Fairlane
N Nerre skrev:
Motor beror det säkert på. Jag anstränger mig inte för att köra snålt, så du menar alltså att många andra är kör extremt hårt så de kommer upp i högre förbrukning med småbil än vad jag kommer upp i med min kombi?

Jag kör ju DSG-låda också (eftersom jag är döv är det för svårt att köra med manuell låda, jag märker inte om jag sitter och kör 5000 rpm på tvåan för att jag glömt växla upp).
Jag vet inte riktigt hur du kör, men jag tror att du kör lugnare än de flesta. Om jag inte missminner mig så skrev du i tråden om mittfältsförare att du aldrig någonsin kör för fort, hellre ligger i högerfil i 80 km/h på motorvägen där det är 100 km/h än kör om mittfältsförarna etc.
Det var dock inte riktigt det jag syftade på, utan snarare om man kör stadstrafik, motorväg, eller mest landsväg. Långkörning eller många korta sträckor med kall motor, köer på Essingeleden eller köra åt andra hållet än köerna etc.

E El-Löken66 skrev:
Drar mindre vaddå? Knappast pengar längre väl, ifall du inte kör långt.
Skulle tro att det är lite billigare att åka diesel jämförde mellan diesel och bensin när jag köpte min golf och har för mig diesel blev lite billigare drar väl ca 2dl mindre milen och ca 1000 kr extra i skatt och det blev diesel men inte på grund av ekonomin utan på grund av att dieseln går bättre framförallt när man drar vagn.

E
S smurfen72 skrev:
Skulle tro att det är lite billigare att åka diesel jämförde mellan diesel och bensin när jag köpte min golf och har för mig diesel blev lite billigare drar väl ca 2dl mindre milen och ca 1000 kr extra i skatt och det blev diesel men inte på grund av ekonomin utan på grund av att dieseln går bättre framförallt när man drar vagn.
Produktnamn: miles 95 Pris: 15,84
Produktnamn: milesPLUS diesel Pris: 16,76

Behövs några mil för att jämna ut detta.

Bensin som drar 0.8 kostar 12,67 milen diesel som drar 0,6 kostar 10,05 milen dvs man spar runt 2,5 milen på diesel och det är nog snällt räknat för förbrukningen skiljer nog mera sen har man skatten som jag har för mig var ca 1000 kr dyrare för dieseln men den tjänar man in på 500 mil sen är nog dieseln dyrare att köpa men troligtvis mera värd när den ska säljas också så det vet jag inte hur man räknar på. För mig var inte ekonomin det viktiga vid valet av bil utan jag ville ha en diesel oavsett om det blir några kronor dyrare.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Diesel?
En diesel drar generellt mindre än en bensinare.
Ja, dieselmotor som jag kör på HVO100.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Fairlane
VW ID4 Sveriges mest sålda bil i april: https://www.dn.se/motor/forsta-gangen-en-elbil-toppar-forsaljningslistan/

Förvisso påverkar de förändrade reglerna 1:a april, med höjd bonus på elbil och sänkt på laddhybrid, vilket kan göra att ville man ha laddhybrid så försökte man få den i mars, men det är ändå intressant att en elbil toppar listan i april.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
G
ST1 Årsta 95 15,59 Diesel 15,92. Diesel ca 25 - 30% högre verkningsgrad. Alltså drar dieseln för 11,94 när bensinaren drar för 15,59. "Vanlig" mellan/stor bil ca 4000kr / år billigare bränsle för dieseln.

Våran golf 7.5 med minsta bensinaren på 110hk drack 0.55 motorväg 120-110kmh på 25 mil.
Ca 0.7-0.8 till o från jobbet i stan. Manuell.

Tror ni kan skippa erat prat om vad era förbränningsmotorer drar, detta är inte den tråden.

• Gilla
crappyusrname och 6 till
  • Laddar…
Nej just de det här är tråden där man kan konstatera att det är för tidigt med elbil :-)

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Men varför skulle bensin eller dieselförbrukning vara ett problem? Det finns alltid en mack i närheten när det snart är tomt i tanken. :cool:

Min 740 (inte Volvo) kan jag köra under 0.55 om jag är försiktig på landsväg och håller mellan 70 och 80. Kan också dra en liter, men oftast runt 0.75 på en tank.

Tänker man enbart på privatekonomi så måste man köra mycket för att bränslet ska bli en dominerande post i bilägandet. Som exemplet ovan med Audi A2 som är kostar mycket att köpa och sedan spar man en eller två kronor milen.

P Pin skrev:
Men varför skulle bensin eller dieselförbrukning vara ett problem?
För att den fuckar upp planeten. :cool::rofl:

• Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Nej just de det här är tråden där man kan konstatera att det är för tidigt med elbil :)
Skulle nog snarare vilja säga att det inte är för tidigt med elbil för de som bor i städer och inte huvudsakligen kör långa sträckor. Tvärtom. Däremot är det kanske lite tidigt för handelsresande i övre Norrland som köper och betalar sin bil själva.

Det segment där det fortfarande är lite skralt (läs dyrt) är väl större kombibilar som köps av privatpersoner. Alltså inte leasingbilar, tjänstebilar och förmånsbilar.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
För att den fuckar upp planeten. :cool::rofl:
Jo så är det. Men det är de som kör långa sträckor (varför måste de göra det?) som främst byter till elbil nu. Miljöpåverkan är ju förbrukning gånger sträcka samt tillverkning och återvinning av bilen.

• Gilla
witten
  • Laddar…
J
S smurfen72 skrev:
Jag körde två 150hk bensin, en gas och en diesel på mina golf7. Jag räknade rätt noga och totalt var gas överlägset pga förmånsvärdet men i praktiken var det svårt att köra på gas. Den från 2014 och från 2018 (19?) var samma bensinmotor fast med cylinderavstängning på den sista. Jag räknade inte skitnoga men det var gungor och karuseller, man åkte totalt sett inte billigare i diesel, det kostade ungefär lika.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.