1 821 373 läst ·
27 226 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det finns nog ingen egentlig hake. De vill få ut bilar på marknaden. Det som kan få privatpersoner att tveka att köpa bilen är:J JohanLun skrev:Hela erbjudandet är ju så billigt så man inte förstår hur det kan vara möjligt. Hade jag inte redan en bil jag måste ha kvar ett halvår till skulle jag gärna hoppat på. Altså, man kan nästan ha denna stående ett halvår och det blir ändå billigare än alla andra alternativ. Vad är haken? Få ut massa bilar?
Relativt ny oprövad teknik i elbilarna, rädsla för att batteriet fallerar
Nygammalt varumärke
Finns det service och reparation att tillgå i hela landet
Är det en för enkel och dålig konstruktion
Då prånglat de ut bilarna via leasing och hinner bygga upp verkstäder och sitt rykte på tre år.
Men 3.60 milen är fortfarande billigt. Allt utgiver badet budandes brukar ju kosta sjukt mycket. Vinterhjul och extrautrustning skrivs av med 100% på tre år oftast vid leasing. Ska jag köpe dessa begagnade efter tre år hade jag värderar skillnaden mellan 3000 mil och 6000 mil till mer än 10000 kr, men det gör tydligen inte MG.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
Förutom att min telefon autokorrigerade alltihopNötegårdsgubben skrev:
Ja extrautrustning betalar du oftast av 100% själv. Samma med vinterhjul, det är därför många köper dem privat vid sidan om och säljer efteråt. Lite konstigt att de värderar utrustningspaketen och extra saker till noll efter tre år. Det är ett själ att jag är ointresserad, jag vill inte ha en naken bil. Å andra sidan finns det ju bilar som har bra utrustning redan från början.
Om bilen till kund kostar 359 och de får 70 av staten samt 2280x36 av kund är det 200 kvar på bilen efter 3år/3000mil. Och det är väl inte alls orimligt, kollar man begmarknad på elbilar finns säkert mer värde kvar. De bör även ha marginal på listpriset från början. Och bilen är en rakt igenom billig konstruktion som funnits på marknaden som fossilbil i fem år. Den går nog fint att tillverka till bra pris även med eldrift.J JohanLun skrev:Hela erbjudandet är ju så billigt så man inte förstår hur det kan vara möjligt. Hade jag inte redan en bil jag måste ha kvar ett halvår till skulle jag gärna hoppat på. Altså, man kan nästan ha denna stående ett halvår och det blir ändå billigare än alla andra alternativ. Vad är haken? Få ut massa bilar?
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
Det var bara autokorrigeringen jag ville skoja om. Fick läsa tre gånger för att förstå. 
I övrigt är jag enig. De som driver leasingbolag måste ju också äta, så sannolikheten att det är dyrare att hyra än att äga är stor. Sen kan man förstås vilja betala för bekvämligheten.
I övrigt är jag enig. De som driver leasingbolag måste ju också äta, så sannolikheten att det är dyrare att hyra än att äga är stor. Sen kan man förstås vilja betala för bekvämligheten.
I recensionen i Expressen så står det att denna billen till skillnad från många andra kinesiska bilar har europeisk standard.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, få ut bilar var väl grejen. Om jag förstod det rätt skulle de höja priserna i september.
Sen är det väl en billig bil på många sätt. Vi glömmer lätt bort att byggkvalitet måste få kosta. För 30 år sen hade vi billiga japanska bilar och de som köpte dem var medvetna om att det var sämre kvalitet. Nu väntar de flesta sig mest att en billig bil är lite tråkigare och har enklare standard.
Så vi får väl se vad som sker med Kinas nya bilar. Vissa är/blir de bra nog, andra försvinner väl för att de inte håller måttet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 889 inlägg
Jag såg en MG ZS EV idag och den såg helt ok ut från utsidan iallafall och priset är ju inte dumt.
Jag kollade inte deras hemsida och de anger acceleration för samtliga 4 bilmodeller (även en kombi!) väldigt tydligt så det är tydligen viktigt. Dock inte så viktig att man har det enhetligt. För ZS EV anger man 0-60 km/h (tänkte man miles?), för hybriden EHS anger man 0-100 km/h och för Marvel R och MG5 så är det 0-50 km/h som gäller.
Jag kollade inte deras hemsida och de anger acceleration för samtliga 4 bilmodeller (även en kombi!) väldigt tydligt så det är tydligen viktigt. Dock inte så viktig att man har det enhetligt. För ZS EV anger man 0-60 km/h (tänkte man miles?), för hybriden EHS anger man 0-100 km/h och för Marvel R och MG5 så är det 0-50 km/h som gäller.
Premiär för Tesla Y. Ser fin ut och 719 000 tycker jag är ok om jag jämför med liknande bensin eller dieselbilar. Det mesta ingår om man accepterar vit bil, 19 tum och svart interiör. Drag tillkommer som funkar för 1600 kg.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Nej inga konkreta siffror tyvärr.Silly Bear skrev:
Men det verkar vara två saker på gång.
1. Fler bilar av samma spec nu "snart". Leasingerbjudande oklart. De kan inte höja hur som helst för då kan de inte sälja trodde en säljare (eftersom det ploppat upp billiga leasbara konkurrenter).
2. Uppdatering av modellen och större batteri. Troligen bortom årsskiftet. Batteri kostar riktiga pengar så där antar jag att det måste skilja i pris.
MG ZS EV sticker riktigt bra till 60! Är säkert därför de anger det. Runt 80 tyckte jag den började tappa av lite, men ändå ok till 100 (8,nånting).Fairlane skrev:
Jag såg en MG ZS EV idag och den såg helt ok ut från utsidan iallafall och priset är ju inte dumt.
Jag kollade inte deras hemsida och de anger acceleration för samtliga 4 bilmodeller (även en kombi!) väldigt tydligt så det är tydligen viktigt. Dock inte så viktig att man har det enhetligt. För ZS EV anger man 0-60 km/h (tänkte man miles?), för hybriden EHS anger man 0-100 km/h och för Marvel R och MG5 så är det 0-50 km/h som gäller.![]()
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 889 inlägg
0-50 eller 0-60 är för mig helt ointressanta siffror. Där klarar de flesta bilar sig rätt ok. Egentligen är 80-120 km/h mer intressant för mig, dvs vid omkörningar, komma in smidigt på motorvägen etc. 0-100 är inte heller så intressant för en vanlig förare, men det ger åtminstone en indikation på om den orkar accelera även i lite högre fart.martin43 skrev:
Nästan alla bilar klarar rätt bra siffror 0-50 (som dessutom ytterst få andra anger så det är svårt att jämföra). Siffrorna behövs inte i daglig trafik. Min gamla golf typ 1 som ahde runt 70hk klarade 0-50 riktigt bra, där körde man ifrån många, men det var ju inte världen snabbaste bil vid omkörningar, särskilt inte med lite last.
Nu har ju elbilar rätt bra moment oavsett hastighet, så accelerationen är bra i alla rimliga hastigheter. Jag drar utan problem ifrån en Audi eller BMW bensinare (ej värsting modell) om jag trycker på pedalen i min laddhybrid-SUV.Fairlane skrev:
0-50 eller 0-60 är för mig helt ointressanta siffror. Där klarar de flesta bilar sig rätt ok. Egentligen är 80-120 km/h mer intressant för mig, dvs vid omkörningar, komma in smidigt på motorvägen etc. 0-100 är inte heller så intressant för en vanlig förare, men det ger åtminstone en indikation på om den orkar accelera även i lite högre fart.
Nästan alla bilar klarar rätt bra siffror 0-50 (som dessutom ytterst få andra anger så det är svårt att jämföra). Siffrorna behövs inte i daglig trafik. Min gamla golf typ 1 som ahde runt 70hk klarade 0-50 riktigt bra, där körde man ifrån många, men det var ju inte världen snabbaste bil vid omkörningar, särskilt inte med lite last.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 889 inlägg
Så sant. Frågar är varför man överhuvudtaget fokuserar på 0-50pacman42 skrev: