1 819 900 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det beror på hur man kör. Min Outlander är bättre för miljön (lite beroende på hur man täknar på elen, om vi istället kan sälja elen till Tyskland för att ersätta kolkraft så är ju elbilar ungefär lika illa) än en Fabia I min ägo eftersom jag kör till 90% på el.P Pin skrev:
Man löser det genom att inte ha subventioner då kommer man köpa det som lönar sig är elbilar energi snåla så kommer man välja såna om man löser laddningen på nått bra sätt och då kanske en liten bil som förbrukar lite energi.A Avemo skrev:En cykel är ännu bättre. Varför skall man ge skattesubventioner åt småbilar när det finns ett alternativ som släpper ut mycket mindre?
Så mycket är givetvis inte relevant att spetsa till det. Det finns många som har ett behov av en viss storlek på bil. Om de nu har ett behov av en större bil kan subventionen göra att de väljer en snålare än de annars gjort. Andra kanske köper en större bil än de gjort utan subventionen i stället. Och vad skall man göra åt saken?
När det gäller hybrider är det ett ganska osäkert utfall. Det finns de som till vardags klarar sig helt på el och knappt gör av med någon bensin. I det fallet blev det en bra subvention. Sedan finns det andra som fått en hybridbil via jobbet och är barnsligt anti och aldrig laddar utan kör bara på bensin. I det fallet blev det en dålig subvention. Hur skall man lösa problemet?
Om du kör till 90% på el, måste du köra resterande 10% med samma bil. Dvs måste du släpa runt på förbränningsmotorn? Hyrbil eller en bil till?pacman42 skrev:
Om du kör till allra största delen om el är det alltså relativt korta sträckor, typ fram och tillbaka till jobbet. Behöver du en Outlander till de resorna, eller annan motsvarande SUV?
Hur elen produceras vill jag inte blanda in i kalkylen, låt oss anta på relativt miljövänligt sätt annars går det ju inte att resonera alla om el eller hybridbilar.
Du får naturligtvis köra vilken bil du vill, jag kör själv den bil jag vill. Varken liten eller överdrivet snål i mitt fall. I mitt fall bara en bil i hushållet så det blir en kompromiss, eller snarare staden klara allt. Kanske samma för dig. Annars vore väl en liten elbil plus en beg SUV lika miljövänligt. Fast någon Fabia ingår ju inte i den ekvationen.
S smurfen72 skrev:
Man ger inte bort några skattepengar.....De 70000kr kommer ju från Malus. Alla som frivilligt köper en ny avgasbil finansierar våra elbilar.@ @ndreas skrev:Det svåra med att köpa elbil - det är att veta om man får miljöbilspremien på 70 000 kr. Den betalas nämligen ut efter att fordonet varit in registrerat i sex månader - dvs. Om det finns pengar kvar att betala ut!
Köper du en bil i dag så levereras den tidigast i höst/slutet av året. Det innebär att premien ska betalas ut nästa år. Finns då miljöbilspremien kvar? Finns några av de (eventuellt) budgeterade beloppen kvar?
Väldigt osmart att ingen uppbokning/avräkning sker då bilen köps så att den som köper bilen vet att hen får bonusen!
Jag är tacksam! Hämtade min 3e elbil på 3år igår och har fått 60+60+70 tusen i burnus nu. 190.000kr
Vi behöver två bilar för jobbpendlingen (finns ingen kollektivtrafik). Dels min hybrid, dels den som strax skall köpas som blir en ren elbil (småbil). Barnens mopedbil går också på el. Vi behöver en större bil (hybriden) för långkörningarna och för att dra släpvagn (där blir det ca 200 mil på bensin per år, men förvånansvärt många mil går att köra på el, bara man kan ladda när man äter mm om man bara planerar innan).P Pin skrev:Om du kör till 90% på el, måste du köra resterande 10% med samma bil. Dvs måste du släpa runt på förbränningsmotorn? Hyrbil eller en bil till?
Om du kör till allra största delen om el är det alltså relativt korta sträckor, typ fram och tillbaka till jobbet. Behöver du en Outlander till de resorna, eller annan motsvarande SUV?
Hur elen produceras vill jag inte blanda in i kalkylen, låt oss anta på relativt miljövänligt sätt annars går det ju inte att resonera alla om el eller hybridbilar.
Du får naturligtvis köra vilken bil du vill, jag kör själv den bil jag vill. Varken liten eller överdrivet snål i mitt fall. I mitt fall bara en bil i hushållet så det blir en kompromiss, eller snarare staden klara allt. Kanske samma för dig. Annars vore väl en liten elbil plus en beg SUV lika miljövänligt. Fast någon Fabia ingår ju inte i den ekvationen.![]()
Och malus är ingen skatt eller ? Är systemet helt självfinansierat dvs går det jämnt ut ? Jag är övertygat att man kunde använt de 70000 kr bättre det finns nog saker i samhället som behöver tillskott.P para skrev:
Låter förnuftigt med en småelbilpacman42 skrev:
Vi behöver två bilar för jobbpendlingen (finns ingen kollektivtrafik). Dels min hybrid, dels den som strax skall köpas som blir en ren elbil (småbil). Barnens mopedbil går också på el. Vi behöver en större bil (hybriden) för långkörningarna och för att dra släpvagn (där blir det ca 200 mil på bensin per år, men förvånansvärt många mil går att köra på el, bara man kan ladda när man äter mm om man bara planerar innan).
Beroende på om det är 2 ggr 100 mil på två olika veckor eller lite mer ofta tror jag hyrbil kan vara lönsamt. Det är riktigt billigt om man kör långt under begränsad tid.
Släp vet jag inte vad du använder till, men min förra bil hade inte dragkrok vilket jag tyckte var dumt. Skulle monterat en direkt men allt eftersom åren gick så tyckte jag draget kostade en del och jag skulle nog snart byta bil ändå. Det gick 13 år och jag behövde låna annan bil för att dra hyrsläp en gång, hyrde lätt lastbil två gånger och betalade för hemtransport av stora saker kanske två ggr som jag kunde tagit på en släpvagn. Summa summarum billigare än att eftermontera en dragkrok. Men om man har husvagn, släpar med sig snöskoter, häst eller crosscykel och drar släp ofta är det förstås krav på både krok och bra dragbil.
Systemet ska vara självförsörjande men gick back förra året för att de såldes förmånga laddhybrider. Nu är premien minskad för laddhybriderna så att det ska balanseras bättre.S smurfen72 skrev:
Syftet med bonus-malus är ju att påskynda omställningen då ska ju inte pengarna användas till annat samhället.
Idag ja. De var just därför jag påpekade att detta var andra generationens vätgasbil. Hur såg andra generationens elbilar ut?Fairlane skrev:
Ja, det tar alltid tid för ny teknik att slå igenom. Men detta var ju en kommentar till att batteribilarna skulle vara den enda framtiden, och det är i alla fall jag väldigt skeptisk till. Batteribilar är en kompromiss eftersom det är den vettigaste lösning som finns idag. Men i framtiden kommer det säkerligen att finnas andra lösningar.
Det finns ju inget som säger att bränsleceller måste gå på vätgas heller, men fördelen med vätgas är att den går enkelt att skapa från elektricitet (från t.ex. lokala solpaneler eller vindkraftverk) mha elektrolys, och den går att lagra. Det finns väl bränsleceller idag som går på etanol t.ex.?
Så i fjol gav dom bort skattepengar eller vart kom dom pengarna i från ?P para skrev:
Hittills i år har släpvagn dragits ca tio gånger, varav två gånger hyrsläp för biltransport.P Pin skrev:Låter förnuftigt med en småelbil
Beroende på om det är 2 ggr 100 mil på två olika veckor eller lite mer ofta tror jag hyrbil kan vara lönsamt. Det är riktigt billigt om man kör långt under begränsad tid.
Släp vet jag inte vad du använder till, men min förra bil hade inte dragkrok vilket jag tyckte var dumt. Skulle monterat en direkt men allt eftersom åren gick så tyckte jag draget kostade en del och jag skulle nog snart byta bil ändå. Det gick 13 år och jag behövde låna annan bil för att dra hyrsläp en gång, hyrde lätt lastbil två gånger och betalade för hemtransport av stora saker kanske två ggr som jag kunde tagit på en släpvagn. Summa summarum billigare än att eftermontera en dragkrok. Men om man har husvagn, släpar med sig snöskoter, häst eller crosscykel och drar släp ofta är det förstås krav på både krok och bra dragbil.
Långresorna är för att hälsa på släkten. Det innebär oftast ca tre veckors hyra av bil, det håller inte. Vi brukar hyra bil på semestern dock, det beror på vart vi åker.
Sedan finns det en sak till som är viktig för oss, eftersom en nära person till oss dog i en frontalkrock i en småbil så är krocksäkerheten extremt viktig när vi skall ut på mer vältrafikerade vägar...
Nog lär bonusen försvinna om inte annat efter det har varit val. Tror det kommer säljas bensin eller dieselbil i rätt många år framåt elbil är säkert bra men har för många begränsningar i dag och utvecklingen går sakta och priserna måste sjunka en hel del.P para skrev: