kvar.
Nej är det neråt 40% så är det såklart inte bra, men det är ju inte det vi ser idag, trots att det finns 10 år gamla elbilar.
Det vet vi ju inte kan man såklart säga, men folk kör ju fortfarande bilarna och att inte några skulle uppmärksamma att bilen stannar halvvägs till landet trots att bilen indikerat att det finns energi kvar i batteriet är ett rätt tydligt bevis för att det inte är ett problem på 10 år gamla bilar. Kanske är det ett problem på 20 år gamla bilar, det återstår att se, men då är värdet på bilen rätt lågt oavsett

N Nerre skrev:
jag har lite svårt att se verklighetsförankringen här. Är allt som skrivs eget hittepå eller vad är det jag läser egentligen?

Tesla har sålt bilar sedan 2012ish och har granskats kontinuerligt sedan dess, både av ägare och av oberoende tredje part, i synnerhet kring batteriernas funktion vs till tillverkarens löften om kapacitet.

vore det vanligt att man fick en bil med halva kapaciteten mot vad bilens system säger (syns ju direkt på hur långt man kan köra bilen) skulle det förstås snackas en hel om det.

hela denna diskussion verkar vara en teoretisk höna av en fjäder. De flesta indikationer de senaste åren är ju snarare det omvända, att batterierna degraderas i lägre utsträckning än vad man trott/befarat.

• Gilla
AXS och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:

Om vi tittar på ICE-bilar så har vi bilar som får problem med oilsludge och dieselbilar där motorn skenar och börjar brinna. Vi har även växellådor som lägger av och som kostar mer att laga än bilen kostade om det rör sig om en lite äldre begagnad bil.
Ska vi ha oberoende aktörer som testar och godkänner de också eller ska vi som kunder ha en viss förståelse för att vi köper en begagnad bil och så får vi hålla extra koll på det märkets/modellens stora problem?

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:

Istället för att dra in oberoende part vilket kommer att kosta pengar dels att få det utfört och dels för att de behöver försäkra dig om de skulle ange något felaktigt så kan du ju provköra själv. Ta med hela familjen och dra ut på motorvägen i 120 km/h, gärna på vintern. Borde ta max tre till fyra timmar för en beg elbil att köra slut på ett fulladdat batteri. En rejäl provtur är ju aldrig fel ändå om du köper en bil.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Med ditt körmönster funkar ju en hybrid (ur perspektivet att i princip allt körande kan göras på el), men du kommer inte ifrån den relativt dyra servicen en fossilbil drar med sig, och dito reparationer om bilen har några år på nacken.

Men är det någon en hybrid passar så är det någon som dig.
Ok, tackar för svar!
Servicen tänker jag att den får man helt enkelt leva med. Av tråden att döma verkar det lite för tidigt att gå över helt till el, om nan vill ha krok. I alla fall inom för mig rimlig kostnad.

N Nerre skrev:
Det beror på vad du definierar som användbar.
Vad definierar du som användbar? Jag menar att metoden är användbar när man vill göra en uppskattning av batteriets kapacitet utan att ladda det fullt eller djupurladda det.

N Nerre skrev:
Då missförstod du helt vad jag skrev. Det jag skrev var ett exempel på hur kapacitet kan försvinna ur batteriet utan att det märks på batterimätaren. D.v.s. batteriet har tappat med kapacitet än vad det ser ut, eftersom det hade överkapacitet från början.
Jag förstod vad du menar. Men jag tror dig inte eftersom det går emot vad så många andra säger och du inte kan visa varifrån uppgiften kommer. Jag frågade tidigare om det är din egen spekulation eller om du har någon källa till det. Det har du inte besvarat.

N Nerre skrev:
Du kan inte veta till hur många % det är laddat om du inte vet kapacitet. Därför indikerar bilen snarare utifrån hur många kWh du stoppat in.
Du har själv hänvisat till lösryckta delar från batteryuniversity. Om du litar mer på dem än på mig vilket jag i sammanhanget hoppas så kan du läsa om fler metoder för att estimera laddstatus. De flesta av dessa visar just hur många % batteriet är laddat med oberoende av kapacitet.

N Nerre skrev:
Tvärtom, att veta när det är ungefär 50% kvar är enkelt. Det svåra är när man börjar närma sig de sista 10-20 procenten.
Ännu ett påstående utan någon som helst förklaring eller källhänvisning. Jag säger emot.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
jag har lite svårt att se verklighetsförankringen här. Är allt som skrivs eget hittepå eller vad är det jag läser egentligen?

Tesla har sålt bilar sedan 2012ish och har granskats kontinuerligt sedan dess, både av ägare och av oberoende tredje part, i synnerhet kring batteriernas funktion vs till tillverkarens löften om kapacitet.

vore det vanligt att man fick en bil med halva kapaciteten mot vad bilens system säger (syns ju direkt på hur långt man kan köra bilen) skulle det förstås snackas en hel om det.

hela denna diskussion verkar vara en teoretisk höna av en fjäder. De flesta indikationer de senaste åren är ju snarare det omvända, att batterierna degraderas i lägre utsträckning än vad man trott/befarat.
Det är för att det inte finns någon verklighetsförankring. I praktiken kalibrerar BMS sig själv oavbrutet för att så exakt som möjligt visa både hur många % och km som är kvar.

Ett exempel på när BMS inte är perfekt kalibrerad på toppen är när man laddar till 100% och den sen fortsätter ladda 20 minuter till med mkt låg effekt. Nästa gång du laddar till 100% kommer den att slå över från 99 till 100 vid precis rätt tillfälle och meddela att laddningen är klar.

Liknande effekter finns mot 0% (jag har aldrig provat själv för det är läskigt).

Det här är erfarenheter från 2 års elbilskörning och 5 års elektrifierad körning. Inga teorier jag har klurat ut på kammaren om hur något jag aldrig provat troligtvis fungerar. Baserat på min gamla mobiltelefon.

• Gilla
sinclairhacker och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Du har inte haft en mobil som dör vid 30 % batteri , kul om bilen stannar 1 mil hemifrån bara för att BMS inte fattar att batteriet åldrats
Känner du någon som råkat ut för detta med en bil? Det kan omöjligt vara en nyhet för dig att många saker skiljer en mobiltelefon från en bil. Uppgiven laddstatus och räckvidd är ungefärliga. Men de är mycket noggrannare än att de skulle uppge 30% status när det är tomt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi får hem vår Kia Ceed Hybrid i slutet av månaden. Sambon kommer ha den till jobbet, strax över milen enkel resa (landsväg). 2 st skjutsar till dotterns simträning till storstan per vecka, strax under 4 mil bort. Jag tar den 3:e med 'min' bil.
Jag har min arbetsbil (Transporter 6.1 diesel) som förmånsbil.
Vi gör väl 3-4 resor till fjällen varje år, 65 mil enkel resa.
Tror hybriden kommer passa oss perfekt.
Privatleasing.

sunnis
N Nerre skrev:

Det går att kontrollera BMS via ODB porten, det ska mycket till att batteriet har så stora avvikelser mot BMS.

Tillverkare som Tesla samlar även in data från samtliga körda mil och laddcykler och övrig BMS data för vidare analys där man pushar ut mjukvaruppdateringar för korrigeringar, optimering och i vissa fall har man skickat ut uppdateringar som tillåter högre laddspänning över cellerna och således får ut mer räckvidd då verkligheten har sett bättre ut mot det man har beräknat i designstadiet. Så en bil med OTA har även återkoppling med analyserad data.

Ser inte heller något problem att sätta bilen på en dyno och belasta elmotorerna på full effekt under ett tidsintervall för att mäta effekten och även övervaka indata BMS via ODB för att avgöra om konditionen är som den ska. Sen kan man ju fråga sig varför man vill betala för det, köper man bilen och det visar sig att batteriet är kasst så får man reklamera bilen precis som vanligt.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om vi tittar på ICE-bilar så har vi bilar som får problem med oilsludge och dieselbilar där motorn skenar och börjar brinna. Vi har även växellådor som lägger av och som kostar mer att laga än bilen kostade om det rör sig om en lite äldre begagnad bil.
Ska vi ha oberoende aktörer som testar och godkänner de också eller ska vi som kunder ha en viss förståelse för att vi köper en begagnad bil och så får vi hålla extra koll på det märkets/modellens stora problem?
Nu glömmer bort batteribyten som kostar mer en vad bilen är värd. Eller de elbilar som börjat brinna. Eller elmotorer. Som brakar samman.
Att köpa en begnad bil är alltid som att spela på lotto. Varför skulle en elbil vara bättre?
Att köpa en elbil som har några år på nacken och köpa en bensinbil som är lika gammal?
Jag skulle utan tvekan valt bensinaren.
Det större risk att du tvingas byta batteri, än att byta växellådan.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu glömmer bort batteribyten som kostar mer en vad bilen är värd. Eller de elbilar som börjat brinna. Eller elmotorer. Som brakar samman.
Att köpa en begnad bil är alltid som att spela på lotto. Varför skulle en elbil vara bättre?
Att köpa en elbil som har några år på nacken och köpa en bensinbil som är lika gammal?
Är det bara du som är osäker på hur elbilen är som begagnad eller finns det fakta att luta sig mot i frågan? Att begagnade elbilar skulle vara helt problemfria låter osannolikt, men man hör fortfarande väldigt sällan om några vanliga fel som ständigt återkommer på dyra komponenter som batteri eller elmotor.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Det går att kontrollera BMS via ODB porten, det ska mycket till att batteriet har så stora avvikelser mot BMS.

Tillverkare som Tesla samlar även in data från samtliga körda mil och laddcykler och övrig BMS data för vidare analys där man pushar ut mjukvaruppdateringar för korrigeringar, optimering och i vissa fall har man skickat ut uppdateringar som tillåter högre laddspänning över cellerna och således får ut mer räckvidd då verkligheten har sett bättre ut mot det man har beräknat i designstadiet. Så en bil med OTA har även återkoppling med analyserad data.

Ser inte heller något problem att sätta bilen på en dyno och belasta elmotorerna på full effekt under ett tidsintervall för att mäta effekten och även övervaka indata BMS via ODB för att avgöra om konditionen är som den ska. Sen kan man ju fråga sig varför man vill betala för det, köper man bilen och det visar sig att batteriet är kasst så får man reklamera bilen precis som vanligt.
Köper du den privat, får du göra det före köp.
Säkerligen samma sak hos en bil handlare.
Sen vet jag inte vad du menar med reklamera som vanligt?
Varför inte kolla det innan köp? Är inte det änklare?

Bananskalare Bananskalare skrev:
Finns det någon enda person som bytt batterier på sin elbil?

Några elbilar har brunnit, men desto fler dieslar.

Elmotor som brakar samman har jag aldrig hört talas om men är nog inte så dyrt eller vanligt som allt som rasar på en bensin eller diesel. turbo tex. Eller den satans advlue.

Största risken tror jag är elektronik och alla gadgets, oavsett motor.

Med hybrid for du till viss del problem från båda världarna.

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.