Som sagt, inte övertygad.
 
Jag är i alla fall helt säker på att det inom gruppen finns en distinkt falang där det fullkomligt brinner i huvudet om de hör Greta nämnas. :geek:(y):crysmile::rofl:
 
  • Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag är i alla fall helt säker på att det inom gruppen finns en distinkt falang där det fullkomligt brinner i huvudet om de hör Greta nämnas. :geek:(y):crysmile::rofl:
Det gör det lite grann hos mig, men mest för att det är så populistiskt att åka båt över Atlanten där de som seglade båten tog flyget hem...
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
W witten skrev:
Jag är i alla fall helt säker på att det inom gruppen finns en distinkt falang där det fullkomligt brinner i huvudet om de hör Greta nämnas. :geek:(y):crysmile::rofl:
Helt klart är det så. Gruppen som sätter ett klistermärke med texten "Fuck Greta" på sin bränsleslukande bil är uppenbart väldigt störda på något som hotar deras världsbild, för inte kan väl en vuxen man bli så upprörd för vad ett litet barn säger? (Hon var bara 15 när hon blev känd).
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Det tror jag också, men det handlar inte om kränkthet, utan om upplevd fördumning av debatten. Att känna att man har ett barn (inte numera då, men under huvuddelen av hennes kändisskap) som inte får kritiseras för att det då är elakt just för att hon var ett barn som en glorifierad galjonsfigur för motparten är inte bra för blodtrycket.

Jag har själv oerhört svårt för Greta Thunberg och hennes enfaldiga, begränsade världsbild.

Edit: Dock tycker jag att hon kan vara riktigt fyndig ibland, som nu senast när hon tvittrade om Shell.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Den begränsade världsbilden beror förhoppningsvis på hennes låga ålder. Jag tycker det är uppfriskande att hon inte alls besitter egenskapen att ryggdunka och väga ord på guldvåg för att inte göra andra människor obekväma.

Det är inga trevliga egenskaper hos en medmänniska. Men i den roll hon satt sig i och med tanke på det budskap hon vill föra fram så fungerar det. Hon drar ner byxorna på vuxna människor och de sätter skrattet i halsen. Jag tror att hennes korståg har snabbat på skiftet i hur människor över hela jorden betraktar klimatförändringarna och i hennes fall så helgar medlen ändamålen.
 
  • Gilla
  • Haha
pappel och 5 till
  • Laddar…
Jag ser det som sagt tvärtom. Runt henne står lismande ja-sägare som inte menar vad de säger. Lite som när Göran Persson låtsades som om han var intresserad av vegetarisk kost på 90-talet.

Det är kanske bra att enögda dogmatiker tolkas av lite mer slipade politiker, men som sagt, som stående på den frihetliga sidan upplever jag det som att statskramarna fått en glorifierad förgrundsgestalt som gör att deras sunkiga, icke-fungerande toppridning av samhället blir omöjlig att ifrågasätta utan att man beskylls för det ena eller andra ovidkommande, vare sig det är att man är klimatförnekare, forskningsfientlig eller bara hatar handikappade barn.

Och det säger jag utan att känna mig en gnutta kränkt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Ja men nu pratar du faktisk om folket runt henne vilket är en annan femma.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Greta har gjort att en viktig fråga hamnat högre upp på agendan. Ändå får jag negativa känslor.

Hon säger ett vi ska skämmas och få panik. Detta är diametralt motsatt hur man bör kommunicera för att få med sig motståndarna och skapa bred förändring.

Hon använder hela världen som terapi för sin sjukdom.

Därefter ger de största anhängarna mig negativa känslor. De som ter sig mest positiva är de som ställt om mest i sitt liv. Dvs de som syndade mest innan. På samma sätt som nyfrälsta, eller nyktra slkoholister, eller de som fått bättre hälsa genom annan kost eller mer motion.
Alla kan höra någonting och plocka lågt hängande frukter och lägga energi på plastpåsar tycker jag förskjuter fokuset från de stora viktiga åtgärder som behövs.
Flygskam och bildband blev tågskryt och elbilsskeyt Faran måste vi göra alla dessa resor överhuvudtaget? Den som redan tog T banan eller spårvagnen kan inte skryta med någon förändring. Elcykel borde duga för kortare transporter.

Och Greta borde flugit till USA, hörna i ett privatjet. Eftersom hon då hade så stort genomslag vore det bättre med en mer tidseffektiv turné precis som ett företags VD inte tar flera veckor på dig att resa någonstans bör det går att komma fram samma dag.

Kanske är jag kränkt ändå :D:thinking::rolleyes:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
witten och 1 till
  • Laddar…
J
Jag har tyvärr inte läst eller hört så mycket av vad Greta sagt. Men jag tycker det är mycket tråkigt med den hatkampanj vissa kör mot henne. Har däremot sett ett antal uttalanden från Johan Rockström. Jag tycker det han säger känns mycket tänkvärt. Vilket skick på planet vi lämnar till våra barn är tycker jag oerhört viktigt. Och att vi inte utrotar djur och natur. Vad man än tycker är det viktiga inslag i debatten. Om man inte klarar av att hantera uttalanden från ett barn med annat än hat och mobbningsfasoner så tycker jag man själv har mycket att jobba med. Man kan känna sig drabbad om någon utövar makt, men att känna sig drabbad för att någon har åsikter som andra lyssnar på. Då får man själv komma med argument, inte personangrepp.
 
  • Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har tyvärr inte läst eller hört så mycket av vad Greta sagt. Men jag tycker det är mycket tråkigt med den hatkampanj vissa kör mot henne. Har däremot sett ett antal uttalanden från Johan Rockström. Jag tycker det han säger känns mycket tänkvärt. Vilket skick på planet vi lämnar till våra barn är tycker jag oerhört viktigt. Och att vi inte utrotar djur och natur. Vad man än tycker är det viktiga inslag i debatten. Om man inte klarar av att hantera uttalanden från ett barn med annat än hat och mobbningsfasoner så tycker jag man själv har mycket att jobba med. Man kan känna sig drabbad om någon utövar makt, men att känna sig drabbad för att någon har åsikter som andra lyssnar på. Då får man själv komma med argument, inte personangrepp.
Nu tror jag iofs att det inte är så många som stör dig på Greta som person, vad de stör sig på är allt runtom. Exempelvis att ifrågasättanden rörande det hon säger och gör inte låter sig göras.
 
Redigerat:
Beror ju på hur man gör det kanske. Jag har upplevt att många som argumenterar mot det hon säger snarare argumenterar mot henne, typ ”varför ska man lyssna på en liten tonåring, gå tillbaka till skolan istället”. Inte så många som faktiskt bemöter argumentationen.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Fast det är ju ingen argumentation, däri ligger problemet.

En meningsfull diskussion om klimatförändringarna skulle kunna utgå från att de finns och är mänskligt skapade, men att effekten av dem är det intressanta.

För att ”lyssna på vetenskapen” innebär mer än att konstatera att det finns ett problem. Då kommer man istället till frågan vad vi ska ha för mål och varför (1,5 och 2 gradersmålen är ju exempelvis gripna ur luften), om det är rimligt att först låta temperaturen stiga för att sen tvinga mer den när vi har bättre instrument, diskutera vilka lösningar vi kan använda (kärnkraft eller ej, samt varför) osv.

Mycket lite av detta sker. Bjørn Lomborg och hans Copenhagen Consensus är ett lysande undantag. Jag menar inte att man behöver hålla med dem, men sättet att ställa olika värden mot varandra och tvingas till riktiga val gillar jag. Det skulle vi möjligen kunna ha de sociala vetenskaperna till i frågan, för de tekniska vetenskaperna ensamma lämpar sig faktiskt rätt illa för politiska beslut.
 
  • Gilla
Mrs November och 2 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Ja men nu pratar du faktisk om folket runt henne vilket är en annan femma.
Fast det är ju de som är problemet. Ensamma tonåringar med klimatångest finns det tyvärr gott om.
 
  • Gilla
Mrs November och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Rörande om Greta borde tagit flyget eller seglat över Atlanten är inte helt självklar tycker jag. Visst skulle det gå snabbare med flyget, men det är inte helt säkert att hon nått fler människor. Nu blev det en grej som uppmärksammades.
Om man jämför med Al Gore så talade han ju också för att vi måste minska utsläppen. Han flög runt och höll tal om det och många kritiserade honom för att han flög och hade ett mycket större klimatavtryck än snittet.

Hur man än gör så kommer det nog möta kritik. Det är fortfarande för mig märkligt att man kan klistra på ett märke med texten "Fuck Greta" på bilen och sitta och gasa så det ryker dieselavgaser som på gamla lastbilar samtidigt som man kallar sig vuxen.
 
  • Gilla
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.