1 742 010 läst ·
26 095 svar
1742k läst
26,1k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vad jag förstår är det bara Tesla model x som har krok och den är inte inom räckhåll eller ekonomisk. Plug in hybrid kan ju vara en kompromiss... Jag tror mycket kommer hända de kommande 5-10 åren... När det väl händer går det fort. Folk skrattade åt mobiler på början av 90 talet och ett par år senare hade alla dem... I princip alla nya bilar har radar/autobroms, för 10 år sedan var det mycket exklusivt...
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Tror du den blir så mycket dyrare än soulen?
Den ligger ju på 316kkr.
Hade för övrigt helt missat den, fnös åt niron när den kom just för att det var så litet batteri i den.
Den ligger ju på 316kkr.
Hade för övrigt helt missat den, fnös åt niron när den kom just för att det var så litet batteri i den.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Vi får se helt enkelt.
Tycker den låter intressant iaf! Sitter och funderar över att skaffa en modernare bil att pendla till jobbet i, och en elbil lockar.
Tycker den låter intressant iaf! Sitter och funderar över att skaffa en modernare bil att pendla till jobbet i, och en elbil lockar.
Känner inte till någon maskin med tusentals komponenter som bara fungerar. Behövs säkert besök till verkstad för att fixa allt möjligt genom åren. Just nu är det ju ingen som vet.Krilleman skrev:
Vare sig hur länge elbilar håller på riktigt eller om de överhuvudtaget har något andrahandsvärde är ju i dagsläget osäkert. Finns väldigt få 25-åriga elbilar som rullar runt, till skillnad från ganska många väl inkörda bensinbilar. Såg i dagarna en fin röd SAAB 900 (?), precis en sådan som vi hade när jag var liten, för 30 år sedan.
Om tio år vet vi lite mer och till dess får jag för min del lita på Hyundais garantier.
Problemet är ju de övriga resorna. Det spelar ju ingen roll om 90% av resorna är gratis om de resterande 10% av resorna kostar massor (eller kanske inte ens går att genomföra).T tompaah7503 skrev:
Vi åker kollektivt till och från jobbet, bilen använder vi främst på semestern, släktbesök och när vi storhandlar.
Ska vi besöka släkten är det drygt 20 mil enkel resa och eftersom de flesta av släktingarna bor i lägenhet är det inte så stora laddningsmöjligheter.
Visst skulle vi kanske kunna hyra "fossilbil" för dessa långresor, men då börjar det bli mycket krångel, bilen ska hämtas nånstans, sen ska man hem och packa bilen innan man kommer iväg. Och att hyra fossilbil för campingsemestern lär ju vara ännu större problem, för under semestertider lär det vara många som vill hyra bil (efterfrågan ökar, vilket gör att priserna ökar).
För folk som sitter och bilpendlar tur och retur till jobbet varje dag förstår jag att elbil lönar sig.
Inom en snar framtid finns det en snabbladdare i närheten av dina släktingar.N Nerre skrev:Problemet är ju de övriga resorna. Det spelar ju ingen roll om 90% av resorna är gratis om de resterande 10% av resorna kostar massor (eller kanske inte ens går att genomföra).
Vi åker kollektivt till och från jobbet, bilen använder vi främst på semestern, släktbesök och när vi storhandlar.
Ska vi besöka släkten är det drygt 20 mil enkel resa och eftersom de flesta av släktingarna bor i lägenhet är det inte så stora laddningsmöjligheter.
Visst skulle vi kanske kunna hyra "fossilbil" för dessa långresor, men då börjar det bli mycket krångel, bilen ska hämtas nånstans, sen ska man hem och packa bilen innan man kommer iväg. Och att hyra fossilbil för campingsemestern lär ju vara ännu större problem, för under semestertider lär det vara många som vill hyra bil (efterfrågan ökar, vilket gör att priserna ökar).
För folk som sitter och bilpendlar tur och retur till jobbet varje dag förstår jag att elbil lönar sig.
På semestern får man väl köra 20-30-40mil och sen åka in trekvart o ladda.
Har flera kollegor som kört ner med familj till Kroatien/Italien med sina teslor
Ja, det är ju just det som är, ingen vet. Men det vi vet med säkerhet är vår historia.
E85 var ju "framtidens bränsle" enligt Miljöpartiet 2006. Mackdöden var ett faktum med pumplagen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mackdoden-gor-miljopartiet-impopulart
8år senare lättades det lite på reglerna:
http://www.vibilagare.se/nyheter/andrad-lag-ska-stoppa-mackdoden
Min egen V70 D3 OR från 2012 som går på Diesel var bland det bästa man kunde köpa ur miljösynpunkt på den tiden. Volvo sålde dessa varianter som smör. Alla möjliga miljöargument och extremt låg förbrukning, 0,5 blandad körning. Nu är den pest enligt dom som styr.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/7lRx0v/volvo-fortfarande-i-topp-under-forra-aret
Var blåser vindarna och hur går tankegångarna inför nästa gång med redan nu tvivelaktigheter med elbilarna? Och dom som bestämmer detta verkar har syndromet: "Min pappa kan subventionera eldriften mer än din pappa"
https://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/
https://www.va.se/nyheter/2011/03/04/elbilen-en-tickande-miljobomb/
Jag kör lugnt vidare på 0,5L/mil i förbrukning trots Euro5-klassad Diesel. Jag köpte bilen tre år gammal och 12,000 mil på mätaren (gått som tjänstebil) och under 2000:-/år i skatt. Inköpsostnaden för mig blev lite över 1/3 av nybilspriset. Nu har den straxt gått över 20,000 mil och jag har endast servat den och köpt nya däck. Bästa bilen jag har haft.
Var framtiden tar oss är osäkert, men det är ganska säkert att vår historia kommer upprepa sig! Som vanligt kommer alla beslut hos politiker ner till två saker: Pengar och makt - Oavsett frågan.
E85 var ju "framtidens bränsle" enligt Miljöpartiet 2006. Mackdöden var ett faktum med pumplagen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mackdoden-gor-miljopartiet-impopulart
http://www.vibilagare.se/nyheter/andrad-lag-ska-stoppa-mackdoden
Min egen V70 D3 OR från 2012 som går på Diesel var bland det bästa man kunde köpa ur miljösynpunkt på den tiden. Volvo sålde dessa varianter som smör. Alla möjliga miljöargument och extremt låg förbrukning, 0,5 blandad körning. Nu är den pest enligt dom som styr.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/7lRx0v/volvo-fortfarande-i-topp-under-forra-aret
Var blåser vindarna och hur går tankegångarna inför nästa gång med redan nu tvivelaktigheter med elbilarna? Och dom som bestämmer detta verkar har syndromet: "Min pappa kan subventionera eldriften mer än din pappa"
https://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/
https://www.va.se/nyheter/2011/03/04/elbilen-en-tickande-miljobomb/
Jag kör lugnt vidare på 0,5L/mil i förbrukning trots Euro5-klassad Diesel. Jag köpte bilen tre år gammal och 12,000 mil på mätaren (gått som tjänstebil) och under 2000:-/år i skatt. Inköpsostnaden för mig blev lite över 1/3 av nybilspriset. Nu har den straxt gått över 20,000 mil och jag har endast servat den och köpt nya däck. Bästa bilen jag har haft.
Var framtiden tar oss är osäkert, men det är ganska säkert att vår historia kommer upprepa sig! Som vanligt kommer alla beslut hos politiker ner till två saker: Pengar och makt - Oavsett frågan.
Med hyrbil brukar man (jag) också ha turen att få ett stenskott som kostar tusenlappar att laga. Eller så tar man extra försäkring för tusenlappar och allt går braN Nerre skrev:
Elbilar är helt klart, som sagt, något som kräver tålamod och viss entusiasm. Själv planerar jag en tur om ett par veckor som blir ungefär 120 mil tur och retur, och det är inte bara att köra utan man får i förväg planera stoppen lite + kolla upp alternativa laddställen eftersom de ännu inte är lika pålitliga som pumparna för dinosauriejuicen. Nu tycker jag förstås att detta är lite kul och en del av resan, men alla har inte det intresset utan vill bara köra (och inte betala en miljon för en elbil som klarar 30–40 mil på en laddning). Det går lätt att förstå.
Jadu Krilleman, jag håller med om mycket. Att man ska använda sina saker så länge som möjligt istället för att slänga dem är ju nästan självklart. Absolut är det bättre för världen att du kör din dieselbil ett år till istället för att du skotar den (däremot kan den ge upphov till lokala föroreningar där du kör). Däremot så tar ju alla bilar slut någon gång och frågan är ju då vilken typ ersättaren ska vara av.Krilleman skrev:
Ja, det är ju just det som är, ingen vet. Men det vi vet med säkerhet är vår historia.
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Jag tror personligen på kombinationen elbil (dagligt) + hyrbil (långtur).
Vi kör alltid hyrbil vid långresor trots vi har flera biler hemma, det går helt enkelt inte slå milkostnaden i en hyrbil som man kör långt under kortare tid. Denna sommar blev det 11 dagar, 447mil för 2941kr i en V60 (som gått ca 200mil så den kändes ny). 15kr/mil ex bränsle går det inte att ha ny bil för. Vi tog även en helg i Tyskland i en S90 som var helt ny (i trafik dagen innan, 30mil på mätaren) körde 170mil för 1022kr = 6kr/mil ex. bränsle.
Vi kör alltid hyrbil vid långresor trots vi har flera biler hemma, det går helt enkelt inte slå milkostnaden i en hyrbil som man kör långt under kortare tid. Denna sommar blev det 11 dagar, 447mil för 2941kr i en V60 (som gått ca 200mil så den kändes ny). 15kr/mil ex bränsle går det inte att ha ny bil för. Vi tog även en helg i Tyskland i en S90 som var helt ny (i trafik dagen innan, 30mil på mätaren) körde 170mil för 1022kr = 6kr/mil ex. bränsle.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Det finns brytgränser beroende på chaufför, bil, körstil, väder etc på hur mycket större tank man kan ha för att det ska löna sig.Alfredo skrev:
Men lägger man in faktorn med att slippa tanka så ofta så köper jag resonemanget fullt ut, speciellt som jag byggt en större tank i en bil.
Det kommer jag göra i fler bilar då det är så skönt att slippa tanka så ofta.
Batteribyten och lite annat sånt blir antagligen en rejäl kostnad i hela elbilens livscykelanalys.Krilleman skrev:
Och många äldre elbilar kommer troligen skrotas just för att batteripacket är på upphällningen.
Som idag att många bränslebilar får sin dödsdom för att t.ex.kopplingen eller växellådan gett upp, ett för dyrt ingrepp jämfört med bilens nuvarande värde.
Det är ju frånsett drivsystemet troligen ganska jämt skägg på slitaget på bilen, rost, hjullager, bromsar, lysande airbag och ABS-lampor och sånt torde i snitt ligga på samma felfrekvens och kostnad oavsett drivlina.
En elbil nöter bromsbelägg mindre, men det lär blir större risk för kärvande ok istället, så jag tror det går på ett ut.
I en elbil finns det alla förutsättningar för att elmotorn och ev växellåda och motorelektronik ska kunna ha "obegränsad" livslängd. I alla fall borde det inte vara dessa komponenter som vållar elbilsägaren problem (så länge man lyckas undvika problemkonstruktioner, Renault satsar ju stort på elbil idag, men så kasst som deras konstruktionsarbete historiskt sett varit så undrar jag om man vågar köpa en R).
På bränslemotorsidan måste man ju säga att idag är ju inte motorn eller växellådan det som pajar, de är helt klart överlag väldigt bra.
Men det är istället termostat, tändmoduler, koppling, bränslepump, generator och en massa sån kringutrustning som genererar verkstadsbesök.
Ja förutom den vanliga servicen då, oljebyte, rembyten, kamrem, tändstift osv.
Detta blir ju också mycket pengar i bensinbilens hela livslängd.
Så om ett batteripacksbyte efter 12000 mil eller en massa service och småreparationer blir det dyrare går ju idag inte att utvärdera, där har du rätt, men det kanske kommer visa sig ligga på ungefär samma nivå. Framtiden får utvisa.