1 821 549 läst ·
27 228 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Inspirerad av denna tråd så for vi och kollade på elbilar till fästmön igår. Vi kollade på och provkörde Peugeot 2008-E, Kia E-niro och MG ZS Exclusive och det bidde till sist MG:n. Alla bilarna var trevliga, men Kian tyckte vi var lite tråkig. Men mest avgörande var nog trots allt priset och vad man får för pengarna. Fästmön kör väldigt lite idag,max 1000 mil/år och i princip aldrig långresor. Så räckvidden som är 26 mil på MG:n är helt OK. 2700 kr/mån för 1500 mil/år, 36 månadersavtal och inkl. försäkring och service är ett kalaspris, tycker jag. Det skiljde ca 1400-1500 kr upp till de andra bilarna, helt enkelt. Vi hoppade däremot över 345 kr/mån för vinterdäck. Väldigt dyra vinterdäck för de 12 400 kr det skulle kosta. Mycket bättre att köpa dem själv för typ halva priset.
Både fästmön och jag gillade MG:n, de små nackdelar som finns var ingen som helst issue för vår del: något kort räckvidd, ingen riktig klimatanläggning och lite litet baksäte. Vi har inga barn/husdjur så den bilen blir perfekt för fästmön, tror jag. Hon kommer tjäna in månadskostnaden i princip direkt pga mycket lägre bränslekostnad, inget billån, billigare försäkring och skatt och minimala servicekostnader.
Dessutom får hon fortfarande mycket bra betalt för sin gamla bil (en Fiat 500x 4x4 Citycross diesel) på begmarknaden. Jag är övertygad om att fossilbilar kommer sjunka rejält i värde de närmsta åren och snart kommer bli svårsålda. (Lite som att sälja en begagnad DVD-spelare…)
Vi har en laddbox till min Outlander idag (Chargestorm connected, 11 kW, 16A, 3-fas), vi tänkte börja med att dela på den då jag tror att vår huvudsäkring på 25A är i minsta laget med tanke på andra förbrukare hemma. Får se om vi skaffar en till senare.
Både fästmön och jag gillade MG:n, de små nackdelar som finns var ingen som helst issue för vår del: något kort räckvidd, ingen riktig klimatanläggning och lite litet baksäte. Vi har inga barn/husdjur så den bilen blir perfekt för fästmön, tror jag. Hon kommer tjäna in månadskostnaden i princip direkt pga mycket lägre bränslekostnad, inget billån, billigare försäkring och skatt och minimala servicekostnader.
Dessutom får hon fortfarande mycket bra betalt för sin gamla bil (en Fiat 500x 4x4 Citycross diesel) på begmarknaden. Jag är övertygad om att fossilbilar kommer sjunka rejält i värde de närmsta åren och snart kommer bli svårsålda. (Lite som att sälja en begagnad DVD-spelare…)
Vi har en laddbox till min Outlander idag (Chargestorm connected, 11 kW, 16A, 3-fas), vi tänkte börja med att dela på den då jag tror att vår huvudsäkring på 25A är i minsta laget med tanke på andra förbrukare hemma. Får se om vi skaffar en till senare.
Ja vinterhjul tar de alltid bra betalt för. De är ju dessutom inte slut efter tre år och kanske 1500 mil utan håller lika länge till eller kan säljas vidare.J jocke31 skrev:Inspirerad av denna tråd så for vi och kollade på elbilar till fästmön igår. Vi kollade på och provkörde Peugeot 2008-E, Kia E-niro och MG ZS Exclusive och det bidde till sist MG:n. Alla bilarna var trevliga, men Kian tyckte vi var lite tråkig. Men mest avgörande var nog trots allt priset och vad man får för pengarna. Fästmön kör väldigt lite idag,max 1000 mil/år och i princip aldrig långresor. Så räckvidden som är 26 mil på MG:n är helt OK. 2700 kr/mån för 1500 mil/år, 36 månadersavtal och inkl. försäkring och service är ett kalaspris, tycker jag. Det skiljde ca 1400-1500 kr upp till de andra bilarna, helt enkelt. Vi hoppade däremot över 345 kr/mån för vinterdäck. Väldigt dyra vinterdäck för de 12 400 kr det skulle kosta. Mycket bättre att köpa dem själv för typ halva priset.
Både fästmön och jag gillade MG:n, de små nackdelar som finns var ingen som helst issue för vår del: något kort räckvidd, ingen riktig klimatanläggning och lite litet baksäte. Vi har inga barn/husdjur så den bilen blir perfekt för fästmön, tror jag. Hon kommer tjäna in månadskostnaden i princip direkt pga mycket lägre bränslekostnad, inget billån, billigare försäkring och skatt och minimala servicekostnader.
Dessutom får hon fortfarande mycket bra betalt för sin gamla bil (en Fiat 500x 4x4 Citycross diesel) på begmarknaden. Jag är övertygad om att fossilbilar kommer sjunka rejält i värde de närmsta åren och snart kommer bli svårsålda. (Lite som att sälja en begagnad DVD-spelare…)
Vi har en laddbox till min Outlander idag (Chargestorm connected, 11 kW, 16A, 3-fas), vi tänkte börja med att dela på den då jag tror att vår huvudsäkring på 25A är i minsta laget med tanke på andra förbrukare hemma. Får se om vi skaffar en till senare.
Ja, vi köpte nya sommarhjul till bilarna förra året. Köpte på nätet via bythjul.com. Continental Conti Premium Contact 6. Priset där blev samma för två bilar som priset som Däckfixarna gav för en bil…P Pin skrev:
J jocke31 skrev:
Om hon kör 1000 mil per år, vi räknar med att nuvarande bil drar 1 liter milen och soppar kostar 16 spänn litern så blir det 16 000 om året, eller 1300 spänn i månaden i soppa. Kostar alltså skatt och försäkring 17 000 om året för nuvarande bilen?
Service och värdeminskning ingår i leasingen. Och nöjet med en nyare bil.N Nerre skrev:
Skatt o försäkring kostar exakt 17000 på min bil. Gissar hans sambos kostar mindre, kanske hälften. Men det är bättre han svarar själv på den delen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 889 inlägg
Glömde du inte billånet?N Nerre skrev:
Edit: och servicekostnaden?
Skatt 2800 kr, försäkring 7500 kr/år, service ca 6000 kr/år ungefär.N Nerre skrev:
Oj, jag betalar bara 4400 om året i försäkring för min Skoda Octavia (helförsäkring). Och så mycket som 6000 om året har jag aldrig kommit upp i för service, och då har jag ändå servat den hos Skoda och pröjsat för lånebil.
Och den är så pass gammal (-15) att skatten bara är 448 spänn om året.
Nåt lån har jag inte på den heller, men visst, jag sparar varje månad för att kompensera för värdeminskningen.
Och den är så pass gammal (-15) att skatten bara är 448 spänn om året.
Nåt lån har jag inte på den heller, men visst, jag sparar varje månad för att kompensera för värdeminskningen.
Så förutom att du avsiktligt ignorerade väsentliga poster så underskattade du dem? Och dessutom jämför du kostnaden för gamla och nya bilar. Det står dig givetvis fritt att göra sådana jämförelser. Men även du måste väl inse att de har en ganska liten relevans i tråden.N Nerre skrev:Oj, jag betalar bara 4400 om året i försäkring för min Skoda Octavia (helförsäkring). Och så mycket som 6000 om året har jag aldrig kommit upp i för service, och då har jag ändå servat den hos Skoda och pröjsat för lånebil.
Och den är så pass gammal (-15) att skatten bara är 448 spänn om året.
Nåt lån har jag inte på den heller, men visst, jag sparar varje månad för att kompensera för värdeminskningen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 889 inlägg
4400 kr är väldigt billigt för en helförsäkring. Sånt skiljer dock väldigt mycket från person till person, var man bor och även från bil till bil. 7500 kr/år är mer än jag betalar (cirka 6000 kr), men inte onormalt högt heller. Jag har fått offert på 28000 från något försäkringsbolag, som jag självklart inte valde, men många betalar över 10000 om året.N Nerre skrev:Oj, jag betalar bara 4400 om året i försäkring för min Skoda Octavia (helförsäkring). Och så mycket som 6000 om året har jag aldrig kommit upp i för service, och då har jag ändå servat den hos Skoda och pröjsat för lånebil.
Och den är så pass gammal (-15) att skatten bara är 448 spänn om året.
Nåt lån har jag inte på den heller, men visst, jag sparar varje månad för att kompensera för värdeminskningen.
Min bil är klart äldre än din och min skatt är högre, runt 1000-lappen, så det har inte bara med bilens ålder att göra. Sen är det väl lite struntsamma om det är 500 kr eller 1000 på ett år, det är ju inte där bilens kostnader ligger.
Om man räknar in reparationer i service-delen så kan det springa iväg lite med en äldre bil. Jag var tvungen att byta bromsskivor bak förra året och ett ok dessutom. 6000 kr räckte inte på långa vägar för det.
Just försäkringen skiljer så mycket från person till person, så det är inte alls omöjligt att en person som skulle fått en riktigt dyr försäkring på en egen bil kan ta ut en leasingbil där försäkring ingår till helt andra priser.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 156 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 156 inlägg
Försäkring beräknas förutom märke och modell beroende på var och hur bilen bor, ålder samt kön på ägaren samt tidigare olycksstatistik förutom in körsträcka och vilka som kör
Detta gör det omöjligt att jämföra priser
Detta gör det omöjligt att jämföra priser
Vi bor i Nacka, och är mer eller mindre skadefria. Tror försäktingarna är dyrare i Stockholmstrakten. Själv betalar jag 9000 kr/år för Outlandern, men hittade ett bättre pris så det blir 7500 fr o m augusti.
En helförsäkring för en bil som är värd 150-250000 kr hamnar väl ofta där.
Däremot så blir det ju byte av framruta lite då och då om man bor i Stockholm och kör motorväg. När jag jobbade i Södertälje förut och körde E4:an så blev det nog ett rutbyte per år.
En helförsäkring för en bil som är värd 150-250000 kr hamnar väl ofta där.
Däremot så blir det ju byte av framruta lite då och då om man bor i Stockholm och kör motorväg. När jag jobbade i Södertälje förut och körde E4:an så blev det nog ett rutbyte per år.
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 278 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 278 inlägg
Semi-OT: Som en kommentar till er som bor i Stockholmsområdet och vill sänka servicekostnader så skulle jag söka mig uppåt Dalarna/Gävle till. Ja det blir en del planerande och resande men kan nästan lova att ni spar tusenlappar på servicen. Tex Bilmetro är ju auktoriserad handlare för VAG-concernen om man åker sådan bil.
Disclaimer: jag jobbar INTE på någon bilfirma eller ens något som har med bilar att göra.
Disclaimer: jag jobbar INTE på någon bilfirma eller ens något som har med bilar att göra.
Vilka poster ignorerade jag och underskattade?A Avemo skrev:
Bilen var 1 år gammal när jag köpte den, då var försäkringen billigare (eftersom vagnskadegarantin fortfarande gällde) och de första servicarna var mycket billigare än den senaste (de verkar gått från strax under 3000 första gången till strax över 4000 senaste gången).