A Avemo skrev:
Varför då? Kör de lika mycket med bensinbilen som tidigare trots att de har en elbil? Det är ju när man kör med bilen som bensinbilen släpper ut mest. Har man en elbil får man väl anta att den ersätter många av milen i bensinbil.
Kör mer med bensin bilen
 
M maria01 skrev:
Kör mer med bensin bilen
Du skrev att Om man skaffar en elbil och har kvar bensinbilen så är miljövinsten borta. Jag opponerar mig mot den beskrivningen. Om de köper en elbil men bara låter den stå still och fortsätter att göra alla resor med bensinbilen så är det givetvis ingen vinst för miljön. Men ditt tidigare påstående var mycket bredare än så.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
J
A Avemo skrev:
Du skrev att Om man skaffar en elbil och har kvar bensinbilen så är miljövinsten borta. Jag opponerar mig mot den beskrivningen. Om de köper en elbil men bara låter den stå still och fortsätter att göra alla resor med bensinbilen så är det givetvis ingen vinst för miljön. Men ditt tidigare påstående var mycket bredare än så.
Det kommer naturligt, brorsan kör som jag förstår allt han kan med el. Varför köra dyr och trött diesel om man har en pigg elbil? Fossilen går några få mil, så miljöskadan är minimal.
 
Och jag som kör hybridbil har en mycket bättre bilupplevelse med ström i batteriet. Inte en chans att jag skulle välja bensinaren över elbilen om jag hade två och de var i övrigt likvärdiga. Hybrid är en ständig påminnelse om att framtiden inte är med förbränningsmotor.
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
G
A Avemo skrev:
Du skrev att Om man skaffar en elbil och har kvar bensinbilen så är miljövinsten borta. Jag opponerar mig mot den beskrivningen. Om de köper en elbil men bara låter den stå still och fortsätter att göra alla resor med bensinbilen så är det givetvis ingen vinst för miljön. Men ditt tidigare påstående var mycket bredare än så.
Att körs är aldrig en miljövinst, oavsett vad man kör. CO2 fylls på i atmosfären även med elbil men oftast mycket mindre/km. En norsk undersökning visade att många tog elbilen i stället för kollektivtrafik, cykla eller gå för att det va så enkelt, tex ingen trängselskatt, får köra i bussfil, gratis eller väldigt billigt parkering, billig i drift, behöver aldrig tanka osv. Kostnad/km kan minska med fler km då många fasta kostnader är konstant.
 
Det klart att varje ersatt bensin- eller dieselmil är en miljövinst. Att inte köra alls är ännu bättre förstår nog alla.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 2 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Och jag som kör hybridbil har en mycket bättre bilupplevelse med ström i batteriet. Inte en chans att jag skulle välja bensinaren över elbilen om jag hade två och de var i övrigt likvärdiga. Hybrid är en ständig påminnelse om att framtiden inte är med förbränningsmotor.
det spelar ju roll vilken el bil man har en granne som har en Zoe och en e55 alla elbilar är ju inte roliga att köra dom flesta är tråkiga
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
M maria01 skrev:
det spelar ju roll vilken el bil man har en granne som har en Zoe och en e55 alla elbilar är ju inte roliga att köra dom flesta är tråkiga
Alla bensinbilar är inte roliga att köra, de flesta är tråkiga ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
det spelar ju roll vilken el bil man har en granne som har en Zoe och en e55 alla elbilar är ju inte roliga att köra dom flesta är tråkiga
Ja det är ju som att jämföra en Tesla S med en Fiat panda. Fast tvärtom. Om det är samma som fortsätter köra med bensinbilen förstår jag varför. Men Zoe är väl ett bra alternativ för korta lokala resor när han inte vill slita på mercan som dessutom är åbäkig att parkera även i normalstora rutor.
 
A Avemo skrev:
Jag pratar inte om formuleringen utan innehållet. Det är ganska många inlägg du har ägnat åt att skriva om ytterst sällsynta och specifika situationer när förbränningsmotorn är överlägsen batteriet.
Även om situationerna må vara sällsynta så är de inte obefintliga. Och bara för att de är sällsynta för dig betyder inte att de är sällsynta för alla.

Den som står och väljer mellan elbil och bränslebil behöver ju beakta alla aspekter, även de sällsynta.

Jag skriver inte för att motbevisa nån, jag skriver för att lägga alla fakta på bordet.
 
  • Haha
  • Gilla
Nils Terminus och 1 till
  • Laddar…
J
Det är nog fler i tråden som kör elbil och har kört fossilbil och därmed kan jämföra, än tvärtom. Jag gissar många bara kört fossil och gissar hur det är att köra på el.

Sen brukar man både försvara sitt val men även ha förutsättningar som motiverar att gå från fossilbil till el. Har man inte det hade man nog inte valt el...

Hur många här som talar för fossilbil har haft el men bytt tillbaka pga det inte fungerade?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Jag går ju över till helt el nu, känns som enda vettiga för mig.
 
G OMathson skrev:
Att körs är aldrig en miljövinst, oavsett vad man kör. CO2 fylls på i atmosfären även med elbil men oftast mycket mindre/km. En norsk undersökning visade att många tog elbilen i stället för kollektivtrafik, cykla eller gå för att det va så enkelt, tex ingen trängselskatt, får köra i bussfil, gratis eller väldigt billigt parkering, billig i drift, behöver aldrig tanka osv. Kostnad/km kan minska med fler km då många fasta kostnader är konstant.
Självklart är det bättre för miljön att köra kortare sträcka totalt. Men jag vidhåller att miljövinsten med att köra elbil i stället för bensinbil inte automatiskt försvinner därför att man också äger en bensinbil.
 
N Nerre skrev:
Jag skriver inte för att motbevisa nån, jag skriver för att lägga alla fakta på bordet.
Som du vill. Men det kan ju också finnas andra för vilka det är värdefullt att kunna knacka på dörren hos folk på vägkanten och be att få ladda bilen i några timmar. Bara för att det är sällsynt för dig behöver det inte vara sällsynt för alla.

Jag vidhåller att dessa båda scenarion är extremt ovanliga och det krävs en övertygelse långt över gränsen för vad som är rationellt för att framhålla det som ett viktigt scenario att tänka på när man väljer bil.

Det är uppenbart att du inte har några som helst planer på att skaffa elbil. Det behöver du inte ha. Men du kan ju då låta tråden vara och låta dem som har sådana planer diskutera i fred.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Jodå, jag har tittat mycket på elbil, jag har velat ha elbil sen innan de kom nästan.

Men det är väldigt svårt att hitta nåt som går att få ihop ekonomiskt. Jag tycker också att det finns så mycket andra roliga saker att göra för pengarna man måste binda upp för att ha råd att köpa en elbil.

En viktig poäng är ju att av mina 800 mil om året så är ungefär 200 mil campingsemester. För campingsemestern åker jag antagligen på att hyra en bil om jag äger elbil, då blir det bara 600 mil om året för elbilen. Försök få ihop den kalkylen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.