J JohanLun skrev:
Hela erbjudandet är ju så billigt så man inte förstår hur det kan vara möjligt. Hade jag inte redan en bil jag måste ha kvar ett halvår till skulle jag gärna hoppat på. Altså, man kan nästan ha denna stående ett halvår och det blir ändå billigare än alla andra alternativ. Vad är haken? Få ut massa bilar?
Det finns nog ingen egentlig hake. De vill få ut bilar på marknaden. Det som kan få privatpersoner att tveka att köpa bilen är:
Relativt ny oprövad teknik i elbilarna, rädsla för att batteriet fallerar
Nygammalt varumärke
Finns det service och reparation att tillgå i hela landet
Är det en för enkel och dålig konstruktion

Då prånglat de ut bilarna via leasing och hinner bygga upp verkstäder och sitt rykte på tre år.

Men 3.60 milen är fortfarande billigt. Allt utgiver badet budandes brukar ju kosta sjukt mycket. Vinterhjul och extrautrustning skrivs av med 100% på tre år oftast vid leasing. Ska jag köpe dessa begagnade efter tre år hade jag värderar skillnaden mellan 3000 mil och 6000 mil till mer än 10000 kr, men det gör tydligen inte MG.
 
  • Gilla
Agynna
  • Laddar…
P Pin skrev:
Allt utgiver badet budandes brukar ju kosta sjukt mycket.
Är det verkligen så? :thinking:
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det verkligen så? :thinking:
Förutom att min telefon autokorrigerade alltihop:oops:

Ja extrautrustning betalar du oftast av 100% själv. Samma med vinterhjul, det är därför många köper dem privat vid sidan om och säljer efteråt. Lite konstigt att de värderar utrustningspaketen och extra saker till noll efter tre år. Det är ett själ att jag är ointresserad, jag vill inte ha en naken bil. Å andra sidan finns det ju bilar som har bra utrustning redan från början.
 
J JohanLun skrev:
Hela erbjudandet är ju så billigt så man inte förstår hur det kan vara möjligt. Hade jag inte redan en bil jag måste ha kvar ett halvår till skulle jag gärna hoppat på. Altså, man kan nästan ha denna stående ett halvår och det blir ändå billigare än alla andra alternativ. Vad är haken? Få ut massa bilar?
Om bilen till kund kostar 359 och de får 70 av staten samt 2280x36 av kund är det 200 kvar på bilen efter 3år/3000mil. Och det är väl inte alls orimligt, kollar man begmarknad på elbilar finns säkert mer värde kvar. De bör även ha marginal på listpriset från början. Och bilen är en rakt igenom billig konstruktion som funnits på marknaden som fossilbil i fem år. Den går nog fint att tillverka till bra pris även med eldrift.
 
Redigerat:
Det var bara autokorrigeringen jag ville skoja om. Fick läsa tre gånger för att förstå. :cool:

I övrigt är jag enig. De som driver leasingbolag måste ju också äta, så sannolikheten att det är dyrare att hyra än att äga är stor. Sen kan man förstås vilja betala för bekvämligheten.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, få ut bilar var väl grejen. Om jag förstod det rätt skulle de höja priserna i september.

Sen är det väl en billig bil på många sätt. Vi glömmer lätt bort att byggkvalitet måste få kosta. För 30 år sen hade vi billiga japanska bilar och de som köpte dem var medvetna om att det var sämre kvalitet. Nu väntar de flesta sig mest att en billig bil är lite tråkigare och har enklare standard.

Så vi får väl se vad som sker med Kinas nya bilar. Vissa är/blir de bra nog, andra försvinner väl för att de inte håller måttet.
I recensionen i Expressen så står det att denna billen till skillnad från många andra kinesiska bilar har europeisk standard.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
Jag såg en MG ZS EV idag och den såg helt ok ut från utsidan iallafall och priset är ju inte dumt.
Jag kollade inte deras hemsida och de anger acceleration för samtliga 4 bilmodeller (även en kombi!) väldigt tydligt så det är tydligen viktigt. Dock inte så viktig att man har det enhetligt. För ZS EV anger man 0-60 km/h (tänkte man miles?), för hybriden EHS anger man 0-100 km/h och för Marvel R och MG5 så är det 0-50 km/h som gäller. :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Premiär för Tesla Y. Ser fin ut och 719 000 tycker jag är ok om jag jämför med liknande bensin eller dieselbilar. Det mesta ingår om man accepterar vit bil, 19 tum och svart interiör. Drag tillkommer som funkar för 1600 kg.
 
martin43 martin43 skrev:
Bilen verkar vara slutsåld för nu. Vi lyckades ej få tag i någon iaf. 150kr/mån extra per 500 mil/år extra verkar det vara.

Fick du höra nått om leveranstid och priser på 2022?
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Fick du höra nått om leveranstid och priser på 2022?
Nej inga konkreta siffror tyvärr.
Men det verkar vara två saker på gång.
1. Fler bilar av samma spec nu "snart". Leasingerbjudande oklart. De kan inte höja hur som helst för då kan de inte sälja trodde en säljare (eftersom det ploppat upp billiga leasbara konkurrenter).
2. Uppdatering av modellen och större batteri. Troligen bortom årsskiftet. Batteri kostar riktiga pengar så där antar jag att det måste skilja i pris.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag såg en MG ZS EV idag och den såg helt ok ut från utsidan iallafall och priset är ju inte dumt.
Jag kollade inte deras hemsida och de anger acceleration för samtliga 4 bilmodeller (även en kombi!) väldigt tydligt så det är tydligen viktigt. Dock inte så viktig att man har det enhetligt. För ZS EV anger man 0-60 km/h (tänkte man miles?), för hybriden EHS anger man 0-100 km/h och för Marvel R och MG5 så är det 0-50 km/h som gäller. :thinking:
MG ZS EV sticker riktigt bra till 60! Är säkert därför de anger det. Runt 80 tyckte jag den började tappa av lite, men ändå ok till 100 (8,nånting).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi campar med cabinväska och kreditkort, tältet ligger kvar hemma nuförtiden...
Vi började tälta av rent ekonomiska skäl. Hade vi köpt elbil på den tiden hade vi nog inte haft råd att campa ens (de pengarna hade gått åt till ränta på billånet).
 
Fairlane
martin43 martin43 skrev:
MG ZS EV sticker riktigt bra till 60! Är säkert därför de anger det. Runt 80 tyckte jag den började tappa av lite, men ändå ok till 100 (8,nånting).
0-50 eller 0-60 är för mig helt ointressanta siffror. Där klarar de flesta bilar sig rätt ok. Egentligen är 80-120 km/h mer intressant för mig, dvs vid omkörningar, komma in smidigt på motorvägen etc. 0-100 är inte heller så intressant för en vanlig förare, men det ger åtminstone en indikation på om den orkar accelera även i lite högre fart.
Nästan alla bilar klarar rätt bra siffror 0-50 (som dessutom ytterst få andra anger så det är svårt att jämföra). Siffrorna behövs inte i daglig trafik. Min gamla golf typ 1 som ahde runt 70hk klarade 0-50 riktigt bra, där körde man ifrån många, men det var ju inte världen snabbaste bil vid omkörningar, särskilt inte med lite last.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
0-50 eller 0-60 är för mig helt ointressanta siffror. Där klarar de flesta bilar sig rätt ok. Egentligen är 80-120 km/h mer intressant för mig, dvs vid omkörningar, komma in smidigt på motorvägen etc. 0-100 är inte heller så intressant för en vanlig förare, men det ger åtminstone en indikation på om den orkar accelera även i lite högre fart.
Nästan alla bilar klarar rätt bra siffror 0-50 (som dessutom ytterst få andra anger så det är svårt att jämföra). Siffrorna behövs inte i daglig trafik. Min gamla golf typ 1 som ahde runt 70hk klarade 0-50 riktigt bra, där körde man ifrån många, men det var ju inte världen snabbaste bil vid omkörningar, särskilt inte med lite last.
Nu har ju elbilar rätt bra moment oavsett hastighet, så accelerationen är bra i alla rimliga hastigheter. Jag drar utan problem ifrån en Audi eller BMW bensinare (ej värsting modell) om jag trycker på pedalen i min laddhybrid-SUV.
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har ju elbilar rätt bra moment oavsett hastighet, så accelerationen är bra i alla rimliga hastigheter. Jag drar utan problem ifrån en Audi eller BMW bensinare (ej värsting modell) om jag trycker på pedalen i min laddhybrid-SUV.
Så sant. Frågar är varför man överhuvudtaget fokuserar på 0-50
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.